Poster: maartenw
klinkt duidelijk, ik ben ook maar een beginneling met het produceren en ik snap er ook helemaal niks van. Ik weet niet eens wat en DAW is. Maar Ableton is wel heel duur, en is Logic echt zo moeilijk? ik dacht noujuist dat logic niet zo moeilijk zou zijn omdat het van Apple is, en apple staat bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid...
DAW betekent Digital Audio Workstation, daar vallen dus alle programma's in de richting van Logic Pro, Ableton, Reason, Fruity Loops, Cubase etc. onder. Ik ben begonnen met Ableton en toen ik overstapte op Logic moest ik gigantisch wennen. Bij Ableton is het bijvoorbeeld fijn dat je links onder een venstertje hebt waar uitleg staat over waar je je muis op hebt. Ook wordt de pianoroll in Ableton als fijner ervaren, maar in principe is het dus gewoon altijd een kwestie van wennen. Dit is voor beginners natuurlijk?extreem handig als je nog niet helemaal bekend bent met de software. Bij Logic word je, naar mijn mening, direct in het diepe gegooid om het maar zo te zeggen. Nogmaals: probeer zoveel mogelijk DAW's uit en maak dan pas je keuze. Natuurlijk heeft de ene DAW wat betere effecten en heeft de andere DAW een iets betere engine, maar het is een blijft hoe dan ook puur je eigen smaak. Als jij met een achterhaald flutprogramma gigantische tracks kan bouwen, zal niemand je vertellen dat je het anders moet doen.