Klassieke muziek
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

mrmagix    posted on 09-08-2011 14:24
Beste djr members,

Ik heb een iet-wat rare vraag maar ben ervan ovetuigd dat er op dit forum wel genoeg kennis is om ze te beantwoorden.

Ik ben al een hele tijd opzoek naar klassieke muziek die bruikbaar is voor filmpjes; Wat zijn nu criteria voor zo'n liedjes? Wel, ze moet in de eerste plaats simpel maar toch krachtig zijn. Er moet gevoel inzitten. Als je die track opzet, moet je je ogen kunnen sluiten en aan iets denken dat erbij past...

Klinkt misschien wat vreemd, maar je gaat merken dat dat echt lukt... Klassieke muziek laat toe je eigen verbeelding te gebruiken en er een verhaal rond te bouwen.

Daarom vraag ik aan jullie, dat jullie eens nadenken over welke track jullie goed vinden binnen de klassieke muziek en vertel me gelijk ook wat je er bij voelt of welk gevoel er zou kunnen bij passen.
Het liefst heb ik van jullie steeds 1 track, artist en titel met het gevoel dat je erbij hebt. Aan lijsten met alle artiesten heb ik niets want die vind ik zo ook wel op internet Happy, laughing.?

Als voorbeeld:
Track:
Nuvole Bianche - Ludovico Einaudi
Waarom?
Het liedje begint zeer simpel, heel sober, maar dan komt er leven in, een soort opwakkering. Precies of er na veel duisternis iets goed gebeurd. Denk maar aan de oorlog. In het midden van de track is iedereen blij dat de oorlog gedaan is, maar na de laatste stilte in de track, komt er toch weer de droevigheid van alle overledenen.?

Je ziet, ikzelf ken weinig of niets van klassieke muziek, maar da's ook niet nodig om iets goed te vinden Happy, laughing. Als jullie zo'n muziek zouden kennen, please let me know. Alles is goed, als er maar een verklaring bijstaat waarom je het goed vindt en nog beter, in welke context binnen de film je het zou plaatsen.

Alvast z??r hard bedankt Happy, laughing.
Wie niet schrijft, wordt niet gelezen.

What do you think about Klassieke muziek ??

Vote :   

Blackaround    posted on 09-08-2011 14:31
Yiruma - River flows in you
User edit by Blackaround on 09-08-2011 @ 14:32:40 (36%)
Henri_D    posted on 09-08-2011 14:33
Ooit nog 'film' van philip glass gezien... Vreemd maar toch wel erg vol gevoel. Moet er wel voor open staan.?

Philip Glass - Koyaanisqatsi of Koyaanisqatsi - finale

User edit by Henri_D on 09-08-2011 @ 14:34:20 (40%)
Qualix    posted on 09-08-2011 14:41
Ik weet niet of dit misschien iets is wat je zoekt.
Het is bij So You Think You Can Dance gebruikt bij ballet & modern choreografie?n.
Niet helemaal klassiek, maar het gevoel wat je zoekt zit hier denk ik in.

Am?lie - Comptine d'Un Autre ?t?
Van zo'n film. Zit ook echt geniaal in elkaar.
Music is my god
Aziaat    posted on 09-08-2011 15:37
Luister eens naar de OST van Finding Neverland.
Zijn allemaal strijkers en blazers dus praktisch klassieke muziek.
Decepticon    posted on 09-08-2011 16:31
Adagio for Strings - Samuel Barber themanummer van de film 'Platoon' erg droevig, maar zoooo mooi.
Qualix    posted on 09-08-2011 16:41
Adagio for Strings...... Ti?sto? Of is dat een heel andere?
Music is my god
mrmagix    posted on 09-08-2011 16:43
Ti?sto heeft daar een remix op gemaakt. Het origineel is zoals Decepticon al zei, heel droevig. Ik denk zelfs dat het gebruikt wordt tijdens en begrafenis in een film... Maar daar ben ik niet zeker van.
Decepticon    posted on 09-08-2011 18:13
@mrmagix idd. Ik vond het best jammer dat er een mix van was gemaakt. Origineel is zoooo mooi.?

Check anders eens:
Thomas Albinoni - Adagio ?
Johan Pachelbell - Kanon
Bach - Sonfonia (Pastorale) G-dur (uit het Weihnachtsoratorium)

Prachtige nummers, stuk voor stuk.
Bonchanoize    posted on 09-08-2011 18:18
Henry Purcell - Funeral for Queen Mary
Gevoel dat ik erbij krijg: kippenvel, ik weet niet of het door de muziek is, of het feit dat ik daardoor aan A Clockwork Orange moet denken of een combinatie van de twee. Maar dit is steengoede muziek. Ook de trance-versie ervan van Cygnus X is bere.
Let the magic begin
SethBelgium    posted on 12-08-2011 13:05
Nobuo Uematsu - People of the North Pole
Tomas Newman - Plastic Bag Theme
Clint Mansell - Requiem For a Dream Orchestral Version

En natuurlijk alles van Enigma en Yann Tiersen
tek-zotic    posted on 12-08-2011 14:36
Gorecki's Symphony #3?
Maurice Ravel - Pavane for a dead princess
Elgar - Nimrod
Beethoven -?Piano Sonata No. 14
Bach Kumm susser tod
Rachmaninoff - Rhapsody on a Theme of Paganini variation #18

hier bende mss ook iets mee
mrmagix    posted on 18-08-2011 10:39
Allemaal alvast bedankt! Heb alles beluisterd en v??l goede input terug gevonden Happy, laughing.
Hier ook nog ??ntje van mijn kant:
Audiomachine - Reaching?
Als je het al hoort, merk je de enorme kracht in die track... Moet er niet veel aan verklaren denk ik Happy, laughing

This is an old Topic

No new postings for 5.149 days.
 Post CommentThat would be 171.6 months
or a whopping 14.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

121 Users online: 51 Guests (70 Unknown)
Pages generated today : 26.587
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.362.118