Tonaal mixen (4/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nvie    posted on 31-12-2005 18:12
Ik zit vanmiddag radio te luisteren, komt er voor mij iets nieuws voorbij flitsen.

Ben Liebrand schijnt tegenwoordig tonaal te mixen, dus niet op de beat, maar dat de tonen van de een en de andere plaat hélemaal matchen.

Wie kan mij dit verder uitleggen ?
Mod edit by Nvie on 31-12-2005 18:29 (3%)

What do you think about Tonaal mixen ??

Vote :   
BURN    posted on 01-12-2006 14:15
Poster: Dj-RK

Even een lijst:

Een plaat in                  Is te mixen met
Deze toonsoort            een plaat in deze toonsoort

C                                 Am / F / G
Db - C#                      Bbm-A#m / gb-f# / A-G#
D                                 Bm / G/ A
Eb - D#                      Cm / Ab-G# / Bb -  A#
E                                 Dbm / Bb-A# / C
F                                 Dm / Bb-A# / C
Gb - F#                      Evm-D#m / B / Db-C#
G                                 Em / C / D

# - verhoogt halve toon
B - verlaagt halve toon

En de rest weet ik zo even niet..

Vast domme vraag maar ik wil hier graag meer over leren dusja... vragen maar he. Volgens dit tabelletje kan je bijv. G met C en D mixen... maar dat zijn toch drie verschillende tonen?? In welke zin is dat dan tonaal??
lrfist    posted on 01-12-2006 14:58
Poster: BURN

Vast domme vraag maar ik wil hier graag meer over leren dusja... vragen maar he. Volgens dit tabelletje kan je bijv. G met C en D mixen... maar dat zijn toch drie verschillende tonen?? In welke zin is dat dan tonaal??

je kunt dat vergelijken met een piano of een gitaar of eender welk muziekinstrument waar je akkoorden mee kunt nemen. dat zijn ook verschillende tonen die "bij elkaar passen".
maar het blijft vooral aanvoelen hoor.
RenéKuppens    posted on 01-12-2006 15:20
Poster: BURN

domme vragen bestaan niet:D

maar ik wil nog even iets toevoegen aan lrfist
stel dat je niet een nummer uit een andere toon hoogte kan mixen dan zou je dus op een hele mix alleen maar nummers uit een toon hoogte kunnen doen ...
dit zijn gewoon hoogtes die goed bij elkaar klinken
lrfist    posted on 01-12-2006 18:52
Poster: Dj-RK

domme vragen bestaan niet:D

maar ik wil nog even iets toevoegen aan lrfist
stel dat je niet een nummer uit een andere toon hoogte kan mixen dan zou je dus op een hele mix alleen maar nummers uit een toon hoogte kunnen doen ...
dit zijn gewoon hoogtes die goed bij elkaar klinken

hoeft geen hele set hé. je hebt sommige intro's of outro's zonder toonaard. dan kan je er rustig een nieuwe toonaard in gooien Winking my eye
RenéKuppens    posted on 01-12-2006 22:33
Poster: lrfist

hoeft geen hele set hé. je hebt sommige intro's of outro's zonder toonaard. dan kan je er rustig een nieuwe toonaard in gooien Winking my eye

Ja klopt had ik niet bij nagedacht:D
BURN    posted on 04-12-2006 15:14
Jah k begrijp dus da thet nu net als bij bijv. de piano is, zoals met akkoorden, allerlei tonen in 'n serie die bij elkaar passen. Maar voordat ik weer op t niveau ben dat ik weet wat bij elkaar past.... pfff.
djmarcelm    posted on 04-12-2006 18:58
hier zijn ook programma's voor die alles in een mixbare toonhoogte heenzetten

check: www.mixedinkey.com

succes
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
ice_frenzy    posted on 04-12-2006 19:33
ik heb nu al 8 jaar muziek opleiding opzitte  (op de muziekschool)
en ik moet zegge het komt zeker van pas !!
ik zeg niet dat iemand die dat niet heeft gevolgd niet tonaal kan mixen,
maar je leerd daar bijvoorbeeld een hele melodie die je te horen krijgt op piano
enkel op het gehoor op papier te zette..
op die manier heb je dus een lichte voorsprongHappy, laughing
en wat betreft dat sommmige mense zeggen dat ze dan heel de avond in bv C zouden moeten spelen --> je kan bv stijgen of dalen met diatonische of chromatische halvetonen ..
wat ook goed klinkt is als je in de drieklank van de grondnoot blijft van je melodie die aan het spelen is.

eigenlijk is het gewoon zoals alle andere dingen bij het dj'en

oefenen, oefenen, en nog eens oefenen
jezelf opnemen
luisteren 
en er uit leren ..

is een cliché ik weet het
maar het is waar ..
djmarcelm    posted on 04-12-2006 20:36
marcel zeur mode

maar zouden er veel mensen zijn die als ze bezopen zijn gaan letten of iets in c of d staat??

of uberhaupt luisteren of iets in toon ligtConfused?

denk het niet Winking my eye
BURN    posted on 05-12-2006 09:53
Ghehe tsja kijk,
Als je uberhaupt muziek wilt horen die voldoet aan al die dingen die hier worden
besproken van effect tot aan tonaal mixen, dan meot je sowieso naar toppers gaan. Op een doodnormale Hollandse avond in 'n gemiddelde disco met resident dj mag je al blij zijn als de overgangen ''beattechnisch'' kloppen.

lrfist    posted on 05-12-2006 10:58
Poster: djmarcelm
marcel zeur mode

maar zouden er veel mensen zijn die als ze bezopen zijn gaan letten of iets in c of d staat??

of uberhaupt luisteren of iets in toon ligtConfused?

denk het niet Winking my eye

als ik met vrienden uitga kunnen die zeggen:"diee dj mixte supergoe"... en dan bedoelen ze zijn platenkeuze, want de hele avond heeft hij niet in de beat gemixt. zie dat horen ze zelfs niet. maar ik hoor het wel en andere ook en die ergeren zich dood Winking my eye
djmarcelm    posted on 05-12-2006 13:33
dat is wat je er zelf van vindt maar als ik draai draai ik voor de mensen en natuurlijk wil ik zelf een leuke avond hebben en ik vindt dat een mix van een dj moet kloppen

daar heb je gelijk in!!

maar de mensen die komen voor een avond uit gaat het om of het feest is en niet of een plaatje toonaal gemixt is als ie totaal uit de maat loopt jah
maar toonaal Winking my eye
BURN    posted on 05-12-2006 13:52
Pcies.
Chiron    posted on 07-12-2006 19:11
Het lastige is dan weer dat een plaat (mits je geen nieuwe draaitafel hebt met digitale output en master tempo) varieert qua toonhoogte al naar gelang de pitch. Verder hangt het ook nogal af welke muziek je draait, bij trommeltjestechno heb je er vrijwel niet mee te maken bijv. in tegenstelling tot iemand die armin/tiesto trance plaatjes mixt.

Op de djm-800 kan je je trouwens helemaal uitleven met harmonisch mixen Happy, laughing Ben benieuwd welke andere fabrikanten dit gaan bouwen in hun mixers.
altamira    posted on 07-01-2007 02:16
Interresant onderwerp idd...

Zou best fijn zijn als iemand een paar concrete voorbeelden van bekende nummers zou kunnen geven waarbij het wel klinkt?

Zelf maak ik remixen en hoor dus wel of het tonaal vals is ten opzichte van elkaar of niet. Hoor vaak bij discoclassics nummers wel of het tonaal klopt maar bij andere stijlen lijkt het me eens stuk lastiger zoals ik het me voorstel.

Je hoort vaak dat dj's een nummer enkel laten overlopen in beats en het niet eens de kans geven tonaal te matchen, maar das idd het verschil tussen een niet storende mix en een goede mix denk ik.
RenéKuppens    posted on 07-01-2007 14:52
Ik kan je wel een voor beeld geven van 2 nummers

Roman Flugel - Geht's Noch?
&
Tiesto - Traffic

dat verschil is zo duidelijk:D
Twello    posted on 07-01-2007 15:06
Ik wil misschien dat Xone Mixed in Key kopen.. handig programma voor op je pc om te kijken welke toonhoogte een mp3 of wav file heeft. Het nadeel is dan wel weer dat mijn tt's geen master tempo hebben, gelukkig heb ik ook nog een CDJ 800.

Maar als je onder de 2% pitch zit veranderd de toonhoogte dan?
the-melody    posted on 07-01-2007 15:08
Ik zou zeggen luister zelf en oordeelHappy, laughing Persoonlijk denk ik dat onder de 1/1,50 de toonhoogte min of meer hetzelfde blijft(?)Happy, laughing
Twello    posted on 07-01-2007 15:14
nou ik zover ik het kan horen kan 2% nog net...
diggersfan    posted on 07-01-2007 18:18
6% pitch is ongeveer gelijk aan een halve toon.
leesvoer: http://www.djprince.no/2006/mixingtips.asp

Mastertempo zit wel op mijn CDJ, maar gebruik ik nooit. Vind het geluid veels te mechanisch gaan klinken.

This is an old Topic

No new postings for 6.837 days.
 Post CommentThat would be 227.9 months
or a whopping 18.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

227 Users online: 46 Guests (181 Unknown)
Pages generated today : 28.931
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.680.943