Poster: Xurion
ArCee, ik ben benieuwt hoe jij dat gedaan hebt met je online radio.
Ik weet niet exact hoe je dat bedoelt, maar als on-line station KUN je niet draaien zonder je afdracht aan de
Buma en
Sena te doen. Ze komen he vanzelf opzoeken, daarmee bedoel ik dat je vanzelf de brieven in de bus krijgt om de afdracht te regelen.
JE KUNT WEL BESLUITEN OM HET NIET TE BETALEN, maar dat win je nooit.
Ik heb ooit gehoord dat een station in Rotterdam zoiets deed, na een jaar werd alles stil gelegt, rechtzaak er overheen met dikke boete, bovenop het geld wat Buma en de Sena nog tegoed waren. Het zijn officiele instanties met met goedkeuring werken van de Nederlandse regering, er is dus geen ontkomen en ontsnappen aan.
Aan de andere kant, WIJ als sation kunnen eenvoudigweg NOOIT of te nimmer achterhalen of controleren waar onze deejays mee draaien.
We hebben deejays uit 24 verschillende landen draaien, dit is dus niet te doen voor een station. We gaan ervan uit, en vertrouwen erop dat onze deejays het juiste doen, maar er zullen er ongetwijfelt een aantal tussen zitten die met illegale tracks draaien. Helaas is dat niet controleerbaar, maar daar hoor je de instanties niet over, noch word er van je verlangt dat je daar aktief iets aan doet.
Of deejays nu met legale, illegale tracks draaien, bootlegs of promo's, wij moeten gewoon een afdracht doen per show, uitgezondert herhalingen.
Wel is het zo, dat als wij via de producerende partij horen dat er een track gebruikt word, die bijvoorbeeld nog niet gereleased is, wij aktie ondernemen om te achterhalen waar deze track vandaan komt, en hoe hij in het bezit komt van de bewuste deejay. Ook dan zijn we overgeleverd aan wat een deejay verteld, controleren kunnen we het niet. Een deejay die echter weigert te antwoorden heeft wel een probleem.
Gelukkig hebben wij dat pas 1 x keer meegemaakt.