Legaliseren van muziekcollectie - DILEMMA
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DiVario    posted on 07-11-2010 14:33
Momenteel heb ik ongeveer 200 legale nummers (voornamelijk gedownload van itunes, beatport & dance-tunes)

Nu heb ik nog een kleine 1000 nummers die ik wil legaliseren of m.a.w. legaal wil aankopen.

Echter heb ik nu veel illegale exclusieve mixen staan die ik niet kan vinden op downloadsites of via itunes..

Mijn vraag is hierbij dan ook de volgende:

Hoe of waar kan ik deze nummers legaal aanschaffen?

Ik heb massa's goede nummers staan die ik zo zou willen spelen in discotheken e.d. maar deze zijn lang niet allemaal legaal. Als ik zelf naar een discotheek ga, dan hoor ik daar altijd nummers waarvan ik denk: 'Waar heeft die dj in godsnaam dat nummer aangekocht?' Ik wil mijn ilegale nummers dus allemaall legaal aanschaffen maar het probleem is echter dat dit blijkbaar gewoon niet lukt omdat ik meer dan de helft van mijn muziek niet legaal vind!

Wie kan me uit de nood helpen?

Alvast bedankt!
Practise makes perfect!
User edit by DiVario on 07-11-2010 @ 14:38:37 (23%)

What do you think about Legaliseren van muziekcollectie - DILEMMA ??

Vote :   
Winston    posted on 07-11-2010 14:36
Exclusieve mixen kun je echt nergens legaal kopen.

Ik zou de gewone mix van een nummer kopen en dat beschouwen als mijn dekking als ik een illegale exclusieve mix van het nummer draai.
Tic Toc
User edit by Winston on 07-11-2010 @ 14:37:55 (39%)
Bootstrap    posted on 07-11-2010 14:36
Bedoel je dan bootlegs en promo's die niet zijn uitgebracht? Soms is muziek gewoon echt nergens te koop, omdat het niet officieel is uitgebracht.

edit: Goed idee van Winston Happy, laughing
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
User edit by Bootstrap on 07-11-2010 @ 14:37:00 (23%)
Winston    posted on 07-11-2010 14:38
Is maar een idee heh? Of het juridisch wel klopt is de vraag Cool
Tic Toc
DiVario    posted on 07-11-2010 14:40
Maar ook vele andere gewone nummers vind ik niet op downloadsite's. Of ik zou 10 verschillende accounts op 10 verschillende downloadsite's moeten hebben, en dan nog vind ik niet alles.

Hoe doen ze dat in doscotheken?? Ook veel illegaal waarschijnlijk dan?

En als het niet officieel is uitgebracht en je hebt het staan, mag je het dan draaien? Ook niet legaal zeker? -.-
Hetzelfde met muziek van blogs, waarop dj's hun muziek plaatsen die ze niet verkopen maar gewoon gratis weggeven, mag je die dan draaien? Is dat dan weer legaal,?
Practise makes perfect!
User edit by DiVario on 07-11-2010 @ 14:41:34 (58%)
Esmee    posted on 07-11-2010 14:48
Zolang een artiest het gratis weggeeft mag jij die track gewoon draaien naar mijn weten.
Exclusieve mixen zijn gewoon een uitzonderingsgeval. Juridisch zal het vast niet mogen, maar ik zeg; gewoon lekker draaien!
Winston    posted on 07-11-2010 15:08
Als een artiest gratis muziek weggeeft is het alleen maar om naar te luisteren. Het is niet de bedoeling dat je het mag gebruiken om geld mee te verdienen.

Je zou tenminste de artiest om toestemming moeten vragen.
Tic Toc
DiVario    posted on 07-11-2010 16:44
Dan zal ik maar enkel de platen illegaal kopen die ik vind zeker?
niets aan te doen..
Practise makes perfect!
Bumba    posted on 07-11-2010 17:18
Bootlegs en mashups mag je draaien als je alle de rechten van alle liedjes bezit die erin verwerkt zijn.
Bv. Ik heb een bootleg van Avicci - Bromance, waar de lyrics van Taio Cruz - Dynamite in verwerkt zijn, dan mag ik deze bootleg draaien als ik van beide liedjes het aankoopbewijs heb. In een extreem geval zou je bv. een volledige set van Peter Luts mogen draaien (wat natuurlijk uit den boze is!), die je ergens van het internet gehaalt hebt, zolang je de rechten hebt van alle liedjes die erin zitten.

Voor remixen gelden de regels zoals voor gewone tracks.
Xurion    posted on 07-11-2010 17:23
Misschien is het ook een idee om een contractje af te sluiten met Buma/Stemra of hoe het ook in Belgie heet. Als je heel erg serieus met je DJ cariere bezig bent kun je daar even naar kijken.
Danielvb    posted on 07-11-2010 17:25
Ik had een tijdje terug een vergelijkbare vraag.

Je zou eventueel even naar de reacties in dit topic kunnen kijken:
////www.djresource.eu/Forum/topic/19477/p/1/Copyright-RemixBootlegs/#last
Esmee    posted on 07-11-2010 18:41
Poster: Winston
Exclusieve mixen kun je echt nergens legaal kopen.

Ik zou de gewone mix van een nummer kopen en dat beschouwen als mijn dekking als ik een illegale exclusieve mix van het nummer draai.

Dat vind ik eigenlijk op hetzelfde slaan als een track kopen op een mix cd en dan vinden dat je de radio edit en de original mix ook mag draaien...
Dus ik zou m lekker niet kopen dan...
DiVario    posted on 08-11-2010 00:11
Poster: Xurion
Misschien is het ook een idee om een contractje af te sluiten met Buma/Stemra of hoe het ook in Belgie heet. Als je heel erg serieus met je DJ cariere bezig bent kun je daar even naar kijken.

Hoezo een contract??

(Sabam in Belgi?)
Practise makes perfect!
Sandr    posted on 08-11-2010 07:23
Geef eens een paar voorbeelden van nummers die je illegaal hebt en zou willen aanschaffen...dan kunnen mensen hier kijken of zij dit wel kunnen vinden...misschien zoek je gewoon niet op de juiste plekken...
Play that funky music white boy....
Daan123    posted on 08-11-2010 11:11
Dus dj's die gratis tracks op het internet zetten mag je niet draaien voor publiek? En gratis bootlegs die je vind ook niet, tenzij je de nummers die erin verwerkt zijn legaal heb in je collectie?
DJADMIN    posted on 08-11-2010 12:03
't is vrijwel onmogelijk om alles legaal te krijgen...dat is een utopie

Iedere DJ heeft illegale nummers....de een meer als de ander.

Als een ''controleur'' komt, zal die echt niet tot in detail gaan uitpluizen of jij alles legaal hebt, geloof me. Het word een ander verhaal als je 3 mappen met alleen cd's van 4usonly ofzo hebt...en zelfs dan alsnog...
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Starmack    posted on 08-11-2010 12:24
Poster: DJADMIN
't is vrijwel onmogelijk om alles legaal te krijgen...dat is een utopie

Iedere DJ heeft illegale nummers....de een meer als de ander.

Als een ''controleur'' komt, zal die echt niet tot in detail gaan uitpluizen of jij alles legaal hebt, geloof me. Het word een ander verhaal als je 3 mappen met alleen cd's van 4usonly ofzo hebt...en zelfs dan alsnog...

Hmz, utopie??Hangt er vanaf wat je onder illegaal verstaat.

Voor mij betekent de term illegaal dat je muziek draait waar je niet voor betaald hebt of dat je een bootleg draait. Een track of remix die je van een collega DJ ontvangt valt onder een promo en beschouw ik niet als illegaal.

?
Bringing the best in Trance & Progressive
HendrikxLieben    posted on 08-11-2010 15:10
Wordt er dan veel op gecontroleerd?
Dolivieira    posted on 08-11-2010 21:55
Poster: HendrikxLieben
Wordt er dan veel op gecontroleerd?

Haast niet tot nooit. Dan heb ik het over Nederland. Maar bootlegs zijn bootlegs. Niet te koop dus omdat er geen rechten van zijn verleend van de origenele artiest dus ook illegaal. Maar ik sluit me bij DJAdmin aan alles kopen is een Utopie. Met Promo`s is het een ander verhaal. Als je van een bepaalde Artiest/Producer of DJ een promo krijgt dan hoef je die niet meer te kopen ook is die gewoon legaal. Het blijft een moeilijk verhaal ook voor een contolleur die gaat niet heel je colectie uitpluisen
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
ArCee    posted on 09-11-2010 21:01
Helemaal mee eens Dolivieira
Er word hier veel te veel gesteressed over legaal, illegaal en controle.
A: Controle is er amper.
B: Uiteindelijk (al een paar opgeschreven) is degene die je inghuurd verantwoordelijk voor de muziek die de dj draaid.
C: Als je al van plan was om serieus dj te worden, had je meteen platen moeten kopen en niet achteraf zo angstig doen.
D: Neem gewoon je legale tracks mee, geen stress, geen paniek.

Hoeveel van dit soort onzinnige discussies gaan we hier nog meemaken die over het algemeen allemaal op hetzelfde neerkomen?
Xurion    posted on 09-11-2010 21:09
ArCee, ik ben benieuwt hoe jij dat gedaan hebt met je online radio.
specialm    posted on 10-11-2010 17:00
Poster: ArCee
Helemaal mee eens Dolivieira
Er word hier veel te veel gesteressed over legaal, illegaal en controle.
A: Controle is er amper.
B: Uiteindelijk (al een paar opgeschreven) is degene die je inghuurd verantwoordelijk voor de muziek die de dj draaid.
C: Als je al van plan was om serieus dj te worden, had je meteen platen moeten kopen en niet achteraf zo angstig doen.
D: Neem gewoon je legale tracks mee, geen stress, geen paniek.

Hoeveel van dit soort onzinnige discussies gaan we hier nog meemaken die over het algemeen allemaal op hetzelfde neerkomen?

Helemaal mee eens
ArCee    posted on 14-11-2010 09:55
Poster: Xurion
ArCee, ik ben benieuwt hoe jij dat gedaan hebt met je online radio.

Ik weet niet exact hoe je dat bedoelt, maar als on-line station KUN je niet draaien zonder je afdracht aan de Buma en Sena te doen. Ze komen he vanzelf opzoeken, daarmee bedoel ik dat je vanzelf de brieven in de bus krijgt om de afdracht te regelen.
JE KUNT WEL BESLUITEN OM HET NIET TE BETALEN, maar dat win je nooit.
Ik heb ooit gehoord dat een station in Rotterdam zoiets deed, na een jaar werd alles stil gelegt, rechtzaak er overheen met dikke boete, bovenop het geld wat Buma en de Sena nog tegoed waren. Het zijn officiele instanties met met goedkeuring werken van de Nederlandse regering, er is dus geen ontkomen en ontsnappen aan.

Aan de andere kant, WIJ als sation kunnen eenvoudigweg NOOIT of te nimmer achterhalen of controleren waar onze deejays mee draaien.
We hebben deejays uit 24 verschillende landen draaien, dit is dus niet te doen voor een station. We gaan ervan uit, en vertrouwen erop dat onze deejays het juiste doen, maar er zullen er ongetwijfelt een aantal tussen zitten die met illegale tracks draaien. Helaas is dat niet controleerbaar, maar daar hoor je de instanties niet over, noch word er van je verlangt dat je daar aktief iets aan doet.
Of deejays nu met legale, illegale tracks draaien, bootlegs of promo's, wij moeten gewoon een afdracht doen per show, uitgezondert herhalingen.
Wel is het zo, dat als wij via de producerende partij horen dat er een track gebruikt word, die bijvoorbeeld nog niet gereleased is, wij aktie ondernemen om te achterhalen waar deze track vandaan komt, en hoe hij in het bezit komt van de bewuste deejay. Ook dan zijn we overgeleverd aan wat een deejay verteld, controleren kunnen we het niet. Een deejay die echter weigert te antwoorden heeft wel een probleem.
Gelukkig hebben wij dat pas 1 x keer meegemaakt.
Lange    posted on 14-11-2010 11:02
Met online radio heb je software nodig, muziek inladen (dit mag gedownload zijn) zolang je een playlist bijhoud die je kan afdragen is er niks aan de hand

Wat betreft DJ werk, ik heb zelf meerdere bootlegs en remixes (gedownload) en ben een keer gecontroleerd. De controleur legde het als volgt uit:

Remixen, 2-3-4 verschillende nummers gemixt tot 1: je dient van alle gebruikte nummers een 'legale' te hebben. Ze zullen er niet over vallen als wat ontbreekt hoorde ik van hem zolang het niet extreem word, hierin zijn de dus vrij flexibel.

Maar hij noemde ook voorbeelden van een DJ die vanaf PTB zijn muziek haalde en in een keer draaide. Kortom niets legaal en dan word het wel een probleem.

This is an old Topic

No new postings for 5.427 days.
 Post CommentThat would be 180.9 months
or a whopping 14.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

174 Users online: 55 Guests (119 Unknown)
Pages generated today : 1.102
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.407.736