beatmatchen op gevoel??? (4/7)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Oxy    posted on 12-09-2010 13:09
even een vraagske hoeveel mensen beatmatchen hier op gevoel (gehoor )?daarbij bedoel ik niet aflezen van een bpm counter of via pc
User edit by Oxy on 12-09-2010 @ 13:13:40 (8%)

What do you think about beatmatchen op gevoel??? ??

Vote :   

Xtremer    posted on 15-09-2010 08:48
Poster: Xtremer

Als je je CDJ-2000's hebt ge-update naar de laatste versie hoef je vrijwel niet te luisteren. BPM is zo nauwkeurig dat je alleen maar hoeft te kijkenCool.

Poster: Decepticon
Jammer...Cool
 ... En de rest:

Wie zegt dat ik het ook gebruik? Staat niets over in mijn post. Geef alleen even aan dat de mogelijkheid er is en dat het nu ook mogelijk is voor je oma te draaien. Iedereen kan DJ worden hoor, start VDJ en een Hyves page, spam iedereen vol met je ge-autosyncde mix en start met verdienenCool. Zo moeilijk is het, maar zo hoort het niet! Echt beatmixen zonder gehoor is NIET mogelijk. Je moet er ten alle tijden bij blijven, zelfs met een 1 cijfer achter de komma BPM meter.

Goed voorbeeld is de laatste overgang van mijn nieuwe mixvideo, niets is perfectCool: LINK
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
User edit by Xtremer on 15-09-2010 @ 09:02:07 (51%)
Dolivieira    posted on 15-09-2010 08:54
Ok snap ook niet waar we weer zo druk over maken hier. Cool
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Xtremer    posted on 15-09-2010 09:02
Poster: Dolivieira
Ok snap ook niet waar we weer zo druk over maken hier. Cool

Ik ook niet, er komt uiteindelijk veel meer bij kijken dan beetje beatmatchenCool.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
Renzis    posted on 15-09-2010 15:20
Ik snap dit soort vragen en discussies nooit. Je moet het ff aanleren maar dan is beatmatchen gewoon heel erg simpel. Je ontwikkelt dat gehoor door het simpelweg vaak te doen. Neem gewoon rustig de tijd om te luisteren of alles gelijk loopt, zoniet pitch dan bij.

Ik neem dan ook aan dat elke beetje dit gewoon onder de knie heeft en zich gewoon op platenkeuze en overgang concentreert!
Oxy    posted on 15-09-2010 19:50
Best een slotje op doen voor er ongelukken van komen, maar ik ben er wel wijzer van geworden nu ik dit hier allemaal lees.
Chili    posted on 15-09-2010 21:29
Ik vind dat iedere DJ moet kunnen beatmatchen op gehoor. Dat is gewoon een basic skill die je onder de knie moet hebben.
Dat je vervolgens de prachtige technische hulpmiddelen van tegenwoordig gebruikt vind ik prima, niks mis mee, doe ik zelf ook wel eens. Gewoon om net iets sneller te matchen of?om je net iets meer te kunnen focussen op een goede timing van je overgang, of het uitzoeken van je volgende plaat.
DJ's die puur en alleen hun beatcounters en/of sync buttons gebruiken vallen vroeg of laat vanzelf door de mand denk ik, dan heb je het gewoon niet in je. Dan krijg je bijvoorbeeld de situatie?dat de plaat wel gelijk loopt maar je gewoon compleet in de verkeerde maat zit of zoiets.
De technologische ontwikkeling?gaat nu eenmaal erg snel, en je kunt er wel tegenin gaan maar in de praktijk blijkt dat je het beste gewoon mee kan gaan en andere manieren zal moeten verzinnen om je te onderscheiden.
Tekhead    posted on 16-09-2010 02:22

De technologische ontwikkeling?gaat nu eenmaal erg snel, en je kunt er wel tegenin gaan maar in de praktijk blijkt dat je het beste gewoon mee kan gaan en andere manieren zal moeten verzinnen om je te onderscheiden.

meelopen met de kudde dus ? Hoe ga je jezelf dan onderscheiden als kuddedier?van andere kuddedieren ? En de ontwikkelingen gaan snel, meestal te snel, en dit ten koste van de kwaliteit en betrouwbaarheid, zsm gear met massa's toeters en bellen op de markt gooien, T & B waar niemand op zit te wachten, maar waar we wel op zitten te wachten is de klank-kwaliteit, aangenamer, warmer, etc..., maar de fabrikanten hebben er geen oor naar. Het is dan toch ook niet te verwonderen dat DJ/producers, terug massaal gebruik maken van analoge muziekinstrumenten?voor hun nieuwe platen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
User edit by Tekhead on 16-09-2010 @ 02:22:56 (1%)
durko    posted on 16-09-2010 21:20
Wat Renzis zegt. Na veel oefenen en veel schelden zul je het onder de knie krijgen. Dan kun je het op gehoor. Daarnaast wanneer iemand zijn bpm counter gebruikt, dan is dat nog steeds geen garantie dat ie gelijk blijft lopen. Je zult hem met je gehoor bij moeten sturen (tenzij je Virtual DJ ofzo gebruikt). Met de bpm counter is niet mijn favoriete manier, maar je ontwikkelt nog zeker het gevoel/gehoor bij het gebruik van je teller om bij te sturen.
Didier_Deluxe    posted on 17-09-2010 00:35
Poster: Tekhead

meelopen met de kudde dus ?

Want met CDJ's draaien is niet meelopen met de kudde zeker? Happy, laughing
MaximDJ    posted on 17-09-2010 06:59
Poster: AdenFarleigh

In mn onderbroek.

Gaat hier ook op gehoor.

Ik mix het...Zet eerst de BPM counters gelijk, daarna finetunen op gehoor....Denk dat dat toch wel een van de betere manieren is
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Decepticon    posted on 17-09-2010 13:31
Poster: Xtremer

... En de rest:

Wie zegt dat ik het ook gebruik? Staat niets over in mijn post. Geef alleen even aan dat de mogelijkheid er is en dat het nu ook mogelijk is voor je oma te draaien. Iedereen kan DJ worden hoor, start VDJ en een Hyves page, spam iedereen vol met je ge-autosyncde mix en start met verdienenCool. Zo moeilijk is het, maar zo hoort het niet! Echt beatmixen zonder gehoor is NIET mogelijk. Je moet er ten alle tijden bij blijven, zelfs met een 1 cijfer achter de komma BPM meter.

Goed voorbeeld is de laatste overgang van mijn nieuwe mixvideo, niets is perfectCool: LINK

Ik zei iig niet dat je het gebruikte. Je zei dat er die functie op de CDJ-2000 zat. En daar reageerde ik op met: 'Jammer'.
Dit omdat (voor mijn gevoel!) het mooie deel van het deejayen, dat kunstje van op hetzelfde tempo krijgen van de muziek,?verloren gaat. Alles klar Xtremer?

Edit: zie dat dit topic een wat felle toon krijgt. Jammer, zoeken we een gezelliger topic op.

User edit by Decepticon on 17-09-2010 @ 13:34:37 (13%)
DOPELAFUNK    posted on 17-09-2010 16:13
draai met vinyl kan niet anders

vinyl de best
Estacy    posted on 17-09-2010 16:37
Poster: DOPELAFUNK
draai met vinyl kan niet anders

vinyl de best

jwz, vinyl scheid het kaf van de koren! met platen geen 'cheaten' mogelijk
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
AdenFarleigh    posted on 17-09-2010 18:18
Poster: Decepticon

Ik zei iig niet dat je het gebruikte. Je zei dat er die functie op de CDJ-2000 zat. En daar reageerde ik op met: 'Jammer'.
Dit omdat (voor mijn gevoel!) het mooie deel van het deejayen, dat kunstje van op hetzelfde tempo krijgen van de muziek,?verloren gaat. Alles klar Xtremer?

Edit: zie dat dit topic een wat felle toon krijgt. Jammer, zoeken we een gezelliger topic op.

Hmm. Het mooie deel van Deejayen vond ik altijd dat wanneer je overgang dusdanig strak verloopt dat het publiek uit z'n pannetje gaat...
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
Illusion    posted on 18-09-2010 01:42
Poster: MaximDJ

Ik mix het...Zet eerst de BPM counters gelijk, daarna finetunen op gehoor....Denk dat dat toch wel een van de betere manieren is

BPM counters in het kontje stoppen en gewoon alles op gehoor doen. Zo leer je gewoon normaal de beat gelijk zetten via je gehoor. Zo train je je gehoor. Je HOORT dan direct het verschil tussen BPM. Dit moet je horen en met je gehoor gelijkzetten.

Xtremer
Ik ook niet, er komt uiteindelijk veel meer bij kijken dan beetje beatmatchen

Nee hoor, dit topic gaat over beatmatchen. Beatmatchen is beatmatchen, en niet moeilijk als je goed en vaak genoeg hebt geoefend. Daarnaast moet je hier natuurlijk wel gevoel voor hebben, of het talent om het te kunnen (ritmegevoel) Maar verder komt er niet veel meer bij kijken Winking my eye
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 18-09-2010 @ 01:45:37 (94%)
Joepardy    posted on 18-09-2010 02:53
BPM counters zijn echt onaccuraat vind ik. Kan er nooit op vertrouwen, of het nou Pioneer is of een ander merk. Ligt hoogswaarschijnlijk wel aan het genre. Het is gewoon moeilijk om bij hardcore (en substijlen) een accurate bpm weer te geven omdat er veel te veel geluid is. (bekijk waveforms maar eens op de computer)
Dolivieira    posted on 19-09-2010 13:16
Poster: Tekhead

meelopen met de kudde dus ? Hoe ga je jezelf dan onderscheiden als kuddedier?van andere kuddedieren ? En de ontwikkelingen gaan snel, meestal te snel, en dit ten koste van de kwaliteit en betrouwbaarheid, zsm gear met massa's toeters en bellen op de markt gooien, T & B waar niemand op zit te wachten, maar waar we wel op zitten te wachten is de klank-kwaliteit, aangenamer, warmer, etc..., maar de fabrikanten hebben er geen oor naar. Het is dan toch ook niet te verwonderen dat DJ/producers, terug massaal gebruik maken van analoge muziekinstrumenten?voor hun nieuwe platen.

Ben ik het niet met je eens Rodger. Mijn booth kan ik met vinyl draaien. Maar ook met CDs, Timecoded en Midi. Ook is het produceren makkelijk en toegankelijker geworden.?En dat heleboel producers nu voor een minimale setup kiezen omdat VSTi`s vel minder ruimete in beslag nemen. Ik vind het lekker dat ik alles tot mijn beschikking (Analoog en digitaal) heb want alles?wil ik kunnen doen. Wat met mijn huidige booth toch aardig gelukt is. Ik ben blij dat ik die stap juist gezet heb. Vinyl draaien?vind ik nog steeds super en geef toe dat het toch de realting is als het om beatmachen aankomt. Al dat andere gaat?het veel simpler mee. Maar dat wil niet zeggen dat je als?DJ?niet ?moet?vernieuwen. Ooit zal ik nog 2 CDJ2000 aan mijn booth tovoegen ter vervangen van 2 van mijn Huidige CDJs. Maar dat is toekomst verhaal. Ik heb er geen geld voor nu (heb ook nog andere dingen te doen met mijn poen)?en ?heb er ook geen haast?mee.
MaximDJ    posted on 19-09-2010 13:59
Poster: Illusion

BPM counters in het kontje stoppen en gewoon alles op gehoor doen. Zo leer je gewoon normaal de beat gelijk zetten via je gehoor. Zo train je je gehoor. Je HOORT dan direct het verschil tussen BPM. Dit moet je horen en met je gehoor gelijkzetten.

Ik vind het altijd HEEL lastig om te horen of een track nou te snel of te langzaam loopt....Iemand nog tips om dat te ontdekken?
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Estacy    posted on 19-09-2010 14:00
oefenen. dan hoor je het vanzelf.
Gerdo    posted on 19-09-2010 14:02
Poster: MaximDJ

Ik vind het altijd HEEL lastig om te horen of een track nou te snel of te langzaam loopt....Iemand nog tips om dat te ontdekken?

Je zult het wel vaker gehoord/gelezen hebben maar dat ga je horen door heel veel te oefenen. Als ik jou was zou ik je bpm counters afplakken.

succes
Dolivieira    posted on 19-09-2010 14:32
Poster: Gerdo

Als ik jou was zou ik je bpm counters afplakken.

succes

^^^^^^Hele goede tip. Voor de gene die op gevoel willen leren mixen. ^^^^^^
Winston    posted on 19-09-2010 17:49
Laat de bpm counters gewoon open. Tape ziet er zo raar uit op je display en kun je andere info niet zien. Beter is het je ogen dicht te doen als je bezig bent te beatmatchen.

Ik heb er ook moeite mee als ik alleen maar de beats van beide nummers tegelijk hoor. Wat ik dan doe is gewoon op gevoel alvast ongeveer goed pitchen. Dan opnieuw starten en dan meteen als ik het merk dat het begint met niet in sync lopen corrigeren. Als ik het langer laat wordt het een rommeltje die ik niet kan corrigeren.

Ook kun je het te pitchen nummer met opzet traag starten, dan weet je vooraf dat het sneller moet.

Om fijn af te stemmen kun je de hihats gebruiken. Desnoods draai je de bass eq pot dan lager of uit.

Maar het gemakkelijkst is om een 'melodietje' te beatmatchen met een beat. Als de melodie na de beat eindigt weet je dat de beat sneller moet, of de melodie trager. Dat is natuurlijk afhankelijk van welk nummer wordt gepitched. En dan kun je terug naar de vorige methode.

Dan zijn er nog trucjes als je het heel precies wil doen. Dus als je niet wil corrigeren, pitchbenden, tijdens de overgang. Dan kun je met opzet het nummer ietsje te snel en dan ietsje te langzaam gaan. Dan weet je dat je ertussen moet zitten.

Het kan ook zijn dat je decks de juiste pitch waarde die je op een bepaald moment nodig hebt niet kunnen pakken. Resolutie probleem noemt men dat volgens mij. Dan kun je vooraf in je headphones tellen na hoeveel beats het uit sync gaat en hoe je moet corrigeren. Naar boven of beneden en hoeveel procent.
Tic Toc
User edit by Winston on 19-09-2010 @ 17:56:24 (21%)
Estacy    posted on 19-09-2010 17:53
Poster: Winston
Laat de bpm counters gewoon open. Tape ziet er zo raar uit op je display en kun je andere info niet zien. Beter is het je ogen dicht te doen als je bezig bent te beatmatchen.

dan kun je je pitchfader niet zien. voor mij toch wel een must (zeker als je alleen de pitch gebruikt, ook voor benden)_
Winston    posted on 19-09-2010 17:58
O nee, kun je ff piepen Cool Handen op de pitch en dan ogen dicht. Klaar met beatmatchen ogen weer open.
Tic Toc
Decepticon    posted on 20-09-2010 14:48
Poster: AdenFarleigh

Hmm. Het mooie deel van Deejayen vond ik altijd dat wanneer je overgang dusdanig strak verloopt dat het publiek uit z'n pannetje gaat...

Uiteraard, maar om dat te doen is het toch best?prettig als je kunt beatmatchen. Of niet?

246 Users online: 20 Guests (226 Unknown)
Pages generated today : 55.437
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.443.811