Welke iMac specs?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

LouisCasper    posted on 08-09-2010 22:09
Hallo allemaal,

Ik wil mijn studio graag uitbreiden met een 27' iMac, maar ik heb geen idee welke specs ik dan moet kiezen. Het zwaarste programma wat ik zal draaien is natuurlijk Logic Pro, in combinatie met een aantal VST's (Absynth5, Sylenth1, Predator, Albino, Massive, FM8, Nexus, een aantal plug-ins van PSP Audioware, een aantal plug-ins van de T-RackS serie eneen aantal plug-ins van Waves).

Heb ik daarbij echt noodzakelijk de snelste processor nodig (2,93 Ghz Quad-Core Intel Core i7) of voldoet een 3.20 Ghz Intel Core i3 ook? En heb ik per se 8 Gb ram nodig of voldoet 4 ook? Ik wil liver niet zelf aan m'n iMac lopen sleutelen dus zelf het ram-geheugen uitbreiden doe ik niet (dit vanwege de garantie etc.).

Graag jullie advies!
http://www.louiscasper.com

What do you think about Welke iMac specs? ??

Vote :   

TH3llC    posted on 08-09-2010 22:11
over de processor.. i3 is te weinig, i7 waarschijnlijk wat meer als je nodig hebt..
dus ga voor de i5, voor zover mijn kennis gaat is dit een van de beste prijs/kwaliteit verhouding..
LouisCasper    posted on 08-09-2010 22:15
Poster: TH3llC
over de processor.. i3 is te weinig, i7 waarschijnlijk wat meer als je nodig hebt..
dus ga voor de i5, voor zover mijn kennis gaat is dit een van de beste prijs/kwaliteit verhouding..

Okee, maar daarbij zijn er ook weer 2 mogelijkheden :P (met een prijsverschil van 120 euro)
Een 3.60 Ghz Intel Core i5 of een 2.80 Ghz Quad-Core Intel Core i5.
En qua ram-geheugen? 4 of 8 gb?
Mixt-Ape    posted on 08-09-2010 22:19
Zelf heb ik er ook net een gekocht, i7 met 16 GB. Volgens mij is i5 wel ok als je Logic draait... ik ben wel blij dat ik veel RAM heb genomen!
TH3llC    posted on 08-09-2010 23:00
hangt een beetje van je budget af...
als ik een computer koop kijk ik naar mijn budget
heb je bv. 1000 euro dan zou ik persoonlijk die 1000 euro ook gebruiken..
en geef er altijd zoveel geld aan als ik kan omdat ik hem elke dag gebruik..
en ik vind iets wat je elke dag gebruikt moet goed zijn
kan de de dure i5 betalen dan zou ik hem ook nemen
Vassilli    posted on 08-09-2010 23:21
i3 of i5 is meer dan genoeg. En RAM vervangen met een iMac is even makkelijk als je muis aansluiten :P
TimmyV    posted on 08-09-2010 23:26
Om Logic Pro te draaien heb je echt geen core i5 nodig. Een core i3 processor met 4 GB intern werkgeheugen voldoet ruimschoots aan de eisen.
Denk dat de meeste hier de kracht van de nieuwe core i3 processor niet kennen.

Het is een ander verhaal als je naast Logic Pro nog vele andere programma's open hebt staan en draaiend.
Als ik jou was zal ik even uitzoeken wat je allemaal wilt gebruiken naast Logic Pro.
Een i5 is over de top en geldverspilling als je alleen Logic Pro gaat gebruiken.
Bel anders even met de applestore en laat je informeren.?
Let's go f*cking mental
LouisCasper    posted on 09-09-2010 00:18
De programma's die ik allemaal tegelijkertijd naast Logic zal gaan draaien zijn meestal Microsoft Messenger, Skype, iTunes, Safari en mail.
Ik draai Logic op dit moment op een 15' MacBook Pro met 4 Gb ram en een 2.8 Ghz Core 2 Duo processor maar m'n cpu gaat met het gebruik van verschillende VST's toch aardig omhoog. Ook wil ik met de iMac gelijk een goede investering doen voor de toekomst. Zal ik met 8 Gb ram en de 3.6 Ghz Intel Core i5 een flink aantal jaren vooruit kunnen en de bovengenoemde programma's inclusief VST's goed kunnen laten draaien? Of adviseren jullie me dan toch de Quad-Core?
TH3llC    posted on 09-09-2010 01:27
Poster: Look
De programma's die ik allemaal tegelijkertijd naast Logic zal gaan draaien zijn meestal Microsoft Messenger, Skype, iTunes, Safari en mail.
Ik draai Logic op dit moment op een 15' MacBook Pro met 4 Gb ram en een 2.8 Ghz Core 2 Duo processor maar m'n cpu gaat met het gebruik van verschillende VST's toch aardig omhoog. Ook wil ik met de iMac gelijk een goede investering doen voor de toekomst. Zal ik met 8 Gb ram en de 3.6 Ghz Intel Core i5 een flink aantal jaren vooruit kunnen en de bovengenoemde programma's inclusief VST's goed kunnen laten draaien? Of adviseren jullie me dan toch de Quad-Core?

dan denk ik toch dat je beter voor de i5 gaat,
zoals je zelf investering voor de toekomst, een nieuwe computer werkt altijd goed of je nu de i3 de i5 of de i7 hebt
maar na verloop van tijd minderen de prestaties meestal..
waardoor de i3 misschien niet doet wat je met een i5 wel nog zou kunnen doen

@ timmyV: ken inderdaad de kracht van de i3 niet echt maar hij is toch een pak lichter als de i5?
User edit by TH3llC on 09-09-2010 @ 01:29:14 (11%)
LouisCasper    posted on 09-09-2010 08:29
Ik neem denk ik inderdaad een i5, dan rest mij alleen nog de vraag: 3.6 Ghz Intel Core i5 of 2.8 Ghz Quad-Core Intel Core i5? Zou iemand mij misschien het concrete verschil tussen deze 2 processors uit kunnen leggen? En ik neem aan dat een i5 processor (stel dat ik keus had uit een 2.8 Ghz Intel Core i5) beter is dan mijn huidige 2.8 Ghz Core 2 Duo processor? En wat is daar dan weer het verschil tussen? (Ik ben totaal niet thuis in processors..) Alvast bedankt voor alle reacties!
TH3llC    posted on 09-09-2010 13:10
ikzelf heb de i5 2.79Ghz quad core en ben er zeer tevreden van..
doet wat hij moet doen!
kan hem je zeker aanraden, hoeveel verschil er met de andere is kan ik je niet zeggen.
TimmyV    posted on 09-09-2010 14:56
Poster: TH3llC

dan denk ik toch dat je beter voor de i5 gaat,
zoals je zelf investering voor de toekomst, een nieuwe computer werkt altijd goed of je nu de i3 de i5 of de i7 hebt
maar na verloop van tijd minderen de prestaties meestal..
waardoor de i3 misschien niet doet wat je met een i5 wel nog zou kunnen doen

@ timmyV: ken inderdaad de kracht van de i3 niet echt maar hij is toch een pak lichter als de i5?

Apple levert twee verschillende i5's. De quad-core zit alleen in de duurste imac versie van ?1999,-
Deze loopt op 2.8 Ghz en dan kan je hem nog upgraden naar een 2.93 Ghz core i7.
De goedkoopste imac draait op een core i3. Deze is niet up te graden.
De versies van ?1499,- en ?1699,- zijn standaard uitgerust met een core i3, maar kunnen worden ge-upgrade naar een core i5. Echter zijn deze processors gewoon dual-core.
Het prestatie verschil tussen de i3 en i5 dual-cores is zover ik weet niet meer dan 15%. Dit zal je nauwelijks merken en weet niet of je voor de upgrade van i3 naar i5, ?180,- wilt betalen.
De vorige imac was ook uitgerust met een quad-core i5 processor die op 2.66 Ghz draaide. Deze koste toen ?1699,-
Jammer dat ze fors duurder zijn geworden.

Voor Look: Als je lang met je Imac wilt doen en je wilt het uiterste eruit halen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de snelheid en tekortkomingen dan zal ik voor de i5 quad-core gaan van ?1999,-.
Het is een hoop geld maar dan heb je wel een monsterlijk ding staan op je bureau wat bijna alles aankanWinking my eye

edit:

Verschil tussen de i5's: De dual-core draait op 3.06Ghz, dus 2x 3.06Ghz. De quad-core draait op 2.8Ghz, dus 4x 2.8Ghz. Met de quad-core haal je 2x meer prestaties. De cores worden gebruikt om taken te verdelen.?
Stel dat ik een spel aan het spelen ben. Op core 1 draaien alle achtergrond programma's. Core 2 wordt volledig benut door het spel. Je zou dan naast het spel nog Logic Pro kunnen draaien die de 3e core gebruikt en dan overige dingen op de 4e core. Echter hangt het natuurlijk ook van je werkgeheugen af.
Dit is slechts een globale omschrijving en het hangt er helemaal van af welke eisen een programma nodig heeft.
Dit geldt ook voor een dual-core alleen heb je dan maar 2 cores, dus minder prestaties.
Je mac/pc doet dit overigens volledig automatisch hoor. Wanneer je mac/pc vind dat de 1e core te veel belast wordt dan zal hij overige applicaties op een andere core laten draaien.
Prachtig man, die techniek van tegenwoordig?Cool
Let's go f*cking mental
User edit by TimmyV on 09-09-2010 @ 15:19:24 (62%)
LouisCasper    posted on 10-09-2010 22:13
Ik heb besloten de 2.8 Ghz Quad-Core i5 te nemen, omdat ik erachter kwam dat in de 3.60 Ghz Intel Core i5 een slechtere grafische kaart zit en de Quad-Core toch net even een stukje sneller is. Ik denk overigens ook dat ik toch voor 4 Gb ram ga, omdat ik hoorde dat ik dit later heel gemakkelijk nog kan uitbreiden als ik het mis. Of raad iemand me aan toch gelijk voor 8 Gb te gaan?
TimmyV    posted on 11-09-2010 11:27
Goede keuze. Ik zou gewoon voor de 4 Gb gaan. Meer dan zat Winking my eye
Let's go f*cking mental
lek3ct    posted on 11-09-2010 13:01
I5 is zeker genoeg! Ik heb nog steeds de 'oudere' 24' imac met een 3,06 Core duo 2 en 8 GB ram... Ik draai logic en heel mijn bibliotheek(dat zijn er heel wat) VST's/plug-ins zonder enige vertraging of problemen! Van mijn latency mag ik ook niet klagen (rond de 1-10ms, hangt af wat ik aan mijn Imac aansluit).

Als je echt snelheid wil, dan moet je er een SSD in zetten! (Zie wel dat het geen oude is, want de nieuwere hebben een Sandforce controller die ervoor zorgt dat je rond de 300MB/s write/readsnelheid heb! tov de oude die maar 150 read en 100 write hebben.)

Misschien nog een handige tip voor u HDD: als je iets aan opnemen bent, sla het dan niet direct op je interne hdd, maar op een externe HDD via een Firewire 800 poort (Of een USB 3.0, maar die heeft de Imac (nog) niet denk ik). Dan belast je je harde schijf minder en gaat alles ook wat vlotter.

Edit: van mijn 8GB is meestal maar zo'n 5 in gebruik als echt alles aanstaat...
User edit by lek3ct on 11-09-2010 @ 13:03:25 (13%)

This is an old Topic

No new postings for 5.466 days.
 Post CommentThat would be 182.2 months
or a whopping 15 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

274 Users online: 125 Guests (149 Unknown)
Pages generated today : 94.848
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.891.885