Poster: TH3llC
dan denk ik toch dat je beter voor de i5 gaat,
zoals je zelf investering voor de toekomst, een nieuwe computer werkt altijd goed of je nu de i3 de i5 of de i7 hebt
maar na verloop van tijd minderen de prestaties meestal..
waardoor de i3 misschien niet doet wat je met een i5 wel nog zou kunnen doen
@ timmyV: ken inderdaad de kracht van de i3 niet echt maar hij is toch een pak lichter als de i5?
Apple levert twee verschillende i5's. De quad-core zit alleen in de duurste imac versie van ?1999,-
Deze loopt op 2.8 Ghz en dan kan je hem nog upgraden naar een 2.93 Ghz core i7.
De goedkoopste imac draait op een core i3. Deze is niet up te graden.
De versies van ?1499,- en ?1699,- zijn standaard uitgerust met een core i3, maar kunnen worden ge-upgrade naar een core i5. Echter zijn deze processors gewoon dual-core.
Het prestatie verschil tussen de i3 en i5 dual-cores is zover ik weet niet meer dan 15%. Dit zal je nauwelijks merken en weet niet of je voor de upgrade van i3 naar i5, ?180,- wilt betalen.
De vorige imac was ook uitgerust met een quad-core i5 processor die op 2.66 Ghz draaide. Deze koste toen ?1699,-
Jammer dat ze fors duurder zijn geworden.
Voor Look: Als je lang met je Imac wilt doen en je wilt het uiterste eruit halen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de snelheid en tekortkomingen dan zal ik voor de i5 quad-core gaan van ?1999,-.
Het is een hoop geld maar dan heb je wel een monsterlijk ding staan op je bureau wat bijna alles aankan

edit:
Verschil tussen de i5's: De dual-core draait op 3.06Ghz, dus 2x 3.06Ghz. De quad-core draait op 2.8Ghz, dus 4x 2.8Ghz. Met de quad-core haal je 2x meer prestaties. De cores worden gebruikt om taken te verdelen.?
Stel dat ik een spel aan het spelen ben. Op core 1 draaien alle achtergrond programma's. Core 2 wordt volledig benut door het spel. Je zou dan naast het spel nog Logic Pro kunnen draaien die de 3e core gebruikt en dan overige dingen op de 4e core. Echter hangt het natuurlijk ook van je werkgeheugen af.
Dit is slechts een globale omschrijving en het hangt er helemaal van af welke eisen een programma nodig heeft.
Dit geldt ook voor een dual-core alleen heb je dan maar 2 cores, dus minder prestaties.
Je mac/pc doet dit overigens volledig automatisch hoor. Wanneer je mac/pc vind dat de 1e core te veel belast wordt dan zal hij overige applicaties op een andere core laten draaien.
Prachtig man, die techniek van tegenwoordig?