Poster: Camino
Ik heb al redelijk wat mee zitten knoeien maar vroeg me af wat het geluidstechnisch correcte antwoord is op dit vraagstuk.
Technisch het juiste antwoord weet ik niet zeker, maar we kunnen over discussieren. Bootstrap geeft een goede manier.
Welke mixer/filter gebruik je nu? Ik heb de Mackie D4.Pro.
Stel, ik wil een nieuwe plaat inmixen. Mijn oude plaat fade ik uit dmv een hi-pass filter en m'n nieuwe plaat komt binnen met een low-pass filter, beide waarvan de cutoff omhoog gaan. Hoe moet ik met die cutoff points omgaan om een zo neutraal mogelijk geluid te krijgen tijdens de overgang?
Wat bedoel je met beide cut offs omhoog gaan? Juist eentje omlaag en de ander omhoog sweepen toch? Dat is als je een 'fade' overgang doet.
Als je een 'cut 'n layering' overgang doet, moet je volgens mij gewoon op het gehoor doen, waar je cut off frequencies moeten zijn.
Dienen de cutoff points gelijk gesteld te worden?
Bij ideale nummers zou dat het geval kunnen zijn. Maar je nummers klinken anders als je gaat klooien met de frequenties en dus is soms overlap nodig en soms marge.
Hoort er een overlapping te zijn,
Een bepaald geluidje in een nummer die rond de cut off frequentie zit, bestaat uit een bepaalde breedte van het frequentie spectrum.
De cut off point is vaak geen stijle punt, maar een knietje zoals op wiki getekend. Dit knietje beslaat ook een bepaalde breedte van het frequentie spectrum.
Maar de breedte van een sound is groter dan de breedte van het knietje.
Dus afhankelijk van de situatie of anders gezegd de breedtes van de sound is soms overlap nodig. Met name als je de sound nog wil horen.
Maar het kan dat je dan liever een band pass filter gebruikt.
of daartegenover een marge?
Marge gebruik je dus als een sound die je nog niet wil inbrengen hoort, als de cut off points gelijk zouden zijn.
Geldt hetzelfde als ik de overgang dmv een band-reject en een band-pass filter werk?
Notch en bandpass heeft uitsluitend betrekking op het mid. Ik zelf zie maar weinig gevallen dat je een band op het ene en notch op het andere kanaal actief hebt voor een overgang. Want je hebt dan eigenlijk 4 cut-off points tegelijk die goed moeten klinken. En 2 is al moeilijk genoeg, toch?
Band i.c.m. een low-pass of high pass kan nog. En dan geld hetzelfde over gelijkstellen, marge, en overlap.
Is een zo laag mogelijke resonantie altijd de beste oplossing?
Weer ja en nee wat mij betreft. Een heel hoge resonantie gebruik je natuurlijk als je wilt accentueren, bijna eigenlijk als hoorbaar effect.
Voor de rest heeft het te maken met het knietje bij de cut off point.
Een lage resonantie laat het knietje klinken alsof het geen boogvormig knietje is, maar een scherpe hoek. Dit is geschikt voor de 'fade/sweep' technieken.
Een iets hogere resonantie is geschikter voor de 'cut 'n layer' techniek.
Sweeps maken dmv 2 filters is makkelijk, maar mijn vraag is dus hoe ik er mee omga om de overgang zo vlot als mogelijk te maken, dus om het totale geluidsspectrum vlak te houden...
Ja geluidsspectrum, waarom zou je dat gelijk willen? Bedoel je het frequentie spectrum? Ik ben meer aanhanger van energy levels in de gaten houden, en daarna harmonic mixing/layering. Dus de te mixen nummers moeten qua energy level en toon niet te ver van elkaar zitten. Dan kan je het vlak laten klinken voor het menselijk gehoor. Terwijl als je zou meten met een meetinstrument, zou je aflezen dat dit niet helemaal het geval is.
Als je het geluidsspectrum gelijk wil houden, kun je beter door de hele set heen een ghostbeat op de achtergrond zetten.
Waar kan ik meer gedetailleerde informatie vinden over de precieze werking van filters? Alvast bedankt!
Behalve wikipedia, weet ik niets. Dus voorlopig verder googlen. En als je wat vind, meld me please.