Mixen met filters
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Camino    posted on 25-07-2010 04:43
Beste resourcers,

wie oh wie kan mij wat meer informatie geven over het mixen met filters? Ik heb al redelijk wat mee zitten knoeien maar vroeg me af wat het geluidstechnisch correcte antwoord is op dit vraagstuk. Stel, ik wil een nieuwe plaat inmixen. Mijn oude plaat fade ik uit dmv een hi-pass filter en m'n nieuwe plaat komt binnen met een low-pass filter, beide waarvan de cutoff omhoog gaan. Hoe moet ik met die cutoff points omgaan om een zo neutraal mogelijk geluid te krijgen tijdens de overgang? Dienen de cutoff points gelijk gesteld te worden? Hoort er een overlapping te zijn, of daartegenover een marge? Geldt hetzelfde als ik de overgang dmv een band-reject en een band-pass filter werk? Is een zo laag mogelijke resonantie altijd de beste oplossing? Sweeps maken dmv 2 filters is makkelijk, maar mijn vraag is dus hoe ik er mee omga om de overgang zo vlot als mogelijk te maken, dus om het totale geluidsspectrum vlak te houden... Waar kan ik meer gedetailleerde informatie vinden over de precieze werking van filters? Alvast bedankt!

What do you think about Mixen met filters ??

Vote :   

Bootstrap    posted on 25-07-2010 11:58
Ik werk zelf veel met de filters op mijn 4D en mijn ervaring is dat je het beste gewoon veel verschillende settings kunt uitproberen om erachter te komen wat lekker klinkt. Elke filter klinkt weer anders, dus je moet eerst gewend raken aan die van jou. Als ik een track wil wegfaden naar een breakdown gebruik ik vaak een low-pass filter met lage resonantie om de track langzaam weg te filteren. Soms gebruik ik tegelijkertijd ook een beat repeat (beatmasher in Traktor). Naar een climax toe gebruik ik bijvoorbeeld juist de high-pass filter met een hogere resonantie met soms ook de beat repeat. Het is dan ook leuk om de beat repeat steeds sneller te zetten. Band-pass filters gebruik ik eerlijk gezegd niet.

Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt, aangezien het alles behalve een antwoord is op je technische vraag.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Joepardy    posted on 30-07-2010 14:47
Ik kan niet wachten op m'n DJM zodat ik dit ook eens kan gaan proberen.
Mixt-Ape    posted on 30-07-2010 15:17
DJM-filters...verwacht er niet te veel van...
LouisCasper    posted on 30-07-2010 15:28
Poster: Mixt-Ape
DJM-filters...verwacht er niet te veel van...

Die van de DJM-2000 zijn best aardig toch?
http://www.louiscasper.com
Mixt-Ape    posted on 30-07-2010 15:28
Die heb ik nog maar effe in actie gezien, maar het zijn waarschijnlijk exact dezelfde als op de andere DJM's.
Ridalio    posted on 30-07-2010 15:47
Wat vind je zo slecht aan die djm filters dan?
Lijkt me niet echt iets mis mee wel?
Camino    posted on 30-07-2010 15:49
De filters zijn erg beperkt, je hebt zelfs geen controle over de resonantie, laat staan verschillende filters over elkaar heen te gebruiken, maar goed, ff ontopic weer?
LouisCasper    posted on 30-07-2010 15:49
Die heb ik nog maar effe in actie gezien, maar het zijn waarschijnlijk exact dezelfde als op de andere DJM's.

Bij de DJM-2000 kan je resonance instellen en zijn de lowpassfilter en de highpassfilter gescheiden.
tek-zotic    posted on 30-07-2010 16:02
Poster: Joepardy
Ik kan niet wachten op m'n DJM zodat ik dit ook eens kan gaan proberen.

kan je met je DJM 2 verschillende effecten op 2 verschillende kanalen tegelijkertijd gebruikenConfusedConfused
( mijn ecler kan dat lekker wel :D )
Mixt-Ape    posted on 30-07-2010 16:12
Poster: Look

Bij de DJM-2000 kan je resonance instellen en zijn de lowpassfilter en de highpassfilter gescheiden.

Dikke hoera.
Bouncy    posted on 30-07-2010 17:33

Huh? hoe stel je de resonance in dan? Ik dacht dat ik hem al wel ontleed had...
LouisCasper    posted on 30-07-2010 20:32

Dikke hoera.

Wat wil je hier nou mee zeggen? Cool
Als je niet tegen tegenspraak kan moet je geen dingen posten waar je niet zeker van bent.

@?Bouncy
Met de parameter onder de INST FX kan je de resonance instellen van de filters.

Bootstrap    posted on 30-07-2010 20:35
De filters op een DJM 800 vind ik in ieder geval niet zo fijn, ze zijn erg extreem en niet zo precies te besturen. A&H filters zijn de bom Happy, laughing Heb je wel wat aan mijn eerste antwoord Camino?
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Mixt-Ape    posted on 30-07-2010 22:23

Wat wil je hier nou mee zeggen? Cool
Als je niet tegen tegenspraak kan moet je geen dingen posten waar je niet zeker van bent.

@?Bouncy
Met de parameter onder de INST FX kan je de resonance instellen van de filters.

Hoe je hem ook instelt, hij klinkt shit. Dikke hoera.
Estacy    posted on 30-07-2010 23:00
DJM filters zijn digitaal, en Xone filters analoog. hoe je het ook bekijkt, hier zal verschil in zitten qua geluid. en ik moet zeggen, de DJM filters klinken nogal cheap imo. zeker in vergelijking met een random Xone.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Winston    posted on 30-07-2010 23:18
Poster: Camino
Ik heb al redelijk wat mee zitten knoeien maar vroeg me af wat het geluidstechnisch correcte antwoord is op dit vraagstuk.

Technisch het juiste antwoord weet ik niet zeker, maar we kunnen over discussieren. Bootstrap geeft een goede manier.
Welke mixer/filter gebruik je nu? Ik heb de Mackie D4.Pro.

Stel, ik wil een nieuwe plaat inmixen. Mijn oude plaat fade ik uit dmv een hi-pass filter en m'n nieuwe plaat komt binnen met een low-pass filter, beide waarvan de cutoff omhoog gaan. Hoe moet ik met die cutoff points omgaan om een zo neutraal mogelijk geluid te krijgen tijdens de overgang?

Wat bedoel je met beide cut offs omhoog gaan? Juist eentje omlaag en de ander omhoog sweepen toch? Dat is als je een 'fade' overgang doet.

Als je een 'cut 'n layering' overgang doet, moet je volgens mij gewoon op het gehoor doen, waar je cut off frequencies moeten zijn.

Dienen de cutoff points gelijk gesteld te worden?

Bij ideale nummers zou dat het geval kunnen zijn. Maar je nummers klinken anders als je gaat klooien met de frequenties en dus is soms overlap nodig en soms marge.

Hoort er een overlapping te zijn,

Een bepaald geluidje in een nummer die rond de cut off frequentie zit, bestaat uit een bepaalde breedte van het frequentie spectrum.

De cut off point is vaak geen stijle punt, maar een knietje zoals op wiki getekend. Dit knietje beslaat ook een bepaalde breedte van het frequentie spectrum.

Maar de breedte van een sound is groter dan de breedte van het knietje.

Dus afhankelijk van de situatie of anders gezegd de breedtes van de sound is soms overlap nodig. Met name als je de sound nog wil horen.

Maar het kan dat je dan liever een band pass filter gebruikt.

of daartegenover een marge?

Marge gebruik je dus als een sound die je nog niet wil inbrengen hoort, als de cut off points gelijk zouden zijn.

Geldt hetzelfde als ik de overgang dmv een band-reject en een band-pass filter werk?

Notch en bandpass heeft uitsluitend betrekking op het mid. Ik zelf zie maar weinig gevallen dat je een band op het ene en notch op het andere kanaal actief hebt voor een overgang. Want je hebt dan eigenlijk 4 cut-off points tegelijk die goed moeten klinken. En 2 is al moeilijk genoeg, toch?

Band i.c.m. een low-pass of high pass kan nog. En dan geld hetzelfde over gelijkstellen, marge, en overlap.

Is een zo laag mogelijke resonantie altijd de beste oplossing?

Weer ja en nee wat mij betreft. Een heel hoge resonantie gebruik je natuurlijk als je wilt accentueren, bijna eigenlijk als hoorbaar effect.

Voor de rest heeft het te maken met het knietje bij de cut off point.

Een lage resonantie laat het knietje klinken alsof het geen boogvormig knietje is, maar een scherpe hoek. Dit is geschikt voor de 'fade/sweep' technieken.

Een iets hogere resonantie is geschikter voor de 'cut 'n layer' techniek.

Sweeps maken dmv 2 filters is makkelijk, maar mijn vraag is dus hoe ik er mee omga om de overgang zo vlot als mogelijk te maken, dus om het totale geluidsspectrum vlak te houden...

Ja geluidsspectrum, waarom zou je dat gelijk willen? Bedoel je het frequentie spectrum? Ik ben meer aanhanger van energy levels in de gaten houden, en daarna harmonic mixing/layering. Dus de te mixen nummers moeten qua energy level en toon niet te ver van elkaar zitten. Dan kan je het vlak laten klinken voor het menselijk gehoor. Terwijl als je zou meten met een meetinstrument, zou je aflezen dat dit niet helemaal het geval is.

Als je het geluidsspectrum gelijk wil houden, kun je beter door de hele set heen een ghostbeat op de achtergrond zetten.

Waar kan ik meer gedetailleerde informatie vinden over de precieze werking van filters? Alvast bedankt!

Behalve wikipedia, weet ik niets. Dus voorlopig verder googlen. En als je wat vind, meld me please.
Tic Toc
Camino    posted on 31-07-2010 01:51
Winston en Bootstrap, bedankt voor jullie antwoorden Happy, laughing Ik gebruik momenteel de filters in traktor die de filters van een xone:92 naabootsen. Ik bedoel wel degelijk beide cutoffs omhoog; als de cutoff van een LP omhoog gaat komen er frequenties bij en bij een HP vallen er natuurlijk weg.

Voor alle duidelijkheid, ik wil dus zo subtiel mogelijk dmv tracks de ene loop in de andere over laten lopen dus eerder voor decks C & D dan het geluid op de voorgrond.

Notch en bandpass filters hebben betrekking op het mid, daar heb je gelijk in, maar het hangt af van hoe breed je je band instelt, zo beeld ik me in dat je eerst het mid gedeelte van het uitgaande nummer met het mid gedeelte van het nieuwe nummer vervangt, en dan de frequentiebreedte verbreedt tot enkel de sub-bass en de hele hoge tonen van het oude nummer hoorbaar zijn, of klopt mijn redenering niet?

De discussie dat je aangaat over de knie is erg interessant. Als mijn kennis van filters mij niet in de steek laat, heb je met een lagere resonantie een 'zachtere' knie, en met hoge resonantie een stijlere, maar dan wel met een piek vlak daarvoor. Het probleem dat ik nu ondervind als ik de resonantie van beide tracks omhoog doe, is dat de pieken van de 2 filters op bijna de zelfde frequentie zijn, waardoor een bepaalde frequentie heel zwaar geboost wordt, wat een erg hoorbaar effect heeft. Als ik echter de resonantie op 0 instel, dan heb ik een grotere frequentiebreedte waarbij het geluid van beide tracks hoorbaar is, en ik wil dus geen van bijde deze fenomenen... Is het mogelijk om een filter op een bepaalde manier in te stellen dat het een rechthoekige db/freq grafiek zou vertonen, al dan niet door middel van een VST?
Winston    posted on 31-07-2010 16:15
Methode 1 Winston
kan?????????????? ? ? 1???????????????? 2
actief?????????? ?? ? LP?????????????? LP
cut off point ? ? max???????????? min
master?????????? hoorbaar??????? uit

Op kan 1 gaan frequenties af als cut off omlaag gaat. En op kan 2 komen frequenties bij als cut off omhoog gaat

Metode 2 Camino
kan?????????????? ? ? 1???????????????? 2
actief?????????? ?? ? HP?????????????? LP
cut off point ? ? min ??????????? min
master?????????? hoorbaar??????? uit

Als beide cut offs omhoog gaan: op kan 1 gaan frequenties af en op kan 2 komen frequenties bij.

Het een sluit het ander dus niet uit. Ik hou meer van begin instellingen van methode 1.

De redenering over notch en BP klopt natuurlijk. Maar mij lukt het niet en ik wil de persoon tegenkomen die het telkens weer met verschillende tracks lukt. Er zullen wel juiste combinaties van tracks zijn waar het wel lukt. Maar volgens mij is dat zeldzaam.

Voor cut/layering zou het kunnen lukken, maar een sweep/fade lijkt me zeer zeldzaam mogelijk. Pas bij bijna identieke beats en highs. Maar dan heb je eigenlijk in principe geen EQ en filters nodig.

Dat van het knietje. Je gebruikt methode 2. Dus vanzelf lopen je cut offs bijna continu gelijk, tenzij je marge houd. Maar dat geeft vaak problemen natuurlijk. Heb je methode 1 wel 's geprobeerd?

Dan ontmoeten cut offs elkaar alleen in het midden. Vaak is het niet nodig, maar als het gebeurt kun je proberen vooruit te springen op de maat natuurlijk.
Ook is meestal de mid range minder gepronounceerd dan de bass range als de kanalen on top van elkaar draaien.

Tic Toc
User edit by Winston on 31-07-2010 @ 16:20:45 (2%)

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

610 Users online: 532 Guests (78 Unknown)
Pages generated today : 108.383
Most visitors online this month : 652
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.627.298