Alleen de grote feesten scoren?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ArCee    posted on 19-07-2010 12:43
Mensen, ik heb nu al eens een paar keer revieuws, reacties en andere dingen gelezen. Ik vraag mij af, en dit slaat met name op Nederland, lopen de Nederlandse partygangers nog wel warm voor kleinere feesten?
Kijk, grote evenementen als Sensation, Trance Energy, Dance Valley etc lopen als een trein en raken allemaal uitverkocht.
Nu heb ik alleen het gevoel dat dit soms ten kostte gaat van de kleinere feesten, al helemaal ten kostte van avonden in de 'gewone' clubs waar 1 of 2 deejays de avond vol moeten draaien?
Ik lees vaak dat die avonden niet lopen, maar half vol zijn etc.
Al helemaal als er GEEN toonaangevende naam achter de booth staat.

Dus, lopen de Nederlandsers hoofdzakelijk, en of alleen nog,?warm voor GROTE en spectaculaire events of hebben de kleinere feesten oom nog een toekomst?

Zelf ben ik een groot 'fan' van wat kleinere feesten met een intiemere sfeer en een beetje ee gevoel van 'back to basics' zoals in den beginne Cool?Underground like!

What do you think about Alleen de grote feesten scoren? ??

Vote :   

dacuba    posted on 19-07-2010 12:48
Ik zou zeggen, doe een representatieve steekproef in Heerhugowaard en je antwoord zal v??l dichterbij de waarheid liggen.
ccc    posted on 19-07-2010 12:59
Tja. Ik was afgelopen zaterdag op Extrema outdoor. Vond het ontzettend vet. Maar aan de andere zijde vond ik et toch wel erg groot en eigenlijk te druk.

De reden waardoor kleine feestjes niet goed bezocht worden(als dit zo is wat jij zegt, hier worden ze over et algemeen wel goed bezocht) is denk ik dat men op een klein feestje ook een kleiner prijsje verwacht. Maar op veel kleine feestjes vraagt men ook al 2.50 voor een drankje(bier). En persoonlijk vind ik dat toch nog steeds te veel.
Lucalicious    posted on 19-07-2010 16:20
ik denk dat je wel een punt hebt hoor.
in nederland zijn wij zo verwend met grote feesten en dj's, dat we het voor minder niet meer doen. het is niet voor niet dat veel dj's liever in bijvoorbeeld zuid amerika oid draaien omdat mensen daar gewoon veel sneller los gaan, ook al is het geen bekende dj of groot feest.
Sjoewe    posted on 19-07-2010 16:43
Ik ben het er niet mee eens. Je moet grote en kleine(re) feesten niet met dezelfde bril bekijken.?
Grote feesten kunnen zich weliswaar een bekendere (dus duurdere) line-up veroorloven, maar ze leveren aan de aandere kant net zo goed weer in op de punten van sfeer en intimiteit.?
Hier in Utrecht zijn de afgelopen jaren een aantal zeer succesvolle kleinere feesten ontsprongen. Bijvoorbeeld Fonk, Stekker, Source festival, die zich allemaal een beetje toespitsen op het grijze gebied rond (Dub-)Techno, House, en andere Electronica. Gewoon kleinschalig en gezellig een dagje feesten in een ontspannen setting.?
Waar het in mijn ogen vaak misgaat, is dat mensen die een klein feest willen opzetten dit in de schaduw willen doen van een groot evenement, dat is volkomen zinloos, want bij iedere vergeljking zal je het verliezen. De meeste van dat soort avonden hebben sowieso een concept van lik-me-vestje en voegen weinig toe aan het bestaande landschap.
Natuurlijk wordt het dan niks.?
Je kan je als klein feest beter onderscheiden door eigenwijs te zijn. Schrijf een goed conceptplan, zoek een leuke locatie (vaak erg onderschat) en investeer in goede promotie/sociaal netwerk. En vooral: geef het ook de tijd om te groeien, je bent tenslotte afhankelijk van een groep mensen die voorbij de grote namen kan/leert kijken, maar die moet je wel tijd geven om aan zo'n avond te wennen.
Ik ben zelf op het moment ook met zoiets bezig: Een goedkope (kaartje kost ?5!) maandelijkse avond met verrassende techno. Iedere editie heeft een muzikaal thema, is er een liveact en worden gevestigde namen (uit de middenmoot) gecombineerd met opkomend en verfrissend talent in een intieme setting.?
We plannen gelijk drie opeenvolgende edities, daar we er rekening meehouden dat de eerste waarschijnlijk matig zal lopen kwa bezoekersaantallen. Maar goed, als we 100 mensen binnen hebben die het echt leuk hebben die avond, dan kan je er geld op zetten dat er de tweede editie het dubbele voor de deur staat. Op een gegeven moment cre?er je zo een fanbase en vanuit daar kan je weer verder gaan bouwen.
Kortom: er kan best veel, maar een klein feest is een investeringstraject dat de tijd moet krijgen.
Vassilli    posted on 19-07-2010 17:07
Ik organiseer ook 'kleinere' feesten in mijn omgeving, met niet hele bekende namen (Hooguit: Valerio, Quintino etc.) Die feesten worden gelukkig nog goed bezocht elke keer! (ongeveer 7 a 800 man op een avond) Dus ik denk dat kleinere feesten het nog zeker redden. Bij mij in de buurt wel iig..
Bouncy    posted on 19-07-2010 17:10
Ik denk dat dit meer te danken is aan de wannabe DJ's (die we steeeeds meer hebben, en er zitten er hier op het forum ook flink wat die ik niet bij name noem, maar die nog een heeeeele lange weg te gaan hebben) die op de kleinere feestjes draaien, regelmatig kom ik ook op kleine feestjes, en erger me dan dood aan die knaap die alleen maar z'n eigen smaak draait enzo...?

Ik denk dat dat een meespelende reden is...
Vassilli    posted on 19-07-2010 17:13
Ja dat denk ik ook! Het gaat ze ook meer om de muziek (dat ze lekker kunnen dansen en lol kunnen hebben) dan wie er die plaatjes draait. Wat ik meestal meekrijg van de gasten dat het alleen mooi meegenomen is als er een 'grote' naam staat.
Sjoewe    posted on 19-07-2010 17:29
Zolang je als organisatie maar integer bent en blijft. Als je een feest organiseert omdat je vooral zelf ergens wil draaien, dan gaat het in de essentie natuurlijk al verkeerd.?
Wij gaan per september ook een maandelijkse radioshow doen op een groot internetstation. Natuurlijk jeukt het bij mij om dan zelf achter de decks te kruipen, maar uiteindelijk geeft het me meer voldoening als ik door die show incombinatie met het feest een platform kan bieden aan mensen die weliswaar hard aan de weg timmeren, maar nog wel een zetje nodig hebben om er te komen. Zo'n instelling straalt ook uit en werkt heel erg in op de zogenaamde 'gunfactor'. Als mensen zien dat je het voor het feest en niet voor jezelf doet, kan er heel veel.
DJADMIN    posted on 19-07-2010 17:46
Heeft met de marktwerking te maken...vroeger stonden de grote namen veel minder vaak geboekt op 1 plaats of regio. Toen was het nog echt vet om eens naar zoon feestje te gaan, en helemaal als ze dan op een klein feestje kwamen. Het aanbod van feesten was klein, dus dat was een hele belevenis.
Nu is er heel veel aanbod, en zeker ook met de economische -bestedings- crisis, moet iedereen kiezen. Ofwel 3x goed op stap / naar kleine feestjes, ofwel 1x naar een groot feest. Velen kiezen uiteindelijk toch voor de grote feesten...

ik denk wel dat dit nog toekomst heeft - de kleine feesten - want zoals je zelf ook aangeeft, zijn er genoeg liefhebbers van de kleine feestjes, waaronder ikzelf. Ik ga nooit meer naar de grote feesten, maar lekker intiem en klein, vind ik super !
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Dolivieira    posted on 19-07-2010 17:59
Poster: Lucalicious
ik denk dat je wel een punt hebt hoor.
in nederland zijn wij zo verwend met grote feesten en dj's

+1
We hebben het zelf een beetje verziekt. Ik weet waar naar toe jij terug wil.?Maar het moet allemaal groter, mooier, Alleen maar namen met allure op de poster anders komen we niet. ?Eigenlijk is dat heel jammer dat kleine feesten niet meer lopen. Vroeger was het zo als de muziek maar goed was. Praat ik over 15 jaar en verder terug. Terwijl er heleboel DJ draaien die geen eens een sfeer kunnen bouwen. Beetje jammer maar het zei zo.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
feestbeest    posted on 19-07-2010 18:05
Ik kan niks over de feestjes of grote feesten zeggen maar wat Bouncy zegt is denkik wel waar. Ditsoort dj's hebben vaak ook een arogantie. Ergens niet gratis willen draaien als het ook veel promotie geeft. Stel ik zou gevraagt worden voor een klein schalig feest en ze hebben geen groot buget zou ik er ook wel gratis willen staan! Veder kleine feesten worden ook minder uitgelicht dus hoor je ook minder over dan een groot feest.
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
Lucalicious    posted on 19-07-2010 19:58
Poster: Sjoewe
Zolang je als organisatie maar integer bent en blijft. Als je een feest organiseert omdat je vooral zelf ergens wil draaien, dan gaat het in de essentie natuurlijk al verkeerd.?

totaal niet mee eens, dat ligt compleet aan de dj. je kan namelijk ook jezelf een avond inboeken, en tegelijkertijd een top feest voor de mensen maken, wat ook nog eens beter uitpakt voor jezelf.
DJADMIN    posted on 19-07-2010 20:01
Poster: feestbeest
Ik kan niks over de feestjes of grote feesten zeggen maar wat Bouncy zegt is denkik wel waar. Ditsoort dj's hebben vaak ook een arogantie. Ergens niet gratis willen draaien als het ook veel promotie geeft. Stel ik zou gevraagt worden voor een klein schalig feest en ze hebben geen groot buget zou ik er ook wel gratis willen staan! Veder kleine feesten worden ook minder uitgelicht dus hoor je ook minder over dan een groot feest.

De grote jongens zoals Vato, Jean, Alvero enzovoort hoeven echt niet meer voor hun naamsbekendheid te draaien...als ik ergens gratis draai, dan bekijk ik vooraf altijd eerst de promotie enzo...
Sjoewe    posted on 19-07-2010 20:17
Poster: Lucalicious

totaal niet mee eens, dat ligt compleet aan de dj. je kan namelijk ook jezelf een avond inboeken, en tegelijkertijd een top feest voor de mensen maken, wat ook nog eens beter uitpakt voor jezelf.

Je kan best een setje draaien op je eigen feest, dat zeg ik ook niet. Maar ik denk niet dat je zelf-willen-draaien als uitgangspunt moet nemen als een succesvol concept in de markt wil zetten. Dat is gewoon te beperkt. ?
In mijn ogen is het mooi meegenomen als ik een keer een setje kan droppen, maar het is geen vereiste.

Ik organiseer eigenlijk het feest waar ik zelf (als redelijk doorwinterde feestganger) het liefste heen zou gaan, maar dat er op dit moment nog niet is. Dat ik daar dan te zijner tijd ook een plaatje kan opleggen is leuk, maar wel puur bonus.

Maar goed het hangt natuurlijk ook af van de schaal waarop je aan de slag gaat. Als je gewoon een keer een leuke avond in je lokale buurthuis/jeugdhonk wil neerzetten, is dit allemaal niet zo van toepassing. Maar als je echt financieel afhankelijk bent van hetgeen je doet, moet je soms ook gewoon een stapje terug kunnen doen als organisatie en gewoon kunnen genieten van het feit dat alles goed geregeld is en je weet dat de mensen de volgende keer terugkomen.
User edit by Sjoewe on 19-07-2010 @ 20:21:46 (24%)
ArCee    posted on 20-07-2010 16:46
Als ik het zo lees heeft het volgens mij ook met plaatsten en locatie te maken? In de ene plaats scoren de locale (club)avonden nog als een tierelier, terwijl het op andere plakken kansloos is?
Wel denk ik dat er op bepaalde momenten een soort 'overkill' aan feesten is?
Als je soms kijkt hoeveel er te doen in Nederland op 1 zelfde zaterdagavond, wat natuurlijk een relatief klein land is dus de afstanden zijn maar zeer betrekkelijk? Dan kun je zowat amper kiezen?
Dat zou ook nog kunnen meespelen misschien, dat er teveel is, en teveel feesten trekken, relatief gezien, per feest minder mensen?
DJADMIN    posted on 20-07-2010 17:40
Iedereen denkt tegenwoordig een vet feest op te kunnen zetten....en zonder dj's gee feest meer, dus worden alle grote namen veel geboekt, ook op deze feesten...

club eigenaren zien graag de tent vol, dus dan willen ze vaak ook hierin investeren om de mensen binnen te krijgen.
Gerhard    posted on 20-07-2010 19:22
Het ligt denk ik totaal aan het publiek, voor veel mensen maakt het niets uit welke DJ er staat of dat die goed kan mixen deze mensen willen gewoon lekker uitgaan. Voor andere mensen waaronder veel leden hier denk ik is het toch wel wat belangrijker allemaal en wil elke DJ wel naar een grote bekende naam en dan moet je een keuze maken en dan kiezen mensen toch vaker voor een groot feest. Wat ook meespeelt is denk ik dat er tegenwoordig veel aandacht voor de grotere feesten is denk hierbij aan BNN die een livereportage doet?bij Sensation White, youtube dit lijkt mensen ook wel leuk en omdat de kaarten aardig wat kosten moeten ze pioriteiten stellen en zullen ze dan een keertje vaker moeten over slaan bij ''de discotheek in de buurt''. Zo kijk er een beetje tegen aan maar er zal altijd genoeg animo blijven voor de ''normale'' discotheek / kleinere feestjes alleen de kleinere feesten moeten niet te vaak?in dezelfde regio gehouden worden, maar dat ligt dan meer aan de organisatoren dan het publiek.
maarten_geurts    posted on 20-07-2010 23:03
Door de grote diversiteit van feesten is het probleem dat men vaak voor de massa gaat. De kosten rijzen de pan uit, dus kiest men voor de feesten die zeker goed zijn. Daardoor krijg ik makkelijker een paar man mee naar extrema dan naar een klein feestje in eindhoven. Het is balen maar het is zo. Gelukkig zijn er altijd liefhebbers die ook mee gaan naar de kleine feestjes.

This is an old Topic

No new postings for 5.410 days.
 Post CommentThat would be 180.3 months
or a whopping 14.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

161 Users online: 13 Guests (148 Unknown)
Pages generated today : 1.301
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.674.253