'Gewoon' raakt uit de mode of? (3/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ArCee    posted on 26-06-2010 12:16
Ik heb al eens diverse discussies gehad met (collega) deejays hierover en de 1 voorspeld dat het 'echte' draaien met deejay gear snel uit de gratie zal raken vanwege het digitale tijdperk.
Mixen met een paar laptops en een mixer, of zometeen deejays die alleen met 1 of 2 usb sticks komen aanzetten om te draaien word de nieuwe norm?
Ik heb geen idee welke kant het opgaat, veranderingen gaan nu zo razendsnel, tegen de tijd dat je nu je cd spelers verkoopt? om in te springen op de nieuwste ontwikkeling is deze al zowat weer achterhaald?
Het is soms niet meer bij te houden wie met wat, en op welke manier zijn sets draait.
Zelf geniet ik nog met volle teugen van het draaien met cd spelers, zelfs een uurtje nieuwe cd's branden vind ik leuk om te doen. In je hoofd bepaal je tijdens het branden al zowat wanneer en waar die bepaalde track in je volgende set komt etc.
Zal dat er nu helemaal uit raken? Waar sta je dan straks nog naar te kijken op een podium vraag ik me af?
Ik weet het, verandering hou je nooit niet tegen, en dat moet ook niet, maar ik vraag me toch sterk af of het draaien met spelers helemaal zal verdwijnen?
Dat zullen fabriekanten van de spelers niet leuk gaan vinden, of zullen ze met een antwoord komen? Iets wat tussen spelers en digitaal in komt te staan?
Wat zal er straks in de clubs komen te staan, hoe zullen de riders van deejays eruit gaan zien?
Moeilijk voorspellen denk ik, maar waar denk jij dat het heen gaat?

What do you think about 'Gewoon' raakt uit de mode of? ??

Vote :   

Milo    posted on 29-06-2010 10:57
Denken sommige van jullie echt dat zometeen de cd's verdwijnen...
Kijk dan alleen is naar de platenspelers, die zijn er toch ook nogsteeds? en dan in combinatie met de cd spelers machtig toch? Kunnen de grote marktleiders dan ook niet een midi apparaat op de markt gooien die niet een rare combi heeft tussen cd en midi maar gewoon alleen midi en dat je die dan weer op je mixer aansluit?

Dan krijg je als club standaart mixer geen DJM 800 meer met zijn vier kanalen maar een andere variant met 6 kanalen... Dan word de toekomstige opzet zo:

Platenspeler, CD Speler, Midi Speler? -?? DJM Confused?? -?? Midi Speler, CD Speler, Platenspeler

Dit is mijn toekomst visie in de dj wereld.
kobuz    posted on 29-06-2010 11:12
Dat zou pioneer ook wel een mooie toekomstvisie vinden denk ik, maar ik denk toch echt dat mensen steeds meer hun eigen controller mee gaan nemen. Het mooie ervan is dat het helemaal werkt zoals je zelf wilt en het hoeft helemaal niet duur te zijn. Dat is wel anders met de meeste gear die standaard in een club neer gezet wordt.
T-to-the-J    posted on 29-06-2010 11:14
Of dat er 1 controller staan, met 8 faders druk knoppen en pots, en dat iedereen een eigen mapping maakt voor die controller.
Ik ben een DJ, geen fucking jukebox!
Dolivieira    posted on 29-06-2010 12:15
Poster: Milo
Denken sommige van jullie echt dat zometeen de cd's verdwijnen...

Ik denk dat CD nog wel lang naast de andwere mogelijkheden blijft bestaan. Het mooie van cds is nogsteeds CD erin en draaien maar.? Maar ik ben toch van altijd nieuwe dingen verkennen en uitproberen. ik was denk ik toch een van eerste die ook al CD mixde en en van eerste gebruikers van Finalscratch. Maar goed tijd zal het leren. Maar verdwijnen vande CDs ik denk nog van niet.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
ArCee    posted on 29-06-2010 13:10
Poster: Dolivieira

Ik weet het wel bijna zeker dat het voor jou een hele mooie oplossing is. Je moet zelf maar kijken wat bij jou past. Maar voor radio gebruik is die ook ideaal. En je kan gewoon je oude vertrouwde CDJ800s er op aansluiten. En je kunt nog meer dan de CDJ2000 of 900. Want alle maar dan ook alle functie die op de nieuwe CDJs zitten kun je met Traktor na bootsen.

Zou heel goed kunnen.
Het ding wat mij echter bezig, en / of tegen houd: In hoeverre is het nog MIJN set, is het nog MIJN verdienste wat de luisteraar of het publike hoort met programma's erbij?
Begrijp mij goed, deze vraag kan best door mij gesteld worden omdat ik het niet ken, draaien met en op de pc met behulp van welk programma ook heb ik nooit gedaan, niet eens iemand zien doen ik heb het eigenlijk bewust buiten de deur gehouden heb door die vraag hierboven. Draaien is altijd iets geweest wat een deejay, een persoon deed met zijn apparatuur, net de juiste platen hebben, met zijn handen en zijn oren en ogen. Hierdoor druk(te) jij jouw stempel op een set, of optreden. Is dat nog zo met behulp van programma's?
Neemt een programma niet een deel van hierboven beschreven voor zijn rekening en kun je het dan nog met een volle overtuiging JOUW verdienste noemen als een set / mix / optreden goed klinkt?
Draaien was altijd een fysiek iets, is dat het nog met behulp van?
Blijft het mensenwerk?
Blijft draaien een kunst op zich?
Of........kan iedereen het met het juiste programma op de pc waardoor er eigenlijk geen kunst meer aan is, en willen de mensen dat?
Ik hoop dat jullie mijn dillemma begrijpen / zien?
T-to-the-J    posted on 29-06-2010 13:24
Ik snap best, dat de meeste mensen hier op dit forum denken dat iedereen kan draaien met traktor. Dit is opzich ook wel waar, het beatmatchen hoeft niet meer, maar de platenkeus wordt daardoor belangrijker. Maar aan de andere kant, iedereen kan ook leren beatmatchen (als je een beetje kaas heb gegeten van ritmes enzo). Dus in dat oogpunt maakt het niet uit of je draait met tt's of met je laptop. Als jij je publiek vermaakt, who cares??

Het is ook zo, dat ik met digitaal? computer veel meer effecten en loop kan gebruiken.
Ik ben een DJ, geen fucking jukebox!
User edit by T-to-the-J on 29-06-2010 @ 13:26:22 (21%)
ArCee    posted on 29-06-2010 16:27
Dat van die effecten heb ik vaker gfehoord, en aangezien de meerderheid hier op DJR HOUSE deejay is zal het voor die groep muziek kunstnaars mooi, makkelijk en een aanvulling op hun sets zijn.
Echter, omdat ik (hard & tech) TRANCE deejay ben, waarbij de tracks al sneller 'vol' klinken als bij house, zouden de effecten voor mij per definitie GEEN argument zijn om mijn cd spelers in de wilgen te hangen (andere boomsoort mag ook trouwens) Cool
Welk voordeel blijft er dan over?
Vassilli    posted on 29-06-2010 16:43
Voor Trance heb je inderdaad minder redenen om digitaal te gaan draaien...
Estacy    posted on 30-06-2010 00:10
Persoonlijk vindt ik van alle 3 de muziek dragers (platen, CD, digitaal) CD de slechtste.?
ff wat voor en nadelen van elk:
platen: platenhoezen, je weet welke plaat je pakt. Feeling. is enorm zwaar en duur
cd: veel opslag ruimte, compact. CD's rotten. gevoelig voor schade
digitaal: weegt niks, enorm veel opslag ruimte, ik vindt het moeilijker om digitaal de goede track te vinden.
bij het bladeren tussen CD's/platen kom je vaak vanzelf wel langs die track die je wil, omdat je bijv. de hoes herkent, of de CD.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
FarCry_    posted on 30-06-2010 00:35
Grote voordeel van digitaal is volgens mij tijdswinst. Deze tijdswinst kan iedere DJ vertalen naar zijn eigen kennis en kunde. Wat brengt extra tijd jou als DJ? Geeft het je de mogelijkheid om meer uit de muziek te halen? Een betere set neer te zetten? Meer met effecten te spelen? (mits het past bij de stijl muziek).

Ik denk dat extra tijd en of en hoe je deze kunt inzetten afgezet tegen je eigen skills voor een groot deel bepalen of je overgaat op digitaal.

Voor startende DJ's is denk ik (en ik reken mijzelf ook tot deze groep) het advies simpel: digitaal en nog eens digitaal. Ontwikkelingen nemen altijd een stap voorruit en zeker niet achteruit dus stap in op het moment waar de techniek zich nu bevind.

Als ik een 'oudere' dj zou zijn (ik bedoel dit in positieve zin Happy, laughing ) dan zouden alle ontwikkelingen op DJ gebied mij soms 'pijn' doen. ?Van de andere kant: ik denk dat het ook een uitdaging is. De kunst van het DJ zijn gaat zich langzaam verschuiven door de techniek. En inderdaad op een sync knop kan iedereen drukken, maar daarmee heb je nog geen goede set neergezet.?

Extra tijd, kun je die gebruiken? Go digitaal, zo niet: blijf lekker waar je zit Happy, laughing

Just my 5 cents.
Dolivieira    posted on 30-06-2010 02:13
Poster: ArCee

Zou heel goed kunnen.
Het ding wat mij echter bezig, en / of tegen houd: In hoeverre is het nog MIJN set, is het nog MIJN verdienste wat de luisteraar of het publike hoort met programma's erbij?

Je hoeft je CDspelers nietaan de wilgen te hangen want als je timecoded gaat draaien hoef je en kan je de sync knop niet te gebruiken. Die werkt niet als je timecoded draai. Dus dan moet je altijd nog zelf beatmachen.
ArCee    posted on 30-06-2010 09:55
Okay, dat klink al minder 'onheilspellend' Dolivieira.
You saved my day, held!! Cool

Voor startende DJ's is denk ik (en ik reken mijzelf ook tot deze groep) het advies simpel: digitaal en nog eens digitaal. Ontwikkelingen nemen altijd een stap voorruit en zeker niet achteruit dus stap in op het moment waar de techniek zich nu bevind.

En er vervolgens achter komen dat je een keer word geboekt en alleen maar een mixer en een set cd spelers ziet staan waar je niets mee kunt?
Ik denk dat je op dit moment TE voorbarig bent met die kreet, kijkend naar de situatie van NU?
User edit by ArCee on 30-06-2010 @ 10:00:25 (100%)
Dolivieira    posted on 30-06-2010 10:49
Ik sluit dat spul binnen 15?minuten ?aan. Heb ik ergens een keer 1 uur draaien dan brand ik een paar cds met de nummers die ik wil draaien. Kan dus alle kanten op.
User edit by Dolivieira on 30-06-2010 @ 10:51:13 (8%)
FML    posted on 30-06-2010 20:58
Poster: ArCee
Okay, dat klink al minder 'onheilspellend' Dolivieira.
You saved my day, held!! Cool

En er vervolgens achter komen dat je een keer word geboekt en alleen maar een mixer en een set cd spelers ziet staan waar je niets mee kunt?
Ik denk dat je op dit moment TE voorbarig bent met die kreet, kijkend naar de situatie van NU?

Mijn goude regel is ;

'Alleen digitaal als je er iets extra's aan kan toevoegen'
als je wat wilt berijken lijkt mij ; dat grote feesten geen dj's vragen die hun pc er aan hangen , op start drukken en einde van de avond op stop drukken. mensen zien ook als je niet bezig bent. leuk zo'n sync knop maar als je niks toevoegd hoeft het voor mij ook niet.

Zowie zo is digitaal draaien niet voor mij weg gelegd. vind het uitermate saai.
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
Dolivieira    posted on 30-06-2010 21:47
Nou ik vind dat als je lange sets draai en de sync niet gebruik er o9ok veel voordelen aan zitten. Veel muziek bi je, makkelijk ?zoeken naar je tracks, Loops on the fly effecten makkelijk te bedienen, Playlists Maken om ff een paar te noemen.
Bouncy    posted on 30-06-2010 21:47
Aan de andere kant, als je meer dingen door je computer laat doen, kun je meer tijd steken in het doen van andere dingen waardoor je je set nog dikker kan maken. Ik probeer ook altijd zo veel mogelijk te doen met m'n gear in een zo kort mogelijke tijd (check maar een aantal mixvideo's op m'n youtube Happy, laughing ). En als m'n computer dan een aantal taken van mij zou kunnen overnemen, zou dat nog niet eens zo gek zijn, ik verzin wel weer nieuwe trucjes denk ik dan...
Dolivieira    posted on 30-06-2010 22:30
Ja hebt gelijk. Maar ik wil gewoon zelf beatmatchen. En zo moeilijk is dat niet. Heb een plaat binnen 20 seconde gelijk. Dus hou ik genoeg tijd over voor andere dingen. Heb niks tegen de DJs die wel de SYNC gebruiken. Maar mij moto voor mezelf blijft zelf beatmatchen. Ik wil voor mezelf het gevoel van draaien met CDs of Vinyl behouden.
Tekhead    posted on 30-06-2010 23:05
Ik weet niet hoe jij Dennis of jij Arcee erover denkt, maar als nu echt alles overgelaten wordt aan software, dan zetten ze de volgende generatie een robot met Laptop, leuk ! Ik bedoel, dat je toch wat om handen moet hebben, of ga je daar een bijna volledige set staan zwaaien ? Dus zelf beatmatchen ,timecode of realtime, maar bezig zijn met je gear, live, dat is d'jingen, je onderscheiden van anderen, dat is wat de mensen liefst willen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Bouncy    posted on 30-06-2010 23:17
Poster: Tekhead
je onderscheiden van anderen

Juist! Ik zou ook nooit digitaal gaan draaien omdat ik dan minder hoef te doen, maar als ik me door digitaal te draaien kan onderscheiden van de rest, waarom dan niet?

Ik zeg ook trouwens niet dat ik ALLES wil overlaten aan software, syncen doe ik het liefste zelf, andere dingen mag m'n computer best doen. But at the end komt het toch op jezelf aan denk ik, welke hulpstukken je ook gebruikt... Een computer heeft geen feeling, geen gevoel voor muziek.. (alhoewel ik het nu met mixed in key wel eng dichtbij vind komen..)
Tekhead    posted on 30-06-2010 23:35
Poster: Bouncy

Juist! Ik zou ook nooit digitaal gaan draaien omdat ik dan minder hoef te doen, maar als ik me door digitaal te draaien kan onderscheiden van de rest, waarom dan niet?

Ik zeg ook trouwens niet dat ik ALLES wil overlaten aan software, syncen doe ik het liefste zelf, andere dingen mag m'n computer best doen. But at the end komt het toch op jezelf aan denk ik, welke hulpstukken je ook gebruikt... Een computer heeft geen feeling, geen gevoel voor muziek.. (alhoewel ik het nu met mixed in key wel eng dichtbij vind komen..)

K zou niet weten hoe je je echt gaat onderscheiden met een laptop en soft, maar ok, als't lukt, respect !

Stel dat een computer muziekgevoel heeft, wat doe je dan ? Zo hard en zo ver mogelijk wegschoppen, want dan is de 'essence of life' zo goed als, dood -en- begraven.?Je kan toch niet laten gebeuren dat een computer je gevoel controleert en stuurt.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Bouncy    posted on 01-07-2010 10:31
K zou niet weten hoe je je echt gaat onderscheiden met een laptop en soft, maar ok, als't lukt, respect !

Nja, dat is dus voor mij ook nog een beetje kijken, ik heb laatst al eens ableton gebruikt naast m'n cd spelers, en ik moet zeggen, ik heb mezelf tijdens die set wel overtroffen (ik zal eens effe kijken of ik die opname nog ergens heb..)

Poster:?Tekhead
Stel dat een computer muziekgevoel heeft, wat doe je dan ? Zo hard en zo ver mogelijk wegschoppen, want dan is de 'essence of life' zo goed als, dood -en- begraven.?Je kan toch niet laten gebeuren dat een computer je gevoel controleert en stuurt.

En toch vind ik het met Mixed In Key ernstig dichtbij komen, echt gevoel zou het nooit zijn, maar een computer kan nu al voor jou bereken welk nummer het beste achter de vorige aan klinkt... En dat vind ik best wel eng...
ArCee    posted on 01-07-2010 10:50
De essentie van dit verhaal lijkt mij dus:
Een laptop met een dj programma, alleen ter aanvulling en maar in mate gebruiken?
Een dj die met zijn gear bezig is, never nooit niet vervangen?
Daar komt het in feite op neer als ik alle reacties peil?

Lijkt mij duidelijk, anders kun je net zo goed een feest organiseren, een paar sets van te voren opnemen, en de mensen de hele avond los latebn gaan op de mediaplayer?
Ik durf te wedden, geen deejay, geen sfeer!!!!!! Cool
Dolivieira    posted on 01-07-2010 10:59
Bij mij is het ook een aanvulling op mijn set, en geen DJ geen sfeer heb je zeker gelijk in. Daarom zeg ik ook ArCee het vult je set alleen maar aan. Je gebruik de?computer toch al om je set mee op te nemen te bewerken?er mee?uittezenden. Waarom er geen een bij om je muziek te ordenen en te gebruiken als een grote muziek database waaruit je met je CDJs als controller te draaien. Ik durf je te wedden als je een beetje een snelle computer hebt dat je de feel van je CDJs niet kwijt raakt als je er een timecoded pakket bij koopt. Maar ik weet het de meeste?oudere DJs zijn net boeren. Wat die niet kent eet die niet. No offence verder. Maar het is wel zo. Grote gross van mijn?DJ vrienden denken er ook zo over. ?
Bouncy    posted on 01-07-2010 11:01
Nee, zoiezo, je moet live kunnen inspelen op het publiek, dat zie ik computers niet doen...
Intricate    posted on 01-07-2010 12:19

Beetje offtopic antwoord, maar wetenschappers zijn al jaren bezig om letterlijk van een mens een soort cyborg te maken. Deze wetenschappers zien het echt als een aanvulling door mens en computer te integreren.
Was onlangs nog een docu over geweest op Discovery.

Denk dat dit overal wel zal gebeuren, ligt er maar net aan hoe ver je wil gaan als mens, maar ook als artiest.

Mixed in key vind ik?een hulpmiddel om de key van een nummer vast te kunnen leggen.
Ik vind het niet echt een aanvulling, mede ook wanneer je pitched dat je key ook verandert (mits je keylock gebruikt).

Mensen passen zich aan/gaan mee, of gaan juist tegendraads werken die variatie hou je toch.

Iedereen zijn voorkeur, denk dat de uitvoering van de muziek ten gehore brengen op welke manier dan ook altijd zal blijven bestaan. Er komen gewoon meer aanvullingen/manieren om dit te doen.?

226 Users online: Lead & 8 Guests (217 Unknown)
Pages generated today : 27.346
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.415.720