'Gewoon' raakt uit de mode of? (1/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ArCee    posted on 26-06-2010 12:16
Ik heb al eens diverse discussies gehad met (collega) deejays hierover en de 1 voorspeld dat het 'echte' draaien met deejay gear snel uit de gratie zal raken vanwege het digitale tijdperk.
Mixen met een paar laptops en een mixer, of zometeen deejays die alleen met 1 of 2 usb sticks komen aanzetten om te draaien word de nieuwe norm?
Ik heb geen idee welke kant het opgaat, veranderingen gaan nu zo razendsnel, tegen de tijd dat je nu je cd spelers verkoopt? om in te springen op de nieuwste ontwikkeling is deze al zowat weer achterhaald?
Het is soms niet meer bij te houden wie met wat, en op welke manier zijn sets draait.
Zelf geniet ik nog met volle teugen van het draaien met cd spelers, zelfs een uurtje nieuwe cd's branden vind ik leuk om te doen. In je hoofd bepaal je tijdens het branden al zowat wanneer en waar die bepaalde track in je volgende set komt etc.
Zal dat er nu helemaal uit raken? Waar sta je dan straks nog naar te kijken op een podium vraag ik me af?
Ik weet het, verandering hou je nooit niet tegen, en dat moet ook niet, maar ik vraag me toch sterk af of het draaien met spelers helemaal zal verdwijnen?
Dat zullen fabriekanten van de spelers niet leuk gaan vinden, of zullen ze met een antwoord komen? Iets wat tussen spelers en digitaal in komt te staan?
Wat zal er straks in de clubs komen te staan, hoe zullen de riders van deejays eruit gaan zien?
Moeilijk voorspellen denk ik, maar waar denk jij dat het heen gaat?

What do you think about 'Gewoon' raakt uit de mode of? ??

Vote :   

Dolivieira    posted on 26-06-2010 12:29
Idd analoog raakt uit de mode, Maar er zullen er altijd mensen blijven die ook nog analoog willen mixen en bezig blijven. Mijn booth is een combinatie van analoog en digitaal. En dat zal altijd zo blijven. Bij mij zouden er altijd wel wat nieuwe snufjes bij komen. Maar kan het oude ook niet laten varen.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
kobuz    posted on 26-06-2010 12:52
Poster: ArCee
Dat zullen fabriekanten van de spelers niet leuk gaan vinden, of zullen ze met een antwoord komen? Iets wat tussen spelers en digitaal in komt te staan?

Pioneer's antwoord is de cdj2000. Of dat het goede antwoord is betwijfel ik, voor mij niet in ieder geval. Zelf heb ik nu nog een analoge mixer staan met twee draaitafels en een flinke bak vinyl. Ik raak dat alleen nog aan als ik zin heb om die oude nummertjes te draaien, want draaien doe ik nu volledig met traktor en mijn x1 (icm analoge mixer, dat wel).

Het digitale draaien is voor mij een wereld van verschil met het analoge. Waar ik met vinyl bezig ben met lekker plaatjes draaien en mooie overgangen maken, vind ik het met digitaal juist leuk om helemaal los te gaan met loopjes, snelle overgangen, cue-points en fx. Het feit dat ik me dan geen zorgen hoef te maken of twee platen wel gelijk blijven helpt daar een hoop bij Thumbs Up

Ik zou het op dit moment fijn vinden als je in een club de mogelijkheid zou hebben om je controller in een usb poort te steken, traktor of serato opstarten op een computer daar en knallen maar. Dan zou je ook de mogelijkheid moeten hebben om gebruik te maken van of je eigen geluidskaart of eentje die al op de djm aangesloten zit. En uiteraard hangt er een mooie flatscreen goed in het zicht, maar niet recht voor je neus (je wilt wel interactie met publiek houden).?

Waar het naar toe gaat? Geen idee, ik kan het me voorstellen dat het in ieder geval stukken makkelijker gemaakt gaat worden om je eigen setup neer te zetten, zonder dat je achter de mixer moet klooien met kabels. Bijvoorbeeld met de rodec patch live:?http://www.rodec.com/products/photolarge82_5.jpg
User edit by kobuz on 26-06-2010 @ 12:53:56 (1%)
Rusafli    posted on 26-06-2010 13:00
Er zal idd steeds meet digitaal komen. Op je eind versterker na natuurlijk.
Op zich is dat niet zo heel erg. De creativiteit van de dj , het gevoel voor muziek, de keuze van nummers en het inspelen op het publiek zijn gelukkig niet te digitaliseren.
Sebasz    posted on 26-06-2010 13:34
Ik denk iig niet alleen met USB stickje. Dat flashgeheugen op zo'n USB stick is een stuk sneller versleten dan een gewone HDD of CD
Mixt-Ape    posted on 26-06-2010 13:36
Dus...het gebruik van CDJ's wordt hier analoog genoemd?
Dolivieira    posted on 26-06-2010 13:39
Poster: kobuz

Ik zou het op dit moment fijn vinden als je in een club de mogelijkheid zou hebben om je controller in een usb poort te steken, traktor of serato opstarten op een computer daar en knallen maar. Dan zou je ook de mogelijkheid moeten hebben om gebruik te maken van of je eigen geluidskaart of eentje die al op de djm aangesloten zit. En uiteraard hangt er een mooie flatscreen goed in het zicht, maar niet recht voor je neus (je wilt wel interactie met publiek houden).?

Nu is het wel mogelijk met de komst van BV de CDJ2000 en DJM2000 dat je traktor via de DJM volledig kan besturen en de CDJ2000 als controllers kan gebruiken. En dan je Kontrol X1 voor je loops cue`s en effecten er bij kan zetten om een voorbeeld te noemen. Ook merken als A&H en Denon kunnen je tegenwoordig volledig met Traktor of andere software laten werken. Ik denk dat eer steeds meer clubs over zullen stappen op het zulke mengtafels die zowel analoog als digitaal kunnen werken.
kobuz    posted on 26-06-2010 14:38
Ik denk niet dat de cdj2000 bijvoorbeeld als standaard gebruikt gaat worden om traktor te bedienen, daar zijn gewoon betere en vooral goedkopere alternatieven voor (1700 euro voor een traktor controller?Cool). Daarnaast zie je ook steeds meer dat iedereen een persoonlijke voorkeur voor een bepaalde controller heeft. De x1 vind ik zelf helemaal geweldig, omdat het plug en play is, maar andere djs willen weer liever een eigen mapping maken, waar bijvoorbeeld de Xone 1d of straks misschien de nieuwe reloop contour weer handiger voor is. Dat is een beetje het toekomstige probleem voor de clubeigenaren denk ik: het is allemaal zo versnipperd dat het moeilijk is om 1 oplossing voor iedereen aan te bieden.
Esmee    posted on 26-06-2010 15:10
Ik denk dat het erg lastig zal worden voor clubs om 1 booth te hebben die voor iedereen werkt, iedereen draait met andere software, een eigen computer meenemen lijkt me ook niet handig, een oplossing als een cdj 2000 is leuk, maar mensen willen vaak toch dingen als traktor denk ik. En niet iedereen heeft het geld om zelf thuis ook 2x cdj 2000 en een djm 2000 te hebben. Geld voor een x1 heb je eerder, maar als je alleen die naast je djm 2000 neerzet (zonder software als traktor) dan heb je er niets aan toch? (correct me if I'm wrong). Voor mij zijn cd's op dit moment perfect en net als Arcee vind ik het zelfs wel leuk om cd's te branden en door mn map te bladeren.
Als er over een aantal jaar echt 1 duidelijk antwoord gevonden wordt op digitaal draaien, dan kijk ik wel wat ik koop. Een controller is ook niet alles, want dan krijg je weer het mappings probleem, iedereen heeft zijn eigen mappings en eigen software.
+ wat Kobuz al zei, waar komt de monitor?
Dolivieira    posted on 26-06-2010 15:10
Ik heb het niet over standaards gehad. ik noem een voorbeeld. Maar dat de CDJ2000 dalijk steeds meer in de grotere clubs gaat tegen komen dat wordt gewoon een n feit. Maar nu al zie je dat steeds meer DJs meer eigen apparatuur gaat gebruiken en andere wensen heb op een riders. ik gebruik tegenwoordig mijn CDJ1000 als controller samen met mijn Kontrol X1. Van de winter ga ik mijn Audio8DJ erbij kopen en misschien nog een X1. kan ik in iedergeval 3 tot 4 decks aansturen.?Maar dat betekent niet dat andere DJs het zelfde moet doen. ik denk dat je steeds meer mogelijk heden gaat zien en tegen komen. Ik denk ook niet dat er een oplossing zal komen.

ik vind het in ieder geval niet meer leuk om CDs te branden. Heb ik een lange gig dan gaat de Laptop, Audio4DJ?en X1 gewoon mee.Heb ik een gig van een uur. Brand ik wat er nodig is, Of ik neem een USB stick mee, Of ik neem als nog mijn Timecoded set mee. Ik beslis altijd op de dag zelf wat ik doe. Een set voorbereiden van een uur is toch een must tegenwoordig en zo gedaan.
User edit by Dolivieira on 26-06-2010 @ 15:32:12 (65%)
Tekhead    posted on 26-06-2010 15:24
Analoog zaler weldeels uitgeraken voor dj gebruik maar niet voor de de High-end fielen simpel omdat digitaal nooit of te nimmer dezelfde klank zal kunnen?verkrijgen, al goed zeg ik zo.?
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Dolivieira    posted on 26-06-2010 15:30
Toch zal ik altijd gaan voor een combinatie van beide werelden.
Tekhead    posted on 26-06-2010 15:49
best of both worlds
Ilja    posted on 26-06-2010 16:00
Nog veel mensen zullen bij CD's blijven ( denk ik ), ik vind eerlijk gezegd CD's veel fijner dan die USB sticks, ik heb met CD's meer overzicht ( naar mijn zeggen ).
User edit by Ilja on 26-06-2010 @ 16:01:24 (10%)
Flaged
Dolivieira    posted on 26-06-2010 16:12
Poster: Ilja
Nog veel mensen zullen bij CD's blijven ( denk ik ), ik vind eerlijk gezegd CD's veel fijner dan die USB sticks, ik heb met CD's meer overzicht ( naar mijn zeggen ).

Dan heb jij nog geen Traktor of Serato gebruikt. Ik vind de overzicht daar veel beter dan met CDs. Want dan hoef je niet?al?je cue en loops op te roepen want die zijn er al als je de track oproept. Als je een track zoekt gebruik je de search en je bent er zo. in een CD map moet je hem opgaan zoeken en als je effe ben vergeten waar die ook alweer stond dan ben je je eigen een ramp aan het zoeken. Er zullen idd ook nog veel mensen CDs blijven gebruiken. Ik ook trouwens. Maar de mogelijkheden van digitaal draaien zijn veel uitgebreider dan met CDs. Het is niet zo dat je nu moet overstapen want een grote voordeel van CDs is Cd er in en draaien maar. Maar ik zou me er wel een beetje in gaan verdiepen als ik jou was. Want er gaat een wereld voor je open.
mat2008    posted on 26-06-2010 16:20
Poster: Tekhead
Analoog zaler weldeels uitgeraken voor dj gebruik maar niet voor de de High-end fielen simpel omdat digitaal nooit of te nimmer dezelfde klank zal kunnen?verkrijgen, al goed zeg ik zo.?
  Analoog en klank, daar moet ik (no offence Smile) altijd om lachen. Er zit namelijk helemaal geen klank verschil tussen digitaal en analoog.?Pak maar eens goede microfoon en sluit die aan op een frequency analyser. Je zult?precies hetzelfde spectrum gezien bij analoog en digitaal (moet je wel hetzelfde geluidsbestand hebben natuurlijk Cool). Het enige wat qua 'klank' anders is aan analoog is het ruizen. Vaak zit het klankverschil van audiofielen gewoon tussen de oren.

Ps: een?mp3'tje?branden op een cd?en die afspelen op een cdj is trouwens net zo digitaal?als met een midi controller draaien. Beter kunnen we niet over digitaal praten, maar juist over met de computer draaien Smile

ArCee    posted on 26-06-2010 16:24
Als digitaal Da Shit word, kunnen de hardnekkige cd deejays straks wel mooi goedkoop aan hun 2e hands spul komen als de markt overspoeld word met gasten die hun meuk weg doen. Groot aanbod drukt de prijs, dus ik zeg: ANALOOG IS UIT, Allemaal verkopen die zooi Cool
Dolivieira    posted on 26-06-2010 16:29
Een Cd heet ook niet voor niks Compact?Disk Digital Audio.

Dus eigenlijk is er niks analoogs aan het draaien met CDs. Vinyl dat is analoog.
User edit by Dolivieira on 26-06-2010 @ 16:35:44 (100%)
mat2008    posted on 26-06-2010 16:53
Precies daarom vind ik de term digital ook helemaal verkeerd gekozen. Heb het dan over draaien met de computer en midi consoles
Esmee    posted on 26-06-2010 17:05
Als digitaal Da Shit word, kunnen de hardnekkige cd deejays straks wel mooi goedkoop aan hun 2e hands spul komen als de markt overspoeld word met gasten die hun meuk weg doen. Groot aanbod drukt de prijs, dus ik zeg: ANALOOG IS UIT, Allemaal verkopen die zooi Cool

En zeker de DJM 800 is uit, en dat soort mixers! Allemaal djm 2000 kopen, en een 800 voor niet meer dan 400 verkopen 2e hands!
ArCee    posted on 26-06-2010 17:06
Nou graag Esmee, mocht ik ze tegenkomen voor die prijs dan gil ik wel ff naar je Cool
Bouncy    posted on 26-06-2010 17:06
Een DJM800 is volledig digitaal volgens mij, het signaal gaat volgens mij al direct door een A/D converter en gaat pas vlak voor de uitgang weer door een D/A...
Tekhead    posted on 26-06-2010 17:07
Poster: mat2008
Analoog en klank, daar moet ik (no offence Smile) altijd om lachen. Er zit namelijk helemaal geen klank verschil tussen digitaal en analoog.?Pak maar eens goede microfoon en sluit die aan op een frequency analyser. Je zult?precies hetzelfde spectrum gezien bij analoog en digitaal (moet je wel hetzelfde geluidsbestand hebben natuurlijk Cool). Het enige wat qua 'klank' anders is aan analoog is het ruizen. Vaak zit het klankverschil van audiofielen gewoon tussen de oren.

Ps: een?mp3'tje?branden op een cd?en die afspelen op een cdj is trouwens net zo digitaal?als met een midi controller draaien. Beter kunnen we niet over digitaal praten, maar juist over met de computer draaien Smile

je kent er niks van jongen, als jij geen verschil hoort dan houd de bespreking hier op
ArCee    posted on 26-06-2010 17:09
Poster: Dolivieira
Een Cd heet ook niet voor niks Compact?Disk Digital Audio.

Dus eigenlijk is er niks analoogs aan het draaien met CDs. Vinyl dat is analoog.

Topic titel zo meer op z'n plaats jongens? Cool
Esmee    posted on 26-06-2010 17:09
Nou graag Esmee, mocht ik ze tegenkomen voor die prijs dan gil ik wel ff naar je Cool

wel betijds want dan koop ik geen flightcase, en ze mogen max 1 week oud zijn he, die ouder zijn dan 1 week kunnen voor max 200 ermee door :P
ArCee    posted on 26-06-2010 17:10
Hebbert Cool
Doet me denken aan zo'n kwartje en 1e rang gezegde Cool
User edit by ArCee on 26-06-2010 @ 17:11:03 (100%)
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

76 Users online: 18 Guests (58 Unknown)
Pages generated today : 12.810
Most visitors online this month : 236
Lifetime Pageviews since 2003 : 232.360.193