Chemistry op rand van faillissement.
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ArCee    posted on 06-06-2010 14:59
De Amsterdamse evenementenorganisator kan de rekeningen niet meer voldoen en moet stoppen met het organiseren van grootschalige (dance-)feesten. Dit heeft directeur Eelko Anceaux van Chemistry zaterdag bevestigd naar aanleiding van berichtgeving hierover in Het Parool.

Chemistry organiseerde de afgelopen jaren al geen vaste clubavonden meer in club Escape op het Rembrandtplein. Wel initieerde het bedrijf nog steeds evenementen zoals het zomerse festival Generations of Love op stadsstranden als Blijburg en het gelijknamige feest rond kerst in de Westerunie. Volgens Anceaux staan er door de financi?le problemen van het bedrijf niet meer feesten op het programma. ,,De koek is op.''

Het jaarlijkse feest op het Amstelveld tijdens Koninginnedag was voorlopig het laatste evenement onder de vlag van Chemistry. Anceaux wijt de slechte financi?le situatie onder meer aan de economische crisis, de enorme toename van organisatiekosten en de grote concurrentie. ,,Het is niet zo dat er geen bezoekers meer komen, maar het is moeilijker om er geld aan te verdienen'', aldus Anceaux.

Chemistry werd vijftien jaar geleden opgericht en stond aan de wieg van de enorme ontwikkeling van de house- en dancescene. Anceaux: ,,Met feesten in Zuid-Amerika, Ibiza, Midden-Oosten en Londen waren we het eerste house-exportproduct van Nederland. Nog voordat Ti?sto kwam kijken.''

Chemistry won acht jaar achtereen de prijs voor beste club, had een tv-programma bij Veronica en was de eerste met een eigen radioprogramma dat destijds op 3FM was te horen.

Quote ArCee:
Jammer. Alhoewel ik geen pure Chemistry fan ben, vind ik het altijd jammer en sneu als er iets op het gebied van dance ten onder gaat of verdwijnt.
Net als met De It, Roxy, Waakzaamheid etc.

Uberhaupt lijkt de 'dance' markt wel steeds moeilijker te worden? Vraag me af waar?dat aan ligt?
-Zijn de Nederlandse party gangers te verwend?
-Houden de Nederlandse party gangers alleen nog van mega events?
-Raken de Nederlandse party gangers uitgekeken op de muziek?
-Zijn het alleen nog maar grote namen(deejays) die publiek trekken?

Wat het ook is, het is jammer om dit soort berichten te lezen.........
User edit by ArCee on 06-06-2010 @ 15:00:13 (1%)

What do you think about Chemistry op rand van faillissement. ??

Vote :   

Rusafli    posted on 06-06-2010 16:20
Stond al een tijdje op nu.nl
Jammer maar helaas. Zo werken die dingen nu eenmaal.
Ilja    posted on 06-06-2010 16:27
Ik denk dat mensen altijd verwachten dat er grote namen worden neergezet achter de tafels. ( was voor mij de breekpunt om niet naar trance energy te gaan ).
Sjoewe    posted on 06-06-2010 16:43
Het club circuit in Nederland is natuurlijk al jaren op z'n retour, vanwege de economische crisis en vanwege de ontwikkelingen in de dancewereld. Dance in de brede zin is een mainstream gebeuren geworden. Het is niet meer exclusief iets wat je alleen in een club treft zoals de tijden van Parkzicht, Roxy en de It. Kortom het is als club niet meer voldoende om jezelf een muziekstijl 'toe te eigenen' zoals dat vroeger gebeurde. Tegenwoordig ligt het balletje veel meer bij onafhankelijke organisaties die locaties afhuren voor feesten. Echter ook de kwantiteit van die feesten neemt ook af, gewoon een bekende DJ boeken is al amper genoeg meer, het moet exclusiever. ?
Daarnaast zijn er zeker gedurende het zomerseizoen overal grote dance-events met een geweldige line-up, uitbundige versieringen het zonnetje op je bol etc. etc. ?En dat is leuk, alleen helaas pindakaas zulke evenementen kosten veel geld. Je ticket is duur en je consumpties ook. Een dagje festivallen kost je makkelijk ?100,- exclusief je kaartje.
Dat geld moet ergens vandaan gepeurterd worden, dus mensen gaan maar een keertje minder stappen.?
Dan ben je de lul als clubeigenaar.
feestbeest    posted on 06-06-2010 17:14
Ik denk dat mensen verwachten dat er altijd een bekend gezicht achter de tafel staat. Jammer
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
Sjoewe    posted on 06-06-2010 17:19
Waarom is dat jammer? Bekendheid is (inprincipe) een maatstaf voor een bepaalde kwaliteit.?
Het zijn over het algemeen niet de gage's van de DJ's die de boel de nek omdraaien hoor.
Ilja    posted on 06-06-2010 17:26
Nou eigenlijk helemaal niet jammer, voor een event of een festival betaal je je blauw en je wilt aan de namen op het podium ook zien. Nederlandse event organisatoren zijn gierig, en het is maar goed dat ze nu ervoor boeten. ?

Kijk even naar events in USA of UK, als je een dure ticket hebt ben je eigenlijk van verzekerd dat paar van de groten der aarde op het podium komen. ?Terwijl je hier ook veel betaald maar stel locale namen krijgt waar je nooit van gehoord hebt.
kippebotje    posted on 06-06-2010 18:06
Poster: Ilja
Terwijl je hier ook veel betaald maar stel locale namen krijgt waar je nooit van gehoord hebt.

Ik weet niet hoor maar die locale djs die doen vaak een stapje extra hun best om te laten zien wat ze wel niet allemaal kunnen.

hoe denkje dat die grote namen er zijn gekomen?
die kwam niet in een keer op de top, die zijn ook begonnen als locale djs.
CDJ-850 < RMX40 USB > CDJ-850 / HDJ 2000 Black Edition
Ilja    posted on 06-06-2010 18:12
Ja maar die kwamen niet meteen op festivals of events waar je rond 100 euro voor een kaartje neerlegt, dat is wat ik bedoel.
dacuba    posted on 06-06-2010 19:31
Ik denk dat mensen steeds meer en meer naar TotaalFM luisteren en daarom geen goesting hebben om uit te gaan.. Winking my eye
AdenFarleigh    posted on 06-06-2010 20:18
Absoluut jammer ja.. Alleen dat het te wijten is aan de crisis, zoals hij zegt, betwijfel ik.. Zo te lezen zijn ze al een poos aan het aftakelen..
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
ArCee    posted on 06-06-2010 20:42
Er is gewoon een complete kentering gaande in het dance gebeuren.
Vroegah ging je gewoon naar een discotheek om te dansen etc. De muziek en wat lampenm was genoeg.
?Lichtorgeltje en een paar spiegelbollen.
Toe deed house zij intrede en dat bracht zijn eigen visuele dingen met zich mee. Er moetsen stobo's en rookmachines bijkomen, dat was een kenmerk van house. De monotone dreun met het licht gaven juist het effect wat men beoogde, een soort trance bereiken.
Door de jaren heen kwam er steeds meer bij, en dat is geen klacht want ik maakte mij er in mijn tijd van feesten organiseren en draaien net zo schuldig aan. Je huurde een zaal, installatie en licht erin, maar ook een zaal aankleden naar een thema wat je bedacht had. Muren aankleden, een zaal inpakken, maar ook met meer lichteffecten als de 'gewone' discotheek.
Extravaganza!!?
Dat was in het begin redelijk simpel, maar de lat is steeds hoger gelegt, en dus kostbaarder geworden tot het ultimate aangeklede feest aan toe, Sensation.
Kijk, daar kunnen kleine organisaties niet tegenop qua entourage en visuele effecten?maar als mensen dat wel verwachten met kleinere feesten dan word het lastig om het de mensen naar wens te maken. Dan zul je buitensporige kassaprijzen moeten hanteren waar mensen ook om wegblijven.

De afgelopen jaren hebben 'we' de mensen gegeven wat ze wilde, steeds mooier, steeds meer, steeds spectaculairder, maar misschien is het dak wel bereikt?
Zeker voor de prijs die mensen ervoor over hebben?
Dat wat de mensen willen of misschien eisen is alleen nog weg gelegt voor de grote solide organisaties en de mensen moeten misschien hun verwachtingspatroon bijstellen? Dat als zij op een 'normale' zaterdag avond willen stappen en dansen, dat zij voor de prijs die ze willen betalen geen mini Sensation moeten verwachten, maar gewoon een mooie avond uit met goede muziek?

Zo'n avond kan net zo goed worden gedraaid door een Armin van Buuren als een ArCee? Ook dat is afhankelijk van wat je wil betalen.
Wil je hebben dat nr 1 de plaatjes draait voor 60 euro entree, of wil je dezelfde plaatjes horen door dj nr 2, voor 20 euro entree zodat je 40 euro kunt opzuipen, dat is de keuze?
Natuurlijk, de nene naam trekt meer mensen als de andere, maar het wil helemaal niet zeggen dat elke 'grote' naam een gegarandeerd succes is, en een garantie voor een volle zaal.
Hoevaak gebeurd het niet, dat een groete naam maar een 60 of 90 minuten draaid en de rest word gedaan door relatief onbekendere deejays, maar je betaald wel een rib uit je lijf voor die anderhalf uur, en de naam op je poster?
Voor een gewone discotheek zou ik voor keuze 2 gaan, maar ook dat is weer een keuze van de eigenaar? Tevens is het afhankelijk van de ligging van een discotheek, en het verleden van een discotheek of club en dus of mensen het accepeteren?
Als laatste, mensen moeten ook eerlijk tegen zichzelf zijn, en toegeven dat een ArCee of Ilja net zo'n knallende avond kunnen verzorgen als een Cliff Coenraad of Misja Helsloot. Ze zullen ongeveer dezelfde knallers in de map hebben en uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, op een 'gewone' avond stappen welke kop je achter de deejay booth ziet.
Goed, maandag op school of op het werk maakt zeggen dat je naar TIESTO bent geweest meer indruk als zeggen dat je naar Dj Jord bent geweest, maar zal je avond bij de 1 of de ander nou echt zo anders zijn als je het achteraf bekijkt?

1 ding is anders ja, je hebt bij de 1 nog 40 euro over in je spaarvarken Cool?bij de ander moet je halverwege de week bij pap of mam bietsen of ze 5 euro voor brandstof voor je scooter hebben, anders moet je fietsen, maar je hebt tenminste wel 1 heel uurtje de kop van TIESTO kunnen zien (die er live net uitziet als op tv trouwens), dat je het ff weet Cool

*Einde speach, water en zuurstof bitte*??
User edit by ArCee on 06-06-2010 @ 20:45:25 (2%)
Dolivieira    posted on 06-06-2010 23:30
Poster: Sjoewe
Waarom is dat jammer? Bekendheid is (inprincipe) een maatstaf voor een bepaalde kwaliteit.?
Het zijn over het algemeen niet de gage'svan de DJ'sdie de boel de nek omdraaien hoor.

Sorry Sjoewe maar wat jij nu zegt is onzin. Het zijn de party organisatoren die zelf de boel de nek omdraaien. En ik zie dat er veel DJs geboekt worden die produceren en eigenlijk het djvak niet machtig zijn. Kunnen wel een plaatje gelijk zetten en?staan alleen maar te beuken. Er zit geen lijn meer in. Maar omdat je als DJ niet meer aan de bak komt als je geen producties op je naam heb is een feit. Er zijn een aantal van die pruducers die kunnen goede platen maken maar een zaal aanvoelen kunnen ze niet. Niet elke producer is een goede DJ.

Ja maar die kwamen niet meteenop festivals of eventswaar je rond 100 eurovoor een kaartje neerlegt, dat is wat ik bedoel.

Chemistry was booming in de jaren negentig toen wist jij nog niet wat je met een draaitafel kan. Ben der veel geweest en ken al die?DJs?die daar vaak draaide. Marcello, Dimitry, Remy, Angelo, Ronald Molendijk, Miss Monica, 100% Isis, Alvredo?enz enz. en de?entree?was 15 gulden?en als er een Internationale topper draaide 25 gulden. Ilja dat is niet te vergelijken met deze tijd.?Om eerlijk te zijn was die tijd veel toffer dan nu. Commercie heeft eigenlijkde hel dance scene verziekt.?

Jammer dat ook Chemistry naar de klote gaat. Ik denk dat Silly Simphonies ook sterven na dood is.

Nog wat is er met die spelling correctie aan de hand want hij haald alle spatie weg?na corrigeren!!!!!!!!!!!
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 06-06-2010 @ 23:34:00 (9%)
Tekhead    posted on 07-06-2010 00:23
Poster: djdolivieira

Chemistry was booming in de jaren negentig toen wist jij nog niet wat je met een draaitafel kan. Ben der veel geweest en ken al die?DJs?die daar vaak draaide. Marcello, Dimitry, Remy, Angelo, Ronald Molendijk, Miss Monica, 100% Isis, Alvredo?enz enz. en de?entree?was 15 gulden?en als er een Internationale topper draaide 25 gulden. Ilja dat is niet te vergelijken met deze tijd.?Om eerlijk te zijn was die tijd veel toffer dan nu. Commercie heeft eigenlijk de hele dance- scene verziekt

100% gelijk Dennis, vroeger was het veel beter, cosy'er, happy people, all about music, en socialer, Love and be loved.
Het volk kwam er voor de muziek, de mensen, de sfeer en dj's en ander personeel, niet voor gezien te worden, en een mooie vuur en lightshow.
Ik begrijp de nederlanders niet dat dat zo belangrijk is, een sensation of mini sensation, gaan jullie anders niet naar feestjes ? Onthou 1 ding en probeer dat allen duidelijk te maken aan ID&T, MORE MUSIC - LESS LIGHTSHOWS.

Kijk maae naar enkele jaren terug in de afterclubs (he Dennis) Een supersound muziek installatie, verder heel lekker?donker; een blacklight, een rookmachine, en een strobo, that's it, that's all. Je hebt niets meer nodig om lekker uit je dak te gaan, je moet dat meegemaakt hebben om dat gevoel te kennen.

Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Ilja    posted on 07-06-2010 00:53
@djdolivieira

Ben ik compleet mee eens dat de commercie het naar de klote heeft geholpen, en tegenwoordig worden ook steeds minder kwaliteit's producties meer gemaakt door grote DJ's, het is nu snel even wat in elkaar plakken met logic en op Beatport dumpen en hopelijk snel cash'en. ? ??

Voorbeeldje: ?Ik kan Tracks van Tiesto ( van zijn eerste albums en ISOS ) eindeloos luisteren, maar zijn laatste album is al maanden niet meer in de CD speler geweest. ?( veels te commercieel en die Tiesto sound is verdwenen ). ?

Ook de begin edities van sensation ( van 2000 tot 2004 ) wou ik o zo graag bezoeken ( maar ja was nog geen 18 ), nu heb ik daar 4 keer de kans voor gehad en ik ging gewoon niet, want het gaat daar niet meer over muziek, alleen maar mooie decor en dat was het ( met een berg aan commerciele shit waar de zelfs Sander van Doorn en Marco V dwongen om commericieel te draaien ). ? ? ?

Net zoals Roger al zegt, het moet back to basics. ?Waar alles om de muziek draait.

Offtopic:

Tek heb je me PM gelezen ?
User edit by Ilja on 07-06-2010 @ 00:57:26 (4%)
Flaged
Tekhead    posted on 07-06-2010 01:07
Ja, net, maar weet er verder niks van, van een djr-meeting, en als ik moest gaan, kan het zijn dat ik met iemand mee-rij, want alleen van bij mij tot in Almere is wel lang en saai, anders wil ik wel aan je vraag voldoen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Dolivieira    posted on 07-06-2010 09:23
Waanneer is die meeting dan?
FML    posted on 07-06-2010 09:30
Ja waneer is die ? Hulst-antwerpen is best te doen. Ik rij rusitg Cool

ps. feesten van Q-dance vind ik het mooist aangekleed , zit ook in dat ik bijna naar iedere ga en niet zo veel naar andere Happy, laughing
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
User edit by FML on 07-06-2010 @ 09:34:15 (100%)
Sjoewe    posted on 07-06-2010 09:57
Poster: djdolivieira
Sorry Sjoewe maar wat jij nu zegt is onzin. Het zijn de party organisatoren die zelf de boel de nek omdraaien. En ik zie dat er veel DJs geboekt worden die produceren en eigenlijk het djvak niet machtig zijn. Kunnen wel een plaatje gelijk zetten en?staan alleen maar te beuken. Er zit geen lijn meer in. Maar omdat je als DJ niet meer aan de bak komt als je geen producties op je naam heb is een feit. Er zijn een aantal van die pruducers die kunnen goede platen maken maar een zaal aanvoelen kunnen ze niet. Niet elke producer is een goede DJ.

Ik denk dat wanneer je het bij de housescene houdt je inderdaad wel gelijk hebt. Ik ben zelf meer van de techno en daar kun je het wel vergeten als je aan de lopende band matige sets neerzet. Maar goed nu heb je afgezien van Richie Hawtin ook niet echt superstar dj's (zoals een Tiesto of een Armin) die iedereen kent. Dus als er dan een naam staan als een Speedy J of Adam Beyer, dan weet ik dat het een leuke avond wordt. Dat bedoel ik met bekendheid als garrantie voor kwaliteit.?

Dat hele producties als voorportaal van DJ'en is treurig. Volgensmij moet je eerst een paar jaar achter de decks hebben gestaan om uberhaupt te weten wat wel en niet werkt live.
User edit by Sjoewe on 07-06-2010 @ 09:57:58 (3%)
ArCee    posted on 07-06-2010 09:57
@djdolivieira

Ben ik compleet mee eens dat de commercie het naar de klote heeft geholpen, en tegenwoordig worden ook steeds minder kwaliteit's producties meer gemaakt door grote DJ's, het is nu snel even wat in elkaar plakken met logic en op Beatport dumpen en hopelijk snel cash'en. ? ??

Voorbeeldje: ?Ik kan Tracks van Tiesto ( van zijn eerste albums en ISOS ) eindeloos luisteren, maar zijn laatste album is al maanden niet meer in de CD speler geweest. ?( veels te commercieel en die Tiesto sound is verdwenen ). ?

Ook de begin edities van sensation ( van 2000 tot 2004 ) wou ik o zo graag bezoeken ( maar ja was nog geen 18 ), nu heb ik daar 4 keer de kans voor gehad en ik ging gewoon niet, want het gaat daar niet meer over muziek, alleen maar mooie decor en dat was het ( met een berg aan commerciele shit waar de zelfs Sander van Doorn en Marco V dwongen om commericieel te draaien ). ? ? ?

Net zoals Roger al zegt, het moet back to basics. ?Waar alles om de muziek draait.

Offtopic:

Tek heb je me PM gelezen ?

Da's niet zo vreemd. Iedereen kan tegenwoordig de juiste soft en hardware aanschaffen om nummers uit te brengen en zelf een label beginnen is makkelijker als ooit tevoren.
Je nummers worden dus veel minder beoordeeld, of in ieder geval door een veel minder ontwikkeld persoon beoordeeld als jaren geleden.
Als een nummer een beetje 'boem boem' doet met per ongeluk wat leuke geluiden, pats boem, op cd uitbrengen.
Vooral Russen overspoelen de markt nu (zeker met saaie, simpele, nietszeggende en 1000 in een dozijn) trance.

Ik heb ooit eens een reportage gezien, rond 1990 of 91 over het toen Amsterdamse label Go Bang. Bekend geworden van de klapper YAAAAAAAAAAAAAAAAAH van D-Shake.
Als je ziet hoeveel tapes zij toen binnen kregen per week met zogenaamde nieuwe nummers gemaakt door mensen op de zolderkamer?
98% van die zogenaamde nummers verdwenen zo in de kliko. Te makkelijk, te simpel, te saai, te erg lijkend op andere nummers etc, dus afgekeurd.
Tegenwoordig word 98% van die shit meteen op cd gezet en in de markt gezet. Het gevolg is dat alles op elkaar lijkt, alles hetzelfde klinkt en je het dus heel snel zat bent.
Zo vernaggel je, samen met labels die alleen maar voor snel verdienen en dus commercieel uitbuiten, dus de markt en een soort muziek.

////www.djresource.eu/Forum/topic/18041/P-Dyno-Muppet-Theme-House-Edit/#last
Dat is zo'n mooi voorbeeld. Te simpel, te saai, maar iedereen kan het tegenwoordig lijkt wel?
Overal maar een house/trance/dance remix van maken is killing voor de muziek.
Dolivieira    posted on 07-06-2010 10:15
Poster: Sjoewe

Ik denk dat wanneer je het bij de housescene houdt je inderdaad wel gelijk hebt. Ik ben zelf meer van de techno en daar kun je het wel vergeten als je aan de lopende band matige sets neerzet. Maar goed nu heb je afgezien van Richie Hawtin ook niet echt superstar dj's (zoals een Tiesto of een Armin) die iedereen kent. Dus als er dan een naam staan als een Speedy J of Adam Beyer, dan weet ik dat het een leuke avond wordt. Dat bedoel ik met bekendheid als garrantie voor kwaliteit.?

Dat hele producties als voorportaal van DJ'en is treurig. Volgensmij moet je eerst een paar jaar achter de decks hebben gestaan om uberhaupt te weten wat wel en niet werkt live.

Okay dan begrijpen we mekaar. In die scene werkt het natuurlijk wel anders. Heb zelf al jaren techno gedraait en draai het soms nog. Nu moet ik wel zeggen dat een aantal jaar geleden de scene wel verzadigt was met dezelfde klinkende plaatjes. Maar nu weer terug is met kwaliteit techno en Techhouse. ?
Sjoewe    posted on 07-06-2010 10:17
Vroeger moest je je tracks op vinyl laten drukken. Dat kostte behoorlijk veel geld, dat moest worden terugverdiend (door het verkopen ervan) dus dacht je wel drie keer na voor je wat uitbracht als label.
Tegenwoordig kost het je niets meer. Je kan alles releasem, en dan maar kijken hoe het gaat.
Dolivieira    posted on 07-06-2010 10:21
Zeker waar. Maar om terug te komen op?Chemistry. Daar werd wel altijd kwaliteits?House, Progressive, Techhouse en Techno gedraait. daarom ben ik diep in rouw als zo`n organisatie kopje onder gaat. ?
ArCee    posted on 07-06-2010 10:22
Zo is het ook. Ik heb bekende deejays letterlijk horen zeggen:
Ik heb in het begin erg veel nummers uitgebracht. Niet de meest hoogstaande werken, maar wel veel, om te zorgen dat men mijn naam leerde kennen.
Overal moesten ze mij tegen komen, en dat doe je door veel, heel veel uit te brengen, zelfs bij diverse labels tegelijkertijd.
Op het moment dat?ik naam gemaakt heb, of in ieder geval wat bekendheid hebt opgebouwd, toen ging ik aan mijn kwaliteit werken.
?
Er zijn al deejays bij die eerlijk toegeven: Ja, ik heb al zoveel nummer uitgebracht, maar ik moet nog erg veel bijleren?

Ooit was het: Kom maar terug als je wat beters aan te bieden hebt? ?

This is an old Topic

No new postings for 5.455 days.
 Post CommentThat would be 181.8 months
or a whopping 14.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

215 Users online: 18 Guests (197 Unknown)
Pages generated today : 36.117
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.844.576