Er is gewoon een complete kentering gaande in het dance gebeuren.
Vroegah ging je gewoon naar een discotheek om te dansen etc. De muziek en wat lampenm was genoeg.
?Lichtorgeltje en een paar spiegelbollen.
Toe deed house zij intrede en dat bracht zijn eigen visuele dingen met zich mee. Er moetsen stobo's en rookmachines bijkomen, dat was een kenmerk van house. De monotone dreun met het licht gaven juist het effect wat men beoogde, een soort trance bereiken.
Door de jaren heen kwam er steeds meer bij, en dat is geen klacht want ik maakte mij er in mijn tijd van feesten organiseren en draaien net zo schuldig aan. Je huurde een zaal, installatie en licht erin, maar ook een zaal aankleden naar een thema wat je bedacht had. Muren aankleden, een zaal inpakken, maar ook met meer lichteffecten als de 'gewone' discotheek.
Extravaganza!!?Dat was in het begin redelijk simpel, maar de lat is steeds hoger gelegt, en dus kostbaarder geworden tot het ultimate aangeklede feest aan toe,
Sensation.
Kijk, daar kunnen kleine organisaties niet tegenop qua entourage en visuele effecten?maar als mensen dat wel verwachten met kleinere feesten dan word het lastig om het de mensen naar wens te maken. Dan zul je buitensporige kassaprijzen moeten hanteren waar mensen ook om wegblijven.
De afgelopen jaren hebben 'we' de mensen gegeven wat ze wilde, steeds mooier, steeds meer, steeds spectaculairder, maar misschien is het dak wel bereikt?
Zeker voor de prijs die mensen ervoor over hebben?
Dat wat de mensen willen of misschien eisen is alleen nog weg gelegt voor de grote solide organisaties en de mensen moeten misschien hun verwachtingspatroon bijstellen? Dat als zij op een 'normale' zaterdag avond willen stappen en dansen, dat zij voor de prijs die ze willen betalen
geen mini Sensation moeten verwachten, maar gewoon een mooie avond uit met goede muziek?
Zo'n avond kan net zo goed worden gedraaid door een
Armin van Buuren als een
ArCee? Ook dat is afhankelijk van wat je wil betalen.
Wil je hebben dat nr 1 de plaatjes draait voor 60 euro entree, of wil je dezelfde plaatjes horen door dj nr 2, voor 20 euro entree zodat je 40 euro kunt opzuipen, dat is de keuze?
Natuurlijk, de nene naam trekt meer mensen als de andere, maar het wil helemaal niet zeggen dat elke 'grote' naam een gegarandeerd succes is, en een garantie voor een volle zaal.
Hoevaak gebeurd het niet, dat een groete naam maar een 60 of 90 minuten draaid en de rest word gedaan door relatief onbekendere deejays, maar je betaald wel een rib uit je lijf voor die anderhalf uur, en de naam op je poster?
Voor een gewone discotheek zou ik voor keuze 2 gaan, maar ook dat is weer een keuze van de eigenaar? Tevens is het afhankelijk van de ligging van een discotheek, en het verleden van een discotheek of club en dus of mensen het accepeteren?
Als laatste, mensen moeten ook eerlijk tegen zichzelf zijn, en toegeven dat een ArCee of Ilja net zo'n knallende avond kunnen verzorgen als een Cliff Coenraad of Misja Helsloot. Ze zullen ongeveer dezelfde knallers in de map hebben en uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, op een 'gewone' avond stappen welke kop je achter de deejay booth ziet.
Goed, maandag op school of op het werk maakt zeggen dat je naar TIESTO bent geweest meer indruk als zeggen dat je naar Dj Jord bent geweest, maar zal je avond bij de 1 of de ander nou echt zo anders zijn als je het achteraf bekijkt?
1 ding is anders ja, je hebt bij de 1 nog 40 euro over in je spaarvarken

?bij de ander moet je halverwege de week bij pap of mam bietsen of ze 5 euro voor brandstof voor je scooter hebben, anders moet je fietsen, maar je hebt tenminste wel 1 heel uurtje de kop van TIESTO kunnen zien (die er live net uitziet als op tv trouwens), dat je het ff weet
*Einde speach, water en zuurstof bitte*??