Speakers omzetten
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

RePlayz    posted on 07-04-2010 19:24
Ik heb een vraag waar ik op dit forum geen antwoord op kan vinden (het tegenovergestelde van mijn vraag wel, maar daar heb ik niet veel aan :P)

Het is zo: een goede vriend van mij heeft op zich een redelijke audio in zijn auto, maar hij wil het liefst toch wat meer geluid in zijn auto pompen. Toevallig heb ik?boxen en bijbehorende versterker uit mijn drive-in set voor te koop staan en nu zat ik te bedenken of het niet mogelijk is of je deze speakers (of onderdelen hiervan) plus versterker kan inbouwen in zijn auto.?
?
Mijn vraag is dus: kan ik mijn full range speakers uit elkaar schroeven en alleen de speakers,?tweaters, basspijpen inclusief bekabeling gebruiken en met de bijbehorende versterker in zijn auto inbouwen?
Ik zal dit graag willen weten en zo ja..kan dit zomaar doen, waar moet ik op letten, wat voor speciale onderdelen heb ik eventueel nog nodig, kan de auto dit aan etc.

Hier wat technische zaken van mijn set:

Speakers (bestaande uit tweater, speaker, basspijpen): 150 Watt
Versterker: 2 x 120 Watt

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

What do you think about Speakers omzetten ??

Vote :   

Estacy    posted on 07-04-2010 19:30
in principe kan het wel, maar praktisch is iets anders. de speakers zijn niet zo moeilijk, werken niks anders dan auto speakers. de versterker zul je een omvormer voor moeten kopen, zodat je em op de accu aan kunt sluiten.

Ik weet niet waarom, maar aan de vermogens en onderdelen te zien heb ik het idee dat het om een Skytec/HQ power setje gaat.?
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Lead    posted on 07-04-2010 19:35
Versterkers : bij dit vermogen kan iemand beter een auto versterker kopen, een spannings transformator kost net zo duur.. (btw, ik heb misschien nog wel een ampje liggen die te koop is)

De speakers zijn (hopelijk) profi dus 4 Ohm, net zoals gebruikelijk in auto luidsprekers. Zijn ze 8 Ohm, dan schiet het niet echt op. Zijn ze wel 4 Ohm, dan kun je ze dus zo gebruiken.

Het vermogen/gewicht/kleur van de speakers is ivm je vraag niet relevant. De impedantie in Ohm wel...
Let the BASS be louder
Tekhead    posted on 07-04-2010 19:43
Poster: Lead
Versterkers : bij dit vermogen kan iemand beter een auto versterker kopen, een spannings transformator kost net zo duur.. (btw, ik heb misschien nog wel een ampje liggen die te koop is)

De speakers zijn (hopelijk) profi dus 4 Ohm, net zoals gebruikelijk in auto luidsprekers. Zijn ze 8 Ohm, dan schiet het niet echt op. Zijn ze wel 4 Ohm, dan kun je ze dus zo gebruiken.

Het vermogen/gewicht/kleur van de speakers is ivm je vraag niet relevant. De impedantie in Ohm wel...

idd, anders eens kijken op www.showyoursound.nl daar kan je goede okkazie amp's kopen, eerlijke jongens met kennis van zaken.

Want zoals Lead zei, zo een omvormer kost echt een vermogen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
User edit by Tekhead on 07-04-2010 @ 19:44:40 (10%)
RePlayz    posted on 07-04-2010 21:20
@ Estacy: is inderdaad een skytect setje...niet al te geweldig, maar prima genoeg naar mijn mening voor in zijn auto Winking my eye

@ Lead: Ik zal in dat geval nog even kijken naar de impedantie van de speakers Winking my eye btw...wat vraag je voor die amp die je te koop hebt staan? en is die geschikt voor mijn doeleinde? PM me anders daarover als je zou willen Winking my eye
Meteen de volgende vraag: stel nou dat ik toch mijn huidige versterker zou gebruiken...ik had bedacht deze uit elkaar te schroeven en enkel de nodige onderdelen eruit te halen en deze opnieuw in een nieuwe bekisting te plaatsen. Dit, omdat deze versterker vanwege zijn vorm en omvang nogal lastig te plaatsen is, aangezien de auto niet erg groot is. En zou ik eventueel tijdens dit proces een 'transformatie-proces' kunnen uitvoeren, zodat ik geen aparte transformator nodig heb?
Tekhead    posted on 07-04-2010 21:43
Man toch, kijk nou even naar die show your sound, daar zullen ze je alles uitleggen, en heb je mega voorbeelden. Begrijp niet dat vele werk dat je wil doen, en uiteen halen en in een nieuwe bekisting doen Cool, is geen goed idee, die moet voldoende koeling enzo hebben. Als je beslist een andere amp te plaatsen, koop dan zeker geen Japan scrap, veel geld en speelt voor geen meter, uitgezonderd Alpine en een beetje Kenwood, maar voor die prijs heb je vele betere stuff, kleiner meer vermogen meer kanalen. ( ICe is nou net iets waar ik toch wel veel van weet) Enkele topmerken zijn, Soundstream (nog altijd de mooiste amp van de planeet) Helix, Ground Zero, Audison, Phoenix Gold, etc...
Helioxx    posted on 07-04-2010 21:45
Poster: Tekhead
Man toch, kijk nou even naar die show your sound, daar zullen ze je alles uitleggen, en heb je mega voorbeelden. Begrijp niet dat vele werk dat je wil doen, en uiteen halen en in een nieuwe bekisting doen Cool, is geen goed idee, die moet voldoende koeling enzo hebben. Als je beslist een andere amp te plaatsen, koop dan zeker geen Japan scrap, veel geld en speelt voor geen meter, uitgezonderd Alpine en een beetje Kenwood, maar voor die prijs heb je vele betere stuff, kleiner meer vermogen meer kanalen. ( ICe is nou net iets waar ik toch wel veel van weet) Enkele topmerken zijn, Soundstream (nog altijd de mooiste amp van de planeet) Helix, Ground Zero, Audison, Phoenix Gold, etc...

Ik wil precies niet weten wat gij in uwen auto hebt zitten!
die springt bekan zeker? ^^
Tekhead    posted on 07-04-2010 21:59
Heb heel lang auto's ge"ICE"d voor tuning clubs, maar door m'n verhuis en bijhorende verbouwingen, en m'n 2de zoontje, is dat nu heel wat minder tijd voor.
Ben de winnaar van het allereerste boomcar evenement in Belgie, was toen nog officieus, en ook van het allereerste officieele evenement. En nog, heb nog altijd het record in Belgie db's in de SQL, in de klasse 2x75 watt, en 2x100 watt respectievelijk 144,4db en 146,6db. en dit in de zelfbouw serie. Om een antwoord te geven nog, er is geen dildo die een vrouw sneller een orgasme doet krijgen dan mijn auto, en dit is geen grap.
RePlayz    posted on 07-04-2010 22:05
Heb heel lang auto's ge"ICE"d voor tuning clubs, maar door m'n verhuis en bijhorende verbouwingen, en m'n 2de zoontje, is dat nu heel wat minder tijd voor.
Ben de winnaar van het allereerste boomcar evenement in Belgie, was toen nog officieus, en ook van het allereerste officieele evenement. En nog, heb nog altijd het record in Belgie db's in de SQL, in de klasse 2x75 watt, en 2x100 watt respectievelijk 144,4db en 146,6db. en dit in de zelfbouw serie. Om een antwoord te geven nog, er is geen dildo die een vrouw sneller een orgasme doet krijgen dan mijn auto, en dit is geen grap.

Leuk, maar zouden we het graag even bij het onderwerp kunnen houden?
Tekhead    posted on 07-04-2010 22:08
heb al 2x op je topic geantoord, maar je geeft er zelf geen reply op, dus wat zeur je nu ? Geef dan maar een antwoord op iemand anders zijn vraag.
RePlayz    posted on 08-04-2010 10:15
heb al 2x op je topic geantoord, maar je geeft er zelf geen reply op, dus wat zeur je nu ? Geef dan maar een antwoord op iemand anders zijn vraag.

Excuses.

Ik weet nu in elk geval wel hoe en wat. Thnx allemaal. Wil alleen nog graag weten of ik ook nog een aparte accu moet hebben om dit te kunnen aansluiten, of kan dit op dezelfde enkele accu? De speakers met bijbehorende versterker die momenteel in de auto al zitten laat ik er namelijk in zitten. Mijn set komt er in feite nog extra bij Winking my eye Ik weet dus niet of dit te veel is voor ??n accu.
RePlayz    posted on 08-04-2010 12:58
Poster: Lead

Mijn speakers zijn beide 8 Ohm :S Wat nu...? Wat betekend dat dan?
feestbeest    posted on 08-04-2010 17:22
Ik denk zelf dat hij het geld beter kan stoppen in speakers die ervoor bedoelt zijn...
Gaat verzekert beter werken!
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
LibertyNL    posted on 08-04-2010 17:26
Poster: feestbeest
Ik denk zelf dat hij het geld beter kan stoppen in speakers die ervoor bedoelt zijn...

Dat sowieso, maar de speakers die je hebt liggen zouden het ook gewoon moeten doen op die autoversterker..
RePlayz    posted on 08-04-2010 17:27

Kan wel waar zijn, maar in dit geval gaat het juist om het feit dat ik van m'n set afmoet en hij op deze manier geen kosten heeft. Zijn we beide geholpen Winking my eye
Lead    posted on 09-04-2010 01:26
In dat geval gaat het werken, niet optimaal maar als je daar al mee tevreden bent....

Er gaat niet iets radikaal mis als je die speakers op een 12V ampje aansluit.
Ik zal mijn amp eens opzoeken, kijken welk type het ook alweer was....
Let the BASS be louder
feestbeest    posted on 09-04-2010 18:09
Als je het zo bekijkt, zeker doen!
Want bespaart inderdaad een hoop kosten!
Ik zou zelf alleen geen moeite doen met de versterker en hem gewoon op en bestaande aansluiten, want een omvormer kost een godsvermogen...Als lead misschien zij ampje verkoopt kom je we zowiezo een stuk verder.!
Mac Book Pro, Traktor scratch Duo 2, X1, CDJ 800MK2
Tomazos    posted on 09-04-2010 19:10
het gaat erom dat je een 4 ohm speaker vind,
maar in de auto audio wereld spelen gasten die echt 'hard' willen gaan met alles op 1 of 2 ohm,

dus als jij een speaker hebt van 250W RMS op 4 ohm,
moet je een beste auto versterker vinden die 2x 250w rms op 4 ohm kan pompen,

diezelfde versterker kan ook +- 700 w rms op 2 of 1 ohm? pompen.
dus daarom meestal niet interressant omdat PA vaak 4 ohm is, en Audio speakers ook aan te sluiten zijn zodat ze op 1 of 2 ohm spelen.. en een PA versterker trekt dat gewoon meestal niet omdat die op veel hogere spanning werkt.
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
RePlayz    posted on 09-04-2010 21:19
Als je het zo bekijkt, zeker doen!
Want bespaart inderdaad een hoop kosten!
Ik zou zelf alleen geen moeite doen met de versterker en hem gewoon op en bestaande aansluiten, want een omvormer kost een godsvermogen...Als lead misschien zij ampje verkoopt kom je we zowiezo een stuk verder.!

Maar die versterker die hij erin zit is juist wat zwakjes, vandaar dit idee Winking my eye In feite behoud hij zijn huidige installatie, maar komt mij systeem er nog bij. Bovendien: ik houd deze twee systemen apart van elkaar! Mijn systeem zou met een omvormer aan te sluiten zijn op de 12V aansluiting, dus hij kan zelf bepalden wanneer hij enkel zijn huidige set gebruikt of wanneer hij die van mij nog extra erbij gebruikt door simpelweg de stekker in te steken Winking my eye
Heb trouwens al een transformator gevonden voor een schappelijke prijs. 12V - 230V / 150 Watt? ...? prijs: ?29,95.? Naar mijn mening is dit geen godsvermogen zoals iedereen hier zegt. Of heb ik echt naar het verkeerde aparaat gekeken?

Mijn opstelling is grof gezegd dus: versterker aansluiten op de transformator, speakers aansluiten op versteker. Kabel van radio naar versterker (desnoods met splitter), transformator insteken in de 12V ingang en klaar (lijkt mij).

De reden dat ik de versteker uit elkaar wil schroeven en enkel de onderdelen eruit wil halen en die her-inbouwen in de auto is vanwege het feit dat het totale aparaat op dit moment de groot en lomp van omvang is om die (al zo kleine) wagen ergens kwijt te kunnen Winking my eye
Helixon    posted on 09-04-2010 23:23
Poster: RePlayz

Mijn opstelling is grof gezegd dus: versterker aansluiten op de transformator, speakers aansluiten op versteker. Kabel van radio naar versterker (desnoods met splitter), transformator insteken in de 12V ingang en klaar (lijkt mij).

Beetje warrig systeem naar mijn mening. Misschien toch maar een paar boxen voor bij media markt ofzo halen.. hebben daar een paar met power staan.. (tenminste hier in heerlen). Maar het zou wel handig kunnen zijn, voor mobiel in je auto draaien...

Poster: RePlayz
De reden dat ik de versteker uit elkaar wil schroeven en enkel de onderdelen eruit wil halen en die her-inbouwen in de auto is vanwege het feit dat het totale aparaat op dit moment de groot en lomp van omvang is om die (al zo kleine) wagen ergens kwijt te kunnen Winking my eye

Misscien handig om onder de stoel te proppen.. netje weg gewerkt en niemand ziet het.

-------------

Succes
Seca    posted on 09-04-2010 23:41
Ik heb toevallig nog een 12V to 220V transfo liggen, moest je geintereseerd zijn Winking my eye
RePlayz    posted on 09-04-2010 23:50
Poster: Seca
Ik heb toevallig nog een 12V to 220V transfo liggen, moest je geintereseerd zijn Winking my eye

Wat is het vermogen en?je prijs? Misschien interessant Winking my eye
RePlayz    posted on 02-05-2010 12:34
Heb momenteel alles gebouwd en geinstalleerd, maar zit met ??n probleem: versterker gaat niet aan!!
En ik heb geen idee waar het aan ligt...versterker onderdelen zijn onderling niet uit elkaar geweest, heb massa gemaakt met de carosserrie van de auto.. Het enige waar ik een onderbreking heb gemaakt is bij de schakelaar, omdat ik een kabel wil doortrekken van de versterker achterin naar het dashboard voorin, omdat ik daar de nieuwe schakelaar wil plaatsen, dus in feite verleng ik dit deel. De originele schakelaar was opgebouwd uit twee gele en twee rode kabels, dus er zaten vier draden aan de originele schakelaar bevestigd (waarschijnlijk twee aparte stroomkringen??)...nu heb ik met de nieuwe schakelaar (die slechts twee aansluitingen heeft) alle combinaties al gemaakt. Ook zonder de schakelaar (dus met de kabels direct aan elkaar gekoppeld) heb ik alle combinaties gemaakt. Desondanks gaat de versterker niet aan! Ik ben ten einde raad, want weet niet waar het probleem zit dat hij niet aan gaat.

Kan iemand mij aub helpen of tips geven?
Dj_Fantasy    posted on 02-05-2010 12:43
Zoek jezelf een Volt-meter of multi-meter en kyk eens of je stroom hebt.
Anders weet je waar het probleem zit denk ikWinking my eye
dj2dj.nl
RePlayz    posted on 02-05-2010 14:40
Poster: Dj_Fantasy
Zoek jezelf een Volt-meter of multi-meter en kyk eens of je stroom hebt.
Anders weet je waar het probleem zit denk ikWinking my eye

Heb ik gedaan. Als ik dus twee stroomkringen maak met die 4 draden van de schakelaar (wat dat zal het wel zijn) dan krijg ik dat ??n van de twee stroomkringen wel spanning geeft en de ander niet. De conclusie die ik dan trek is dat het geheel uiteraard niet werkt, omdat de ene helft geen spanning ondervind en het circuit dus niet gesloten is. Maar waar ik dus nu bang voor ben is dat er ergens een draadje geen contact maatk binnen in ofwel gebroken is. Als dat zo is, kan ik dat zelf niet meer repareren en is dus alle moeite voor niks geweest...:S

This is an old Topic

No new postings for 5.598 days.
 Post CommentThat would be 186.6 months
or a whopping 15.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

158 Users online: 133 Guests (25 Unknown)
Pages generated today : 71.788
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.868.825