Aanschaffen van naalen etc.
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

thomassmith    posted on 05-04-2010 16:38
Beste djr's.
Ik wil graag een draaitafel aanschaffen.

de vraag is niet welke, want dat weet ik welWinking my eye maar wat voor naald+element ik zou moeten aanschaffen.

In dit filmpje heb ik al veel geleerd http://www.youtube.com/watch?v=WqWCLECvNts.

maar ik zit nu steeds met de vraag wat het verschil is tussen die aansluitingen waarmee hij in de arm gaat.

Zijn er voor deze 2 naalden speciale armen of licht t juist aan de draaitafel welk elemant je moet nemen?
En welke zouden jullie mij aanbevelen.

What do you think about Aanschaffen van naalen etc. ??

Vote :   

Seca    posted on 05-04-2010 16:43
Elke DJ Draaitafel heeft dezelfde aansluitingen in zijn tone-arm.

Ik raad je Ortofon Concorde Pro of Shure Whitelabel aan Winking my eye
Basrose    posted on 05-04-2010 16:56
mocht je nog interesse hebben ik heb nog een set te koop staan...

Ortofon CC Q Bert Twin Set Naalden + elementen + Case

Nam deze altijd als reserve mee naar feesten en heb ze denk ik 15 keer gebruikt als het niet minder is. Tegenwoordig draai ik alleen maar met cd dus vandaar dat ik ze verkoop. Voor meer info kan je me pm?n.
Boyd    posted on 05-04-2010 17:21
Om antwoord te geven op je vraag:

De Ortofon Concorde(bovenste plaatje) is een 'banaan' element, en die kun je zo in een arm drukken en dan vastdraaien met het 'moertje' op de arm.

De Ortfon Nightclub S OM(onderste plaatje) is een OM element, ik heb geen idee waarvoor het staat maar ik houd het op 'onder montage. Deze schroef je met 2 boutjes vast in een headshell. Vervolgens gaan aan de pinnen achterop draadjes, die weer aangesloten worden in de headshell. De hele headshell inclusief element bevestig je op de zelfde manier als een Concorde 'banaan' element.

Voorbeeld:

Het scheelt iets in prijs, maar een 'banaan' element is iets mooier en licht naar mijn mening iets beter op de plaat.

Weet je al wat voor draaitafel je gaat kopen?
Estacy    posted on 05-04-2010 17:29
dat is ook belangrijk, want goedkopere draaitafels hebben een arm met veel speling, en dure elementjes hebben vaak een speling vrije arm nodig.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Boyd    posted on 05-04-2010 18:02
Poster: Estacy
dat is ook belangrijk, want goedkopere draaitafels hebben een arm met veel speling, en dure elementjes hebben vaak een speling vrije arm nodig.

Daar heb je niet helemaal gelijk in. Uit elk element komt geluid, hoeveel speling op de arm ook zit. Alleen haal je niet de optimale kwaliteit.

Technics sl1200's hebben een spelingsvrije arm, en uit een reloop of andere oem is het er makkelijk uit de halen.

thomassmith    posted on 05-04-2010 18:40
Poster: BoydGrift
Om antwoord te geven op je vraag:

De Ortofon Concorde(bovenste plaatje) is een 'banaan' element, en die kun je zo in een arm drukken en dan vastdraaien met het 'moertje' op de arm.

De Ortfon Nightclub S OM(onderste plaatje) is een OM element, ik heb geen idee waarvoor het staat maar ik houd het op 'onder montage. Deze schroef je met 2 boutjes vast in een headshell. Vervolgens gaan aan de pinnen achterop draadjes, die weer aangesloten worden in de headshell. De hele headshell inclusief element bevestig je op de zelfde manier als een Concorde 'banaan' element.

Voorbeeld:

Het scheelt iets in prijs, maar een 'banaan' element is iets mooier en licht naar mijn mening iets beter op de plaat.

Weet je al wat voor draaitafel je gaat kopen?

dus als je die onderste naal uit mijn beginpost heb dan schroef je die op dat zwarte technics ''ding'' uit jou post?:P
Boyd    posted on 05-04-2010 18:43
Ja eigenlijk wel. Alleen dan moet je nog wel een beetje schuiven dat hij op de goede afstand zit. Ik weet niet hoe dat precies moet zijn, want ik heb altijd concorde elementen gebruikt.
Estacy    posted on 05-04-2010 20:51
Poster: BoydGrift
Daar heb je niet helemaal gelijk in. Uit elk element komt geluid, hoeveel speling op de arm ook zit. Alleen haal je niet de optimale kwaliteit.

Ik doelde ook niet op de geluidskwaliteit, eerder op hoe de naald in de groef ligt. een Nightclub E zal behoorlijk nutteloos zijn op een Numark TT'tje, want die dingen hebben een ronduit slechte arm. Of de Shure M44-7 zoals hierboven.?
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
RiX    posted on 05-04-2010 21:38
@ BoydGrift e.a.: het voorste puntje van de headshell moet uitgelijnd zijn met de naald, vaak zo'n 52mm (bron: aboutdj.nl). Dan kan je er ook nog voor kiezen het element schuin in de headshell te monteren. Dit wordt vaak bij scratchwerk gebruikt, maar gaat wel sneller ten koste van je naald en vinyl.
thomassmith    posted on 05-04-2010 22:23
naja denk dals ik hem heb aangeschaft dat ik voor de concorde of tonar banana ga of zoiets, lijkt me een stuk makkelijker
Boyd    posted on 05-04-2010 22:24
@ RiX, Bedankt voor de info!

@ Estacy, dat is precies zoals ik bedoel hoor. Dat je niet de optimale kwaliteit haalt = nutteloos om dan zo'n element te gebruiken, op een arm met speling.
RiX    posted on 05-04-2010 23:01
Poster: thomassmith
naja denk dals ik hem heb aangeschaft dat ik voor de concorde of tonar banana ga of zoiets, lijkt me een stuk makkelijker

Welke spelers heb je op het oog?

This is an old Topic

No new postings for 5.625 days.
 Post CommentThat would be 187.5 months
or a whopping 15.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

213 Users online: 138 Guests (75 Unknown)
Pages generated today : 72.168
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.869.205