Ik denk dat ik mijn onderzoek helemaal klaar heb...
Het is toch andersom: Cd is goedkoper dan vinyl.
Nou, dat niet alleen, maar cd-singles hebben meer voordelen dan nadelen ten opzichte van vinyl:
1) ze zijn goedkoper
2) ze bevatten ook de radio-edit
3) er staan soms 6 remixen op en vaak meer tracks dan op plaat
staan er ook 6 remixen op plaat, dan moet je twee platen kopen... en nu dus maar een cd-single
Aan de andere kant:
1) oud vinyl vind je makkelijker - cd-singles zijn snel uitverkocht en niet meer leverbaar (vaak maximaal twee jaar)
2) hi-fi technisch gesproken zou vinyl beter moeten klinken. Vraag rest of het iets uitmaakt als de apparatuur tussen platenspeler en luidsprekers alleen tonen van 30 hz - 18.000 khz weer kunnen geven... Maar een buizen pre amp voor de eindversterker doet wonderen.
Al met al, vind ik cd-singles voor mij de betere oplossing. Een paar voorbeelden: ik kan de Eric Prydz mix van Lola's Theme (Shapeshifters) beter tussen Tiga - You Gonna Want Me en Alter Ego - Rocker in draaien dan de normale mix. Ik kan tussen Kaiser Chiefs - I predict a riot en Franz Ferdinand - Take me Out de normale versie van Hard Fi - Living for the weekend draaien en van dezelfde cd-single tussen Olav Basoski - Waterman en Tom Novy - Your Body de Axwell remix van Hard To Beat.
Sterker nog: op de cd-single van Roc Ya Body (Most Valuable Players) - dat r&b nummer weet je wel - staan ook drum&bass en club versies (wat wil je op positiva

) - en als je even bedenkt dat ik ook d&b voor de lol draait...
Het enige probleem wat ik dus heb, is waar je in godsnaam je cd-singles soms moet halen.... Als je het niet bij juno kan vinden natuurlijk.
En het laatste: je hoeft geen goede cd-speler te hebben om stabiel te kunnen draaien. Da's wel wat anders met goedkope platenspelers.