Verschil tussen Mixen en DJen (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tonniej    posted on 27-01-2010 14:43
Beste DJ's,

Zoals de meeste hier houdt muziek mij 20/7 per dag bezig of denk ik eraan net zoals mixen. Ik heb inmiddels al meerdere malen in een club gestaan en houd zelf van progressive/tech house, dus dat heb ik dan ook gedraaid(natuurlijk wel allemaal verschillende stijlen house en afwisseling van beats ed).?

Iig Niet zoals vroeger, toen ik voor groep 1 t/m 8 de top 40 en shin chan stond te faderen op skytec dpul maar gewoon heerlijke sneaker sound, lekkere house, beatmatched aan elkaar en niet meer dan 2-4 min per nummer. Enkel merkte ik dat het een beetje dood viel na een half uurtje en wisselde af met 1-2 remixen(house edits) van Top40 nummers. Tuurlijk bleef het wel levendig want de beat is er maar niet wat je verwacht van top nummers van beatport/dancetunes etc welke je ook hoort als je bij sneakerz/sensation/dirtydutch e.a. bent.?

Nu afgelopen zaterdag was het weer zover en ik had een freshpack aan club nummers bij me met wat meer commercieel erbij. Begon te draaien en na derde nummer al een michael jackson erin geknald omdat house niet werkte. Zag dat het niet het gewenste effect bereikte, dus maar echt commerciele nummers erin gestampt wat beter aansloeg. Op geven moment ook gewoon reggaeton/hip-hop/R&B staan draaien icm een pc en Color-filter-effect(LOL) zonder dat de overgangen echt goed waren(zeg maar niet) maar het ging helemaal los terwijl het mixen me niet meer boeide.

Sta je dan - als DJ in de booth met 2x1000MK3, DJM800, technics op je kop, 1,5 jaar oefenen en cd map vol met tientallen euro's aan club/housemuziek - plaatjes te rammen alsof je voor groep 6 bezig bent.

Jullie ook van dit soort tsja, anticlimaxen, desillusies, openbaringen of gemeenschappelijk iets meegemaakt?
User edit by Tonniej on 27-01-2010 @ 14:44:59 (3%)

What do you think about Verschil tussen Mixen en DJen ??

Vote :   

Snoey    posted on 29-01-2010 08:30
Mixen is slechts een onderdeel van het Dj'en.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Ywe    posted on 29-01-2010 09:05
Poster: Snoey

Amen!
JustifiedMusic    posted on 29-01-2010 23:13
Helemaal mee eens.

Het gaat om het publiek. Klaar. Je bent als DJ een entertainer. Je vermaakt het publiek! Je doet het in pricipe niet voor jezelf! Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het echt stom vindt als mensen alleen maar top 40, apr?s ski, bubbling en al die andere troep willen horen, maar dat hoort erbij! Helaas! Je mag pas idd je eigen ding draaien als mensen dat van je verwachten. Als er een stempel op je naam is gedrukt van 'House-DJ' o.i.d. Dus als jij draait op een 'House-party' draait: Doe je ding! Maar als je in een caf? op de zaterdag avond draait, dan moet helaas Guus Meeuwis ook erbij. That's the way it is!

Greatz!
Dolivieira    posted on 30-01-2010 13:55
Niet helemaal waar. Want ook Cafes hebben thema avonden. Gister nog op een house feestje gedraait in een Cafe. Maar dat zijn uitzonderingen. Je moet soms consesies doen als je op een alround avond staat en dan moet je ook van alles kunnen draaien. Verder spreek je wel de waarheid. Je kan op noormale avonden niet aleen house draaien.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Snoey    posted on 30-01-2010 18:01
Net als mixen, is entertainen van het publiek slechts een onderdeel van het dj'en.
JuniorDDP    posted on 30-01-2010 20:07

Wrong,
Mixen is een onderdeel van vele dingen niet alleen van DJ-en! Mixen behoort tot het maken van liedjes (niveau's, plug-ins, ...) en geluidsbanden van films (waarin panning, niveau's, plug-ins, toevoegen van galm, delay, ...)! Daarnaast heb je ook nog mixen in licht --> zie naar fuiven en tv shows, meestal wordt dit dan mengen genoemd, hetzelfde met het beeld in liveshows, daar wordt dan ook gemengd!
JustifiedMusic    posted on 31-01-2010 04:21
Zoals vanavond. Leuk voorbeeldje. Gelijk toen in binnen kwam in het caf?'tje waar ik moest draaien, alleen maar mensen die Nederlandstalig, apr?s-ski en top 40 wilden horen! En tja, helaas moet dat! En wat dolivieira zei, thema-avonden zijn idd anders. In diezelfde tent heb ik volgende week een house-avond (yoepie!) dus de mensen die daar komen verwachten dan ook house Happy, laughing Als jij gewoon een avondje naar een caf? gaat zonder thema, dan moet je allround kunnen draaien. Zo denk ik erover.
Dolivieira    posted on 31-01-2010 12:39
Inderdaad. Draaien is nou een maal consesie doen. En als je alleen je style wil draaien dan moet je toch een dj worden die ook in de scene die jij in gedachte heb, bekend worden. Het zei zo.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 31-01-2010 @ 12:40:00 (2%)
Ashley    posted on 31-01-2010 18:20
Poster: JustifiedMusic
Zoals vanavond. Leuk voorbeeldje. Gelijk toen in binnen kwam in het caf?'tje waar ik moest draaien, alleen maar mensen die Nederlandstalig, apr?s-ski en top 40 wilden horen! En tja, helaas moet dat! En wat dolivieira zei, thema-avonden zijn idd anders. In diezelfde tent heb ik volgende week een house-avond (yoepie!) dus de mensen die daar komen verwachten dan ook house Happy, laughing Als jij gewoon een avondje naar een caf? gaat zonder thema, dan moet je allround kunnen draaien. Zo denk ik erover.

Amen!
Je draaide trouwens echt perfect gister lieverd echt de juiste nummers op 't juiste moment?Happy, laughing
Maar wat nou als het lukt, mama?
DJADMIN    posted on 31-01-2010 21:28
Poster: JuniorDDP

Wrong,

Mixen is een onderdeel van vele dingen niet alleen van DJ-en! Mixen behoort tot het maken van liedjes (niveau's, plug-ins, ...) en geluidsbanden van films (waarin panning, niveau's, plug-ins, toevoegen van galm, delay, ...)! Daarnaast heb je ook nog mixen in licht --> zie naar fuiven en tv shows, meestal wordt dit dan mengen genoemd, hetzelfde met het beeld in liveshows, daar wordt dan ook gemengd!

Dus....is mixen nog steeds een onderdeel van het entertainment die avond, of dat nu 't LJ'en, 't VJ 'en of 't dj'en is.
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Snoey    posted on 01-02-2010 01:27

Wrong,

De interpretatie van mixen verschilt bij ons blijkbaar, al heb ik wel het vermoede dat je heel goed weet wat ik bedoelde.

In dit topic hebben we het over mixen van plaatjes, tijdens een avondje draaien. Dat kan via beatmatchen, scratches, doorstartkes en EFX bijvoorbeeld.?

We hebben het hier nu dus over een onderdeel of een discipline van een avondje draaien.?

Dus wrong? Nee ik ben het daar niet mee eens.?

Dus een tip voor de volgende keer, lees de startpost. (voor het geval je ook gaat zeggen dat er drankjes gemixt worden achter de bar)
User edit by Snoey on 01-02-2010 @ 02:08:10 (1%)
nils7    posted on 01-02-2010 01:52

Dus een top voor de volgende keer, lees de startpost. (voor het geval je ook gaat zeggen dat er drankjes gemixt worden achter de bar)

Jammie?Cool
Tekhead    posted on 01-02-2010 22:10
Cool
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
JuniorDDP    posted on 01-02-2010 22:31

Wrong,

De interpretatie van mixen verschilt bij ons blijkbaar, al heb ik wel het vermoede dat je heel goed weet wat ik bedoelde.

In dit topic hebben we het over mixen van plaatjes, tijdens een avondje draaien. Dat kan via beatmatchen, scratches, doorstartkes en EFX bijvoorbeeld.?

We hebben het hier nu dus over een onderdeel of een discipline van een avondje draaien.?

Dus wrong? Nee ik ben het daar niet mee eens.?

Dus een tip voor de volgende keer, lees de startpost. (voor het geval je ook gaat zeggen dat er drankjes gemixt worden achter de bar)

Had de startpost gelezen hoor en ik versta volledig dat het hier over mixen van muziek gaat (plaatjes opleggen en goed in mekaar steken), ik wou je gewoon alle wegen van mixen eens laten zien! Niet om te provoceren!?
Maar gewoon een uitspraak geven van mixen is een onderdeel van dj-en is een beetje verkeerd, maak de zin dan anders: zoals mixen van liedjes is een onderdeel van DJ-en!

Vergeten en vergeven, we gaan er toch geen boel over maken, al vind ik dat je laatste zin toch een beetje aanvallend was! Ah ja, oor in, oor uit!

Illusion    posted on 02-02-2010 11:37
Er is geen verschil tussen djen en mixen. Het hoort bij elkaar. Als je aan het djen bent, ben je o.a. ook aan het mixen.

Daarnaast hoort bij djen natuurlijk ook veel meer. Bijv. Je interactie met je publiek.

22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Starmack    posted on 02-02-2010 11:47
Poster: Illusion
Er is geen verschil tussen djen en mixen. Het hoort bij elkaar. Als je aan het djen bent, ben je o.a. ook aan het mixen.

Daarnaast hoort bij djen natuurlijk ook veel meer. Bijv. Je interactie met je publiek.

Niet echt? Je kan ook prima Party Jocken en het publiek super vermaken zonder dat je een enkele plaat aan elkaar mixt. Mixen is slechts een onderdeel van het DJ vak.
Bringing the best in Trance & Progressive
Sandr    posted on 02-02-2010 12:30
Als je mixen letterlijk pakt zeg je dat er 2 dingen door elkaar moeten lopen. Maar ik denk dat in DJ termen ook het doorstarten tot het mixen mag worden gerekend. Het is een manier om van nummer te switchen. Of je nou 4 minuten 2 platen door elkaar hebt lopen voordat je de eerste eruit trekt of dat je op het juiste moment timed en een nieuwe plaat instart en de oude er direct uitrekt... het is allebei een manier om het volgende nummer te?spelen.

Of volgens wikipedia:
Mixen (ook wel: doormixen of doorstarten) is in DJ-termen het op zodanige manier maken van een overgang tussen twee verschillende muziekstukken dat het (bijna) niet te horen is dat er een overgang plaatsvindt en/of dat het samen melodieus klinkt. Het begrip wordt (vooral) gebruikt in relatie tot het laten samenvloeien van dansmuziek.

Doorstarten zou je dus ook mixen kunnen noemen. Teveel mensen hangen het DJ zijn op aan kunnen beatmatchen...

Een DJ heeft echt wel veel meer nodig om een degelijke show neer te zetten...
Leuk als een voetballer 1000x kan hooghouden maar dat maakt hem toch geen goede voetballer...

En @ JuniorDDP

Het lijkt me toch vrij logisch dat het hier over liedjes mixen gaat. Ook de startpost laat duidelijk blijken dat het over liedjes mixen gaat. Wat de toegevoegde waarde is van ons inzicht geven in?verschillende soorten mixen vraag ik me dan ook afWinking my eye

Ik ga toch ook niet constant zeggen dat ik liedjes mix:

Ik heb zaterdag gedraaid en begon lekker rustig, beetje bekende liedjes mixen. Daarna wat meer urban liedjes gemixed. Toen kwam Dj Rehab en die mixte de liedjes echt bruut goed aan elkaar. Ik kan zelf ook wel aardig liedjes mixen maar hoe hij liedjes mixte was echt ziek. En hij had zelf nog wat mixen meegenomen, dit waren mixen gemaakt met plug ins enzo. Echt zieke nummers. En de lichtjockey mixte ondertussen nog wat licht door elkaar waardoor het een specatulaire gemixte lichtshow werd. Bij de bar was het ook druk want de barman mixte daar de lekkerste drankjes met elkaar tot een heerlijke mixdrank. Op de dansvloer liepen nog wat mensen te zweten, het is maar goed dat die zweetgeur niet gemixt kan worden want dat zou vies worden. Nu mengde het wel een beetje, maar? dit is lang niet zo erg als gemixte zweetgeur... etc etc CoolMaar zonder dollen, ik denk dat je me punt wel begrijptWinking my eye
Play that funky music white boy....
Snoey    posted on 02-02-2010 13:23
Nouja het publiek kan je ook mixen Winking my eye Duo Pennotti!!

This is an old Topic

No new postings for 5.580 days.
 Post CommentThat would be 186 months
or a whopping 15.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

130 Users online: 16 Guests (114 Unknown)
Pages generated today : 36.555
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.845.014