Concurrentie? We weten allemaal wat het is, en het is het geen waar we allemaal voor vrezen.
Voor mij geld dan ook de vraag: hoe word ik concurrent, en hoe overwin ik concurrentie?
Bij de eerste vraag, en ik terug kijk naar mijn cariere (nu 3 jaar achter elkaar elk weekend kunnen draaien), is concurrent worden moeilijk. Je hebt de ervaring nog niet die andere dj's wel hebben, nou werkte mijn jonge leetijd (16) voor die tijd ook niet echt mee. ??
Het komt er op neer dat je als bedroom dj alle dingen die je kan pakken moet pakken. En dat je hard moet werken om veel disciplines te beheersen. Niet alleen leren draaien, maar ook het geen kunnen bieden dat dat op dat moment gevraagd wordt. Je eigen principes en wensen aan de kant schuiven om aan die vraag te kunnen voldoen. En dan ook nog eens zorgen dat iedereen weet dat je dj bent en zorgen dat je overal op de hoogte bent van wat er in de horeca gebeurt. En dat blijven volhouden tot je een keer succes hebt, waar je van blijft proviteren.
Nu heb ik wel ervaring in mijn vak en ben ik inmiddels gegroeid als Dj. Vooral afgelopen jaar heb ik de vruchten geplukt van het werk dat ik verricht hebt. Om door te groeien moet je op het juiste moment zijn op de juiste plek met de juiste mensen. Maar dan moet je er wel klaar voor zijn!
Je zal dus moeten weten waar je sterktes en zwaktes liggen en elke dag bezig moeten zijn met het verbeteren van je vak en zul je tergelijkertijd open moeten staan voor nieuwe trends of andere wensen van de vragende partij.?
Jij moet de dj zijn die ergens komt en een gigantische indruk achterlaat, en niet de andere dj's. Maar je moet voorkomen dat mensen een hekel aan je krijgen, en mensen moeten achter je staan als je iets als dj wilt. Je persoonlijkheid, instelling en ambitie zijn dus ook doorslag gevent voor succes.?
Verder kan ik overweg met veel dj's en ik gun iedereen een succesvolle cari?re.?
Echter hanteer ik wel een aantal principes dat ik beschouw als een vorm van protectionisme:
1. Ik draai mijn setjes alleen, ik nodig dus nooit dj's uit om met mij b2b te draaien. Als een dj slechter dan mij draait vind ik het vervelend. Maar als die dj beter dan mij draait, vind ik het nog veel vervelender.?
2. Ik vertel nooit waar ik mijn muziek vandaan haal of waar ik die ene exclusieve remix vandaan heb. Wil je voorkomen dat je set verpest wordt door een dj die de hitjes gaat draaien, moet jij zorgen dat daar niet de dupe van wordt. Als ik mijn exclusieve tracks zomaar weg geef, zijn ze niet meer exclusief en kunnen ze op internet belanden. Die dj voor jou kan het dus ook gaan draaien. Daarnaast wil ik dat mensen ook voor mij terug komen naar een tent of feest, vanwege mijn muziek keuze. Draai je alle standaard dingetjes, dan val je ook niet op tussen de andere dj's.