Ik neem altijd mijn video's op met mijn Canon digitale camera, niets bijzonders aan dat ding en kan in HQ kwaliteit filmen voor YouTube. Audio en video neem ik apart van elkaar op (wel tegelijkertijd opnemen, anders valt het een beetje op bij een correctie terwijl je dat bij de audio niet hoort).
Als je klaar bent met de opname van je audio en video is het belangrijk om eerst die 2 delen aan elkaar te plakken voordat je video en audio effecten toe gaat passen. Even voor de duidelijkheid: je audio kun je net zo opnemen als dat je gewend bent bij een normale mixtape.
Dat plakken deed ik voorheen met Windows Movie Maker (je originele audio verwijderen en de nieuwe op dezelfde plaats zetten). Wat mij vooral opviel is dat je met WMM wel eens wat verschil kunt krijgen tussen je audio en je beelden qua timing. Sinds kort werk ik met Premiere Pro CS4 (CS3 kan ook natuurlijk) en daar heb ik dat niet meer. Het principe van WMM en Premiere is hetzelfde, alleen heb je meer mogelijkheden qua effecting.
Mocht je je audio en video nu klaar hebben dan kun je gaan effecten. Ik raad je aan, zeker met Premiere om niet teveel poespas eraan toe te voegen i.v.m. renderen en opslaan. Wat ik zelf wel eens doe is met After Effects een mooie intro eraan toe voegen. Houd namelijk in je achterhoofd dat de inhoud van je video het belangrijkste is en niet de leuke effecten

.
Ik kan mezelf geen makkelijkere manier bedenken dan deze (tenzij je een camera hebt met Mic input).