Beatmatchen zonder bpm meter (5/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Xurion    posted on 15-12-2009 15:21
Vrijwel onmogelijk toch (sorry ik heb citronic en geen bpm meter ik ga binnenkort 2 losse cd/usb spelertjes halen).
Ik probeer telkens toch alles op het zelfde tempo te laten draaien maar het gaat best lastig zonder bpm meter.
Moet je gewoon oefenen en hier skills in krijgen of heeft iemand een oplossing?

What do you think about Beatmatchen zonder bpm meter ??

Vote :   

dacuba    posted on 21-12-2009 21:36
Poster: Meks
Stel dat Richie Hawtin daarmee beatmatcht dan is hij voor mij geen echte dj.

Dan ben jij toch echt niet goed ingelicht. Hij doet niets anders meer. Maar eerst 15j vinyl beatmatchen en nu zou hij geen 'echte' DJ meer zijn.

Alle gekte op een stokje.
Meks    posted on 21-12-2009 22:16
@ dacuba:

Tjag Cooldan vind ik dat echt een zeer slecht voorbeeld voor opkomende?Digitale dj's en vind dit echt zeer jammer.
Net alsof hij gewoon nog draait om geld te verdienen. Ok er komt?meer dan alleen beatmatchen bij te kijken ,maar vind het beatmatchen via gehoor nu 1 van de dingen waar ik als dj echt trots op ben.

Tis net alsof?ze binnen hier en een paar jaar?iets uitvinden om automatisch te kunnen perfect scratchen zo als echte hiphop dj's. Want echt goed scratchen is ook iets om trots op te zijn.

Ik weet dat er al hulpmiddelen zijn via een EFX, maar het is nog altijd een effect en een?andere manier van scratchen.??Geen automatische knop
Dolivieira    posted on 21-12-2009 22:23
Poster: qntr0l

Dit ben ik deels met je eens. Aan de ene kant vindt ik mensen die virtual dj'en met de sync-knop, ook geen echte DJ. Echter, zijn er ook genoeg mensen die het beatmatchen onder de knie hebben, maar voor het digitale draaien kiezen omdat deze manier, zoals ook Adri?n het al zei, nieuwe perspectieven biedt. Zoals ook hierboven al vermeldt, als je eens naar bijvoorbeeld Richie Hawtin kijkt, krijg ik toch wel veel respect voor de digitale DJ.

Wat ik eigenlijk duidelijk wil maken, is dat er verschil zit tussen een "digitale DJ" en een "digitale DJ". Aan de ene kant heb je de?"Richie Hawtin Digitale DJ's", aan de andere kant de "ik-draai-op-mijn-computer-met-virtual-dj-en-de-syncknop-is-mijn-beste-vriend-en-nog-heb-ik-mijn-platen-vaak-niet-gelijk-maar-ik-noem-mezelf-toch-DJ-DJ's" (die is lastig Tongue). Ik vindt het jammer dat deze laatste groep?mensen zichzelf zo snel DJ noemen, terwijl anderen het wel kunnen en er echt voor bikkelen. Voor bijvoorbeeld Richie Hawtin heb ik heel veel respect, voor die gozertjes met virtual-DJ op hun ouwe laptop totaal niet.

Ik hasd het niet beter kunnen verwoorden .
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Dolivieira    posted on 21-12-2009 22:26
@ dacuba:

Tjag Cooldan vind ik dat echt een zeer slecht voorbeeld voor opkomende?Digitale dj's en vind dit echt zeer jammer.
Net alsof hij gewoon nog draait om geld te verdienen. Ok er komt?meer dan alleen beatmatchen bij te kijken ,maar vind het beatmatchen via gehoor nu 1 van de dingen waar ik als dj echt trots op ben.

Tis net alsof?ze binnen hier en een paar jaar?iets uitvinden om automatisch te kunnen perfect scratchen zo als echte hiphop dj's. Want echt goed scratchen is ook iets om trots op te zijn.

Ik weet dat er al hulpmiddelen zijn via een EFX, maar het is nog altijd een effect en een?andere manier van scratchen.??Geen automatische knop

Je begrijpt het niet. Wat richie er mee doet is geniaal.?Dat kan je ook alleen maar doen met die muziek die hij draait. Ga eens naar hem luisteren zal iik zeggen.
dacuba    posted on 21-12-2009 22:40
Net alsof hij gewoon nog draait om geld te verdienen.?

En nu wordt het helemaal hypocriet. Als elke digitale DJ zou draaien als Richie zouden direct alle vooroordelen de wereld uitzijn omdat hij tenminste alles uit het digitale vermogen haalt. Het zijn net de mensen die ?nkel syncen en voor de rest geen klop doen die de reputatie om zeep halen. Denk nog eens na over mijn zin in het vet.

En om 't geld, nee daar geloof ik niets van (als primair doel). Denk eraan dat hij zeer intensief met NI bezig is alsook zijn carriere / platenlabel. Zijn muziekstijl vind ik persoonlijk niets waard maargoed, het gaat over de persoon RH.
Tekhead    posted on 21-12-2009 22:50
Poster: dacuba

En nu wordt het helemaal hypocriet. Als elke digitale DJ zou draaien als Richie zouden direct alle vooroordelen de wereld uitzijn omdat hij tenminste alles uit het digitale vermogen haalt. Het zijn net de mensen die ?nkel syncen en voor de rest geen klop doen die de reputatie om zeep halen. Denk nog eens na over mijn zin in het vet.

En om 't geld, nee daar geloof ik niets van (als primair doel). Denk eraan dat hij zeer intensief met NI bezig is alsook zijn carriere / platenlabel. Zijn muziekstijl vind ik persoonlijk niets waard maargoed, het gaat over de persoon RH.

Excuseer ??
Vergeet niet dat Ritchie hawtin ook nog een aka heeft nl Plastikman (de bekendste aka) en dat als RH niet zo veel van digitale muziek en informatica kende was er voor vele dj's geen toekomst als dj zou zijn, want 't is hij die de grondlegger is voor diverse muziekprogramma's.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Dolivieira    posted on 21-12-2009 22:59
Dat staat als een paal noven water, Roger.
Tekhead    posted on 21-12-2009 23:06
Poster: djdolivieira
Dat staat als een paal noven water, Roger.

Ik huiver van sommige die iconen uit de muziekgeschiedenis afdoen alsof het zijn/waren amateurs, en dan wel lopen te pronken met digitale of electronische muziek, hoe idioot kan je zijn he
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Winston    posted on 21-12-2009 23:12
Poster: Tekhead

en dan denkt iedereen dat ze dj zijn Cool

Nee, alleen als ze met Pioneer spullen draaien zijn het echte deejays. Cool

Wat ik echt denk is ingewikkelder. Vroeger toen de pitch nog niet was uitgevonden was een ieder DJ. Toen werd de pitch uitgevonden met het beatmatchen. En toen kon niet meer een ieder DJ zijn. Nu wordt de sync functie verbeterd en een ieder kan weer DJ zijn.

Maar deejayen heeft zich ook van gewoon plaatjes draaien ontwikkeld tot een kunstvorm z.a. o.a. Richie Hawtin dat doet. En niet uitsluitend bij techno en minimal. Dus misschien is er wel toekomst voor het begrip of de term DJ, maar dan anders dan de gewone beatmix DJ.
Tic Toc
dacuba    posted on 21-12-2009 23:19
Poster: Tekhead

Excuseer ??
Vergeet niet dat Ritchie hawtin ook nog een aka heeft nl Plastikman (de bekendste aka) en dat als RH niet zo veel van digitale muziek en informatica kende was er voor vele dj's geen toekomst als dj zou zijn, want 't is hij die de grondlegger is voor diverse muziekprogramma's.

Ik wou er zelfs zo diep nog niet op ingaan om mijn standpunt aan te tonen :p
Dolivieira    posted on 22-12-2009 08:20
Maar ik vind wel dat je als niet perse hoef te beatmixen. Je hebt namelijk verschillende DJs. Het hoofdmoot van een DJ is je publiek vermaken. Kun je dat niet. Dan ben je voor mij geen DJ.
Meks    posted on 22-12-2009 11:12
Kheb eff wat research over Richie Hawtin.

Kvind het wel zot wat hij idd kan.?Is Software dan al zo betroubaar deze dagen? Je moet dan toch een zeer goede pc hebben zodat die niet cracht?
Ik heb nog niet zoveel ervaring met Traktor, maar als ik daarmee beatmacht aan de hand van key's op mijn toetsenbord dan zit ik bij het Cue'n er altijd een meter naast. En het nauwkeurig pitchen met key toeten lukt ook maar half. Per keer ik op een key duw dan gaat die pitch 0,4 omhoog.

Ik heb wel versie 3.3.2.060

Btw er zijn toch ook dj's die het zonder kunnen bv: James zabiela en Rick Parkinson.
Adrien1989    posted on 22-12-2009 11:31
Ik draai zelf met een wel behoorlijk zware laptop. Maar op mijn desktop met 1200mb RAM ofzo was het ook nooit een probleem. Traktor heb ik altijd als erg stabiel ervaren. Beatmatchen doe je beter alleen als je via timecode werkt of via een midicontroler als de Vestax VCI-300 of zoiets. Anders beter via sync werken. Niet dat je beatgrid altijd al goed is, maar die zet je ??n keertje goed (als je niet kunt matchen kom je dus nog nergens) en dan ben je er meestal ook wel klaar mee.
JollyJunkie    posted on 22-12-2009 11:32
James Zabiela is een uitzondering, hij is gewoon geniaal geboren Happy, laughing
Maar ik heb op zich niet zoveel tegen de synq-knop, want het gaat bij mij nog steeds niet om het beatmatchen maar om de platenkeuze, ik laat tracks ook voor wat ze zijn en ga er geen of nauwelijks effecten over heen gooien.
Nummers zijn namelijk geproduceert om zo goed mogelijk te klinken, die effecten dat hebben de producers al voor je gedaan.
Aan de andere kant is het dan wel weer jammer dat als zo maar iedereen kan beatmatchen, platenkeuze een van de enige belangrijke dingen voor mij blijft, en hier wordt het een stukje saaier van naar mijn idee.
Adrien1989    posted on 22-12-2009 11:39
Teveel effecten verkracht je inderdaad de muziek mee. Maar als je twee deck mixt vind ik auto-sync wel gierig op zich Tongue.
JollyJunkie    posted on 22-12-2009 11:43
Het wordt wel erg makkelijk met 2 decks als je synqt ja, alleen het is ook onzin dat je je muziek gaat verkrachten met effecten en teveel 3/4 decks mixen omdat het anders te makkelijk is.
Adrien1989    posted on 22-12-2009 11:56
Dat is weer het andere uiterste Tongue. Maar vier deck mixen is gewoon leuk?Cool.
JollyJunkie    posted on 22-12-2009 12:02
Ligt eraan bij wat voor stijl he, ik draaide de laatste tijd ook redelijk vaak Electronica zoals Clark (bv de track Totem Crackerjack), in dat soort muziek zitten al zo veel vage geluidjes en ruis, dat je het helemaal verneukt als je er nog tracks over heen gaat gooien, 1 track klinkt al nauwelijks meer, laat staan 2/3 tracks.
Zo is het ook bij Dubstep, respect als je dat beter kan laten klinken door er ipv 1, 2 of 3 tracks door heen te mixen.
User edit by JollyJunkie on 22-12-2009 @ 12:40:10 (1%)
Adrien1989    posted on 22-12-2009 12:25
Ja dat is zeker zo. Met stylen als Minimal, Techno, Tech-House en aanverwanten kan het prima Happy, laughing.
Dolivieira    posted on 22-12-2009 12:30
Poster: Adrien1989
Dat is weer het andere uiterste Tongue. Maar vier deck mixen is gewoon leuk?Cool.

Vier decks mixen kan ook niet met alle muziek soorten. Anders wordt het ook weer te druk.

En over de sync knop ben ik wel van mening dat je ook normaal moet kunnew beatmixen. Het gebruik van zo`n sync knop vergemakkelijkt de boel vooral als je meer in je set kwijt wil dan alleen beatmixen. Bijvoorbeeld met vierdecks mixen.

Over effecten is leuk dat je dat af een toe doet. Het is zeker geen must. maar te xeel gebruiken is natuurlijk altijd fout. Je moet idderdaad zeker de tracks niet verkrachten.
Adrien1989    posted on 22-12-2009 12:35
Sync knop idee snappen heel veel mensen ook niet, eerste keer dat je hem gebruikt zit je er nog naast, omdat de beatgrid dan krom is. Dan match je hem een keer en vanaf dan werkt de sync knop perfect samen met die track. Sommige mensen zetten de beatgrid vooraf goed op het oog met de waveform, maar ik vind dat teveel moeite en pitch + bend hem gewoon ??nmalig on the fly. Kan je niet matchen, dan kom je nergens.
Dolivieira    posted on 22-12-2009 12:46
Poster: Adrien1989
?Kan je niet matchen, dan kom je nergens.

Dat is meestal ook zo
Rusafli    posted on 22-12-2009 14:14
Even terug naar het beatmatchen.
In de tijd dat ik hiermee begon waren er nog veel discotheken die twee draaitafels hadden zonder pitch. De technics sl's waren er natuurlijk wel maar nog niet iedere club had ze. Cd's werden al helemaal niet gebruikt want die moesten nog komen.
Uiteraard staat het publieks vermaak bovenaan maar beatmatchen zonder pitch lukte best !! Uiteraard moesten de bpm's dicht bij elkaar liggen en was je vinger op de plaat je pitch control. Dus meedraaien met je vinger. Erg lastig en je had maar kort om het goed te krijgen maar wel te doen ! Daarnaast moest je vooral de juiste momenten kiezen om het geheel aan elkaar te mixen. De juiste break etc. Goed timen dus.?
Dus om terug te komen om de vraagstelling in dit forum.?
Beatmatchen is zeker te doen zonder bpm meter !! En voor de malloten onder ons is er zelfs te mixen zonder pitch-control.
Het is en blijft oefenen !?
dacuba    posted on 22-12-2009 15:48
Kheb eff wat research over Richie Hawtin.

Kvind het wel zot wat hij idd kan.?Is Software dan al zo betroubaar deze dagen? Je moet dan toch een zeer goede pc hebben zodat die niet cracht?
Ik heb nog niet zoveel ervaring met Traktor, maar als ik daarmee beatmacht aan de hand van key's op mijn toetsenbord dan zit ik bij het Cue'n er altijd een meter naast. En het nauwkeurig pitchen met key toeten lukt ook maar half. Per keer ik op een key duw dan gaat die pitch 0,4 omhoog.

Ik heb wel versie 3.3.2.060

Btw er zijn toch ook dj's die het zonder kunnen bv: James zabiela en Rick Parkinson.

Dus je komt eerst wat roepen, daarna moeten we weeral de discussie voeren en dan doe je wat vooronderzoek.. zucht.

En zinnen als ''Is Software dan al zo betroubaar deze dagen? Je moet dan toch een zeer goede pc hebben zodat die niet cracht?''.. sjonge sjonge, ben jij wel enigszinds met de materie bezig of wil je gewoon alles afkraken waar je niets van weet?

En natuurlijk zijn er nog een hele hoop DJs die het zonder doen, what's the point?
Dolivieira    posted on 22-12-2009 15:51
Ik heb vandaag nog Traktor Duo besteld.

This is an old Topic

No new postings for 5.617 days.
 Post CommentThat would be 187.2 months
or a whopping 15.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

88 Users online: 9 Guests (79 Unknown)
Pages generated today : 19.067
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.407.441