niet strak genoeg matchen (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJMixing    posted on 13-11-2009 23:02
Beste mede-DJ's,

Ik merk de laatste tijd dat ik tijdens het mixen steeds vaker de beat net mis, of dat het net niet strak genoeg gepitcht is.

In het begin als je vaker gaat mixen, merk je dat het steeds beter gaat met beatmatchen, en dat was bij mij ook het geval, maar nu lijkt het alsof het steeds slechter gaat (hoewel ik juist meer mix). Hierdoor loopt vaak ook mn mix in de soep, omdat ik dan zoiets heb van "het is al de zoveelste" die niet strak genoeg gepitcht is. :S Ik vind het heel vaag dat ik er opeens zoveel moeite mee heb.

Kennen mensen dit probleem?

DJMixing

What do you think about niet strak genoeg matchen ??

Vote :   

VmaX    posted on 14-11-2009 17:25
Dit ken ik ook had ik ook soms vroeger. Maar je moet is een mix opnemen van nu en luisteren vergelijk deze dan met een mix van toen. Je gaat zien de nieuwe mix zal veel meer gematch zijn (in mijn geval toch Cool). Ik denk vooral dat het is omdat je nu door het oefenen de kleine foutjes hoort die vroeger simpel weg geen fouten leken voor u :p
To stay tuned, become a fan on my facebookpage
Snoey    posted on 14-11-2009 18:06
Probeer is 2 dezelfde platen in elkaar over te lopen. Kan je kijken of het probleem in het pitchen/bijsturen zit. En als je zoveel oefent, en het wilt niet lukken, doe je waarschijnlijk iets niet helemaal goed. Waarom volg je niet een dj workshop / cursus, dan weet je iig zeker dat je de juiste basis techniek toepast.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Dolivieira    posted on 14-11-2009 20:31
Poster: DJMixing
Ik had net even gemixt zonder de loopfunctie te gebruiken, en ik merkte gelijk dat de ookal is de pitch niet helemaal perfect, de beat is er niet meer zover naast als ik eerst had. Ook als ik met de jog ging benden kreeg ik ook niet meer een vreemde off beat omdat ik "te snel" aan dat ding draaide.

Thx voor de tip Happy, laughing

In de loop mixen is moeilijker dan gewoon mixen vooral als de loop lang is. een loop is ook niet altijd perfect. Zorg is dat je de basis onder de knie heb voor dat je met loopjas gaat werken.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
DJMixing    posted on 14-11-2009 21:27
Wat grappig dat ik hier merk dat er dus eigenlijk helemaal niet vaak gemixt wordt met 2 tracks door de koptelefoon?

ik heb het mezelf zo aangeleerd om te mixen, door alle2 de tracks door mijn koptelefoon te horen, en als ik 100% zeker weet dat ze goed lopen, dan gaat mn koptelefoon (compleet) af, en begin ik in te mixen. Ik weet op dat moment precies hoe het nummer gaat, en heb de koptelefoon dus niet nodig.

Ik zie dus dat veel mensen toch 1 oortje aan de koptelefoon hebben en 1 oor naar de monitor/master. Ik kan dat zelf eigenlijk niet dus heb ik het mezelf aangeleerd met koptelefoon op en 2 tracks tegelijk, maar dat is dus niet gebruikelijk?
Estacy    posted on 14-11-2009 21:34
tja, ik mix vaak met maar een oor. dan zet ik de tracks ruw weg gelijk, en dan ff snel met 2 oren finetunen.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
ArCee    posted on 14-11-2009 23:19
Wat grappig dat ik hier merk dat er dus eigenlijk helemaal niet vaak gemixt wordt met 2 tracks door de koptelefoon?
------------------------------------------------------------------------------------------------

ik heb het mezelf zo aangeleerd om te mixen, door alle2 de tracks door mijn koptelefoon te horen, en als ik 100% zeker weet dat ze goed lopen, dan gaat mn koptelefoon (compleet) af, en begin ik in te mixen. Ik weet op dat moment precies hoe het nummer gaat, en heb de koptelefoon dus niet nodig.

Ik zie dus dat veel mensen toch 1 oortje aan de koptelefoon hebben en 1 oor naar de monitor/master. Ik kan dat zelf eigenlijk niet dus heb ik het mezelf aangeleerd met koptelefoon op en 2 tracks tegelijk, maar dat is dus niet gebruikelijk?

Mijn antwoord en paar posts terug:
Maak je overgangen compleet met je hoofdtelefoon op. Dan hoor je exact of een track gelijk loopt. Dat is even wennen, ik weet het. het is vaak verwarrend om 2 tracks op je koptelefoon te horen, maar je went eraan.

Harde muziek werkt toch niet negatief op je ogen?? Cool
wannes951    posted on 15-11-2009 00:49
ik vind het makkelijk om te mixen me een oor, dat je het liedje dat gaat komen in je koptelefoon hoort, en de het oude liedje door de monitor. als de monitor luid genoeg staat voel je het liedje en lukt het beter om te mixen vind ik. mix maar eens zonder monitor als je een serieus geluidsset hebt, dan loopt het helemaal in het honderd.
Sound-Division    posted on 15-11-2009 01:34
Waar komt me dat toch bekend van voor, eerst deed ik dat ook allebei de kanalen door de hoofdtelefoon, en dan zette ik de gain van het nummer dat ik in wou mixen altijd een flink stuk hoger.

wat een ellende was dat haha Cool
DjRoush    posted on 15-11-2009 06:56
Ik heb daar ook welleens last van en dat komt dan omdat ik moe ben om mijn dag niet heb. dan stop ik ook direct en ga ik een aantal dagen verder en dan gaat het ineens een stuk beter, soms is het beter om even te rusten. dat merk ik met alle dingen. Ik ben vooral geen fan van loopjes omdat ze vaak niet helemaal gelijk lopen. En ik heb welleens gehoord van een collega dj dat als hij het niet helemaal meer hoord dat hij dan op de treble gaat mixen en dan dus de bass weg draaid en het daardoor beter hoord. Ik heb er weinig ervaring mee maar misschien helpt het jou! succes!
Adrien1989    posted on 15-11-2009 09:29
Je bedoelt mixen op de Hi-hats. Dat kan als ze gelijk lopen met de beat in beiden nummers. Als dat het geval niet is kan je je wel voorstellen wat er gebeurd....
Dolivieira    posted on 15-11-2009 10:14
Idd,

Wat ArCee bedoeldt doe ik ook gewoon je koptelefoon op zetten en plaatjes/tracks gelijk zetten. goede oefening. Vooral als?het laat is en mijn buren niet wil storen. ??
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Flexii    posted on 15-11-2009 13:35

Ik draai ook vaker zo met mixen over mijn koptelefoon, maar dat is dan omdat ik veel drive-in doe en dan heb ik geen zin om monitoren mee te slepen, en het master geluid kan ik vaak niet goed genoeg horen omdat ik achter of naast de PA sta, maar als ik mix hou ik in het begin wel nog een oor aan de hp om te luisteren of hij niet toch per ongeluk er uit gaat lopen.
ArCee    posted on 17-11-2009 09:34
Ik heb dit al vaker verteld, maar ik mix altijd alles 100% op mijn koptelefoon. Wrom? Omdat ik ooit moest draaien in een tent zonder monitors en dan moet op je op het zaalgeluid inmixen, waardoor je door de vertraging altijd te laat bent. Eenmaal aangewend werkt dit prima.
Bijkomend voordeel, niet meer afhankelijk van monitors, en dus geen monitors?betekend je koptelefoon niet al te hard hoeven zetten en dat is weer handig tegen een gehoorbeschadiging.?Sowieso kun je met deze manier van?werken je monitors lekker zacht zetten, je bent er niet (meer) afhankelijk van.?
Ik ben nu bijna 46, draai al vanaf mijn 14e en mijn gehoor is nog steeds steeds perfect (na de laatste gehoortest van 2009) dus er ziyt toch een kern van waarheid in dit verhaal zou je zowat gaan denken?? Cool
Sandr    posted on 17-11-2009 10:05
Ik doe eigenlijk hetzelfde als ArCee

Ik zet me koptelefoon op me kop (beide oren) druk de pfl van beide kanalen in en ga aan de slag. Binnen no time staan ze strak en start ik de plaat in op een goed moment. Vervolgens gaat me koptelefoon af en ga ik EQ'en etc op de monitors.

Ik heb een sennheiser hd25 dus die hoef ik niet zo hard te zetten als ik mix. Scheelt veel voor je oren.
Play that funky music white boy....
BboyV    posted on 18-11-2009 21:48
Hmm
Ik heb nog nooit echt gematchd op gehoor:s
?Ben beetje dom geweest, en ben het gewoon geraakt van met me Dj Console MP3(Hercules) en Virtual Dj te kijken naar m'n pc, want zoals je weet zie je bijde tracks lopen, over elkaar. Binnenkort(als ik het geld heb) koop ik een stel cdj's ofzo en dan zal ik mezelf dwingn om het te leren op gehoor xD
DonBasco    posted on 18-11-2009 22:17
Ik mix ook over de koptelefoon, maar maak dan wel gebruik van de "verdeling master vs cue"-knop. Daarmee regel je precies in hoeveel je van de ene en de andere track wilt kunnen horen.

Ik probeer de gain per kanaal ook zo min mogelijk te gebruiken.
OneSixty    posted on 18-11-2009 23:35
Ik denk dat ik ook maar eens ga proberen om puur over mijn hp te draaien.
normaal doe ik gewoon 1 oor hp & ander oor monitor, en dan monitors lekker hard (zal wel een foute instelling zijn..)
Dubbel_Fristie    posted on 19-11-2009 00:25
Kijk gewoon puur naar het aantal jaren dat je bezig bent.
Ken het gevoel, maar het word echt wel een keer vanzelfsprekend dat je kan beatmatchen.
Denk dat je na een jaar flink oefene het pas een beetje kan. (tenminste als ik zo om me heen kijk Happy, laughing)
RAS    posted on 19-11-2009 02:42
Ik leerde pas echt strak mixen toen het pitchbend knopje van m'n cd-speler kapot ging. Noodgedwongen met de pitch-schuif gaan benden. En sindsdien leg ik platen het strakst op elkaar door puur en alleen de pitch-schuif te gebruiken.

Gebruik het alleen niet zo vaak, meestal toch maar gewoon het jogwheel. Dat gaat iets minder netjes maar wel sneller / makkelijker te bedienen. Als de cdj's toch eens van die zware schuiven hadden als op de SL's... zucht... Happy, laughing
RAS    posted on 19-11-2009 02:49
Poster: Bootstrap
Ja dat is wel zo, maar toch vind ik de bend knoppen soms fijner werken dan de jog. Op een denon dn-s3500 gaat het beatmatchen met de jog echt bagger bij mij, maar met de pitch-bend knoppen gaat het perfect. Ik weet ook niet precies waar dat aan ligt Cool Als je gewend bent aan de jogwheel maakt het natuurlijk niet meer uit.

Ik ken het idee. Moest een keer ergens met cdj-200's draaien, en dat jogwheel van de 200 reageerde veel heftiger dan dat van m'n cdj-100's of cdj-1000's. Uiteindelijk ging het wel redelijk, maar vond het makkelijker om maar gewoon de pitch-schuif te gaan gebruiken (waar ik 't in de post hierboven ook over heb) Happy, laughing
User edit by RAS on 19-11-2009 @ 02:52:52 (5%)
LLCoolP    posted on 19-11-2009 18:45
Binnenkort(als ik het geld heb) koop ik een stel cdj's ofzo en dan zal ik mezelf dwingn om het te leren op gehoor xD

Dat deedt ik eerst ook(2 jaar geleden nu zoiets) . Dan keek ik naar de blokjes?op VDJ en af en toe eens luisteren. Sinds Feb heb ik de CDJ400's en ben ik me dat gaan afleren(want viel ook niks meer te kijken).?Maar blijft toch lastig met 2 liedjes tegleijk in de je hp & muziek vertaagd op de achtergrond.?Als je veel blijft oefenen en er moeite voor doet komt dat ook wel goed!
Merk ik zelf, hadt altijd problemen met lang concentratie aan iets te houden maar dankzij de muziek/djen lukt dat nou steeds beterHappy, laughing
Join the party and become famous!
User edit by LLCoolP on 19-11-2009 @ 18:50:13 (32%)
BboyV    posted on 19-11-2009 20:17
Poster: LLCoolP

Dat deedt ik eerst ook(2 jaar geleden nu zoiets) . Dan keek ik naar de blokjes?op VDJ en af en toe eens luisteren. Sinds Feb heb ik de CDJ400's en ben ik me dat gaan afleren(want viel ook niks meer te kijken).?Maar blijft toch lastig met 2 liedjes tegleijk in de je hp & muziek vertaagd op de achtergrond.?Als je veel blijft oefenen en er moeite voor doet komt dat ook wel goed!
Merk ik zelf, hadt altijd problemen met lang concentratie aan iets te houden maar dankzij de muziek/djen lukt dat nou steeds beterHappy, laughing

zie je wel dat dj'en voor veel goed is...Cooldie CDJ's zijn wel nog niet voor straks, heb nogal wat tekort:P zit nu aan 50 euro, hmmmm:P

This is an old Topic

No new postings for 5.774 days.
 Post CommentThat would be 192.5 months
or a whopping 15.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

246 Users online: 96 Guests (150 Unknown)
Pages generated today : 5.815
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.699.206