Overpowered Kick effect
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Melle    posted on 10-11-2009 17:22
Hoe heet dat effect dat de kick iets harder gaat dan de synths waardoor elke keer dat je de kick hoort de synth een stuk minder goed hoort.
En als iemand weet wat ik bedoel, weet diegene dan ook een goeie tutorial waar het wordt uigelegt hoe je dat voormekaar krijgt?

What do you think about Overpowered Kick effect ??

Vote :   

Prozei    posted on 10-11-2009 17:28
sidechainen?
Stefjuuh    posted on 10-11-2009 17:32
Sidechainen (compressing)
lek3ct    posted on 10-11-2009 17:34
daarvoor heb je een compressor nodig die gesidechained is op een auxilary track van u track met de beat! attack moet op nul staan en release is naargelang wens...
welk programma gebruik je? ik kan je helpen voor ableton en logic...
Melle    posted on 10-11-2009 17:51
Thanks, dat is wat ik bedoelde!

@Lek3ct

Sorry mate. Gebruik geen van de 2, ik kijk wel even rond op youtube!

Edit: Snap nu hoe het moet, best easy eigenlijk. :P
User edit by Melle on 10-11-2009 @ 18:00:25 (48%)
Stagiar    posted on 10-11-2009 19:51
Poster: Melle
Thanks, dat is wat ik bedoelde!

@Lek3ct

Sorry mate. Gebruik geen van de 2, ik kijk wel even rond op youtube!

Edit: Snap nu hoe het moet, best easy eigenlijk. :P

Klopt! daarnaast, sidechainen is een van de basisdingen die je onder de knie moet hebben voor de totale eindmix van je productie, knappe kerel die het zonder kan Happy, laughing
Melle    posted on 10-11-2009 23:58
Poster: Stagiar

Klopt! daarnaast, sidechainen is een van de basisdingen die je onder de knie moet hebben voor de totale eindmix van je productie, knappe kerel die het zonder kan Happy, laughing

Is dat zo? Wordt bijna altijd voor het afmixen ook side chaining gebruikt? Heb je het dan over house music of ook over meerdere genres waar dit wordt gedaan?
Stagiar    posted on 11-11-2009 00:21

Is dat zo? Wordt bijna altijd voor het afmixen ook side chaining gebruikt? Heb je het dan over house music of ook over meerdere genres waar dit wordt gedaan?

Eigenlijk bij elke muziekstijl, de kick in een nummer is zo goed als het belangrijkste van welke danceproductie dan ook.

Ken je de term "pompende track" of "Pompende Bass" ?

Simpel maar doeltreffende manier om dat te cre?eren;

Stel je heb een climax in een nummer, alle elementen in je track?knallen?er?na een mooie break ineens in. Je zult (als beginnend producer) merken dat je kick dan wegvalt in de 'brij' van totaliteit. Terwijl die eigenlijk het belangrijkste is van de totale belevenis van je track.

Wat eigenlijk elke "professionele" producer dan doet is de gehele track scheiden van de kick (gebruik daarvoor je send/return kanalen). Stuur dus ?lles behalve je kick naar "Send A" en je kick naar "Send B". Sidechain daarna "Send A" (Dus alles behalve de kick) op "Send B" (je kick). En stuur all??n send A en B door naar je Master, anders werkt het niet!!)

Wat er dan gebeurt is dat alles dat op send A staat, in volume zakt op het moment dat send B (Dus je kick) erin komt. Hierdoor komt je kick v??l beter uit in je totale mix dan voorheen.

Ik zal het proberen voor je uit te tekenen uitgaande van 4 beats (De Kick dus!)

Bij elke " \ "Gaat het volume van send A naar beneden en bij elke "/ " gaat het volume weer omhoog.

Tralalala \ Kick / Tralalala \ Kick / Tralalala \ Kick / Tralalala \ Kick / Tralalala

Hierdoor krijg je dus voor elke kick een minimale volumeopbouw, daardoor lijkt het alsof er telkens alsof het volume telkens naar de kick wordt "opgepompt".

Als ik morgen tijd heb zal ik even kijken of ik een voorbeeld kan maken om het je te laten luisteren.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen, succes ermee!

Ik moet toegeven dat ik deze uitleg nu neerzet met een paar flesjes hertog jan in m'n mik. Winking my eye
User edit by Stagiar on 11-11-2009 @ 00:27:39 (23%)
Snoey    posted on 11-11-2009 00:46
Luxx heeft een leuke tutorial voor Sidechainen met behulp van compressie.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Stefjuuh    posted on 11-11-2009 08:12
Maar Luxx doet het in FL, waar geen echte sidechain compressor in zit..

Poster: lek3ct
daarvoor heb je een compressor nodig die gesidechained is op een auxilary track van u track met de beat! attack moet op nul staan en release is naargelang wens...

welk programma gebruik je? ik kan je helpen voor ableton en logic...

Attack hoeft niet op nul te staan hoor..
lek3ct    posted on 11-11-2009 11:52
@stefjuuh: in logic wel, anders gebeurt er niks:p?

Als je een extreme 'pomp' wil, zou je een silver gate compressor moeten gebruiken. Werkt op de zelfde manier, maar dan nog extremer..

User edit by lek3ct on 11-11-2009 @ 11:53:28 (69%)
Melle    posted on 11-11-2009 20:53

Ik moet toegeven dat ik deze uitleg nu neerzet met een paar flesjes hertog jan in m'n mik. Winking my eye

Niks van gemerkt! Erg leerzaam! Heb zelf ook al een tutorial gechecked, alleen deed ik het niet via de send dingen, maar via een peak controller.

@Lek3ct

Wat is een 'Silver Gate'? Compressor?
Stagiar    posted on 11-11-2009 23:51

Niks van gemerkt! Erg leerzaam! Heb zelf ook al een tutorial gechecked, alleen deed ik het niet via de send dingen, maar via een peak controller.

@Lek3ct

Wat is een 'Silver Gate'? Compressor?

Haha, gelukkig maar. Happy, laughing

Ik werk zelf met Ableton, ik geloof dat Silver Gate een compressor is die standaard in Logic zit ingebakken, daar kan ik je dus niets over vertellen.

Peak controller is idd een optie maar ik geloof dat je daarbij niet de kanalen van elkaar scheidt, of wel?
Melle    posted on 15-11-2009 22:35

Haha, gelukkig maar. Happy, laughing

Ik werk zelf met Ableton, ik geloof dat Silver Gate een compressor is die standaard in Logic zit ingebakken, daar kan ik je dus niets over vertellen.

Peak controller is idd een optie maar ik geloof dat je daarbij niet de kanalen van elkaar scheidt, of wel?

Je scheidt het volgens mij wel, maar het probleem is met de manier hoe ik het nu doe is dat je maar 1 channel kan scheiden van de kick, oftewel maar 1 synth. (Want elke synth zit op een ander channel).
Ik ga de send/return manier ook maar is uitproberen. Winking my eye
Bloedworst    posted on 16-11-2009 12:48
Ik weet niet welke seqencer je gebruikt maar als je cubase sx gebruikt kan?ik het je wel vertellen
stap voor stap.
Melle    posted on 20-11-2009 00:02
Fruity Loops. Heb echt 0% verstand van Cubase.
User edit by Melle on 20-11-2009 @ 00:03:06 (4%)

This is an old Topic

No new postings for 5.771 days.
 Post CommentThat would be 192.4 months
or a whopping 15.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

165 Users online: 83 Guests (82 Unknown)
Pages generated today : 100.552
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.447.330