Poster: Melle
Is dat zo? Wordt bijna altijd voor het afmixen ook side chaining gebruikt? Heb je het dan over house music of ook over meerdere genres waar dit wordt gedaan?
Eigenlijk bij elke muziekstijl, de kick in een nummer is zo goed als het belangrijkste van welke danceproductie dan ook.
Ken je de term "pompende track" of "Pompende Bass" ?
Simpel maar doeltreffende manier om dat te cre?eren;
Stel je heb een climax in een nummer, alle elementen in je track?knallen?er?na een mooie break ineens in. Je zult (als beginnend producer) merken dat je kick dan wegvalt in de 'brij' van totaliteit. Terwijl die eigenlijk het belangrijkste is van de totale belevenis van je track.
Wat eigenlijk elke "professionele" producer dan doet is de gehele track scheiden van de kick (gebruik daarvoor je send/return kanalen). Stuur dus ?lles behalve je kick naar "Send A" en je kick naar "Send B". Sidechain daarna "Send A" (Dus alles behalve de kick) op "Send B" (je kick). En stuur all??n send A en B door naar je Master, anders werkt het niet!!)
Wat er dan gebeurt is dat alles dat op send A staat, in volume zakt op het moment dat send B (Dus je kick) erin komt. Hierdoor komt je kick v??l beter uit in je totale mix dan voorheen.
Ik zal het proberen voor je uit te tekenen uitgaande van 4 beats (De Kick dus!)
Bij elke " \ "Gaat het volume van send A naar beneden en bij elke "/ " gaat het volume weer omhoog.
Tralalala \
Kick / Tralalala \
Kick / Tralalala \
Kick / Tralalala \
Kick / Tralalala
Hierdoor krijg je dus voor elke kick een minimale volumeopbouw, daardoor lijkt het alsof er telkens alsof het volume telkens naar de kick wordt "opgepompt".
Als ik morgen tijd heb zal ik even kijken of ik een voorbeeld kan maken om het je te laten luisteren.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen, succes ermee!
Ik moet toegeven dat ik deze uitleg nu neerzet met een paar flesjes hertog jan in m'n mik.