Feeling is heel belangrijk...
En weten hoe een track opgebouwd is (al 20x uitgelegd hierboven dus daar waag ik mij niet meer aan).
Op zich track kennis is niet noodzakelijk, ik krijg vaak een plaat in mijn handen gedouwd of nieuwe tracks op mijn cd's
welke ik gewoon in mix. Maar dan moet de telling wel kloppen (vaak wel het geval).
Doordat de tracks zijn opgebouwd heb je meesal na 8, 16 of 32 seconden een ander geluid, al is het maar een hi hat qua verschil. Dit kan je gewoon horen en veel tracks veranderen na een bepaald aantal beats, hier ga je feeling voor krijgen en dan kan je 'm gewoon instarten wanneer dat zo is. Dit kan je doen door te tellen maar vaak hoor je het wel, zeker in moderne tracks!
Doordat de track die je inmixt ook een opbouw heeft valt een verandering in de nieuwe track bijvoorbeeld van intro naar vers samen met een verandering in de track die je uitmixt (die dan bijvoorbeeld van refrein naar outro gaat).
Als je dit nog niet hoort dan komt dat vanzelf.... mijn tip is gewoon mee te bewegen op de muziek, dan voel je beat ook... staat leuker voor het publiek en de opbouw komt dan ook wel van zelf