Wanneer Volgende Liedje inmixen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

b-shock    posted on 27-09-2009 07:29
Hey DJR!
Ik heb het beatmatchen al wel een tijdje onder de knie , maar wat is nou de beste plek om het volgende nummer in te starten? Bijv. als het liedje rustiger word (btw ik draai House en dance).
Alvast Bedankt!
Greetzz

What do you think about Wanneer Volgende Liedje inmixen ??

Vote :   
DTwisted    posted on 27-09-2009 09:24
bij dirtyhouse/house nummers heb je meestal de qlimax (opbouw) dan zegmaar het vetste stuk. dan is der een klein stukje geen beat (1sec ofzo) met vocal en daarna start ik em meestal in.

succes
Lucalicious    posted on 27-09-2009 11:59
dat zijn dingen die je zelf moet bepalen, wat vindt jij goed klinken? meestal mix ik de nummers na de break in maar soms doe ik ook op heel andere plekken.
Winston    posted on 27-09-2009 14:25
Elk nummer is opgebouwd uit een aantal phrases.

Bij de electronische dansmuziek is er geen vast patroon z.a. bv. disco, maar ff als vb. van de opbouw van een track: intro - vers - refrein - vers - refrein - break - climax - vers - refrein - refrein - outro. Dit nummer heeft dus 11 phrases.

Je start het begin van een phrase van track B altijd aan het begin van een phrase van track A.

Qua sounds is elke phrase ruwweg opgebouwd uit 3 frequentiegebieden hi, mid en low frequencies die je kunt beinvloeden met je kanaalequalizer.
De klanken kunnen meegaan op de beat (ritmisch) of een melodie vormen die over meerdere beats heenspeelt.

Schematisch krijg je dan zoiets:

track A????????????????? track B
hi hihat????????????????? hi hihat
hi melody????????????? hi melody

mid ritmisch?????????? mid ritmisch
mid melody??????????? mid melody
mid vocal?????????????? mid vocal

lo beat?????????????????? lo beat
lo melody?????????????? lo melody

Nu komen niet in alle phrases al de soorten sounds voor. In de intro van bv track B heb je alleen lo beats. Dus kun je op de beat van B, alles van mid en hi van track A mixen, als je de lo eq van A wegdraait.

Naar smaak kun je varieren wat je dan aan phrases samen laat vallen in de mix, in combinatie met slim gebruik van je eq en faders.

Er zijn daarbij wat regeltjes:

Voorzichtig met beats op elkaar, want dan wordt het signaal te sterk en krijg je clipping.

Geen vocal op vocal mixen, behalve als het in zeldzame gevallen goed klinkt.

Over het algemaan geen melody op melody in het zelfde frequentiegebied, maar het kan soms juist wel mooi zijn.

Het aantal sounds in de hi, mid en low en wel voor, tijdens en na de mix, moet gelijk zijn of toenemen als je geen energieverlies wil in je set. Anders klinkt de muziek kaler na je overgang.

Zorg dat je de phrases opbouw en de sounds per phrase goed kent en gebruik je muzikaal gevoel om te bepalen wat wel of niet goed klinkt in de mix.
Tic Toc
User edit by Winston on 27-09-2009 @ 14:41:31 (18%)
niiicola    posted on 27-09-2009 14:41
Goed uitgelegd Thumbs Up !
Gewoon.
Winston    posted on 27-09-2009 14:43
Thank you
Tic Toc
Stefjuuh    posted on 27-09-2009 17:14
Goed uitgelegd, mooi technisch verhaal, maar om het eigenlijk samen te vatten: Gewoon doen wat goed klinkt!
b-shock    posted on 01-10-2009 11:29
Ja wat goed klinkt ja maar de vraag is HOE.
Winston bedankt voor de uitleg! :D
Gr.
ccc    posted on 01-10-2009 11:48
Poster: b-shock
Ja wat goed klinkt ja maar de vraag is HOE.

Ja veel oefenen en zorgen dat je die feeling krijgt.

Merk je na een half jaar dat je nog steeds geen feeling hebt moet je ermee stoppen. :p

En sommige lui hebben die feeling meteen in het begin al.

Het is niet iets wat je echt kunt leren uit een schoolboek, oefenen oefenen oefenen en hopen dat je het opeens te pakken hebt.

User edit by ccc on 01-10-2009 @ 11:49:34 (45%)
Curd    posted on 01-10-2009 14:33
Dat is geweldig uiteengezet door WinstonCool. Tot zover de theorie; in de praktijk is het vooral de "feel" hebben om te weten wanneer je de overgang inzet. Dat kan je oefenen door dit elke dag opnieuw te proberen : vooral je set opnemen en naar jezelf luisteren (en vooral heel kritisch zijn). Uiteraard moet je sowiezo een beetje talent of aanleg hebben want anders komt het nooit goed.
b-shock    posted on 01-10-2009 16:33
Ik heb die ''Feeling'' wel. ik tel op de beat. ik doe het zonder bpm counter op gevoel , dus volgens mij heb ik die feeling wel Winking my eye. alleen ja het instarten gaat steeds beter. Thankx voor al jullie hulp!
djjw    posted on 01-10-2009 16:44
Uhm Buiten dat je feeling moet hebben...
en de opbouw in theorie van tracks uit je hoofd kent...

Lijkt het me gewoon vooral belangrijk dat je de tracks die je wil mixen kent.
de meeste tracks hebben een intro van 30 sec. of 1 min. houd daar dus rekening mee,
niet dat je 30 sec. voor het einde van de plaat een andere plaat inmixt met een intro van 1min 30 sec.
Daar word niemand blij van.

Of je nou voor of na de break in mixt maakt dus ook niet uit..
Ik pak bewust ook vaak voor de break omdat je anders 100 x op een avond stil valt.
Na de break kan ook, je dan iig meer tijd om hem strak te zetten.
Alleen heb je dan dus elke keer een rust punt om de 3 a 4 minuten.
Wat je vooral niet moet doen net voor of in de break in mixen..
dat kun je doen als je wat gevorderd bent, maar mensen die pas beginnen moeten dat niet doen.
meestal klinkt dat namelijk voor geen meter!!

NNaughty    posted on 01-10-2009 17:59
ja, de basis is start track 2 na de laatste break van track 1, (da's meestal zo'n 2.30/2.00/1.30 voor het einde van track 1) en mix track 2 dan in en laat em overlopen over track 1.

je kan ook track 2 bijvoorbeeld inmixen wanneer een break van track 1 begint (let op de maat) en mix em dan langzaam over. of start de beat vol in die andere break, maar dan moet je track wel heel secuur gelijk liggen en moet je em direct goed instarten.

andere technieken zijn er ook, maar probeer gewoon uit. maatvoeling, ritme en een hoge dosis beatmatchen is belangrijk voor een goede overgang
T_G    posted on 01-10-2009 18:32
weet goed hoe je nummers in elkaar zitten als je ze allemaal weet is het niet zo moeilijk meer om in te schatten
DJ T_G | www.djtg.nl | DJ T_G
b-shock    posted on 01-10-2009 20:53
Poster: djjw
Uhm Buiten dat je feeling moet hebben...
en de opbouw in theorie van tracks uit je hoofd kent...

Lijkt het me gewoon vooral belangrijk dat je de tracks die je wil mixen kent.
de meeste tracks hebben een intro van 30 sec. of 1 min. houd daar dus rekening mee,
niet dat je 30 sec. voor het einde van de plaat een andere plaat inmixt met een intro van 1min 30 sec.
Daar word niemand blij van.

Of je nou voor of na de break in mixt maakt dus ook niet uit..
Ik pak bewust ook vaak voor de break omdat je anders 100 x op een avond stil valt.
Na de break kan ook, je dan iig meer tijd om hem strak te zetten.
Alleen heb je dan dus elke keer een rust punt om de 3 a 4 minuten.
Wat je vooral niet moet doen net voor of in de break in mixen..
dat kun je doen als je wat gevorderd bent, maar mensen die pas beginnen moeten dat niet doen.
meestal klinkt dat namelijk voor geen meter!!

Thankx. Winking my eye ?ik luister sowieso ook altijd de nummers vantevoren altijd goed zodat ik de nummers ken. ik maak dan een playlist van de nieuwe nummers. dan ga ik wat dingen op de computer doen en laat i kde playlist lekker afspelen en danken ik het wel. wat is nu probeer als de break in het volgende nummer komt , heb ik bij de track op deck B een stuk van de track uitgezocht meestal een stuk uit de intro en die loop ik dan tot net voor de beat begint en die start ik dan net in precies als de break start net zoals djjw al zei , dan heb je niet de hele avond een stilte.
Dolivieira    posted on 01-10-2009 22:12
De uitleg van? Winston, djjw, T_G?en NNaughty. moet je zeker in acht nemen. Hederdaagse house kun je het beate?mixen met als track?A opstaat?deze laten lopen tot aan de outro en dan track?B inmixen. dan heb speel je altijd safe. klinkt ook het mooiste. Bij disco en jaren?80 dance muziek had je een mixbreak ergens in het midden.. ?

CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Winston    posted on 02-10-2009 02:29
Over welke phrase van A je mixed met welke phrase van B.

Ik vindt ook dat het afhangt van de muziekstijl en de tijd die je hebt en de sfeer die je wilt door je set opbouw.

Voor mezelf hou ik de volgende basisverdeling op na voor set opbouw:

1. constante energie niveau (snelle korte mixen vers A, refrein A met intro B, vers B, refrein B, etc.)
2. rechtlijnig stijgende energie niveau (idem hierboven, maar bpm stijgt of meer sounds)
3. korte golvende energie niveau (intro B outro A mixen, dips van de breaks in de nummers, en toppen van de golven door climaxen in de nummers)
4. lange golvende energie niveau (intro B outro A mixen, extra dip door tragere rustigere nummers af te wisselen met heftigere climax nummers)
5. kort golvend stijgend energie niveau (naar het eind van de set opbouwen naar heel wild) en
6. lang golvend stijgend energie niveau (voor heel lange trage sets)

En ook kun je in plaats van phrases loops gebruiken.

Afhankelijk van waar ik zin in heb kan ik tussen de verschilende soorten setopbouw switchen. Bv. heel rustig beginnen met 6 en dan hard eindigen met 1.

Natuurlijk kan er in de verschilende hoofdgroepen setopbouw ook iets bijzonders worden gedaan zoals in de break of climax mixen, of effecten (weer hoofdstuk apart) etc.

Tic Toc
nils7    posted on 02-10-2009 05:11
Feeling is heel belangrijk...
En weten hoe een track opgebouwd is (al 20x uitgelegd hierboven dus daar waag ik mij niet meer aan).
Op zich track kennis is niet noodzakelijk, ik krijg vaak een plaat in mijn handen gedouwd of nieuwe tracks op mijn cd's
welke ik gewoon in mix. Maar dan moet de telling wel kloppen (vaak wel het geval).
Doordat de tracks zijn opgebouwd heb je meesal na 8, 16 of 32 seconden een ander geluid, al is het maar een hi hat qua verschil. Dit kan je gewoon horen en veel tracks veranderen na een bepaald aantal beats, hier ga je feeling voor krijgen en dan kan je 'm gewoon instarten wanneer dat zo is. Dit kan je doen door te tellen maar vaak hoor je het wel, zeker in moderne tracks!
Doordat de track die je inmixt ook een opbouw heeft valt een verandering in de nieuwe track bijvoorbeeld van intro naar vers samen met een verandering in de track die je uitmixt (die dan bijvoorbeeld van refrein naar outro gaat).
Als je dit nog niet hoort dan komt dat vanzelf.... mijn tip is gewoon mee te bewegen op de muziek, dan voel je beat ook... staat leuker voor het publiek en de opbouw komt dan ook wel van zelf Winking my eye
Dolivieira    posted on 02-10-2009 08:44
Poster: Winston
Over welke phrase van A je mixed met welke phrase van B.

Ik vindt ook dat het afhangt van de muziekstijl en de tijd die je hebt en de sfeer die je wilt door je set opbouw.

Voor mezelf hou ik de volgende basisverdeling op na voor set opbouw:

1. constante energie niveau (snelle korte mixen vers A, refrein A met intro B, vers B, refrein B, etc.)
2. rechtlijnig stijgende energie niveau (idem hierboven, maar bpm stijgt of meer sounds)
3. korte golvende energie niveau (intro B outro A mixen, dips van de breaks in de nummers, en toppen van de golven door climaxen in de nummers)
4. lange golvende energie niveau (intro B outro A mixen, extra dip door tragere rustigere nummers af te wisselen met heftigere climax nummers)
5. kort golvend stijgend energie niveau (naar het eind van de set opbouwen naar heel wild) en
6. lang golvend stijgend energie niveau (voor heel lange trage sets)

En ook kun je in plaats van phrases loops gebruiken.

Afhankelijk van waar ik zin in heb kan ik tussen de verschilende soorten setopbouw switchen. Bv. heel rustig beginnen met 6 en dan hard eindigen met 1.

Natuurlijk kan er in de verschilende hoofdgroepen setopbouw ook iets bijzonders worden gedaan zoals in de break of climax mixen, of effecten (weer hoofdstuk apart) etc.

idd
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
ArCee    posted on 16-10-2009 10:52
Het ligt wel wat aan de stijl muziek. Aangezien ik alleen trance mix, wacht ik meestal tot net voor, of net na de laaste korte break in een track. Afhankelijk van de 2 tracks switch ik eerst de bassen om, de ene keer langzaam, de andere keer in 1 keer. Dat is afhankelijk van diverse facetten. Daarna begin ik?het met mid en hoog te spelen.
Het is met inmixen wel handig dat je ongeveer weet hoe lang het intro gaat duren van de inkomende track zodat het niet stil valt of rommelig word. Verder, maar dat geldt denk ik met name voor trance, moet je zorgen dat het niet massaal word, te vol waardoor het gewoon niet meer klinkt.
Hoe dit zit met stijlen als house en of techno moet de experts vragen, daar draai ik nooit mee.
AdenFarleigh    posted on 27-10-2009 12:33
Op de CDJ-800 kun je de phrases 'markeren' door er een CUEpoint in te programmeren, je ziet dan in het verloop een klein puntje staan op het display.
Nadeel is dus alleen dat je naar elk feest je eigen decks mee moet nemen en het nummer bij beiden spelers een keer moet draaien van te voren Happy, laughing
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

147 Users online: 11 Guests (136 Unknown)
Pages generated today : 29.812
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.766.327