Levensduur DJ-Gear
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Bawb    posted on 07-09-2009 13:55
Hey DJR,

Ik heb even een vraagje.

Ik ben momenteel bezig met een project voor mijn studie, betreffende Managerial Finance.
In het kort ben ik aan het onderzoeken wat de investeringskosten zijn voor een Club.

Qua audio-related zaken ben ik op zoek naar de gemiddelde levensduur van gear. Met andere woorden, wanneer is hij economisch 'op' mits dagelijks gebruikt in de clubscene en wat zou hij jaarlijks afschrijven. Weet iemand hier meer van of weet iemand een goede link, dan hoor ik het graag. Ik zoek momenteel deze info voor:

- Pioneer CDJ-1000 MK3
- Pioneer DJM-800
- Technics SL-1200 MK2
- Pioneer HDJ-2000
- Versterker a 1250 EURO
- Boxen a 3000 EURO

(van Versterkers en Boxen heb ik ook niet veel verstand voor de clubscene (+/- 450 man bezoekers), dus als ik daar zwaar mis zit.... vast wel, dan hoor ik het ook graag).

Bedankt alvast voor reacties!

What do you think about Levensduur DJ-Gear ??

Vote :   

RAS    posted on 07-09-2009 14:09
In de tent waar ik heb gedraaid heeft de club geen headphone. Verder heb ik er niet echt verstand van, maar zal nog wat meer voorzetjes geven.

Als een club een beetje slim is laat ie z'n apparatuur minstens 1 keer per jaar goed nakijken op defecten (eventueel repareren) en ondoen van pikkerige rotzooi die er op/in is gekomen. Als dat gebeurd verwacht ik dat een cdj-1000 wel 3 jaar mee moet kunnen gaan. DJM zal zo ongeveer hetzelfde voor gelden.

Bij de technics moet je? er rekening mee houden dat de apparaten zelf wel lang mee kunnen gaan, maar de naalden met enige regelmaat vervangen moeten worden (als er nog veel met die dingen gedraaid word in de desbetreffende club). Verder zijn die dingen ook prima te repareren als er iets mis mee is.

De versterker moet je netjes stofvrij houden, en dan moet die ook lang mee kunnen gaan. Geen idee wanneer zoiets afgeschreven is.
User edit by RAS on 07-09-2009 @ 14:12:48 (10%)
Winston    posted on 07-09-2009 14:17
Wat waren weer de definities van technische en economische levensduur?

Technisch tot het productiemiddel op is, dus niet meer te repareren is? En economisch is als het onderhoud duurder wordt dan aanschaf van een nieuwe of als de gebruiker wil upgraden? Dan mag je uitgaan van 3 jaar voor cd players en mixers. En boxen en amps 5 jaar.

5 jaar is gewoon de standaard voor electrisch en electronisch apparatuur. En 3 jaar, omdat Pioneer ruwweg om de 3 jaar met een upgrade komt.
Tic Toc
User edit by Winston on 07-09-2009 @ 14:20:28 (44%)
Bawb    posted on 07-09-2009 14:43
@ RAS

Bedankt, de naalden en jaarlijkse schoonmaak waren me nog even ontschoten!

@ Winston

Bedankt, ik zat zelf ook in die richting te denken!
Estacy    posted on 07-09-2009 17:59
en het licht? telt dat ook? en 3000 euro lijkt me dwat positief voor de speakers. In de Dome in de Zenith gebruiken ze 2x de Ecler DCP 7000 set. 4x tops en 8x subs. Totaal kosten: 6000 euro.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Bouncy    posted on 07-09-2009 18:26
Poster: Estacy
en het licht? telt dat ook? en 3000 euro lijkt me dwat positief voor de speakers. In de Dome in de Zenith gebruiken ze 2x de Ecler DCP 7000 set. 4x tops en 8x subs. Totaal kosten: 6000 euro.

Voor de boxen zou ik graag het merk 4-acoustic willen adviseren, kost geen zak (in verhouding), zijn nette kastjes, klinkt goed en gaat LOEIHARD!
Basrose    posted on 07-09-2009 22:36
ik heb zelf vaak mee gemaakt dat de Pioneer CDJ-1000 elke paar maanden weg gaat voor service... sommige clubs laten m 2 jaar staan zonder er iets aan te doen.

Soms heb je djs die hard op de knoppen rammen wat ook de levenstuur verkort (van de knoppen). Ik vond het erg verstandig van die club waar ik draaide dat ze zo vaak geserviced werden. Ze hadden er totaal ook zn 20 in de zaak staan.

Denk dat ze in een club waar ze flink wat uurtjes maken om de?3 jaar vervangen moeten worden.
Dolivieira    posted on 07-09-2009 23:28
3 jaar voor een cdj1000 in de clubs is een redelijke tijd. Wel denk ik dat als ze regelmatig een service beurt krijgen ze langer mee gaan.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Winston    posted on 08-09-2009 00:44
Dan heb ik nog een vraagje.
Als een CDJ weg is voor service. Wordt dan een afspraak gemaakt dat het voor het weekend terug is of wordt gewoon een setje gehuurd?

Dat maakt weer wat uit wat betreft de kosten.
Tic Toc
Tekhead    posted on 08-09-2009 01:40
Alles op? een rij gezet,........... 3 jaar en dan vervangen en min.6 service beurten, wat een slechte investering, en dan heb ik nog geen prijs vermeld.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Winston    posted on 08-09-2009 01:46
Mja, is een richtlijn voor het bedrijfsplan. Uit de boekhouding bepaalt het management tijdens de bedrijfsvoering uiteindelijk het exacte moment voor vervanging. Dat kan eerder, maar soms ook veel (jaren) later dan de 3 of 5 jaren.

En niet de levensduur van het productiemiddel zegt iets over het rendement van de investering, maar een ratio of cijferberekening, die aangeeft of er meer dan een vooraf bepaalde minimale winst is gemaakt. En dat is dus weer afhankelijk van de kosten en baten over de economische levensduur.
Tic Toc
User edit by Winston on 08-09-2009 @ 02:02:10 (100%)
Dolivieira    posted on 08-09-2009 05:49
Poster: Winston
Dan heb ik nog een vraagje.
Als een CDJ weg is voor service. Wordt dan een afspraak gemaakt dat het voor het weekend terug is of wordt gewoon een setje gehuurd?

Dat maakt weer wat uit wat betreft de kosten.

Service beurten worden ook vaak zelf gedaan. Meeste grote clubs heben technische mensen?in dienst.

Poster: Tekhead
Alles op? een rij gezet,........... 3 jaar en dan vervangen en min.6 service beurten, wat een slechte investering, en dan heb ik nog geen prijs vermeld.

Tek, Bij intensief gebruik en met de vele rouwdouwers van tegenwoordig gaan dingen nou eenmaal niet zo lang meer mee dan BV de tijd van Technics SL12XX, Dateq of?Rodec. Kijk dat wij zuinig zijn op onze spullen is wat anders. ?
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 08-09-2009 @ 05:53:08 (100%)
Basrose    posted on 08-09-2009 10:10
Nou meestal wordt dit niet zelf door de clubs gedaan hoor

This is an old Topic

No new postings for 5.534 days.
 Post CommentThat would be 184.5 months
or a whopping 15.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

76 Users online: Darcksama & 6 Guests (69 Unknown)
Pages generated today : 5.711
Most visitors online this month : 109
Lifetime Pageviews since 2003 : 230.952.317