Poster: sam-46
Een dagje met een dj meelopen, is dit een uitnodiging
Estacy? Want ik heb geen dj in mijn vriendengroep... Hint, hint.
Als je het lang genoeg hier uithoudt, wordt je plus member en kun je meedoen aan het informele DJResource dating.

Is je DJ meer een bedroom DJ, of een club DJ, radio DJ of een feest DJ (allround muziek op partijtjes, bruiloften etc.). En als hij of zij een beroeps DJ is, is het een gewone of een ervaren top DJ?
Er zijn wat aspecten waar je rekening moet houden.
De apparaten noemen we DJ gear en als het een pro is moet hij/zij de CDJ-1000MK3 als players gebruiken en de DJM-800 als mixer hebben in de booth als ie/ze serieus wil overkomen. Een headphone is nodig en daar onderscheid een DJ zich het meest mee na zijn/haar kleding qua persoonlijke uitstraling in de DJ booth. Daar is er geen beste of industry standard zoals DJ's dat (onterecht) noemen.
Een probleempje is dat dat 17 september Pioneer met nieuwe players uitkomt en als je DJ de CDJ-1000MK3 gebruikt is de kans er dat het gedateerd lijkt als je boek uitkomt.
Ook welke stijl draait je DJ? Bij bepaalde stijlen draait men nog steeds met draaitafels, terwijl bij drive in ze soms uitsluitend met laptops draaien.
Een tweede aspect is hoe maak je een mix. Hangt af van het soort DJ. Maar de eerste track is vrij belangrijk, daarmee zet de DJ de toon. En daarna zijn er een heleboel trucs hoe je een feestje bouwt. Breaks en climaxen creeren, waarbij het publiek uit z'n dak gaat, en hoe je mensen aan het dansen houdt, hoe je het publiek vertrouwen in je laat krijgen en er een wisselwerking ontstaat.
Ervoor natuurlijk de voorbereidingen. Vooral mentaal soms als het gaat om een belangrijke gig zijn zelfs de grote jongens zenuwachtig.
Dan komt nog bijkijken hoe DJ's aan goeie nummers komen. Het zoekwerk zelf. Dan downloaden, kopen, opgestuurd door relaties?
Ook promotie en netwerken is een aspect. Promo mix cd's, contacten met Dj's en promotors, DJ communities, meedoen aan contests als je nog onbekend bent, meet & greet als je bekend bent, een eigen website. Of remixen van nummers van andere artiesten en eigen producties.
Ook nog wat administratieve zaken ingeval je DJ een beroeps is z.a. overeenkomsten met de rider, inschrijving bij de kvk, toestanden rond buma, verzekeringen, boekhouding en belastingen misschien. Dat doet een manager als je DJ al erg veel geld verdient met zijn gigs.
Dan wil je nog weten wat de typische leuke en vervelende dingen zijn die een DJ kan meemaken met publiek, opdrachtgever en gear.
Over al deze zaken zijn er op DJR topics, behalve over trucs om het publiek op te zwepen. Dat leren DJ's van elkaar, soms door af te kijken, of youtube, maar meestal van informele "mentors" en als je al goed bent worden nieuwe trucs en tips uitgewisseld tussen de collega's.
Check
How to DJ met Sarah Main en Phil K van www.djsounds.com voor de niet technische zaken (nummers zoeken, hoe beginnen in clubs, etc.). James Zabiela bekijken heeft niet zoveel zin voor je boek, want het gaat bij een verhaal erom wanneer je een bepaalde trick gebruikt om je set vetter te laten worden en niet om het leren van de trick zelf. Maar je staat vrij om het te doen.
Aanrader is "another day at the office" dvd van tiesto te bekijken, waar tijs wordt gevolgd op zijn USA tour.
Succes met eerst je "dates with deejays"

en daarna vooral met je boek.
