Info voor verhaal
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

sam-46    posted on 02-09-2009 18:55
Ik ben een amateur schrijfster en wil een verhaal schrijven vanuit het oogpunt van een dj. Daar ben ik informatie voor aan het verzamelen. Kunnen jullie me vertellen hoe je een mix maakt? Is er een soort vakjargon?Alvast bedankt,Sam

What do you think about Info voor verhaal ??

Vote :   

Lead    posted on 02-09-2009 18:58
lees gewoon eens wat op het forum, hier id genoeg over te vinden met de Search hoor.
Let the BASS be louder
MaximDJ    posted on 02-09-2009 19:00
We voelen ons wel ge?erd hoor!:D
Party Sensations. Excellence in entertainment.
main    posted on 02-09-2009 19:36
paar vraagjes:

bedoel je een live mix of een mix gemaakt op de computer die later nog is geedit?
Winston    posted on 02-09-2009 20:16
Check eerst het rookie forum; er is een heleboel vakjargon.
Tic Toc
tek-zotic    posted on 02-09-2009 20:19
ik wil wel hoofdpersonage in uwe boek zijn ze :d
Winston    posted on 02-09-2009 20:23
Misschien is het een horror verhaal. Trouwens DJ Tomazos had een verhaal in Blanes, Espana, maar om dat te lezen zou sam plus member moeten zijn.
Tic Toc
dJORD    posted on 02-09-2009 20:34
welkom sam.
niiicola    posted on 02-09-2009 20:49
Je kan natuurlijk ook wat kijken?naar dj tutorials op het internet, dan vind je al een heleboel! Maar als je graag wilt weten hoe wij er tegenaan kijken kan je het natuurlijk ook aan ons vragen Thumbs Up

Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om andere mensen te amuseren met hetgene wat ik doe. Het is ook een uitdaging want als je iets fout doet is meteen iedereen kwaad op je Tongue. Het moeilijke aan het DJen is dat je het ene nummer met een heel ander tempo precies even snel moet maken als het andere nummer. Het nummer wat je wilt in mixen (dus erna wilt afspelen) hoor je door je koptelefoon. Je hebt 1 oor vrij zodat je ook het nummer kan horen wat uit de boxen komt, dus wat iedereen hoor. Dan probeer je het nummer wat door de koptelefoon komt precies op dezelfde snelheid te krijgen. Dan laat je de nummers even door elkaar lopen.
Het is ook leuk om effecten enzo toe te voegen maar dat moet je natuurlijk niet al te vaak doenTongue

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik ben zelf een beginnende DJ die pas een half jaar geleden eraan begonnen is. Ik ben 13 dus dat is aardig jong voor een dj Tongue

Greetz. Nicola
Gewoon.
Bootstrap    posted on 02-09-2009 22:02
Goed dat je in ieder geval de feiten op een rijtje wil hebben voor je verhaal Happy, laughing Ik heb al genoeg boeken gelezen waar duidelijk uit naar voren kwam dat de schrijver totaal geen verstand had van het onderwerp. Je kunt vast wel genoeg info vinden op dit forum.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Stefjuuh    posted on 03-09-2009 09:03
Correctie: Het beatmatchen, wat nicola hierboven beschrijft (2 nummers op hetzelfde tempo laten lopen) is niet het moeilijkste van een DJ zijn. Het is veel moeilijker om een goede opbouw te creeren, goede verrassingen in je set te brengen, het publiek aanvoelen (moet ik nou hiphop of trance drin knallen?), en entertainen. Ik zie genoeg Mister Zoutzakken draaien...
Sound-Division    posted on 03-09-2009 11:03
Ben ik het helemaal mee eens Stefjuuh, Het opbouwen vind ik toch vaak erg lastig!
Bouncy    posted on 03-09-2009 11:15
Poster: Stefjuuh
Correctie: Het beatmatchen, wat nicola hierboven beschrijft (2 nummers op hetzelfde tempo laten lopen) is niet het moeilijkste van een DJ zijn. Het is veel moeilijker om een goede opbouw te creeren, goede verrassingen in je set te brengen, het publiek aanvoelen (moet ik nou hiphop of trance drin knallen?), en entertainen. Ik zie genoeg Mister Zoutzakken draaien...

En ik dacht dat ik de enige was die een stuk minder focust op de overgangen... :P (Drive in klussen: mixen... wasda? :P)

Nja, DJ is een heel breed begrip, een vriend van mij is DJ die heel veel nederlandstalige muziek draait, beatmatchen is daar niet bij (kan hij ook niet, wil hij ook niet kunnen). Wat hij heel veel doet is met de mic mensen entertainen, vaak gaat er ook een hele koffer mee met verkleed spul enz...

DJ = Iemand die plaatjes draait en daarmee de mensen entertaint! En hoe die dat doet maakt niet uit, zolang hij het de mensen naar de zin maakt!

Nog even dat opbouwen waar je het over hebt... ik ben daar niet zo heel erg van... k ga liever van t begin tot het eind stampen als ik serieus house draai, bij drive-in werk begin ik wel een stuk rustiger enzo, mja, drive-in is altijd inproviseren...
offtopic: wat een geouwehoer... wanneer word DJR eens mac compatibleConfused
User edit by Bouncy on 03-09-2009 @ 11:16:15 (8%)
Bartjens    posted on 03-09-2009 11:18
Poster: Bouncy
offtopic: wat een geouwehoer... wanneer word DJR eens mac compatibleConfused

Zal niet lang meer duren nu Lead ook een Macje heeft Cool
www.djbrowbeat.com
MaximDJ    posted on 03-09-2009 12:47
"" En ik dacht dat ik de enige was die een stuk minder focust op de overgangen... :P (Drive in klussen: mixen... wasda? :P)"' Aldus Bouncy

Heb ik ook hoor! Ik ben een stuk minder gefocust op de overgangen. Als ik met de Drive In Show op pad ben, heb ik maar ??n doel. Er zo'n gigantisch feest van maken dat het dak eraf knalt! De mensen entertainen met mic, e.d.! Drive In werk is altijd improviseren..Lekker rustig beginnen, en een opbouw in het feest maken..! Het is heel anders dan bijv. draaien in een Disco..

Mensen komen al naar de disco om te dansen, ze gaan er dus al heen met het idee, dat ze de hele avond dansen gaan. Een Drive In op bijv. een bruiloft, moet de mensen aan het dansen KRIJGEN, dat is dus een vak apart...En dan natuurlijk ook dansende houden..! Er hangt veel af van de leeftijd van de aanwezige gasten. Hieraan kun je ook een beetje merken, welke muziek er gedraaid moet worden..Ik kijk zelf altijd: Wat slaat aan, en wat niet?

Maar ??n doel: Een party bouwen, waar nog iedereen lang over door praat! Party- muziek, oldies e.d. het maakt niet uit, als het maar een party wordt! En vooral entertainen vind ik ook belangrijk!!
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Estacy    posted on 03-09-2009 13:30
Als je een verhaal gaat schrijven over DJ'en, is het dan niet een idee om een dagje met een DJ mee te lopen? die kan je alles uitleggen qua muziek, techniek, gear etc.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
sam-46    posted on 03-09-2009 15:22
Wow, wat een hoop reactie's en al zo snel! Helemaal super! Ik had stiekem al wat rond gesnuffeld op het forum, maar het rookie forum had ik nog niet gevonden, ga ik zeker ook kijken!

Een dagje met een dj meelopen, is dit een uitnodiging Cool?Estacy? Want ik heb geen dj in mijn vriendengroep... Hint, hint.Cool

Heb je ook boeken gelezen over een dj die wel klopte bootstrap?

Oke, het mixverhaal is al iets duidelijker. Ik wil 'mijn' dj graag live een mix laten maken en stiekem ook nog gilletjes (toch een horror?!?) enzo erdoorheen laten mixen.

Doeg,

Sam
Bootstrap    posted on 03-09-2009 15:37
Poster: sam-46
Wow, wat een hoop reactie's en al zo snel! Helemaal super! Ik had stiekem al wat rond gesnuffeld op het forum, maar het rookie forum had ik nog niet gevonden, ga ik zeker ook kijken!

Een dagje met een dj meelopen, is dit een uitnodiging Cool Estacy? Want ik heb geen dj in mijn vriendengroep... Hint, hint.Cool

Heb je ook boeken gelezen over een dj die wel klopte bootstrap?

Oke, het mixverhaal is al iets duidelijker. Ik wil 'mijn' dj graag live een mix laten maken en stiekem ook nog gilletjes (toch een horror?!?) enzo erdoorheen laten mixen.

Doeg,

Sam

Ik doelde meer op boeken in het algemeen, ik heb nog geen dj boeken gelezen eigenlijk?Cool
edit: Je mag ook wel een keer een avondje met mij meelopen als je wil Happy, laughing
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
User edit by Bootstrap on 03-09-2009 @ 15:39:16 (11%)
Winston    posted on 03-09-2009 16:41
Een dagje met een dj meelopen, is dit een uitnodiging Cool Estacy? Want ik heb geen dj in mijn vriendengroep... Hint, hint.Cool

Als je het lang genoeg hier uithoudt, wordt je plus member en kun je meedoen aan het informele DJResource dating. Cool Cool Cool

Is je DJ meer een bedroom DJ, of een club DJ, radio DJ of een feest DJ (allround muziek op partijtjes, bruiloften etc.). En als hij of zij een beroeps DJ is, is het een gewone of een ervaren top DJ?

Er zijn wat aspecten waar je rekening moet houden.

De apparaten noemen we DJ gear en als het een pro is moet hij/zij de CDJ-1000MK3 als players gebruiken en de DJM-800 als mixer hebben in de booth als ie/ze serieus wil overkomen. Een headphone is nodig en daar onderscheid een DJ zich het meest mee na zijn/haar kleding qua persoonlijke uitstraling in de DJ booth. Daar is er geen beste of industry standard zoals DJ's dat (onterecht) noemen.

Een probleempje is dat dat 17 september Pioneer met nieuwe players uitkomt en als je DJ de CDJ-1000MK3 gebruikt is de kans er dat het gedateerd lijkt als je boek uitkomt.

Ook welke stijl draait je DJ? Bij bepaalde stijlen draait men nog steeds met draaitafels, terwijl bij drive in ze soms uitsluitend met laptops draaien.

Een tweede aspect is hoe maak je een mix. Hangt af van het soort DJ. Maar de eerste track is vrij belangrijk, daarmee zet de DJ de toon. En daarna zijn er een heleboel trucs hoe je een feestje bouwt. Breaks en climaxen creeren, waarbij het publiek uit z'n dak gaat, en hoe je mensen aan het dansen houdt, hoe je het publiek vertrouwen in je laat krijgen en er een wisselwerking ontstaat.

Ervoor natuurlijk de voorbereidingen. Vooral mentaal soms als het gaat om een belangrijke gig zijn zelfs de grote jongens zenuwachtig.

Dan komt nog bijkijken hoe DJ's aan goeie nummers komen. Het zoekwerk zelf. Dan downloaden, kopen, opgestuurd door relaties?

Ook promotie en netwerken is een aspect. Promo mix cd's, contacten met Dj's en promotors, DJ communities, meedoen aan contests als je nog onbekend bent, meet & greet als je bekend bent, een eigen website. Of remixen van nummers van andere artiesten en eigen producties.

Ook nog wat administratieve zaken ingeval je DJ een beroeps is z.a. overeenkomsten met de rider, inschrijving bij de kvk, toestanden rond buma, verzekeringen, boekhouding en belastingen misschien. Dat doet een manager als je DJ al erg veel geld verdient met zijn gigs.

Dan wil je nog weten wat de typische leuke en vervelende dingen zijn die een DJ kan meemaken met publiek, opdrachtgever en gear.

Over al deze zaken zijn er op DJR topics, behalve over trucs om het publiek op te zwepen. Dat leren DJ's van elkaar, soms door af te kijken, of youtube, maar meestal van informele "mentors" en als je al goed bent worden nieuwe trucs en tips uitgewisseld tussen de collega's.

Check How to DJ met Sarah Main en Phil K van www.djsounds.com voor de niet technische zaken (nummers zoeken, hoe beginnen in clubs, etc.). James Zabiela bekijken heeft niet zoveel zin voor je boek, want het gaat bij een verhaal erom wanneer je een bepaalde trick gebruikt om je set vetter te laten worden en niet om het leren van de trick zelf. Maar je staat vrij om het te doen.

Aanrader is "another day at the office" dvd van tiesto te bekijken, waar tijs wordt gevolgd op zijn USA tour.

Succes met eerst je "dates with deejays" Cool Cool en daarna vooral met je boek. Cool
Tic Toc
User edit by Winston on 03-09-2009 @ 16:58:24 (7%)
HouseArrest    posted on 03-09-2009 23:38
Can I get an Amen?

Mooi gesproken Winston! Happy, laughing
sam-46    posted on 13-09-2009 11:29
Wow Winston, hier heb ik echt iets aan en heeft me ook wel weer aan het denken gezet. Hmm, ik moet echt nog even nadenken over?wat voor'n soort dj die van mij is.
Toch nog een vraag over het maken van een mix, ik denk dat ik het verkeerde woord gebruik, maar weet niet hoe jullie het noemen. Hoe noem je een mix van liedjes en samples? Het lijkt mij wel wat om het een keer zelf te proberen, gewoon om het gevoel te krijgen zodat ik het beter kan omschrijven.? Woont er iemand in de buurt van het Westland zodat ik een keer kan stoeien met een 'mix'?

Ik moet volgens mij nog even geduld hebben met het daten van een dj, want ik ben voorlopig nog geen plus member.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn verhaal, als ik iets heb, post ik het!
Estacy    posted on 13-09-2009 11:34
let op: er zit verschil in een mix en een REmix. Bij een remix verander je 1 nummer, door samples te gebruiken en andere beats etc. Bij een mix draai je gewoon het ene plaatje naar het andere plaatje zo vloeiend mogelijk.
Mixt-Ape    posted on 13-09-2009 13:18
Poster: niiicola
Het moeilijke aan het DJen is dat je het ene nummer met een heel ander tempo precies even snel moet maken als het andere nummer.
Greetz. Nicola

Als je?DAT het moeilijkste aan Dj'en vindt, no offense, maar dan heb je nog een LANGE weg te gaan...
User edit by Mixt-Ape on 13-09-2009 @ 13:18:41 (3%)
Winston    posted on 13-09-2009 21:29
. Hmm, ik moet echt nog even nadenken over?wat voor'n soort dj die van mij is.

Hmmm, Cool een DJ die je wel zou willen daten Cool

Ik wil 'mijn' dj graag live een mix laten maken en stiekem ook nog gilletjes (toch een horror?!?) enzo erdoorheen laten mixen.

Uit deze zin haalde ik al dat je kennis nogal beperkt is. Het is net als zeggen dat je jou timmerman een keertje wil laten timmeren. Net zoals een timmerman elke dag timmert, mixed een DJ haast iedere werkdag, meestal weekends.

Maar over mixen.

Het woord heeft twee betekenissen. Als twee nummers gelijktijdig worden afgespeeld en waarvan de beats synchroon lopen noemt men die (korte) periode een mix. Meestal is dit het geval tijdens een overgang van het ene lied naar een andere. Maar ook een hele rij nummers die aan elkaar worden gemixed, zeg maar met een duur van 10 minuten tot uren achter elkaar noemt men een mix. Dat is de uitleg gegeven door Estacy. Een ander woord hiervoor is een set of live set.

Je wilt jou DJ een mix laten maken van liedjes en samples. Dan moet ik ervan uitgaan dat je DJ een gevorderde DJ is. Samples en geluidseffecten worden aan de mix toegevoegd door meer ervaren DJ's.

Waarschijnlijk is je DJ ook geen apresski DJ, maar een house, of techno DJ. Deze twee typen DJ's doen dit type mixen het vaakst. Zeer waarschijnlijk is een derde cd deck nodig of tenminste een sampler om dat mogelijk te maken.

Voorbeelden van jou type DJ's in het echt zijn Roger Sanchez (house met 3 CDJ-1000MK3) en Richie Hawtin (gebruikt midi controllers en laptop met DJ software) beide grootheden in de eigen substromingen van de dance cultuur.

Op deze page kun je een heel kort stukje tekst lezen, waarin Roger Sanchez vertelt over de technische kant van zijn mixen.

Deze gevordere manier van mixen noemt men ook gewoon mixen. Soms spreekt men wel van live remixing of live editing. En het resultaat is een mix of (live) set, er bestaat geen speciaal woord voor.

Dit soort sets zijn mijn favoriete soort mixjes, mits muzikaal verantwoord gedaan, anders worden de liedjes alleen maar vern***t. Mag er dirty talk in je verhaal, ik proef wel dat het toch geen kinderboek wordt.

Zelf achter de decks staan en een mix proberen te maken is echt een aanrader om de mixtechniek beter en sneller te begrijpen.
Tic Toc
User edit by Winston on 13-09-2009 @ 21:32:11 (8%)
Estacy    posted on 13-09-2009 22:51
amen naar die laatste zin, zul je zien dat djen niet zo makkelijk is als het lijkt
Stefjuuh    posted on 14-09-2009 18:58
Poster: Bouncy

En ik dacht dat ik de enige was die een stuk minder focust op de overgangen... :P (Drive in klussen: mixen... wasda? :P)

Apart dat je dit zegt als reactie op mijn post. Ik ben namelijk wel gefocused op de overgangen, maar het is niet het moeilijkste..

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

220 Users online: 106 Guests (114 Unknown)
Pages generated today : 32.251
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.725.642