ik denk niet dat er foto's online komen, weet niet of mijn vakantie kiekjes daar interresant genoeg voor zijn
Even 1 dingetje recht zetten, ik noemde eerder dat het start tarief in een taxi 11 Yuan is, dat klopt, alleen is dit omgerekent niet 11 euro, maar 1,10 euro (10 yuan = 1 euro ongeveer)... Dat scheelt nogal.
Een baco kost 40-45 yuan, dus zo'n 4,50 euro... (dit is de enigste keer dat ik baco noem in deze posting, nou, die ene die ik net voor het slapen gegaan gedronken heb niet meegeteld dan

). Het OV (metro) is erg goedkoop 2-5 yuan per ritje naar en van waar dan ook in Beijing. Ze gebruiken hier naast normale kaartje een soort pre-paid kaart a-la ov-chipknip.... Werkt echt perfect zo'n prepaid kaart waarmee je een ritje kunt betalen, werkt hier prima, alleen in nederland geeft dat ding dus problemen bij invoering....
Al die miljoenen fietsen heb ik hier niet gezien, er zijn natuurlijk wel fietsen, maar dat zijn hele kleintjes. Ze verkopen ze bij de supermakt voor zo'n 300 yuan (30 euro), maar ze zijn erg klein/laag, lijken net kinderfietsen. Had graag zo'n goedkopen typische chinese fiets gehad voor in Nederland, maar ze hebben mijn maat niet.
Vanmorgen naar
de verboden stad geweest, heel erg indrukwekkend om daar rond te lopen. Zeker omdat ik er het nodige over gezien had op tv. Het is echt bizar groot ezelfs als je alleen de opengestelde delen meerekent. Tof om in het echt te zien hoe het eruit ziet. Niet iets waar ik nog een keer heen zou gaan, want na 3 tempels//gebouwen zie je alleen maar hetzelfde. Wat ik wel indrukwekkend vond was een marmn paneel van 3 meter breed, 1,5 meter dik en 35 meter lang (weegt 200 ton). Die hebben ze op zijn plaats gekregen door inde winter een ijsbaan te maken waar ze dat ding overheen geduwt hebben. De entree is indrukwekkend, kan me echt voorstellen wat voor idee mensen vroeger gehad moeten hebben toen ze op audientie gingen bij de keizer.
Vanmiddag naar een tempel geweest(naam vergeten, vul ik later nog wel in),. Alles is/wordt hier gerestaureerd, en er wordt toegang voor gevraagt. De verborgen stad kost 60 yuan, die tempel 35 (nog goedkoop), maar ik denk dat daar kapitalen mee worden binnen gehaald, hoeveel mensen ik vandaag al in de verborgen stad heb gezien is bijna niet te beschrijven (10.000 per dag lkjkt me niet onmogelijk).
Daarna maar gaan shoppen (supermakt) aangezien we morgen een hele dag een bus met chauffeur hebben gehuurt voor een tripje (morgen meer). Heb maar snacks ingeslagen om de dag door te komen, verwacht onderweg geen eet tentjes te zien dsie iets verkopen wat ik lust/eet.