Hoi
Ik ga volgend jaar voor PWS(profielwerkstuk) op havo 5 (waarschijnlijk) een album in elkaar zetten. Dat doe ik samen met een vriendin die gaat zingen.
Mijn taken zijn:
-songwriten
-gitaar spelen
-en de rest eromheen
Die vriendin doet dus eigenlijk puur zingen wat ik geschreven heb...
Ik wil het met de pc bewerken, en alles thuis opnemen.
Nu zit ik met een cheap ass behringer geluidskaartje(verder niks op tegen, voor 30 euro meer dan prima!),
maar daar kan ik dus lastig gitaar+zang op een wat meer professionele manier mee opnemen.
Verder heb ik uit mijn oude DJ-tijdperk nog Reason 3.0 liggen(+refill), waar ik de uiteindelijke producties wil gaan maken.
Ik dacht aan een soort muziek zoals Sunlounger/DJ Shah(is meen ik Sunlounger toch)/Almadrava maken. Dus vocalen+gitaar+beat+evt extra synths en effecten met uiteindelijk een lounge-achtig geheel.
Dit om even een duidelijk beeld te scheppen wat ik wil gaan doen.
Het probleem is dus echter dat ik geen geluidskaart heb die volstaat.
Ook zit Reason op zo'n manier in elkaar dat je in principe niet zonder Keyboard met toewijsbare controllers kunt. Qua keyboard hoef ik maar simpele melodietjes te spelen, dus 2 klaviers zou in principe al genoeg kunnen zijn.
Mijn vraag:
Wat voor geluidskaart kan ik het beste nemen, wat niet te duur is(ik hoef er in principe maar 1 gitaar/mic input op te hebben, maar gitaar en mic op ieder kanaal apart zou ook handig zijn want dan kunnen die vriendin en ik realtime samen spelen)
Wat voor keyboard kan ik dan nemen?
En voor gitaareffecten toe te voegen, hoe kan ik dit het beste doen? Het goedkoopste is waarschijnlijk softwarematisch, ik meen dat er programma's zijn(standalone of VST, maar aangezien ik met Reason ga werken is VST niet echt een geweldige optie) die echt vette gitaareffecten kunnen toevoegen...
Ook heb ik nog een andere vraag: hoe kan ik de vocalen en gitaaropnamen het beste toevoegen aan de muziek die ik maak in Reason? Via Refill of kan dit (beter) anders?
BTW, ik zat te denken aan een keyboard zoals E-MU Xboard 25, of kunnen die Behringer dingen ook al volstaan voor iets wat in principe voor 1 periode hard nodig is?
en als Audio interface dacht ik aan de Edirol UA 4FX, wat in principe gitaareffectsoftware al wat meer overbodig maakt(al kun je met die effecten op die interface geen gruwelijk uitgebreide dingen doen)
Verder: de artiestennaam:
Ik heet Erik, zij heet Madelon.... iemand creatieve idee?n?? (A)
Voorbeeldje wat ik in gedachten had als stijl:
Klik!Gr. Erik