Horizonverbreding
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Twizz    posted on 01-07-2009 22:04
Hoi

Ik ga volgend jaar voor PWS(profielwerkstuk) op havo 5 (waarschijnlijk) een album in elkaar zetten. Dat doe ik samen met een vriendin die gaat zingen.
Mijn taken zijn:
-songwriten
-gitaar spelen
-en de rest eromheen

Die vriendin doet dus eigenlijk puur zingen wat ik geschreven heb...

Ik wil het met de pc bewerken, en alles thuis opnemen.
Nu zit ik met een cheap ass behringer geluidskaartje(verder niks op tegen, voor 30 euro meer dan prima!),
maar daar kan ik dus lastig gitaar+zang op een wat meer professionele manier mee opnemen.
Verder heb ik uit mijn oude DJ-tijdperk nog Reason 3.0 liggen(+refill), waar ik de uiteindelijke producties wil gaan maken.

Ik dacht aan een soort muziek zoals Sunlounger/DJ Shah(is meen ik Sunlounger toch)/Almadrava maken. Dus vocalen+gitaar+beat+evt extra synths en effecten met uiteindelijk een lounge-achtig geheel.

Dit om even een duidelijk beeld te scheppen wat ik wil gaan doen.
Het probleem is dus echter dat ik geen geluidskaart heb die volstaat.
Ook zit Reason op zo'n manier in elkaar dat je in principe niet zonder Keyboard met toewijsbare controllers kunt. Qua keyboard hoef ik maar simpele melodietjes te spelen, dus 2 klaviers zou in principe al genoeg kunnen zijn.

Mijn vraag:
Wat voor geluidskaart kan ik het beste nemen, wat niet te duur is(ik hoef er in principe maar 1 gitaar/mic input op te hebben, maar gitaar en mic op ieder kanaal apart zou ook handig zijn want dan kunnen die vriendin en ik realtime samen spelen)
Wat voor keyboard kan ik dan nemen?
En voor gitaareffecten toe te voegen, hoe kan ik dit het beste doen? Het goedkoopste is waarschijnlijk softwarematisch, ik meen dat er programma's zijn(standalone of VST, maar aangezien ik met Reason ga werken is VST niet echt een geweldige optie) die echt vette gitaareffecten kunnen toevoegen...

Ook heb ik nog een andere vraag: hoe kan ik de vocalen en gitaaropnamen het beste toevoegen aan de muziek die ik maak in Reason? Via Refill of kan dit (beter) anders?

BTW, ik zat te denken aan een keyboard zoals E-MU Xboard 25, of kunnen die Behringer dingen ook al volstaan voor iets wat in principe voor 1 periode hard nodig is?

en als Audio interface dacht ik aan de Edirol UA 4FX, wat in principe gitaareffectsoftware al wat meer overbodig maakt(al kun je met die effecten op die interface geen gruwelijk uitgebreide dingen doen)

Verder: de artiestennaam:
Ik heet Erik, zij heet Madelon.... iemand creatieve idee?n?? (A)

Voorbeeldje wat ik in gedachten had als stijl:
Klik!

Gr. Erik

What do you think about Horizonverbreding ??

Vote :   

Stefjuuh    posted on 01-07-2009 22:33
Naam: Maddik? Eron? Even snel, simpel, maar doeltreffend..

Mij is ooit een M-Audio Fast Track Pro aanbevolen:

Niet in bezit, maar waarschijnlijk wel DE optie als ik een soundcard ga kopen

Als Midi keyboard kan je ook weg met een Korg Nanokey, verkrijgbaar voor een eurotje of 50. Er zitten verder geen toewijsbare potmetertjes op. Wil je deze wel, denk ik dat elke keyboard wel zijn werk zal doen.
Twizz    posted on 01-07-2009 22:36
Poster: Stefjuuh
Naam: Maddik? Eron? Even snel, simpel, maar doeltreffend..

Mij is ooit een M-Audio Fast Track Pro aanbevolen:

Niet in bezit, maar waarschijnlijk wel DE optie als ik een soundcard ga kopen

Als Midi keyboard kan je ook weg met een Korg Nanokey, verkrijgbaar voor een eurotje of 50. Er zitten verder geen toewijsbare potmetertjes op. Wil je deze wel, denk ik dat elke keyboard wel zijn werk zal doen.

Indd, geen potmeters, en die heb ik waarschijnlijk best hard nodig wanneer ik met Reason werk.
En klinkt misschien alsof ik meteen alles wil, maar dat is niet zo; maar ik wil graag ook aanslaggevoelig(velocity-sensitive) keys, vooral van belang bij zo'n soort muziek waar je met 'feeling' moet spelen...

Nog n ander vraagje: welke mic klinkt goed genoeg voor producties waarbij er toch wel wat galmeffect enzo over de stem komt, en die meteen kan dienen als mic voor akoestische gitaar(2 vliegen in 1 wat duurdere klap is altijd beter dan 2 vliegen in 2 klappen die uiteindelijk samen duurder zijn?)
User edit by Twizz on 01-07-2009 @ 22:38:28 (39%)
Sebasz    posted on 01-07-2009 22:40
"samen met een vriendin die gaat zingen."

Daarbij kan ik je maar een tip geven: er is niks zo erg als mensen die denken te kunnen zingen maar dat eigenlijk niet kunnen, toch gaan zingen.
Dus beter zingt ze heel goed, want anders kan je het beter zonder vocals doen want anders sta je hard voor schut. Winking my eye
Twizz    posted on 01-07-2009 22:46
Poster: Sebasz
"samen met een vriendin die gaat zingen."

Daarbij kan ik je maar een tip geven: er is niks zo erg als mensen die denken te kunnen zingen maar dat eigenlijk niet kunnen, toch gaan zingen.
Dus beter zingt ze heel goed, want anders kan je het beter zonder vocals doen want anders sta je hard voor schut. Winking my eye
 Ik heb haar zelf al horen zingen, doet zangles, en schept er zelf echt niet over op, integendeel zelfs..

Ze zong gewoon goed genoeg voor leuke nummers, en met galm/reverb klinkt alles al snel nice:D
Sebasz    posted on 01-07-2009 22:56
Poster: Twizz
Ik heb haar zelf al horen zingen, doet zangles, en schept er zelf echt niet over op, integendeel zelfs..

Ze zong gewoon goed genoeg voor leuke nummers, en met galm/reverb klinkt alles al snel nice:D

Haha dat is wel zo idd :P
Stefjuuh    posted on 01-07-2009 23:10
Poster: Twizz

Indd, geen potmeters, en die heb ik waarschijnlijk best hard nodig wanneer ik met Reason werk.
En klinkt misschien alsof ik meteen alles wil, maar dat is niet zo; maar ik wil graag ook aanslaggevoelig(velocity-sensitive) keys, vooral van belang bij zo'n soort muziek waar je met 'feeling' moet spelen...

Nog n ander vraagje: welke mic klinkt goed genoeg voor producties waarbij er toch wel wat galmeffect enzo over de stem komt, en die meteen kan dienen als mic voor akoestische gitaar(2 vliegen in 1 wat duurdere klap is altijd beter dan 2 vliegen in 2 klappen die uiteindelijk samen duurder zijn?)

Nanokey is aanslaggevoelig, maar denk dat je beter een normalsize kan kopen.
Twizz    posted on 02-07-2009 14:51
Poster: Stefjuuh

Nanokey is aanslaggevoelig, maar denk dat je beter een normalsize kan kopen.

Hmm,,, is die aanslaggevoelig ja? Full-size maakt me niet zoveel uit, het is maar meer voor simpele melodietjes die gitaar moet begeleiden.. het is niet zo dat ik prof-klavier speler ben... maar aanslaggevoelig moet het wel zijn.

Misschien kan ik dan nanokey doen icm een usbcontroller....
Twizz    posted on 03-07-2009 22:39
Oke, als geluidskaart neem ik de Yamaha Audiogram 3.... man man man,, wat een ?-de-aal ding. De prijs,,, de functies, het design... gewoon geweldigCool Precies wat ik zoek, want ik kan er dus een condensermic(jawel, fantoomvoedingCool) op aansluiten ?f elektrische gitaar mee opnemen. en op het andere (stereo!)kanaal kan ik gewoon wat ik deed met mijn behringer UCA202, maar dan met betere kwaliteit, dus mijn djset doorrouten.? Als deze niet voldoende blijkt te zijn op het gebied van latency dan kan ik voor de 30 euro meer kostende tascam gaan, waar ik gitaar en zang tegelijk mee kan opnemen, (stel dat ik 2 mics heb dan... lees hieronder)

Als controller/keyboard ga ik gewoon voor de Behringer UMX25, it has to do the job... toch?(tenzij ik ergens tweedehands voor minder een betere aan kan komen)

En voor mic zit ik nu te twijfelen, ik heb me kunnen beperken tot 2 keuzes(tenzij er iemand nog echt een goede optie heeft)
Rode Nt-1a, zo ongeveer 's werelds bekendste studio mic. Voor 170 euro krijg ik dan een mic waar ik vocalen en akoestische gitaar mee kan opnemen.
Of ik kan gaan voor het setje UXL 990/991, dat zijn 2 microfoons, samen voor slechts 100 euro(!!), 1tje voor de zang, en eentje voor de akoestiche gitaar(kan ook voor overhead drums gebruikt worden, maar die heb ik niet dus:P)
Ik kan ook voor de UXL 990 gaan, daarmee krijg je ook al een goed resultaat voor akoestische gitaar, maar die kost slechts een tientje minder dan het setje(dit vind ik overigens erg apart).

De rode word een beetje beschouwd als de god van de condensermics onder de 1000 euro(en sommige mensen menen zelfs dat deze mic zich makkelijk kan meten met andere mics boven die prijs)
en de ulx schijnt gewoon ook een geweldige mic te zijn voor zijn bodemprijs.

Al bij al zou ik dan aan nieuwprijs dus ?f 280 euro kwijt zijn ?f (als ik voor de rode ga) 350...

Heeft er iemand hier nog iets op te zeggen? Of tips? Cool
User edit by Twizz on 03-07-2009 @ 22:57:29 (13%)
Twizz    posted on 08-07-2009 19:02
In voorbereiding op de nummers die ik wil gaan maken: die moeten in zomerse sfeer zijn.

Ik ben dus op zoek naar zee geluiden(jweetwel van water dat op het strand klotst en de wind enzo) en wat meeuwen,,,,,? en allemaal van die soorten geluiden(bijvoorbeeld geluiden die je savonds bij je vakantiehuisje hoort; krekels ik noem maar wat)

Weet iemand een samplepack waar dit inzit of eventueel een refill of andere presets?

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

178 Users online: 123 Guests (55 Unknown)
Pages generated today : 44.591
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.938.136