Ik heb bijna 5 jaar met Traktor gewerkt vanaf Final Scratch 2. Een hele tijd gebruikte ik geen tijdcode meer maar midi controllers.
Toch heb ik een paar weken geleden de stoute schoenen aan getrokken en een Vestax VCI-300 gekocht die met Itch werkt. Dat is een afgeleide van Scratch Live maar dan voor een controler. Ik ben helemaal verkocht vanaf het eerste moment. Het enige wat ik zeer regelmatig gebruik is loops en effecten heel sporadisch dus dat is voor mij niet doorslag gevend.
Sinds de upgrade naar Traktor pro ben ik het goede gevoel kwijt van Traktor. Ik had nog steeds op mijn Macbook Traktor 3.4.1 en Pro naast elkaar staan. Ik bleef maar met de oudere versie werken omdat de pro versie heel veel stappen terug is ten opzichte van vorige versies. Daardoor ben ik het vertrouwen in Traktor kwijt geraakt.
Scratch Live heb ik wel vaker gezien bij een bevriende DJ maar ik vond het er gebruiks onvriendelijk uit zien. Het geluid van die SL1 geluidskaart vond ik ook niet om over naar huis te schrijven.
Een paar weken geleden liep ik bij Feedback naar binnen voor een kabeltje en zag daar de NS7 staan met Itch als software. Ik kon er natuurlijk niet met mijn handen vanaf blijven en heb er even mee staan spelen. Binnen 10 seconden was ik verkocht. Het werkte als een tiet! Precies het gevoel als vinyl en met Itch werkt het ook fantastisch. Met de knopjes op de NS7 bedien je de hele software. Aangezien de NS7 meer voor turntablism is dan voor house plaatjes mixen ging ik maar eens bij de VCI-300 kijken. Dat werkt ook met Serato Itch en op de VCI-300 zitten ook alle knoppen om de software te bedienen.
Het mooie is dat het out of the box direct werkt. Het gevoel van beatmatchen is veel meer het echte gevoel. Het is moeilijk uit te leggen maar met mijn jaren lange Traktor ervaring was ik heel snel om naar Serato.
Ik heb me in het begin ook laten beinvloeden door hoe het scherm er uit ziet maar dat is natuurlijk heel onbelangrijk. Het analyzeren van de muziek doet Serato veel beter dan Traktor en dat maakt een enorm verschil.
De effecten mis ik niet op het moment. Voor de liefhebbers daarvan is er inmiddels bevestigt door Serato dat er effecten aan zitten te komen.
Mijn verhaal gaat voornamelijk over Itch dat realiseer ik me maar de engine van SSL en Itch is hetzelfde.