uitvoering van meubel idee (2/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Mathiz    posted on 14-06-2009 15:53
Heb twee grote mdf platen gekocht en het is de bedodling om na de vakantie hieruit een meubel te vervaardigen. Ik wil er echt mijn werk in steken met alles dus netjes tot in de puntjes afgewerkt. Heb verschillende ontwerpen gemaakt maar wil nu dus eerst weten wat juist mogelijk is en hoe ik het best zoiets kan bouwen.
-Is er een mogelijkheid om zonder nagels te werken? (had ergens iets gelezen met houtlijm en groeven maar hoe werkt dit juist?)
-Hoe kan je een bocht in hout maken dus bv de zijkanten van de tafels die langs heel de zijde naar beneden krommen.
-Hoe bouw je led verlichting in ?
-Hoe kan je je cdj of tt's inbouwen.
-om gaten voor de apparatuur te snijden (tt of cdj's) doe je dit het beste met een figuurzaag?
-is er een mogelijkheid om heel de booth te laten zweven zonder steunpoten.
Ik heb al reeds verschillende ontwerpen gemaakt en zal deze een van de dagen erbij zetten.
Ik zal ook de ruimte posten en wie zin heeft om iets te ontwerpen ,laat zich maar goed gaan en als het echt iets is wil ik altijd een beloning geven (itunes credits ofzoo,...)
User edit by Mathiz on 14-06-2009 @ 15:53:17 (1%)

What do you think about uitvoering van meubel idee ??

Vote :   

voltcontrol    posted on 15-06-2009 14:45
Poster: matezo
En onze kast beneden (zwevend meubel waar verschillende andere zwevende kasten op steunen)hebben ze met stalen pinnen vastgezet dmv betonboor is dit bij een hangend meubel voor mijn doeleinden ook nodig of kan dit op een andere (makkelijkere) bouwvriendelijkere manier?
 Je zal met een zwevend ding OF iets in de muur moeten maken OF iets met tegengewichten moeten gaan bedenken, maar dat lijkt me nog veel lastiger.
Mathiz    posted on 15-06-2009 16:06
Er zijn ondertussen nog wat vragen in me te binnen geschoten.
-Hoe verkrijg je een echt een blinkende glanslak dat het bijna plastic lijkt en welke kleur zou een mooie kleur zijn voor mijn booth de muren in de kamer zijn donkerrood en lichtgrijs.(Ik dacht aan lcihtgrijs met een groene touch of helemaal wit).
-Op welke manieren kan je scherpe hoeken van het meubel afronden ?
-en hoe maak ik cinch aansluitigen in het meubel zoals tevens ook inde rechter onder poot van het witte meubel bovenaan het topic?
Tfvs    posted on 15-06-2009 16:06
hee matezo, ik heb me hier ook een tijd mee bezig gehouden en ik zou graag willen weten wat je gaat in bouwen ik heb namelijk een paar ideeen.. ik werk wel met een frees in het ontwerp dus van die groeven maar ik zou dat niet gaan gebruiken tenzij je ergens een frees vandaan kan halen wat het is wel echt super geil en stevigWinking my eye is namelijk ook echt niet nodig al doe je het goedWinking my eye ik post hier ff mijn id en dat is verreweg het makkelijkste en meest sterke en je verspeelt geen ruimte ..;

bij dit ontwerp kun je dus het bovenste stuk eraf halen en eventueel meenemen, de bovenkant word dan in plaats gehouden door de kleine pinnetjes in de hoeken die erdan in steken. ook het gat wat je links ziet is voor je bekabeling, in elke volgende laag naar boven zit er in het kleine deel een gat naar boven en dus ook in de bovenste laag, dit is verreweg het makkelijkst en ook vooral stevig (al praat je over zelfbouw) al geef je ff door wat voor gear je hebt maak ik wel wat voor je en eventueel dit ontwerp en dan pas ik de bovenkant aan.. stuur me maar een pm! vind het namelijk leuk om te doenWinking my eye
greetz

edit: ook hoe dik je hout is en de verdere specs zoals hoogte breedte etcWinking my eye
User edit by Tfvs on 15-06-2009 @ 16:07:13 (7%)
Rubbertje    posted on 15-06-2009 17:16
Ik heb zelf ooit is op z'n Royce/Hoerboard style een meubel gemaakt;
'T is alleen dat dit erg laag zit, hehe;

Daarom ooit een wat, naar mijn mening, mooiere;

Misschien heb je er wat aan, misschien ook niet Happy, laughing
User edit by Rubbertje on 15-06-2009 @ 17:17:38 (42%)
tom-j    posted on 15-06-2009 17:18
Poster: Rubbertje

die zijn echt mooi:D!
main    posted on 15-06-2009 17:20
@tfvs? zit er aan te denken om die van jou na te bouwen, kun je via pm het geheel doorsturen? dus hoe alles eruitziet?
Mathiz    posted on 15-06-2009 17:36
zou nog iemand even op mijn laatste bovenstaande vraagjes kunnen antwoorden
Roalin    posted on 15-06-2009 17:41
- Ga naar een schilderswinkel toe...
- Bovenfrees
- Gewoon kopen (cinch chassis)
Mathiz    posted on 15-06-2009 17:50
en hoe zou ik de houtverbindingen mooi kunnen afwerken? ik las al kneedbaar hout ,verhard dit dan eenmaal aangebracht en dan opschure?Ik las ook plamuren maar ik heb ergens anders gelezen dat dit dan nog altijd zichtbaar blijft iemand met de beste methode ?
User edit by Mathiz on 15-06-2009 @ 17:51:20 (2%)
voltcontrol    posted on 15-06-2009 19:42
Er zijn ondertussen nog wat vragen in me te binnen geschoten.
1-Hoe verkrijg je een echt een blinkende glanslak dat het bijna plastic lijkt en welke kleur zou een mooie kleur zijn voor mijn booth de muren in de kamer zijn donkerrood en lichtgrijs.(Ik dacht aan lcihtgrijs met een groene touch of helemaal wit).
2-Op welke manieren kan je scherpe hoeken van het meubel afronden ?
3-en hoe maak ik cinch aansluitigen in het meubel zoals tevens ook inde rechter onder poot van het witte meubel bovenaan het topic?

1 paar lagen grondverf, paar lagen hoogglans lak, met transparante lak aflakken. OF het meubel met HPL beplakken.
2 Frezen. Of sowieso (kwart)ronde strips hout gebruiken voor de hoeken, maar dat hadden we al gezegd.
3 Cinch aansluitingen kopen en erin verwerken. Neutrik is een erg goed merk hiervoor.

Maargoed, als ik zo al je vragen lees vrees ik voor de goede afloop van een groot project.

Ik zou eerst een klein testmeubeltje bouwen om de technieken die je moet aan gebruiken onder de knie te krijgen.
User edit by voltcontrol on 15-06-2009 @ 19:43:23 (24%)
dJORD    posted on 15-06-2009 20:44
misschien handig als je begint om een blog bij te houden van het bouwprocesCool
Mathiz    posted on 15-06-2009 21:01
zal ik zeker doen!
dJORD    posted on 15-06-2009 22:00
ik kijk er in iedergevan naar uitCool
Mathiz    posted on 16-06-2009 12:53
Nu ik eens wat info heb opgezocht over de bovenfrees ben ik van plan deze aan te kopen maar hier boven zij voltcontrol dat je daarmee hoeken kan afronden maar volgens mij heeft hij me vekeert verstaan hij bedoelt denk ik een een tafelblad rond maken. maar ik bedoel de hoeken van de verbing tussen twee mdf platen.dus zoals hieronder in zij aanzicht gezien dan de linkerbovenhoek afronden.Kan dit ook met een bovenfrees en hoe dan juist?
!-------
!
!
User edit by Mathiz on 16-06-2009 @ 13:04:02 (5%)
Mathiz    posted on 16-06-2009 21:44
zie hier het ontwerp als iemand nog nuttige tips of modificaties weet . Laat ze dan maar horen!
User edit by Mathiz on 16-06-2009 @ 21:45:05 (1%)
main    posted on 16-06-2009 22:10
Poster: Rubbertje

als je dit in je kamer hebt staan heb je zeker gruwlijke kamer WOW
voltcontrol    posted on 16-06-2009 23:41
@ Matezo , erg leuk ontwerp!
misschien niet van toepassing voor jou, maar een ideetje: ik zou de ruimtes voor de spelers 4X draaitafelformaat maken en als je kleinere spelers in het 'draaitafelgat' zet daar inlays omheen bouwen. Zo kun je je meubel bij een willekeurige wisseling van apparatuur blijven gebruiken. Ook het 'mixergat' zou je groter kunnen maken en er een inlay 'om' kunnen maken.

Goed voorbeeld van de inlays zie je bij bijv Hoerboard:

@ Tfvs: Je ontwerp lijkt behoorlijk op de Expedit hack: http://www.instructables.com/id/Ikea-DJ-Console/
User edit by voltcontrol on 16-06-2009 @ 23:45:20 (24%)
Sandr    posted on 16-06-2009 23:53
zie hier het ontwerp als iemand nog nuttige tips of modificaties weet . Laat ze dan maar horen!

Ik zou een meubel maken waar je je apparatuur gewoon opzet.? Zo strak inbouwen kan ten koste gaan van de koeling van je apparatuur, het is onhandig als je het af en toe moet meenemen en persoonlijk vind ik het niet lekker werken ook....

Verder lijkt het me raadzaam om je meubel wat groter te maken als dat kan. Dan blijft er ruimte over voor een eventuele 4de tt of bijvoorbeeld je cd map.

Ook ben ik benieuwd wat de hoogte van je meubel wordt? Als je hem te laag maakt ga je snel last van je rug krijgen!
Play that funky music white boy....
Tekhead    posted on 17-06-2009 01:38
Nu ik eens wat info heb opgezocht over de bovenfrees ben ik van plan deze aan te kopen maar hier boven zij voltcontrol dat je daarmee hoeken kan afronden maar volgens mij heeft hij me vekeert verstaan hij bedoelt denk ik een een tafelblad rond maken. maar ik bedoel de hoeken van de verbing tussen twee mdf platen.dus zoals hieronder in zij aanzicht gezien dan de linkerbovenhoek afronden.Kan dit ook met een bovenfrees en hoe dan juist?
!-------
!
!
 Ik kan uitleg van voltcontrol alleen maar beamen. Als je mooie rondingen wilt maken en je gear echt mooi wil inbouwen heb je een bovenfrees nodig, daarmee werk je tot op de mm juist, en je kan nooit zo een mooie afwerking krijgen met figuurzaag als met een frees. Om die mooie ronding aan de zijkanten te verkrijgen zoals jij wilt kom je met een bovenfrees niet aan die grote van ronding, voor deze heb je een freestafel nodig, met een vaste frees met motor, de zogenaamde toppie, want er zijn geen half ronde frezen beschikbaar met dermate grote afmeting voor een bovenfrees. Met MDF gaat een ronding trekken niet lukken, om eenvoudige reden, dat MDF geperste houtpulp is, en buigen alleen gaat bij sommige massieve houtsoorten. Probeer eerst een simpele booth te maken, dat is al moeilijk genoeg. Theorie en praktijk liggen mijlenver uit elkaar
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Thomassz    posted on 17-06-2009 07:47

Misschien een stand voor een cd map / laptop??? je weet maar nooit :P ow en een hp houder?
btw wel erg mooi ontwerp!!
User edit by Thomassz on 17-06-2009 @ 07:47:33 (2%)
Mathiz    posted on 17-06-2009 12:36
@voltcontrol: ja maar indien ik echt grote veranderingen zou doen kan ik ook gwn de bovenplaat eraf halen beetje bijfrezen of gwn een stuk nieuw mdf kopen (dat heb ik er nog wel voor over want dat ziet er stukke mooier uit)
@sander:Het wordt 94 cm hoog
@tekhead:Ik ga zeker een bovenfrees kopen maar ik heb het hier niet over rondingen aan de zijkant van de tafel in een grote boog nee ik bedoel gewoon dat de randjes niet scherp zijn maar mooi egaal?Met welke apparatuur verwezenlijk ik dit?gewoon schuren lijkt me te onregelmatig?.
@thomassz: ik ga de plank op die pootje iets breder nog maken zodat er schuin tegen de muur een cd map op kan .Ik heb onder de tafel dat kastje onderverdeeld in vakjes (langs elke zijkant juist breed genoeg voor platen dan het middeste vak voor cd's recht staand en in het midden een klein vakje voor hp)
Mijn intentie is dus ook nog om in het opbergvak onder het ingebouwde materiaal achter de platen, cd's,etc.. ledjes in te bouwen zodat er een (blauwe) gloed uitkomt.Tevens ben ik ook nog aan het twijfelen om er vanboven ook nog in te werken maar ik denk dat het dan te kitcherig word.bijvoegels zijn altijd welkom! (ga het pas bouwen over een week)
User edit by Mathiz on 17-06-2009 @ 12:39:10 (4%)
Seca    posted on 17-06-2009 15:39
Als je de randjes niet scherp wilt neem je gewoon een bovenfrees & koop je hiervoor gewoon een afrondingfreesje. Je kunt natuurlijk ook met een schaaf de randjes?breken.

Oja, en als je echt een bovenfreesmachine wilt kopen, de prijzen liggen serieus uiteen.
Zo kost een bovenfreesmachine van "den aldi" misschien 20-50?, en een makita, bosch, dewalt, ...?kwaliteitsmerk bovenfreesmachine kan 500? kosten.
User edit by Seca on 17-06-2009 @ 15:42:54 (100%)
Roalin    posted on 17-06-2009 16:00
@ Matezo

Dat bedoelde Voltcontrol ook. Dat als je iets anders krijgt het makkelijk te modificeren is.

Ik zou hem trouwens hoger dan 94 cm maken. Ikzelf heb het hier?(bovenkant gear) op ong. 110 cm.
90 cm hoog is vrij normaal, maar je bouwt het in, dus tel er de?hoogte van de gear nog bij op.?
En die plank is leuk, alleen als er een map op ligt kun je die niet goed zien.
Dus misschien schuin?
User edit by Roalin on 17-06-2009 @ 16:01:51 (34%)
WalterRavensberg    posted on 17-06-2009 16:20
en zo zie ik hier gewoon wat leuke ideetjes voorbij komen... thanks mannen...
Mathiz    posted on 17-06-2009 16:46
@roalin het meubel is 90 cm hoog het verhoogje 15 cm :90+15=105 ikzelf ben 176 dus dat zal ng wel lukken omde cd map goed te zien Winking my eye

141 Users online: 7 Guests (134 Unknown)
Pages generated today : 5.563
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.678.515