Hoor bass niet overal (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Ridalio    posted on 30-04-2009 20:53
Ik heb een probleem met het plaatsen van mijn speakers op mijn kamer.
Hoe kan ik ze het beste neerzetten wil ik de bass overal horen?
Want er zit goede bass in maar je hoort het maar op sommige plekken op mijn kamer.
Het zijn 3 weg speakers (Technics SB-R3). 

What do you think about Hoor bass niet overal ??

Vote :   

djjw    posted on 01-05-2009 23:31
Oke ,I'm confused..!

Hebben we het nou over een studio (produceren)
of
hebben we het over een dj booth geluid (draaien)

Dat is een aardig verschil zeg maar!

Tell me!
skyline643    posted on 01-05-2009 23:34
De topicstarter heeft het over zijn dj-set (draaien dus en niet producen), ik dus ook.
Prozei    posted on 01-05-2009 23:51
heb dit probleem ook in de studio mijn oplossing een equalizer over de output en het laag opschroeven
djjw    posted on 01-05-2009 23:53
Dan moet je niet moeilijk doen idd..
Gewoon die 2 knopje terug draaien van tweeter en midrange,  volume omhoog en knallen!

Maar uit die speakers een dikke bass krijgen zal niet echt gaan..

*Edit*

Externe EQ kan natuurlijk ook, maar vraag me af hoelang de boxen dan mee gaan
als je echt een dikke bass probeerd uit die speakers te krijgen!

*Edit 2* (late leeuw humor mode)
Als je een externe EQ er tussen gaat zetten en dus je bas opkrikken,
hou dan even bij hoe lang het duurde voordat je ze kapot had.
Kunnen we er misschien een prijs vraag van maken!
User edit by djjw on 01-05-2009 @ 23:58:09 (100%)
RAS    posted on 02-05-2009 01:14
leuk trucje: Basspeaker neerzetten op de plek waar je staat/zit. Daar waar je basgeluid vervolgens het beste klinkt moet je dan je basspeaker neerzetten.
Bouncy    posted on 02-05-2009 10:05
Poster: djjw
*Edit*

Externe EQ kan natuurlijk ook, maar vraag me af hoelang de boxen dan mee gaan
als je echt een dikke bass probeerd uit die speakers te krijgen!
n!

JE WEET ZELF NIET EENS WAAR JE HET OVER HEBT! ONZIN ONZIN ONZIN!

Een speaker gaat heus niet kapot van dikke bass! Zolang je in een 400Watt box niet meer dan 400Watt stuurt gaat hij cker niet kapot(uitgaande van dezelfde weerstand) (ja, ik hang ook versterkers van 1000Watt aan m'n 200Watt midjes, maar ik weet wat ik doe). 

Dus, zolang je geluid niet gaat clippen, dat wil zeggen, dat het geluid niet gaat vervormen (gelijkspanning), en je er niet te veel vermogen in stuurt, blijven die boxen heel!

En, bij het draaien wil je toch ook goed geluid hebben wat niet hard hoeft te gaan? of doe ik het nu al jaren verkeerd? (ja, ik zet het ook wel eens hard als ik sta te draaien, maar het grootste gedeelte van de tijd staat het op iets van 70 a 80 dB)

Estacy    posted on 02-05-2009 10:13
Bouncy heeft gelijk. Je maakt een speaker niet snel kapot met veel bass, tenzij je hem over-powert. Alhoewel je een speaker wel op kunt blazen als de frequenties maar laag genoeg zijn, op Youtube staan al genoeg van die bass-tester liedjes. Die kunnen je speakers anders best mollen! (hoe weet ik dat toch...) Er zit inderdaad een groot verschil tussen producen en draaien. Als je producet, wil je referentie monitors. Met draaien kan ik me voorstellen dat je de bass wil voelen.

edit: maar inderdaad, dan moet die speaker wel clippen.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 02-05-2009 @ 10:14:00 (12%)
Bouncy    posted on 02-05-2009 11:13
Poster: Estacy
Bouncy heeft gelijk.

T moet niet gekker worden als ik geen gelijk heb :P K vertel gewoon exact hetzelfde als Roel Toering (eigenaar stable studio arnhem) mij op school verteld!

Maareuh, om de bass te kunnen voelen heb je geen clippende speaker nodig hoor!
djjw    posted on 02-05-2009 12:50
oke.. jij zal het weten.. bouncy!
dus een set boxen kun je niet opblazen door er extern een hoop extra laag inteknallen?
goed dat je dat weet zeg.. 60% van de kapotte speaker problemen opgelost!

hij heeft daar een set hifi speakers staan!
die zijn echt niet hufterproof..
hifi speakers zijn niet gebouwd op extra (extern) bass weergave en helemaal al geen 3 weg speaker systeem..

ik ben blij dat jij bij mij geen pro audio systeem hoeft aanteleggen!

Bouncy heeft gelijk

Gelukkig wordt dat bevestigd door iemand die zijn versterker open gaat schroeven
om de binnen kant van een potmeter tereinigen!!
Cool

User edit by djjw on 02-05-2009 @ 13:11:06 (56%)
Bart_    posted on 02-05-2009 13:26
Poster: Bouncy

JE WEET ZELF NIET EENS WAAR JE HET OVER HEBT! ONZIN ONZIN ONZIN!

Een speaker gaat heus niet kapot van dikke bass! Zolang je in een 400Watt box niet meer dan 400Watt stuurt gaat hij cker niet kapot(uitgaande van dezelfde weerstand) (ja, ik hang ook versterkers van 1000Watt aan m'n 200Watt midjes, maar ik weet wat ik doe). 

Volgens mij praat jij hier dikke 'ONZIN ONZIN ONZIN!'...
Want jou zet ik nevernooit achter mijn mengpaneel of speakerprocessor.
Reden?
Jij beweerd dat als ik; op m'n speakerprocessor m'n bas wat meer geef, en op het mengpaneel de low-EQ volopen zet en daarna alles op vol vermogen zet (wat de speaker aankan) dat ik mijn subs NIET opblaas?

Dus, zolang je geluid niet gaat clippen, dat wil zeggen, dat het geluid niet gaat vervormen (gelijkspanning), en je er niet te veel vermogen in stuurt, blijven die boxen heel!

Dus als ik mijn EQ op mijn mixer hélémaal open draai, en ik niets in het rood naar mijn versterker toestuur, dan vervormen mijn speakers niet?Cool

Met een beetje logisch nadenken ben je al zover dat jou uitleg gewoon lulkoek is.
De enige goede optie voor deze jongen is een extra subwoofer/basspeaker.
Een 12" speaker is gewoon NIET gemaakt om bas te produceren, simpel.
Voor bas weer te geven zijn subwoofers uitgevonden (voor voelbare bas teminste, wat de TS wilt...)

En raar maar waar, niemand heeft in dit topic gezegt: 'je moet er een subwoofer bij plaatsen, dan is je probleem opgelost'
djjw    posted on 02-05-2009 13:39
Ik vraag me ook af wat voor versterker er gebruikt wordt?
zit dit gewoon op een aux ingang van een hifi set of zijn de 3 weg
speakers aangesloten op een (semi)proffesionele versterker?

Edit*
Laten we maar ophouden of dat een 3weg speakers syteem
op teblazen is door er extern extra bas in teknallen, want ik heb
echt geen zin me temoeten verdedigen.

Als mensen me niet geloven moeten ze het maar uitproberen!

Ik stel voor tebeginnen met +32 extra db laag, en dan af tebouwen tot het lekker klinkt
User edit by djjw on 02-05-2009 @ 14:24:06 (100%)
Bouncy    posted on 02-05-2009 14:13
Poster: Bart_
Dus als ik mijn EQ op mijn mixer hélémaal open draai, en ik niets in het rood naar mijn versterker toestuur, dan vervormen mijn speakers niet?Cool

Ik zeg, zolang er geen vervorming is (gelijkspanning) dan jaag je je speakers moeilijk naar de klote!

Misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd door mij!
Bart_    posted on 02-05-2009 15:51

Ik zeg, zolang er geen vervorming is (gelijkspanning) dan jaag je je speakers moeilijk naar de klote!

Maar als je bij 12" speakers je EQ op 3 uur zet, dan vervormen ze al hoor...
(eigen ervaring...)
tairip    posted on 02-05-2009 15:57
Poster: Bart_

Maar als je bij 12" speakers je EQ op 3 uur zet, dan vervormen ze al hoor...
(eigen ervaring...)

? Dit is echt een wiko opmerking. Afhankelijk van je EQ hoeveel dB hij versterkt en afhankelijk van welke el cheapo speaker enz. enz. Ik heb het nog niet meegemaakt met een Pioneer/Reloop/Stanton op Mackie's, SRM's, LEM, EV enz....

Estacy    posted on 02-05-2009 15:59

Gelukkig wordt dat bevestigd door iemand die zijn versterker open gaat schroeven
om de binnen kant van een potmeter tereinigen!!
Cool

welke versterker? ik heb een marantz versterker, en die werkt al een kwart eeuw (was van mijn vader) perfect. Ik reinigde trouwens mijn mixer, die het nouw weer perfect doet. Persoonlijk vindt ik dat er best veel verschil zit tussen een mixer en een versterker. Maar waarom zou je in hemelsnaam speakers opblazen? als je gewoon rustig met je speakers omgaat en niet te hard zet, dan blazen ze niet zo snel op. Bovendien WIL je niet eens het geluid zo knoephard hebben dat het geluid vervormt, is toch maar slecht voor je oren, zeker in een kleine slaapkamer.
djjw    posted on 02-05-2009 16:02
offtopic
Excusses..geen versterker, maar mixer..

Niet netjes, om je erbij tebetrekken van mij..
Maar pas op wat je zegt, op een forum zijn mensen die er informatie komen zoeken,
die niet weten of er iemand wel of geen verstand van heeft.
het zelfde zoals waarschijnlijk ook jij en ik dingen opzoeken op internet..
Die mensen gaan zomaar uit van wat iemand typt.

en in dit geval heeft bouncy geen gelijk..

je kan niet ongestraft de bass oppompen en een externe eq op 3weg hifi boxen.
Het gaat de topic starter erom overal een goed duidelijke bas tekrijgen..

Een argument van.. Dan moet je hem niet tehard zetten is niet goed.
Iedereen zoekt de grens wel eens op.

User edit by djjw on 02-05-2009 @ 16:14:34 (100%)
Estacy    posted on 02-05-2009 16:04
kijk, dat verandert al een hoop :p toch heeft die mixer vrij weinig tot geen betrekking tot dit topic.
djjw    posted on 02-05-2009 16:16
Klopt,de mixer helemaal niks, maar wel je algemene kennis over algemene electronica.
Maar laten we verder on topic blijven!
hoewel de ts zelf verder niet veel meer gezegd heeft.:d
Estacy    posted on 02-05-2009 16:22
Hoezo algemene kennis over electronica? ik ben 14, en je kunt zeggen wat je wilt, maar mijn mixer kraakt niet meer na een goede schoonmaak beurt, dus ja...
Bouncy    posted on 02-05-2009 19:25
en in dit geval heeft bouncy geen gelijk..

je kan niet ongestraft de bass oppompen en een externe eq op 3weg hifi boxen.
Het gaat de topic starter erom overal een goed duidelijke bas tekrijgen..

Een argument van.. Dan moet je hem niet tehard zetten is niet goed.
Iedereen zoekt de grens wel eens op.

Mijn welgemeende excuses bij deze!!

Maar eigenlijk bedoelde ik m'n verhaal anders, zolang een speaker niet gaat clippen (gelijkspanning) kan hij heel veel hebben! En uit een 12" kun je echt wel lekkere sub halen hoor! (k heb hier een 10" Subje staan, klinkt ook lekker)
Bart_    posted on 02-05-2009 21:02

Maar eigenlijk bedoelde ik m'n verhaal anders, zolang een speaker niet gaat clippen (gelijkspanning) kan hij heel veel hebben! En uit een 12" kun je echt wel lekkere sub halen hoor! (k heb hier een 10" Subje staan, klinkt ook lekker)

Ja, maar in je subje zit een aangepaste filter voor een sub hé.
In de TS zijn 3-weg speakertjes zit geen filter voor een sub he, maar in dit geval voor een top/HiFi-speaker.

Poster: Tarip

? Dit is echt een wiko opmerking. Afhankelijk van je EQ hoeveel dB hij versterkt en afhankelijk van welke el cheapo speaker enz. enz. Ik heb het nog niet meegemaakt met een Pioneer/Reloop/Stanton op Mackie's, SRM's, LEM, EV enz....

Sorry Tarip, heb het verkeerd verwoord, ik bedoelde (uiteraard) een HiFi 12" speaker...
Er zijn ook wel speakers in de DJ-branche (K-112, ...) die dat doen als je de EQ op 3 uur zet, maar zoals je al zei; bij een beetje kwalitieve top (SRM450, D400, ...) zal dit (uiteraard) niet gebeuren.

voltcontrol    posted on 03-05-2009 22:11
Naast een paar kloppende remarks lees ik veel onzin in dit topic.

Geluid is een trilling van lucht. 'Bas' is een trilling met een lage frequentie.

Bas laat zich moeilijk stoppen omdat de 'trage' trilling minder last heeft van objecten in het pas van de trilling dan de hoge/middentonen in het geluidsspectrum.

Maargoed, wat ik eerst zou doen:

Kijken of je speakers uit fase zijn (van EEN speaker dus de bekableing omwisselen) als dit ineens meer geluidsopbrengst geeft weet je dat het stereobeeld uit fase was en het nu goed zit. Omgekeerd resultaat, naja dan was het al in fase.

Geen faseprobleem meer? Probeer dan je speakers anders in de ruimte te plaatsen.
Die Technics SB-R3 zijn iig prima kasten. (Ervanuitgaande dat ze in een goede conditie zijn).
djjw    posted on 03-05-2009 22:19
Ik denk bovenal dat hij er meer uit wil halen dan erin zit..
De opstelling van de boxen is wel wat uit tehalen idd.
Maar waarschijnlijk niet wat hij wil!
Ridalio    posted on 03-05-2009 23:16
Ik snap wel dat er geen super geluid uit die speakers te halen valt, maar op sommige plaatsen klinkt de bass toch zeker wel veel beter dan op andere plaatsen!
maar ik ga jullie tips een uitproberen, Heel erg bedankt hiervoor!!!!

This is an old Topic

No new postings for 5.851 days.
 Post CommentThat would be 195 months
or a whopping 16 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

195 Users online: 13 Guests (182 Unknown)
Pages generated today : 65.748
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.543.749