Beatmatchen, langzamer of sneller (4/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Ridalio    posted on 07-04-2009 15:08
Hallo,

Ik heb een vraag over het beatmatchen.
Heb sinds kort 2 cdj's gekocht maar ben hier nog niet zo goed in.
Vaak weet ik niet of een beat sneller of langzamer moet gaan...
Hoe kan ik hier het beste achter komen? Gewoon door veel te oefenen of zijn er ook een soort van 'tructjes' voor?

What do you think about Beatmatchen, langzamer of sneller ??

Vote :   

stefanpro    posted on 25-04-2009 13:21
probeer ook als je hoort dat de track bijv sneller moet om bij die andere te komen te kijken hoeveel de jog wheel voor/achteruit moet daaruit kun je zien hoeveel de pitch omhoog of laag moet. als je bijvoorbeeld. heel veel moet draaien met jogwheel naar voren betekent dat de pitch omhoog moet, voor de rest natuurlijk veeeel oefenen:P
thomassmith    posted on 25-04-2009 15:17
je moet je gwoon helemaal kapot oefenen
Winston    posted on 25-04-2009 17:16
Je kunt beatmatching leren volgens leerfasen bv:

fase 1: oefenen met nauwkeurig instellen van cuepoints en precies starten op de downbeat van de draaiende track. Dit leer je dus het snelst.

fase 2: oefenen door starten en steeds meteen terug te gaan naar het cue point zodra je hoort dat het maar een fractie uit de maat gaat. En dan de pitch bijstellen. Als je headphone track iets te traag is, pitch versnellen en etc. omgekeerd. Deze twee stappen net zolang tot hij 24 beats, liever 32 beats, gelijk blijft lopen.
Je leert hoeveel de pitch omhoog/omlaag moet afhankelijk van het aantal beats voordat je voor het eerst hoort dat de tracks niet meer gelijk lopen. Natuurlijk begin je altijd op de nulstand. Het gaat in deze fase om te leren het ritme gelijk te krijgen. In de maat laten lopen bereik je door precies te (her)starten op de downbeat.

fase 3: oefenen door te starten en meteen te pitchbenden als je hoort dat de track een fractie uit de maat loopt, en tegelijk de pitch bij stellen. Alleen als je in de war bent ga je terug naar de cue.
In deze fase gaat het om de tracks weer in de maat te laten lopen, downbeat op downbeat, zonder steeds op cue te drukken, maar door te benden, en tegelijk ook het ritme gelijk te krijgen met de pitch. Je spaart je cue knop hiermee.

fase 4: je werkt uitsluitend met de pitch fader. De pitch bend bebruik je alleen als je verkeerd bent gestart (bijna nooit dus, want je bent meester in fase 1).
Zowel ritme, is de pitch snelheid, en het in de maat laten lopen door inhalen en remmen doe je nu razendsnel met de pitchfader. Je bent namelijk nu meester in fase 2 en 3.
Voordeel is dat je 1 hand dan vrij hebt om gain en EQ settings en eventueel andere setings te regelen of misschien een effect te doen op de spelende track. Handig als je razendsnel een track gereed wil of moet hebben.

Tic Toc
User edit by Winston on 25-04-2009 @ 17:47:37 (11%)
Winston    posted on 25-04-2009 17:19
O ja, de meeste mensen, waaronder ik, blijven hangen in fase 3. Cool

Maar beatmatching gaat dus om bpm =snelheid =ritme gelijk te krijgen en om de tracks ook in maat = downbeat op down beat (= in-phase in het engels)  te laten lopen.

Hoe je kan horen kan niemand precies uitleggen, maar het leren kan met allerlei tips wel worden versneld.
Tic Toc
User edit by Winston on 25-04-2009 @ 17:24:01 (100%)
ThijsG    posted on 25-04-2009 17:25
Poster: Winston

fase 2: oefenen door starten en steeds meteen terug te gaan naar het cue point zodra je hoort dat het maar een fractie uit de maat gaat. En dan de pitch bijstellen. Als je headphone track iets te traag is, pitch versnellen en etc. omgekeerd. Deze twee stappen net zolang tot hij 24 beats, liever 32 beats, gelijk blijft lopen.

Juist niet meteen terug naar cuepoint, want als je hoort dat-ie een fractie ernaast gaat, kan je waarschijnlijk nog niet horen of-ie te snel of te langzaam gaat.
Winston    posted on 25-04-2009 17:31
Je hoort het juist wel heel goed. Want bv. bij mij linkse oor hoor ik de plaat die ik monitoor en met mijn rechtse oor de track op de speakers. Als je de track gemixed zou horen in 1 of beide oren, raak je juist in de war, omdat je niet weet welke beat van welke track is. Maar door de scheiding tussen linker en rechter oor, weet je wel welke beat bij welke track hoort.

En je doet het meteen bij een fractie, want als het echt uit de maat begint te lopen, helpt de scheiding tussen linkse en rechtse oor niet meer. Wel als je langer wacht tot je weer iets herkenbaars hoort, maar dan duurt het beatmatchen langer, soms te lang.
Tic Toc
User edit by Winston on 25-04-2009 @ 17:31:52 (4%)
ThijsG    posted on 25-04-2009 17:33
Da's waar, maar met een mijn RMX-30 kan dat nietCoolCool
Winston    posted on 25-04-2009 17:43
Hoezo? Standaard op elke DJ mixer moet dat kunnen.

Je draagt je headphone toch over 1 oor? Cue level ongeveer even hard zetten als wat je hoort van de speakers. En het cue/master knopje onder helemaal links gedraaid op cue?
Tic Toc

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

198 Users online: 61 Guests (137 Unknown)
Pages generated today : 45.160
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.433.534