Beatmatchen, langzamer of sneller (1/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Ridalio    posted on 07-04-2009 15:08
Hallo,

Ik heb een vraag over het beatmatchen.
Heb sinds kort 2 cdj's gekocht maar ben hier nog niet zo goed in.
Vaak weet ik niet of een beat sneller of langzamer moet gaan...
Hoe kan ik hier het beste achter komen? Gewoon door veel te oefenen of zijn er ook een soort van 'tructjes' voor?

What do you think about Beatmatchen, langzamer of sneller ??

Vote :   

Ashley    posted on 07-04-2009 15:10
trucjes? :P gewoon heel goed luisteren !
en je kan natuurlijk op de BPM counters kijken, die geven aan hoeveel beats per minute een track heeft, maar die kloppen niet altijd en je kan daar maar beter niet op vertrouwen. het is veel beter het zonder bpm counters te leren maar gewoon puur op gehoor! Happy, laughing
Maar wat nou als het lukt, mama?
OneSixty    posted on 07-04-2009 15:13
oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen...
Ridalio    posted on 07-04-2009 15:19
@ Ashley:
Ik heb geen BPM counters dus daar kijk ik al niet naar.
Ja op gehoor werk ik nu al mee. Het vervelende vind ik alleen dat ik wel kan mixen, maar dat deed ik altijd met een hercules dj console en die heeft auto beatmatch :P

Ik zal maar door blijven oefenen dan!
Hoe lang duurt het (gemiddeld) voordat je het een beetje onder de knie hebt?
Heb wel veel aanleg voor muziek dus het gaat me wel lukken Happy, laughing

Ashley    posted on 07-04-2009 15:25
Poster: Ridalio
@ Ashley:
Ik heb geen BPM counters dus daar kijk ik al niet naar.
Ja op gehoor werk ik nu al mee. Het vervelende vind ik alleen dat ik wel kan mixen, maar dat deed ik altijd met een hercules dj console en die heeft auto beatmatch :P

Ik zal maar door blijven oefenen dan!
Hoe lang duurt het (gemiddeld) voordat je het een beetje onder de knie hebt?
Heb wel veel aanleg voor muziek dus het gaat me wel lukken Happy, laughing

Haha oke, wat voor cdj's heb je dan?
want ik dacht dat over het algemeen CDJ's bpm counters hadden :P
maar ik dnek dat je voor je het een beetje onder de knie hebt een aantal maanden verder bent.
wil je het echt (regelmatig) foutloos kunnen, spreek je toch over jaren denk ik
OneSixty    posted on 07-04-2009 15:31
Poster: Ashley

Haha oke, wat voor cdj's heb je dan?
want ik dacht dat over het algemeen CDJ's bpm counters hadden :P
maar ik dnek dat je voor je het een beetje onder de knie hebt een aantal maanden verder bent.
wil je het echt (regelmatig) foutloos kunnen, spreek je toch over jaren denk ik

indeed, verbaast mij nogsteeds hoelang ik erover heb gedaan Cool
tom-j    posted on 07-04-2009 15:32
dit leer je vanzelf! op een gegeven moment hoor je dat gewoon! hier zijn geen trucjes, als je dit op je gehoor wilt leren. je kan wel op je BPM counters kijken, maar neem van mij aan dat je het op je GEHOOR moet leren (met mij volgens mij iedere andere DJ!).
Ridalio    posted on 07-04-2009 15:38
Oké dan ga ik wel een hoop oefenen en dan leer ik het wel Happy, laughing

@ Ashley:
Ik heb 2x Gemini CDJ-202 (hebben geen BPM counter)

Ik ga snel verder oefenen :P
Bedankt
Sound-Division    posted on 07-04-2009 15:39
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen!

Ik deed wel als ik op een feestje was in de plaatselijke discotheek/kroeg, kijken naar andere dj's hoe hun dat precies deden, en dat dan later thuis proberen.
Stefjuuh    posted on 07-04-2009 15:40
Klein tipje: heel zachtjes benden, dan weet je wel of je goed zat..Winking my eye
Winston    posted on 07-04-2009 15:44
@ Ashley: Leuk avatar, je bent in korte tijd flink gegroeid. Cool

Een trucje voor beginners is om de pitch helemaal op de maximale stand te zetten. Dan weet je dat het sneller gaat dan de andere track en dat het dus langzamer moet.

Een ander truc is om van tracks waarvan je de bpm kent de ene track langzamer en sneller te laten gaan. Dan leer je sneller hoe het klinkt als een track langzamer of sneller gaat dan de ander.

Tic Toc
djjh    posted on 07-04-2009 16:00
het verschilt voor iedereen hoe lang hij erover doet. ik zelf heb er 4 weken over gedaan om het een beetje onder de knie te krijgen, maar er zijn ook mensen die er een half jaar over doen.
ThijsG    posted on 07-04-2009 16:39
langzamer of sneller...probeer er gewoon een(liefst met jog of bendbuttons) en check of het beter of slechter gaatCool.
Of laat hem heel lang doorlopen op een gegeven moment hoor je het duidelijker.
Maar ook weer oedfenen oefenen oefenen. Na een halfjaartje zal je wel ineens wat lekkere overgangen en matches tegenkomen. Na een jaar had ik dit eigenlijk al vrij vaak en na een jaar of 4 zal het wel bijna altijd goed gaan en heel snel.
unspecified    posted on 07-04-2009 16:47
oefenen oefenen oefenen oefenen.
en zelfs dan kan het nog wel eens fout gaan en als dat gebeurd ga je verder met: oefenen oefenen oefenen...

Tot dat het niet meer fout gaatHappy, laughing

Winston    posted on 07-04-2009 17:00
Ik heb een maand nodig gehad om 80% van mijn overgangen goed synchroon te krijgen en ongeveer een jaar om 98% te bereiken.

Er zijn nog steeds tracks die ik nooit goed synchroon krijg, met of zonder bpm counter hulp. Cool
Tic Toc
Tomazos    posted on 07-04-2009 17:06
Poster: Lightzone

indeed, verbaast mij nogsteeds hoelang ik erover heb gedaan Cool

idd en weetje wat het rare is.. ik kan beginnelingen ook niet uitleggen hoe het moet.. laatst werd mij gevraagd van: "die 1,2,3,4 enz. stappen.. hoe weetje welke de 1 is? " jah, dat weet ik ook niet hoe k dat uit moet leggen:P

ontopic:

gewoon jaren oefenen, en op gegeven moment heb je in 2 seconden je platen strak zonder naar de bpm te kijkenHappy, laughing (hou ook vooral deze cdj zonder bpm!!, beste manier om te leren!, ik heb het met cdj 100s geleert en ik beatmatch meestal sneller dan de bpm aangeeft!, ook is het fake om het op de bpm counters te leren.. dan sta je een keer zonder.. of met platen.. wat dan?:P) ,

en dan oefen je nog iets verder.. en dan kan je meerdere cd spelers strak zetten,

pff, idd wat lightzone zegt, raar om over na te denken wat voor weg beginnende dj's eigelijk tegaan hebben, en hoeveel tijd wij erin hebben gestokenCool
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 07-04-2009 @ 17:08:46 (39%)
GD    posted on 07-04-2009 17:19
Ik zou een beginnende DJ nog wel enorm kunnen helpen leren beatmatchen als ik ernaast sta. Maar zo over het forum niet echt. In ieder geval zou ik niet naar bpm counters kijken. Ik heb het zelf geleerd op draaitafels. Nu heb ik nog steeds stickertjes op de BPM counters van mn CDJ's. Gewoon om niet lui te worden en altijd scherp te blijven. Verder vooral wat stefje zegt, voorzichtig benden en horen of er verbetering of verslechtering optreedt.
DAW    posted on 07-04-2009 17:41
Beat maching leg je niet zomaar even uit in tekst. Wellicht dat een instructie filmpje je verder helpt?

Kijk een op deze sites:
http://www.djtutor.com/index.php
Hier staan meerdere filmpjes met basis uitleg over Djen

http://www.djsounds.com/tag/how-to-dj/
Bekijk op deze site vooral de filpjes “How to DJ: episode 1)

Op youtube vind je nog wel meer handig instructie filpjes die je verder op weg kunnen helpen
http://EOSfotografie.nl
User edit by DAW on 07-04-2009 @ 17:49:14 (4%)
TheHunter    posted on 07-04-2009 18:04
Poster: djjh
het verschilt voor iedereen hoe lang hij erover doet. ik zelf heb er 4 weken over gedaan om het een beetje onder de knie te krijgen, maar er zijn ook mensen die er een half jaar over doen.

Ligt eraan, een vriend van me duurde ook een half jaar, hij oefende zon uur per dag.

Toen ik mijn 1e set had was ik toch al dik op weg naar de 4, 6 of 8 uur per dag:P dan heb je t ook zo onder de knie, maar je hebt dan ook periodes waar je gewoon helemaal nix meer gematched kunt krijgen:P
timmy90    posted on 07-04-2009 18:06
ben het ook aan het leren,
idd oefenen en oefenen...
begint aardig te lukken!
ThijsG    posted on 07-04-2009 18:44
Poster: TheHunter
maar je hebt dan ook periodes waar je gewoon helemaal nix meer gematched kunt krijgen:P

Dat had ik laats nog een keertje. Dan ben je meteen minder gemotiveerd om te oefenen. Na een paar dagen ging het weer helemaal toppie!:D(voor mijn doenWinking my eye)
Ridalio    posted on 07-04-2009 18:51
Ik ga de sites is even bekijken die DAW stuurde en verder al jullie tips gebruiken!
Vind ze namelijk zeer goed klinken. Ik zal nog wel een lange weg te gaan hebben om echt goed te worden, maar ik ben al tevreden als ik een beetje snel te beats gelijk kan laten lopen, dan kan ik overgaan naar de overgangen.

Bedankt allemaal Winking my eye
Ashley    posted on 07-04-2009 20:44
Poster: Winston
@ Ashley: Leuk avatar, je bent in korte tijd flink gegroeid. Cool

Een trucje voor beginners is om de pitch helemaal op de maximale stand te zetten. Dan weet je dat het sneller gaat dan de andere track en dat het dus langzamer moet.

Een ander truc is om van tracks waarvan je de bpm kent de ene track langzamer en sneller te laten gaan. Dan leer je sneller hoe het klinkt als een track langzamer of sneller gaat dan de ander.

Bedankt Winston, dat vind ik erg leuk om te horen! Cool
unspecified    posted on 07-04-2009 21:01
Helemaal met winston eens over die avatarHappy, laughing
FarCry_    posted on 07-04-2009 21:14
Op zich is het helemaal geen probleem hoor als je naar de BMP meters kijkt op cdj's. Dit zijn toch enkel vrij groffe indicaties. Ook dan zul je nog steeds moeten beatmatchen alleen is het grote voorwerk dan al gedaan.

Om te oefenen kun je bijvoorbeeld 2 nummers naast elkaar laten lopen die je allebei goed kent. Dan zul je waarschijnlijk sneller horen welk nummer uit de pas gaat lopen.

Het is inderdaad niet iets wat je even snel leert en de ene persoon is hier nu eenmaal wat sneller in dan een ander. Gewoon lekker oefenen Cool
Down_Town    posted on 07-04-2009 21:52
Mijn tip die ik al jaren geef is klooien met 2 dezelfde nummers. Vroeger was dat zonde omdat je 2 dezelfde 12inches moest kopen. Tegenwoordig brand je het nummer gewoon 2 keer.

Eerst oefenen met beide pitchcontrols op 0 om ze met de pitchbend gelijk te krijgen en overgangen ofenen. Ze blijven gelijk lopen in ieder geval. Als dat een beetje lukt zet je 1 van de pitchcontrols wat sneller of langzamer en probeer je de andere gelijk te krijgen. Doordat je hetzelfde nummer gebruikt hoor je sneller dat dat beats kloppen. Als dat dan weer lukt ga je het zonder te spieken proberen. Zo bouw je de moeilijksgraad op tot met verschillende nummers te gaan proberen.
Ik heb met deze methode al een aantal mensen in een middag geleerd platen gelijk te zetten. Dan lukt het nog niet om mooie lange overgangen te maken maar het motiveerd wel om door te zetten als het snel lukt.

Succes!
Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

68 Users online: 9 Guests (59 Unknown)
Pages generated today : 15.183
Most visitors online this month : 482
Lifetime Pageviews since 2003 : 236.156.359