Beatmatchen, langzamer of sneller (2/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Ridalio    posted on 07-04-2009 15:08
Hallo,

Ik heb een vraag over het beatmatchen.
Heb sinds kort 2 cdj's gekocht maar ben hier nog niet zo goed in.
Vaak weet ik niet of een beat sneller of langzamer moet gaan...
Hoe kan ik hier het beste achter komen? Gewoon door veel te oefenen of zijn er ook een soort van 'tructjes' voor?

What do you think about Beatmatchen, langzamer of sneller ??

Vote :   

TheHunter    posted on 07-04-2009 21:52
Ik heb die vato live gezien... die doet cd erin, nummer zoeken en dan in 3 sec heeft ie het nummertje gelijk lopen fzo :P heb er nog een filmpje van
Winston    posted on 07-04-2009 21:56
Stefjuuh    posted on 07-04-2009 22:08
Poster: TheHunter
Ik heb die vato live gezien... die doet cd erin, nummer zoeken en dan in 3 sec heeft ie het nummertje gelijk lopen fzo :P heb er nog een filmpje van

Gek hea, als 75% van je dirtyhouse muziek 128 bpm is, en je die overige BPM waarden redelijk snel uit je hoofd kent...:P
Mixt-Ape    posted on 07-04-2009 22:13
Oefenen
Boyd    posted on 07-04-2009 22:15
Poster: Winston
Er zijn nog steeds tracks die ik nooit goed synchroon krijg, met of zonder bpm counter hulp. Cool

Sommige tracks passen dus zodanig niet bij elkaar dat het rotzooi wordt.
Winston    posted on 07-04-2009 22:55
Toen ik pas begon kon ik vrij snel horen of een plaat sneller of trager moest. Maar ik wist niet hoeveel ik de pitch fader moest bewegen.

Dus ging ik heel langzaam en voorzichtig schuiven met de pitch fader. Daardoor duurde het veel langer om een track gelijk te krijgen.

Met zo een tabelletje krijg je sneller feeling hoeveel je ongeveer de fader omhoog of omlaag moet schuiven. Als je in de buurt bent kun je dan voorzichtigjes en langzaam fine tunen.

Dit tabelletje is voor 125 bpm, maar je kunt ook 1 maken voor 130 bpm als je vaker rond dat ritme draait.

pitch% bpm
5     131,25
4     130,00
3     128,75
2     127,50
1     126,25
0     125,00
-1     123,75
-2     122,50
-3     121,25
-4     120,00
Tic Toc
User edit by Winston on 07-04-2009 @ 22:56:22 (74%)
Winston    posted on 07-04-2009 23:16
Poster: Ridalio

Nog een beginners tip.

Ik neem aan dat je weet dat je start door de downbeat van de ene track heel precies op de downbeat van de andere track te gooien.

Vaak is het zo dat bv. elke achtste of zestiende downbeat (eigenlijk negende of zeventiende) ook een synth (zeg maar melodie in een loop) telkens opnieuw start tegelijk met de downbeat.

Dan hoef je je niet op de verwarrende beats te concentreren, maar luister je alleen of de synth iets te vroeg of iets te laat (her)start ten opzichte van de beat van de andere track.

Dan weet je of je sneller of langzamer moet. En na veel oefenen en opletten kun je aan de tijdsduur dat de synth te laat of te vroeg komt, vooraf horen hoeveel je de pitch fader zal moeten bewegen.
Tic Toc
User edit by Winston on 07-04-2009 @ 23:18:22 (9%)
Mineral    posted on 07-04-2009 23:37
Maak er een wedstrijd van. Kijk welke beat eerst komt. Dan draai je iets bij. Wint dat nummer weer de wedstrijd dan moet het nummertje iets langzamer. Na veel oefenen (gewoon veel doen) doe je het steeds sneller.

Zo doe ik hetSmile
OneSixty    posted on 07-04-2009 23:44
Poster: Stefjuuh

Gek hea, als 75% van je dirtyhouse muziek 128 bpm is, en je die overige BPM waarden redelijk snel uit je hoofd kent...:P

zou al een goede verklaring zijn voor hoe hij zen mixtapes maakt.
vraag me alleen af hoe hij dat doet met timing, alles komt pressies uit enzo :p
Epocs    posted on 08-04-2009 01:11
Ach ja die Vato. Er werd altijd gezegt dat hij ze thuis maakte enz. ( mixtapjes ) en dat hij ze ging afspelen maar dat zal vast neit waar zijn. Die gozer gebruikt een intro van een track al 7 tracks daarvoor.
Ze nieuwe mixtape is eigenlijk wel slecht telkens weer een andere track erdoorheen dat word gewoon irritand.

Ontopic: Ik ben zelf ook bezig met leren beatmatchen. Maar ik denk gewoon dat het wel vanzelf komt. Overigens was ik wel bezig om 2 dezelfde tracks te gebruiken zoals hier eerder genoemd werd. Werkt wel fijn Winking my eye
Tomazos    posted on 08-04-2009 01:59
Poster: Lightzone

zou al een goede verklaring zijn voor hoe hij zen mixtapes maakt.
vraag me alleen af hoe hij dat doet met timing, alles komt pressies uit enzo :p

ik zie vato zeer regelmatig bij ons draaien, hij pre-mixt niks van tevoren, is gewoon je platen goed kennen.. want bijvoorbeeld als ik voor vato draai, en hij neemt het over, weet hij wel een goeie overgang te maken van het nummer wat ik draai en het nummer wat hij wilt gaan draaien,

en zeg nou zelf.. stel dat je elke week bijv een ander setje maakt, draaid die van tevoren alvast thuis, en je hebt 5 dagen in de week, bij 3 verschillende clubs per avond boekingen.. dag in dag uit dan gaat dat setje vlekkeloos natuurlijkHappy, laughing

en dan week erop weer ander setje, zodat het voor publiek niet opvalt Happy, laughing

ik heb ook welles (bekende) dj's gezien die 2 cd's branden, met alles op dezelfde bpm, en waar nr1 van cd1 stopt, gaat op nr 1 van cd 2 door, en daarna nr 2 van cd 1 enz,

die dj's tikken dan bij de laatse paar seconden, en 4 of 8 maat het andere nummer erin, en steeds perfecte overgangen, die cheaten dus gewoon keihard.. allemaal voorgemixt, en gewoon op play drukken is voldoende.

ik maak zelf nooit 'setjes' omdat het in mijn stijl (allround-commercieel) vrijwel onmogelijk is, maar weet wel hoe het werktHappy, laughing

maar als ik zomers door de weeks (ma t/m do) moet draaien voor duitse toeristen in een andere discotheek, dan kan ik gerust elke dag dezelfde richtlijn draaien mits het maar internationale hits zijn geweest, omdat je toch elke dag andere toeristen heb Happy, laughing,

en nog even een sneaky truckje.. house muziek zit allemaal hetzelfde in elkaar, start het nr, en dan na +-30, of 60, of 90 seconden is de intro afgelopen en begint het nummer Happy, laughing

snappie? Winking my eye
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 08-04-2009 @ 02:13:02 (48%)
TheHunter    posted on 08-04-2009 08:53
Poster: Tomazos

en nog even een sneaky truckje.. house muziek zit allemaal hetzelfde in elkaar, start het nr, en dan na +-30, of 60, of 90 seconden is de intro afgelopen en begint het nummer Happy, laughing

snappie? Winking my eye

Ja dat klopt, maar je kan ook snel mixen ipv wachten tot de outro's etc, maar dit hierboven was toch al bekende, net zoals dat ieder liedje bestaat uit 12345678, 22345678, etc
ThijsG    posted on 08-04-2009 09:29
Je kan trouwens genoeg trucs te horen krijgen, maar uiteindelijk heb je toch je eigen manier om het te doen. Want druk je liever op play en stel je elke keer bij met jog? of met bendbuttons? of  met fader? of druk je elke keer op cue? Of doe je loops? Begin je grof? En ga nog maar even door. Uiteindelijk vindt je hier ook wel je eigen draai in. Persoonlijk doe ik altijd dat ik 1/2 maten speel(met cue-knop), dan kijken naar het verschil, bijsturen en 1/2 maten. En dat tot je er bent en dan laat ik hem even gaan om te checken of ie klopt.
mentheman88    posted on 08-04-2009 14:41
pitchbenden is belangrijker dan beatmatchen,

wanneer je een track gelijkt hebt of gelijkt denkt te hebben lopen zul je altijd met je hoofd er bij moeten zijn, want naar verloop van tijd gaat hij toch wel weer off beat. Hoe lang dit duurt heeft te maken met de accuracy van je pitchfader, maar het is opzig niet zo erg. Als je de track redelijk gelijk hebt lopen en ze goed corrigeerd met benden heeft niemand door dat je pitchfader iets verkeerd staat.

als je veel bend zul je ook veel sneller doorgaan of een nummer net iets te snel of te langzaam is, dit is wat mij betreft het moeilijkst voor beginnende dj's, dat laatste stukje.

zelfs al heb je je pitchfader op de volle +10 procent staan, dan is dit nog te corrigeren. als je dit vanaf de eerste seconde doet, heb je de beats in 1 seconde gematched toch? Het corrigeren van de pitchfader komt later wel.
DiVario    posted on 08-04-2009 15:25
Poster: Tomazos

idd en weetje wat het rare is.. ik kan beginnelingen ook niet uitleggen hoe het moet.. laatst werd mij gevraagd van: "die 1,2,3,4 enz. stappen.. hoe weetje welke de 1 is? " jah, dat weet ik ook niet hoe k dat uit moet leggen:P

ontopic:

gewoon jaren oefenen, en op gegeven moment heb je in 2 seconden je platen strak zonder naar de bpm te kijkenHappy, laughing (hou ook vooral deze cdj zonder bpm!!, beste manier om te leren!, ik heb het met cdj 100s geleert en ik beatmatch meestal sneller dan de bpm aangeeft!, ook is het fake om het op de bpm counters te leren.. dan sta je een keer zonder.. of met platen.. wat dan?:P) ,

en dan oefen je nog iets verder.. en dan kan je meerdere cd spelers strak zetten,

pff, idd wat lightzone zegt, raar om over na te denken wat voor weg beginnende dj's eigelijk tegaan hebben, en hoeveel tijd wij erin hebben gestokenCool

Je hebt volledig gelijk over wat het uitleggen wanneer je aan de 1 (van de 1,2,3,4) komt :p, dat kan ik ook niet uitleggen, dit hoor je gewoon :p

-> Verder denk ik ook dat als je wat muzikaal aangelegd bent en een goed gevoel voor ritme van nature hebt, dat het hele beatmatch en mix gebeuren ook vlotter gaat. en als dit niet zo is, dan blijf je gewoon oefenen hé Winking my eye

*Waar ik het soms nog moeilijk mee heb is het inbrengen van de volgende track op de perfecte tijd, rekeninghoudend met stemmen e.d.
Practise makes perfect!
RAS    posted on 08-04-2009 15:41
Poster: Ridalio
Hallo,

Ik heb een vraag over het beatmatchen.
Heb sinds kort 2 cdj's gekocht maar ben hier nog niet zo goed in.
Hoe kan ik hier het beste achter komen? Gewoon door veel te oefenen of zijn er ook een soort van 'tructjes' voor?

Zoals je zelf al zegt: Gruwelijk veel oefenen. Het is volkomen logisch dat je hier moeite mee hebt. Dit leer je niet perfect in een maandje en in een jaar lukt het velen ook nog niet om nummers standaard binnen 10 sec gelijk te zetten. Als je net als Vato in 3 seconden nummers gelijk wil leggen moet je gewoon héél veel oefenen. Probeer het eerst met simpele nummers. Zogauw het daar redelijk mee gaat, probeer dan een keer wat anders. R&B, happy hardcore etc. Daag jezelf uit.

Trucjes... Beatcounter afplakken en puur op gehoor te werk gaan is de beste manier om het snel te leren. Ook platen gelijk zetten zonder de pitchbend/jogwheel te gebruiken kan heel leerzaam zijn. Alleen de pitch-schuif gebruiken dus. Niet altijd, maar gewoon een keer als oefening.
User edit by RAS on 08-04-2009 @ 15:42:40 (1%)
LouisCasper    posted on 08-04-2009 15:42
Poster: Mineral
Maak er een wedstrijd van. Kijk welke beat eerst komt. Dan draai je iets bij. Wint dat nummer weer de wedstrijd dan moet het nummertje iets langzamer. Na veel oefenen (gewoon veel doen) doe je het steeds sneller.

Zo doe ik hetSmile

Waar heb ik dit eerder gehoord..Cool
http://www.louiscasper.com
ThijsG    posted on 08-04-2009 17:06
Zoals wel vaker gezegd...je moet ook wel een gevoel voor ritme hebben. Ben ik even blij dat ik al 4 jaar op drummen zit! :D .
Maar als ze echt heel erg bijna gelijk lopen heeft dit niet zo veel meer met ritmegevoel te maken denk ik...
Sound-Division    posted on 08-04-2009 23:36
Toch snap ik het niet helemaal, hoe kan je nu binnen een paar seconden een nummer gelijk zetten haha.

Ik doe er 20/30 sec over, omdat dan de plaat bijvoorbeeld niet uitloopt, (als jullie weten wat ik bedoel)

binnen 3 seconden heb je toch niet zat gehoord om die plaat gelijk te hebben staan, of ben ik de enige die er zo over denkt?? En dat Vato die platen zo snel gelijk zet, vind ik niet zo verwondelijk, bij house muziek kloppen de beatcounters toch al best precies
djjh    posted on 09-04-2009 08:29
Poster: Sound-Division
Toch snap ik het niet helemaal, hoe kan je nu binnen een paar seconden een nummer gelijk zetten haha.

Ik doe er 20/30 sec over, omdat dan de plaat bijvoorbeeld niet uitloopt, (als jullie weten wat ik bedoel)

binnen 3 seconden heb je toch niet zat gehoord om die plaat gelijk te hebben staan, of ben ik de enige die er zo over denkt?? En dat Vato die platen zo snel gelijk zet, vind ik niet zo verwondelijk, bij house muziek kloppen de beatcounters toch al best precies

maar niet helemaal. bijvoorbeeld op de cdj 1000 zie je alleen het hele getal, maar het kan net zo goed 128,6 bpm zijn of 128,3 enzo
Miclem    posted on 09-04-2009 13:26
oefenen tot je er bij neervalt is de boodschap Cool
ArCee    posted on 09-04-2009 13:54
Hoe kom je erachter? Door te luisteren tijdens het bijsturen. Als jij hoort dat je plaat niet gelijk loopt en je remt hem af en het verschil words nog groter, dan had je dus waarschijnlijk moeten versnellen. Dat is gewoon een leerproces. Daarna doe je hem dus versnellen net zo lang tot hij erin loopt, al is het maar even en je blijft luisteren. Loopt hij eruit, meteen weer bijsturen en je pich sneller zetten. Loopt hij er daarna nog sneller uit als daarvoor? Dan had je pich langzamer gemoeten. Zo leer je het en dat heeft tijd nodig. Niet opgeven, gewoon volhouden, het komt vanzelf wel.
Tizio    posted on 09-04-2009 17:25
Je hoort ook vaak korte overgangetjes van 16 beats, maakt een kleine afwijking niet uit en dan benden wanneer ie al op master staat..
Tekhead    posted on 12-04-2009 00:54
Poster: tom-j
dit leer je vanzelf! op een gegeven moment hoor je dat gewoon! hier zijn geen trucjes, als je dit op je gehoor wilt leren. je kan wel op je BPM counters kijken, maar neem van mij aan dat je het op je GEHOOR moet leren (met mij volgens mij iedere andere DJ!).
  En tellen maar 1-2-3-4-1-2-3-4-1.... De beats tellen, en oefenen maar...
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
TheHunter    posted on 12-04-2009 09:53
Poster: Tekhead
En tellen maar 1-2-3-4-1-2-3-4-1.... De beats tellen, en oefenen maar...

Ja je hebt nummers met een ''korte beat'' die gaan: 1234, 1234, 1234, 1234
Je hebt ook langere nummers, een heel goed voorbeeld waarbij je dit kan horen is laidback luke - break the house down, hij gaat: 12345678, 12345678, 12345678, 12345678

81 Users online: 11 Guests (70 Unknown)
Pages generated today : 17.076
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.405.450