Stroomschokken (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJADMIN    posted on 17-02-2009 13:12
Bij mijn nieuwe booth zijn wat problemen ontstaan...

ik heb alles mooi aangesloten op een aparte groep (geloof ik, heeft mn broertje gedaan)...en alles werkt perfect. Setje bestaat uit :

Nu werkt alles prima, maar mijn mengpaneel lijkt onder stroom te staan...ik krijg de hele tijd stroomschokjes als ik er aan zit, en op den duur doet dit best pijn...ook bij mijn tt begint dat nu...iemand een idee wat de oorzaak hiervan is en wat ik er aan kan doen ?
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000

What do you think about Stroomschokken ??

Vote :   

DjVictorF    posted on 18-02-2009 17:59
Beneden hebben we een radio met boxen enzo staan. Laatst toen het koud en vochtig was, kreeg ik ook elke keer een schokje als ik aan de volume knop zat. 't licht denk ik aan de vocht en kou dus..
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
A-flex    posted on 18-02-2009 18:04
Poster: DjVictorF
Beneden hebben we een radio met boxen enzo staan. Laatst toen het koud en vochtig was, kreeg ik ook elke keer een schokje als ik aan de volume knop zat. 't licht denk ik aan de vocht en kou dus..

Omdat blijkbaar via de condensatie vocht in het apparaat eer spanning van onderspanning staande delen naar de behuizing lekt. Dus daarom denk ik dat er zeker toch iets mis moet zijn met die mixer. Dit kan toch niet normaal zijn.
RiX    posted on 18-02-2009 18:14
Ik denk dat het niks met de apparatuur te maken heeft, maar puur met statische electriciteit. Als je geladen bent en je raakt een metalen staande lamp aan, of je mixer of de verwarming, dan krijg je een schokje ja. Ik heb dat met bepaalde schoenen als ik op mijn laminaat loop. met mijn gympen heb ik nergens last van... het is dus (waarschijnlijk) niet je apparatuuropstelling...

en: Thomassmith: statische elctrische tijd :P is dat vandaag, gisteren of morgen?
User edit by RiX on 18-02-2009 @ 18:15:41 (22%)
Vibemaster-D    posted on 18-02-2009 21:49
euhh, zal aan mij liggen maar achter op de DJM kan je toch zelf een aarde draad schroeven nou daar een stekker aan maken in je blok leggen (je gear zit toch in flightcase)
Prozei    posted on 18-02-2009 23:00
ik zie hier in het topic nog steeds mensen die adviseren om te aarden aan de verwarming.
dit is levensgevaarlijk en verboden.

de groundaansluitingen op een mixer zit er alleen om een brom tegen te gaan die veroorzaakt wordt door draaitafels.

de verwarming komt vaak van de zelfde aarde als de waterleiding/en douch en badputje.
als er door werkzaamheden aan de verwarming of oxidatie een slechte aard verbinding ontstaat kan je geelectruteerd worden.

als er brand ontstaat in je appratuur keert de verzekering niks uit als er geconstateerd wordt dat er verkeerd geaard is.

probeer de oorzaak te vinden waar de stroomschokken vandaan komen.
-  pc op je record uit?
-  cd-spelers
-  draaitafels
-  mixer zelf

dit is te testen door alles los te gooien en 1 voor 1 de apparaten aan te sluiten op de mixer.
Mod edit by Prozei on 18-02-2009 23:01 (2%)
DJADMIN    posted on 18-02-2009 23:11
Goede tip prozei, dankjewel, ga ik morgen eens proberen !
djmarcelm    posted on 23-02-2009 19:58
heb het zelf ook een paar keer gehad op klus
puur door de aarding

als je de mengtafel via xlr zou aansluiten ben je ervan af

(mits je versterker dan weer geaard is)

maar aard niet aan de radiator!
denk dat je met het antwoord van paul> prozei al een heel eind komt
all-round dj/ feest dj, ex tmf in de mix roadshow dj
Boyd    posted on 23-02-2009 20:13
Op het moment heb ik ook last van schokjes van mij mixer, in mijn situatie is het te verklaren:

Het gebeurt alleen als ik schoenen aan heb, en een stukje door het huis gelopen heb. Als ik geen schoenen aan heb is er niks aan de hand. En aangezien mijn mengpaneel het eerste metalen voorwerp is wat ik aanraak, ontlaad mijn hand en krijg ik een schok.
Convert    posted on 23-02-2009 20:25
Poster: Prozei
de aarde van je verwarming zit ook aangestoten op je douche of bad putje. Als er een schroefje op de aardstrook niet goed zit krijg je die stroomschok in bad.dus het aansluiten van je aarde op de verwarming is levensgevaarlijk.

Ik had het indd ergens gelezen op AboutDJ volgens mij, maar nu weet ik het weer! Aarden aan een verwarming is fout! :P
RiX    posted on 23-02-2009 20:26
Poster: BoydGrift
Op het moment heb ik ook last van schokjes van mij mixer, in mijn situatie is het te verklaren:

Het gebeurt alleen als ik schoenen aan heb, en een stukje door het huis gelopen heb. Als ik geen schoenen aan heb is er niks aan de hand. En aangezien mijn mengpaneel het eerste metalen voorwerp is wat ik aanraak, ontlaad mijn hand en krijg ik een schok.

juist, dat is er aan de hand... dus NOOOIT AARDEN VIA RADIATOREN OF VERWARMING!!!!
Tekhead    posted on 28-02-2009 22:22
Poster: A-flex
Koop gewoon een synq en je hebt nergens last van CoolCool Normaal zou dit toch niet mogen dat ja mixer onder spanning staat. Als er nog garantie op zit zou ik hem toch eens laten na kijken. Want dat wil toch zeggen dat er onder spanning staande delen met de behuizing contact maken. 

Dit is meer dan waarschijnlijk de oorzaak, 
En stel je voor, zonder schoenen op locatie gaan giggen, club..... Presents : dj shoeless Cool
Mss zijn de Nederlanders allemaal statisch geladen,of negatieve aardstralen boven Nederland ? Cool
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
RiX    posted on 28-02-2009 22:24
of laminaat op je vloer Winking my eye
Tekhead    posted on 15-03-2009 04:29
elektro gaan draaienCool
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
TheHunter    posted on 15-03-2009 09:29
Had ik ook last van toen iemand een glas bier over mijn yamaha mengpaneel gooide (wél expres). Ik verbaas me nog steeds waarom dat ding het nog bleef doen :P
ArCee    posted on 17-03-2009 07:38
Bij auto's zie je wel eens van die rubberen dingen onder de auto hangen om de auto te ontladen, krijg je soms ook een schokje van. Als je nou zo'n ding met een wasknijper aan je pielemuis hangt, probleem opgelost toch?? Cool Probeer je apparatuur eens te aarden? Je hebt redelijk veel metaal zie ik in je foto, staat op metalen poten die set? Maak een aardedraad bijvoorbeeld vast op booth en de centrale verwarming wat ook van metaal is. Die zijn namelijk vaak al geaard dus neemt het je set mee.
Tizio    posted on 17-03-2009 11:52
Arcee, kun je nou echt niet lezen? :p
Heb ik ook beneden in m'n rack, zou hou je je zweethandjes in iedergeval niet op je apparatuur Winking my eye
DJADMIN    posted on 17-03-2009 12:14
Uiteindelijk had het bij mij te maken met de aansluiting van mijn TT...het stekkertje zat niet helemaal vast op dat gouden dingetje (Excuus, de term even kwijt), en daarom kreeg ik schokken...nu dus niet meer !

This is an old Topic

No new postings for 5.949 days.
 Post CommentThat would be 198.3 months
or a whopping 16.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

46 Users online: 26 Guests (20 Unknown)
Pages generated today : 3.935
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 240.228.352