Kamer van Koophandel/Juridisch geleuter
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

PeterB    posted on 10-08-2005 09:52
Ik overweeg me in te schrijven bij de kamer van koophandel als ondernemer

Zijn er meer mensen hier met een KVK inschrijving en hebben die nog handige tips?

Voordelen die ik zie:

Je kunt je opdrachtgever een fatsoenlijke BTW bon geven waar hij/zij wat mee kan in de administratie en komt hierdoor beter/professioneler over.

Je kunt voor de kosten die je maakt BTW terugvorderen (je betaald dus de ex btw prijs)

What do you think about Kamer van Koophandel/Juridisch geleuter ??

Vote :   

Nvie    posted on 10-08-2005 10:33
Info bij de k.v.k. aanvragen?
PeterB    posted on 10-08-2005 10:53
ja, ok Nvie. Ga ik ook doen hoor, maar dan krijg ik waarschijnlijk een algemeen verhaal mee, ongeveer gelijk met wat ze op hun website hebben staan.

Ik was gewoon benieuwd naar wat praktijkvoorbeelden en benieuwd hoeveel medeforummers deze stap al hebben gemaakt.
sucksir    posted on 10-08-2005 10:54
KvK, is duurder dan je denkt. Teen eerste betaal je als ik het goed heb iets van 70 euro abbonementsgeld. Voor de rest moet je bij speciale activiteiten vergunninggeld aanvragen. Ook moet je een apart administratieboek samenstellen voor de KvK via je administratiebureau. Dat heeft me vorig jaar 600 euro gekost.

Uiteindelijk kun je wel de btw terugkrijgen, maar dat kan alleen bij voldoende omzet. Dus als jij per jaar 2000 euro netto verdient, kun jij niet even een DJM-1000 kopen en de btw terugvragen.

Voor de rest zou ik ook even bij de KvK zelf informeren. Die hebben allemaal folders daar liggen en welwillende werknemers. Ze zijn erg professioneel
djmamo    posted on 10-08-2005 10:54
neem aan dat je dit voor je drive-in doet?

je moet er wel geld voor betalen dus je moet gaan kijken
* hoevaak wordt ik gevraagd voor te draaien dat geld oplevert
* is mijn drive-in groot genoeg, zodat je ook echte grote dingen kunt doen
* zijn alle cd's legaal en apparatuur

je moet er uit eindelijk belasting over betalen over die keren dat je gedraait hebt.
en als je niet zoveel wordt gevraagd dan denk ik niet dat het rendabel is om je in te schrijven.

het is wel makkelijk als je je btw bonnen kunt declareren, wat je kunt doen wanneer je bij een discotheek of een cafe werkt vragen of de eigenaar de bonnetjes declareerd en dat jij dan de btw van hem terug krijgt....

en dat werkt veel beter dan hou jer er wel geld aan over.

www.moonentertainment.nl
PeterB    posted on 10-08-2005 11:11
@sucksir

Het abbogeld voor een eenmanszaak is 60 euro idd.

Maar klopt het wel wat jij zegt?
Volgens mij is het zo dat je maximaal de BTW mag aftrekken die je ook ontvangen hebt. Je zult dus, in het voorbeeld van de DJM1000, 2500 euro omzet ex btw moeten hebben gemaakt om de DJM1000 voor 2500 ex te kunnen aanschaffen. Je BTW saldo is dan immers 0,00.

Is je BTW saldo lager dan 1345 dan hoef je deze niet af te dragen (vrijstelling)

Bron: KVK website

Maar zoals al eerder gezegd: ik zal er wat dieper induiken
djmamo    posted on 10-08-2005 11:17
ja want nu wordt het wel erg intressant
www.moonentertainment.nl
sucksir    posted on 10-08-2005 12:18
Hey PeterB, precies zoals jij zegt, je moet dus genoeg verdienen om je btw terug te kunnen krijgen. En dannog iets. Vorig jaar had ik een allemaal spul gekocht voor 3000 euro en dat btwgeld heb ik nog steeds niet terug. Dus daar moet je rekening meehouden. Een Kvk is op zich wel gunstig, want zo kun je in allemaal bepaalde groothandels in zoals Makro, Sligro en zwaar illegaal vuurwerk halen in Belgie, zoals ik :D

Zoals ik al zei, ga eens bij de KvK. Ze helpen je erg graag.

Succes verder
ccc    posted on 10-08-2005 12:35
Handig om dat zo op internet te zeggen dat je met je kvk zwaar illegaal vuurwerk in belgie haalt. Dat lijkt mij echt super verstandig Happy, laughing
Nvie    posted on 10-08-2005 13:29
:P
sucksir    posted on 10-08-2005 13:59
Op zich is het niet zo verstandig, maar ze kunnen me weinig maken. Ik kan altijd zeggen dak het in Belgie afsteek Winking my eye
ccc    posted on 10-08-2005 14:44
Ja maar niet als het bij je thuis ligt, maar dat was ff offtopic
tairip    posted on 10-08-2005 17:41
Ik geloof dat het nog niet zo makkelijk is als het allemaal lijkt!

Niet even in schrijven en klaar is kees!
Ik heb er zelf niet al te veel evrtsnad van maar ben er zeer benieuwd naar als jij het uitgezocht hebt! mag je t wel even posten! Winking my eye

GRTZ
Maartenb    posted on 10-08-2005 17:57
Wat is precies de vraag dan? Ik heb wel wat connecties bij kvk dus...Happy, laughing

User edit by Maartenb on 10-08-2005 @ 17:57:59 (3%)
sucksir    posted on 10-08-2005 18:18
@PeterB -->als je wil weten waar het over gaat lees je eerst de topictitel en natuurlijk wat de OP heeft gepost. Lijkt me vrij logisch :S

@Tairip -->inschrijven is op zich wel gemakkelijk. Je hebt alleen maar je paspoort nodig met een geldig huisverblijf. Dus dat ze weten waar je woont en je moet een fatsoenlijk bankrekeningnummer hebben. Dat is alles. Bij mij kon ik binnen het uur weg. Wat lang duurt is dat ze willen dat je allemaal dingen invult (enquete's) voor het CPB, CBS en ga zo maar door.
PeterB    posted on 10-08-2005 20:24
Euh Ik heb de topic toch zelf geopend sucksir??

Maar Maarten, mijn vraag was eigenlijk wie hier allemaal een KvK inschrijving hebben en of ze nog tips hadden (wat hebben zij geregeld als zelfstandig ondernemend DJ en welke "problemen" en voordelen ze tot nu toe hebben ervaren).

Tuurlijk kom ik bij de KvK ins en outs over wet en regelgeving te weten en anders wel bij de Belastingdienst, maar net als met de legale MP3's is de praktijk meestal nog net even anders of anders ingevuld.

De ervaringen dus... (en dan niet specifiek met buitenlands vuurwerk ) maar wel wanneer heb je je ingeschreven, wat was voor jou de aanleiding. Dat dus..

User edit by PeterB on 10-08-2005 @ 20:24:58 (14%)
PauLvD    posted on 10-08-2005 20:51
ja hij bedoelde ook maartenb denk ikWinking my eye
Maartenb    posted on 10-08-2005 21:09
moi? nouja lkkr boeiend, maar weer ff ontopic.

Het is het beste om gewoon je eigen situatie te bekijken, zorg dat je weet wat je allemaal precies van plan bent en wat je wel en niet kan, en neem dan contact op met de Kvk zodat je niet met je mond vol tanden staat als ze vragen stellen.
Basrose    posted on 10-08-2005 21:52
Zoals sommige van jullie weten is DJ een vrij beroep... net als een boer.. je hoeft je niet in te schrijven maar het kan wel.
Lead    posted on 10-08-2005 21:55
KvK is slim als je er echt inkomsten van wilt maken. Veel clubs etc waar je komt willen ook een net factuurtje. Als je een beetje pro bezig gaat is kvk dus eigenlijk niet misbaar.

De belastingdienst komt gemiddels eens in de 7 jaar controlleren geloof ik, maar ik ben eens ingeschreven geweest voor ongeveer zo'n periode maar heb nooit controlle gehad.

Ik hield alleen een kasboek bij, deed net alsof dat het enige geld was 'van de zaak'. Op papier klopte het altijd, maar soms was het geld fysiek wat afwezig Winking my eye

Het is eigenlijk heel simpel, schrijf links alle inkomsten en rechts alle uitgaven. Of andersom, maar in de meeste kasboeken die je in de boekhandel haalt staat het aangegeven. Iedere maand totalen opmaken en op nieuwe pagina's beginnen. Ik heb de belasting meestal laten doen en die hadden genoeg aan mijn kasboek.

Aan het einde van het jaar keek ik hoeveel winst ik had en 'investeerde' dat in nieuwe equipment. Zo hield ik een kleine winst op waar ik maar weinig belasting over hoefde te betalen en had ik ook nieuwe equipment.

Conclusie : ik vind de kosten meevallen, want alleen aan BTW teruggave heb je al meer. Tenminste, als je tenminste een beetje werk te doen hebt en wat muziek koopt Winking my eye
Let the BASS be louder

This is an old Topic

No new postings for 7.340 days.
 Post CommentThat would be 244.7 months
or a whopping 20.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

273 Users online: 118 Guests (155 Unknown)
Pages generated today : 20.710
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.928.002