KvK is slim als je er echt inkomsten van wilt maken. Veel clubs etc waar je komt willen ook een net factuurtje. Als je een beetje pro bezig gaat is kvk dus eigenlijk niet misbaar.
De belastingdienst komt gemiddels eens in de 7 jaar controlleren geloof ik, maar ik ben eens ingeschreven geweest voor ongeveer zo'n periode maar heb nooit controlle gehad.
Ik hield alleen een kasboek bij, deed net alsof dat het enige geld was 'van de zaak'. Op papier klopte het altijd, maar soms was het geld fysiek wat afwezig
Het is eigenlijk heel simpel, schrijf links alle inkomsten en rechts alle uitgaven. Of andersom, maar in de meeste kasboeken die je in de boekhandel haalt staat het aangegeven. Iedere maand totalen opmaken en op nieuwe pagina's beginnen. Ik heb de belasting meestal laten doen en die hadden genoeg aan mijn kasboek.
Aan het einde van het jaar keek ik hoeveel winst ik had en 'investeerde' dat in nieuwe equipment. Zo hield ik een kleine winst op waar ik maar weinig belasting over hoefde te betalen en had ik ook nieuwe equipment.
Conclusie : ik vind de kosten meevallen, want alleen aan BTW teruggave heb je al meer. Tenminste, als je tenminste een beetje werk te doen hebt en wat muziek koopt