Poster: Ziax
Ik heb inderdaad nog een vraag:
De line-out uitgang. Wat voor nut heeft het dat je dat terug op je mengpaneel aansluit?
Bedoel je hiermee dan hetzelfde als dat je je koptelefoonuitgang zou verbinden met een kanaal op je mengpaneel? (Met dit kabeltje dan, zo doe ik het op dit moment)
Ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat ik bedoel. Op het moment dat je dat geluidkaartje aansluit op je laptop via een usb kabel kan je twee dingen doen.
- Geluid ontvangen.
- Geluid sturen.
Het ontvangen van het geluid gaat doordat je een rood-wit kabeltje vanaf je record out op je mixer naar de input op het geluidkaartje. Deze regelt alles vanzelf en je ontvangt het geluid op je laptop om op te nemen.
Het sturen van het geluid gaat precies hetzelfde, echter heeft het geen zin om naar je record out op je mixer geluid te sturen, daarom heeft het geluidkaartje ook een output. Tussen de output en een kanaal op je mixer zet je ook een rood-wit kabeltje. Je speelt dan geluid af op je laptop, dit gaat via je usb naar het kaartje, via zijn output naar je kanaal op je mixer.
Je hebt dus een line-in op de geluidskaart voor het ontvangen Van de mixer, en een line-out voor het sturen Naar de mixer. Het grappige is dat je dit tegelijk kan doen. Je kan dus je mix opnemen en tegelijk een nummer op laptop afspelen en laten horen op bijvoorbeeld kanaal 1. Dit wordt dan natuurlijk ook weer opgenomen enz!
Voor de goede orde, dit is het apperaatje, klik op het plaatje en je ziet wat ik bedoel met in / output.

En dit zijn de kabels waar ik het over heb:

Zie je hem nu?