Mix Recorden Via Laptop (Vista)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Yarne    posted on 14-01-2009 14:28
Hoi,

Ik heb een probleempje met het opnemen van een mix met laptop.
(ik vertrek op de djm 800 in de record uitgang)
Normaal neem ik mijn mix op via de vaste PC, die naast een micro ingang enzo, ook een line-in heeft (het blauwe gaatje idd). Dan kan ik via software de mix perfect en zuiver in goeie kwaliteit opnemen.

Nu zou ik dat op verplaatsing ook eens willen doen mijn mix opnemen, maar ik zie natuurlijk niet zitten om heel mijn Pc af te breken als ik een laptop (Windows Vista) heb.

Ik heb al ondertussen gezien  (onderandere hier op het forum) dat dat mogelijk moet zijn via de laptop.
Maar het lukt mij niet.

Ik heb dus enkel een uitgang voor koptelefoon en en ingang microfoon (wss ook de line-in??). Ik krijg de line-in instelling maar niet goed, die krijgt geen signaal. Via de micro krijg ik wel een signaal, maar dat is heel onzuiver (zelf al zet ik de instelling van het volume van de micro heeeel laag).

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en weten hoe ik dat even zuiver kan krijgen als op de vaste PC?

Alvast bedankt
Greetzz Yarne

What do you think about Mix Recorden Via Laptop (Vista) ??

Vote :   

nicknaughty    posted on 14-01-2009 14:42
goedkoop extern geluidskaartje (met usb is handig) kopen, en dan gewoon tulpkabels van die externe geluidskaart naar je mengpaneel. in je recording proggie de ext. gel.kaart selecteren, en opnemen maar. ik gebruik wavelab van steinberg, maar audacity e.d. moet ook mee kunnen
Kevlar    posted on 14-01-2009 17:14
Normaal gezien moet je die onzuiverheid kunnen oplossen door bij je settings de microfoonversterking uit te schakelen. Zo moest ik het in elk geval doen bij mijn laptop Happy, laughing
Yarne    posted on 14-01-2009 17:46
Poster: Kevlar
Normaal gezien moet je die onzuiverheid kunnen oplossen door bij je settings de microfoonversterking uit te schakelen. Zo moest ik het in elk geval doen bij mijn laptop Happy, laughing

ah dat zou kunnen, dat stond in iig aangevinkt, keer proberen

Edit: hmm neen, twerkt nog altijd niet
User edit by Yarne on 14-01-2009 @ 17:54:30 (16%)
Ziax    posted on 14-01-2009 18:47
Ik zat met hetzelfde probleem.

Wat heb ik gedaan?
Bij configuratiescherm heb ik "realtek HD audio configuratie" (dit zal wss wel verschillend zijn met welke soundcard of drivers dat je werkt.
Maar nu:
Via deze instellingen kon ik de ruisonderdrukking aanzetten, de overige 2 eigenschappen heb ik uitgeschakeld en nu klinkt dit vrij goed na testen. Ook het ingaande signaal kon ik hier verminderen (en dan ook nog eens rechtonder in mn audio instellingen).

Ik heb het enkel nog maar heel eventjes getest maar het klonk in ieder geval (via de laptop speakers) al een PAK beter (daarvoor klonk het alsof je het met je gsm zou opnemen). Op grote speakers heb ik het dus nog niet geprobeerd. Maar ik was in ieder geval al tevreden van de kwaliteit, want over de koptelefoon klonkt dit wel goed.

Ik hoop dat je hier iets mee bent.. Maar ik vrees dat je drivers anders gaan zijn maar je kan maar eens proberen.
grtz Cool

edit: Ik neem op met audacity, ik dacht dat het misschien hier kon aan liggen. Daarna met sony soundsforge geprobeerd maar dat was net hetzelfde..
User edit by Ziax on 14-01-2009 @ 18:48:53 (21%)
Kevinova    posted on 14-01-2009 20:25
Wat het probleem is met laptops wat een vaste computer niet heb is dat je netspanning kan storen over je geluid.

En dat is heel irritand, je zou dus om dat te voorkomen alleen op de accu moeten draaien als je muziek opneemt of afspeelt op een goed geluids systeem.

Mac books blijken hier niet last van te hebben. Ik heb zelf een laptop en vaste computer.
En heb dit probleem dus, ik heb rondgevraagd en ik ben niet de enige.
Yarne    posted on 14-01-2009 20:44
Poster: Kevinova
Wat het probleem is met laptops wat een vaste computer niet heb is dat je netspanning kan storen over je geluid.

En dat is heel irritand, je zou dus om dat te voorkomen alleen op de accu moeten draaien als je muziek opneemt of afspeelt op een goed geluids systeem.

Mac books blijken hier niet last van te hebben. Ik heb zelf een laptop en vaste computer.
En heb dit probleem dus, ik heb rondgevraagd en ik ben niet de enige.

dat is nu niet het probleem!
ik heb geprobeerd om de mix op te nemen en dat was op accu maar het blijft hetzelfde
Het probleem is dat ik het geluid niet deftig binnen krijg op mijn laptop, het lukt niet om die input als een lijningang te gebruiken.

Dat probleem van de netspanning komt trouwens door de aarding. als je die uit je stopcontact verwijderd (of bij een verdeelstekker bv.) en je stopt daar je pc kabel in, is dat ruis weg Happy, laughing. Zo deed ik dat als ik met laptop en externe geluidskaart ging draaien: er zat ook ruis op als ik de kabel in een gwn stopcontact stak.
Lead    posted on 14-01-2009 21:00
Gebruik de Record Output van de DJM en zorg dat er alleen maar groene lampjes aan gaan op ALLE VU-meters.

Check in de handleiding van je laptop of de geluidskaart die erin zet wel een audio/line ingang heeft, naast de microfoon.

Soms kun je micro en line nivo aanbieden en in de configuratie van je geluidskaart aangeven wat je aanbiedt.
Let the BASS be louder
Yarne    posted on 14-01-2009 21:38
Poster: Lead
Gebruik de Record Output van de DJM en zorg dat er alleen maar groene lampjes aan gaan op ALLE VU-meters.

Check in de handleiding van je laptop of de geluidskaart die erin zet wel een audio/line ingang heeft, naast de microfoon.

Soms kun je micro en line nivo aanbieden en in de configuratie van je geluidskaart aangeven wat je aanbiedt.

hmm ja maar tis enkel zuiver als mijn gain ver heel toe gedraaid is en juist maar het onderste ledje van de VU meter brand, dus das wel moeilijk om te mixen dan.

bij de instellingen kan ik of wel microfoon of lijningang aanduiden als opname apparaat, maar die lijningang krijgt geen signaal...
Ziax    posted on 14-01-2009 22:27
Hey,
Ik heb het deze avond getest. De geluidskwaliteit is door m'n bovenstaande instellingen al een stuk beter maar bijlange nog niet wat het moet zijn.

Ivm kiezen tussen micro of lijningang en geen signaal krijgen --> hier heb ik net hetzelfde.

Als je een oplossing hebt gevonden post ze dan in ieder geval want ik denk dat hier heel wat mensen wat aan zullen hebben!
sorry dat ik niet kan helpen Unhappy
Steev    posted on 14-01-2009 23:01
Ik had hetzelfde probleem. Mijn laptop heeft geen line-in ingang, wat volgens mij ook vrij zeldzaam is op een laptop. Dit heb ik er op gevonden: de Behringer UCA-202. Dit is een extern geluidskaartje dat je tussen je laptop en je mixer zet. Je gaat met je rec out op de mixer naar de line-in ingangen van het geluidskaartje (met een tulpkabel), daarvandaan met een usb kabeltje naar je laptop. Je download een programma als audacity en na het selecteren van de juiste bron kan je gelijk opnemen! Je bent in 2 minuten klaar want vista heeft de drivers en het kost je zo'n 30 euro. Perfect geluid en helemaal geen ruis.

Wat ook handig is, is dat de geluidkaart ook een line-out uitgang heeft. Deze kan je verbinden met een kanaal op je mixer en zo kan je je muziek van de laptop direct doorsturen naar je mixer. Ik heb hem nu bijna een half jaar ingebruik en het is gewoon een apperaatje dat zijn geld dubbel en dwars waard is. Happy, laughing
Mocht je nog vragen hebben, dan zal ik die altijd beantwoorden!

Succes!
User edit by Steev on 14-01-2009 @ 23:02:08 (7%)
Ziax    posted on 14-01-2009 23:17
Ik heb inderdaad nog een vraag:
De line-out uitgang. Wat voor nut heeft het dat je dat terug op je mengpaneel aansluit?
Bedoel je hiermee dan hetzelfde als dat je je koptelefoonuitgang zou verbinden met een kanaal op je mengpaneel? (Met dit kabeltje dan, zo doe ik het op dit moment)

Steev    posted on 14-01-2009 23:38
Poster: Ziax
Ik heb inderdaad nog een vraag:
De line-out uitgang. Wat voor nut heeft het dat je dat terug op je mengpaneel aansluit?
Bedoel je hiermee dan hetzelfde als dat je je koptelefoonuitgang zou verbinden met een kanaal op je mengpaneel? (Met dit kabeltje dan, zo doe ik het op dit moment)

Ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat ik bedoel. Op het moment dat je dat geluidkaartje aansluit op je laptop via een usb kabel kan je twee dingen doen.

- Geluid ontvangen.
- Geluid sturen.

Het ontvangen van het geluid gaat doordat je een rood-wit kabeltje vanaf je record out op je mixer naar de input op het geluidkaartje. Deze regelt alles vanzelf en je ontvangt het geluid op je laptop om op te nemen.
Het sturen van het geluid gaat precies hetzelfde, echter heeft het geen zin om naar je record out op je mixer geluid te sturen, daarom heeft het geluidkaartje ook een output. Tussen de output en een kanaal op je mixer zet je ook een rood-wit kabeltje. Je speelt dan geluid af op je laptop, dit gaat via je usb naar het kaartje, via zijn output naar je kanaal op je mixer.

Je hebt dus een line-in op de geluidskaart voor het ontvangen Van de mixer, en een line-out voor het sturen Naar de mixer. Het grappige is dat je dit tegelijk kan doen. Je kan dus je mix opnemen en tegelijk een nummer op laptop afspelen en laten horen op bijvoorbeeld kanaal 1. Dit wordt dan natuurlijk ook weer opgenomen enz!

Voor de goede orde, dit is het apperaatje, klik op het plaatje en je ziet wat ik bedoel met in / output.

En dit zijn de kabels waar ik het over heb:

Zie je hem nu?
User edit by Steev on 14-01-2009 @ 23:41:12 (26%)
Ziax    posted on 14-01-2009 23:55
Nu snap ik precies wat je bedoelt !
Al heb je de input in feite niet nodig. Je kan je muziek ook nog steeds van je laptop naar je mengpaneel sturen op mijn manier. (al ga ik wel deze gebruiken als ik em in huis haal!)

Het is inderdaad geen geld om tot een goeie opname te komen. Leuk verjaardagscadeau :D

Bedankt voor de info!
Yarne    posted on 15-01-2009 10:04
aah Cool ! idd geen slecht idee als dat werkt. het stomme is dat ik net een bestelling gedaan heb op New-Line, terwijl ik er dat geluidskaartje kon bij besteld hebben zonder extra verzendkosten. maarja goed alvast bedankt !

ik heb wel al een externe geluidskaart: de maya 44 usb, 
deze heeft ook inputs maar daarméé lukt het mij ook niet om op te nemen ! 
kweet natuurlijk niet of die analog inputs ook zelfde zijn als een line-in.

Weet iemand of het met deze geluidskaart ook zou moeten lukken Confused

User edit by Yarne on 15-01-2009 @ 10:07:14 (2%)
Roov    posted on 15-01-2009 11:31
Ja tuurlijk moet het daarmee lukken, heb je een snoertje van tulp naar jack plugin? Doe hejm ijn de line in van je maya download de goede drivers zodat je hem kan installeren op je PC (ik weet niet of dat ook voor deze nodig is) en dan audacity openen en opnemen maar.
Yarne    posted on 15-01-2009 11:55
neen het moet kabel zijn van tulp (in mixer) naar tulp (geluidskaart) normaal.

ik kan dan inderdaad op mijn geluidskaart zien dat ik signaal binnen krijg, maar audacity krijgt het niet binnen.
dus van mixer naar geluidskaart werk wel, maar van geluidskaart naar computer nog niet.
Ik heb nochtans de drivers geïnstalleerd die er bij zaten (want ouput gaat wel van computer naar geluidskaart naar mixer, omgekeerd dus niet ...)
Steev    posted on 15-01-2009 18:49
Poster: Ziax
Nu snap ik precies wat je bedoelt !
Al heb je de input in feite niet nodig. Je kan je muziek ook nog steeds van je laptop naar je mengpaneel sturen op mijn manier. (al ga ik wel deze gebruiken als ik em in huis haal!)

Het is inderdaad geen geld om tot een goeie opname te komen. Leuk verjaardagscadeau :D

Bedankt voor de info!

graag gedaan Happy, laughing
onyx    posted on 23-07-2009 14:39
sorry voor de topic kick. ik probeer dus ook op te nemen van mijn djm 800 naar mijn laptop. helaas ook geen line in, maar uitsluitend een mic in. als ik mijn mic instellingen op mijn laptop (sony vaio btw) zo laag mogelijk zet dan blijft hij oversturen.

nu las ik ook dat het mogelijk is om op je djm 800 het rec volume lager te zetten. hoe doe ik dat?

alvast bedankt

This is an old Topic

No new postings for 5.882 days.
 Post CommentThat would be 196.1 months
or a whopping 16.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

251 Users online: 182 Guests (69 Unknown)
Pages generated today : 31.465
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.925.010