Geen Inpiratie/Creativiteit
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Melle    posted on 08-01-2009 23:20
He, ik wist niet zo goed waar ik het neer moest zetten maar het beste leek me hier.

Ik zit in een soort van muziek dip, alles wat ik nu nog maak vind ik niks meer aan, alsof ik iets nieuws wil ofzo.
Ik maak nu ongeveer een jaar Hiphop, ik mix er soms ook verschillende stijlen door zoals bijvoorbeeld D&B een beetje of soms beejte funk,electro etc.
Maar wat ik nu nog maak vind ik niks meer aan, ik wil iets nieuws, ik heb dit denk ik nu een maandje dat ik het niks meer aan vind wat ik maak.
Hebben jullie misschien tips om aan inspiratie te komen, creativiteit?
Ik heb al paar dingen geprobeerd zoals veel instrumentals beluisteren, maarja het helpt niet zo zeer.

Alvast bedankt.

What do you think about Geen Inpiratie/Creativiteit ??

Vote :   

Renzis    posted on 08-01-2009 23:39
House gaan draaien:D, nee kidding.Ga eens wat anders maken, experimenteer eens met dingetjes, pak voor de grap eens een andere style, opbouw instrumenten etc. Maak het weer uitdagend voor je zelf.pak die dingen waarvan je weet dat je ze wel lekker vind (bassline, hi hats melodien maakt niet uit) en gaar daar juist mee aan de slag.
OneSixty    posted on 08-01-2009 23:39
kan zijn dat je gewoon je stijl beu bent...

nog nooit een hele andere stijl gehad waarvan je denkt dat die je interesseert ?
dat je een tijdje stopt met hophop zegmaar.

tis maar een idee he :p
Snoey    posted on 09-01-2009 00:35
In de zomer zomer heb ik door een flinke tegenslag een dip gekregen in het draaien en ben ik toen mijn eigen identiteit als Dj verloren. Ik ben dan ook nieuwe dingen gaan doen. Elke week feestje opzoeken, zodat jezelf lekker even los kan gaan en dan later kan je kijken wat het publiek leuk vind. Probeer daarmee met je huidige skills iets van te maken. Daarnaast ben ik nieuwe bronnen voor het downloaden van muziek gaan zoeken en verschikkelijk veel gaan downloaden. Daaruit je selectie maken op wat mensen gaaf vinden en jezelf achter staat en dat toevoegen aan je huidige style. Zo creeër je een orginele sound voor jezelf die toch aanslaat. 

En wat voor mij ook goed werkte was om inplaats van een tussen jaar toch een opleiding te doen en dat was weer een enorme boost voor mijn identiteit als Dj.
Misschien dat voor jou een nieuwe sport of iets in die richting jou ook weer nieuwe inspiratie geeft.

En het gebruiken van nieuwe andere software kan de grenzen van jou producer skills verleggen, maar daar moet je dan wel de tijd in willen steken. 
www.soundcloud.com/ten-hooven
Dubbelyou    posted on 09-01-2009 09:04
Of stop voor een aantal dagen.. tot je het gevoel weer krijgt om lekker te gaan spinnen.
Wat bij mij vaak helpt is een andere style draaien.

Maar forceer jezelf niet om te gaan draaien Winking my eye dat is hetgeen wat het minder leuk maakt.
bartezzz    posted on 09-01-2009 12:40
ik heb dit ook wel eens, naja had want nu heb ik echt gevonden wat ik vet vind kwa muziek maar wat me toen altijd hielp was zeg maar iets nieuws kopen. de eerste keer dat ik dat had kocht ik bijv. me eerste platenspeler er bij en dat motiveerde me echt weer heel erg want eerst draaide ik alleen met cd spelers.
Mforge    posted on 09-01-2009 13:42
ik heb het ook gehad...(en lang ook, draaide techno, maar er kwam er alleen nog maar minimal uit..en dat ben ik zoooo zat)
Nu ben ik me meer gaan richten op drum&bass erbij, en het werkt...en de techno wordt ondertussen ook weer meer naar mijn smaak..
Dus : verandering van spijs doet eten!
JazzyMax    posted on 09-01-2009 14:55
gebrek aan inspiratie? gewoon paar dagen niets doen, jointje paffen,... x totaal anders doen dat niets met muziek te maken heeft...
Daarna gewoon een live set van een of andere dj beluisteren. Het volk horen schreeuwen! Direct weer zin, he! (Probeer op You tube dan eens Vitalic - live op Rock Werchter)
RiX    posted on 09-01-2009 20:32
Op zich goede tips jongens, maar als je inspiratieloos bent en niet weet waarmee en hoe je precies de creativiteit opnieuw kan prikkelen, kan je goed vast zitten.

Wat je moet doen is leren out of the box - te denken. Ga voorbij aan de kaders van je doosje. Maar beantwoord eerst even deze vragen voor jezelf:

- Wat zijn de kaders van je 'box'?
- Wie heeft deze kaders gemaakt? Jij of zijn ze je opgelegd?
- Wat is je droom? (in breedste zin van het woord)
- Ga eens 10 directie associaties opschrijven die bij die droom passen
- Bedenk 5 geluiden die bij deze associaties passen

Probeer nu eens iets nieuws te maken!! :d

tips voor out of the box - denken:
- Heb een klein (A6) notitieboekje (blanco) bij je. Heb je inspiratie, direct opschrijven of tekenen!!!
- Neem tijd om je creativiteit te trainen. Het duurt voordat je dit ontwikkelt hebt.
- Zet eens een andere bril op. Je kijkt vaak door een bepaalde bril. Bv: Hip-hop met andere invloeden. Probeer eens iets met het tegenovergestelde... Begin met een andere stijl en voeg Hip-hop ideeen toe.

Succes!
RiX    posted on 10-01-2009 14:59
en? ben je er al weer verder mee?
Melle    posted on 18-10-2009 03:15
Sorry voor de bump, maar ik vond dat ik hier nog op moest reageren. :P
Na het starten van dit topic ben ik even gekapt met muziek maken, was er even klaar mee en ging even wat anders doen. Maar ik heb het nooit echt kunnen loslaten dus ben eigenlijk nooit echt gestopt.
Sinds een tijdje ben ik overgestapt naar een nieuwe stijl, meer house/minimal house/electro.
En het werkt! Weer veel meer inspiriatie, en leer ook veel nieuwe dingen. Heb ondertussen ook weer wat goeie hiphop tracks gemaakt dus je zou wel kunnen zeggen dat me dip weg is.

Nog bedankt voor alle goeie tips!
ArCee    posted on 18-10-2009 12:05
In die stijl zou ik het ook snel zat zijn ja, sorry, absoluut geen R&B, Rap, HipHop of andere gerelateerde meuk fan Cool
RiX    posted on 18-10-2009 12:27
had je ook concreet wat aan mijn tips? Zo ja, welke en zo nee, waarom niet? (kan ik ook weer van leren...)

btw: ben nu goed boek aan het lezen over het 'einstein denken', oftewel: "Doorbreek alle regels! (die de wet toelaten haha)"
Bloedworst    posted on 18-10-2009 12:51
Poster: RiX
Op zich goede tips jongens, maar als je inspiratieloos bent en niet weet waarmee en hoe je precies de creativiteit opnieuw kan prikkelen, kan je goed vast zitten.

Wat je moet doen is leren out of the box - te denken. Ga voorbij aan de kaders van je doosje. Maar beantwoord eerst even deze vragen voor jezelf:

- Wat zijn de kaders van je 'box'?
- Wie heeft deze kaders gemaakt? Jij of zijn ze je opgelegd?
- Wat is je droom? (in breedste zin van het woord)
- Ga eens 10 directie associaties opschrijven die bij die droom passen
- Bedenk 5 geluiden die bij deze associaties passen

Probeer nu eens iets nieuws te maken!! :d

tips voor out of the box - denken:
- Heb een klein (A6) notitieboekje (blanco) bij je. Heb je inspiratie, direct opschrijven of tekenen!!!
- Neem tijd om je creativiteit te trainen. Het duurt voordat je dit ontwikkelt hebt.
- Zet eens een andere bril op. Je kijkt vaak door een bepaalde bril. Bv: Hip-hop met andere invloeden. Probeer eens iets met het tegenovergestelde... Begin met een andere stijl en voeg Hip-hop ideeen toe.

Succes!
 Top Rix je slaat wat mij betrefd de spijker op zn kop.
Ken die dip goed en weet dat jezelf dwingen geen zin heeft, neem de tijd gooi het roer om en verander je kijk op wat goed is of hoe het zogenaamd moet, zet je computer ff uit en ga luisteren naar reggae klasiek rock van alles, ff terug naar de roots wat bij mij vaak toch weer inspriatie brengt.
Maar wees gerust muziek zit in je bloed en zelfs met en bloedtransfusie gaat dat er niet uit het is en kwestie van tijd.
Succes Melle
Melle    posted on 24-10-2009 02:55
Wat jij zei over Out of the box denken, hier was ik zelf ook op gekomen. Bekijk het is van een andere kant.
Zo maak ik nu meer house/electro, maar ik wil er wel hiphop invloeden instoppen!
Wat ik zelf trouwens een aardig goed voorbeeld vind van House-Hop is bijvoorbeeld:

Worthy - Crack-El (Justin Martin's Stoopit Crunk-Ill Hyphy Mix)

En me dromen? Volgens mij is die voor iedere producer wel hetzelfde, groots uitbreken, optreden op grote feesten met veel mensen. Op veel plaatsen komen, en van je hobby je werk kunnen maken.
Maar dat zijn natuurlijk kleine kansen, maar het zijn niet voor niks dromen. Winking my eye

Misschien wat je zei over dingen opschrijven is ook nog wel is een idee om uit te proberen! Dat heb ik namelijk (nog) niet gedaan. Ik denk er liever gewoon over na, is wat makkelijker. Maar misschien wordt dingen wel duidelijker als je het opschrijft.

Wie de kaders heeft gemaakt? Ik denk mijzelf, ik ben kritisch, dus niet snel tevreden. Ik wil zo creatief mogelijk, maar het moet niet zo zijn dat het heel freaky wordt, je moet er wel gewoon fijn op kunnen dansen of naar luisteren. Als je dan een beat maakt ben je dus niet zo snel tevreden.

Ik heb trouwens nu al aardig wat dingen opgeschreven, thanks Rix!

@Bloedworst

Ja ik merkte ook dat dwingen geen zin had, je raakt in verveling sinds je geen goeie dingen kan bedenken, hoe hard je het ook probeert. Bij mij hadden een tijdje stoppen ook niet veel zin, ik ben 2 maandjes denk ik maximaal gekapt, maar toch wilde ik het ook in die 2 maanden soms weer is proberen.
Ik merk trouwens nu ook sinds ik andere muziek maak dat mijn inspiratie weer terug komt, en ook weer veel meer passie!

Snoey    posted on 24-10-2009 08:09
Als ik inspiratie loos ben, ga ik nieuwe geluiden proberen te maken. Dus lekker kloten met een syntheseizer en alle coole geluiden opslaan. Of ik ga opzoek naar een samplepack met synthshots, vaak weet ik dan daar wel weer raad mee.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Roov    posted on 24-10-2009 12:38
En juist door ook andere stijlen te gaan luisteren maak je het begrip hip-hop zoals jij het gewend bent groter. Een tijdje dacht ik ook dat ik mijn house-feeling verloren was, luisterde veel hip-hop en hardstyle, maar uiteindelijk komt je echte smaak voor muziek toch wel weer boven en zul je zien dat dat je alleen maar een stapje vooruit gaat! Happy, laughing
Melle    posted on 25-10-2009 04:13
Poster: Roov
En juist door ook andere stijlen te gaan luisteren maak je het begrip hip-hop zoals jij het gewend bent groter. Een tijdje dacht ik ook dat ik mijn house-feeling verloren was, luisterde veel hip-hop en hardstyle, maar uiteindelijk komt je echte smaak voor muziek toch wel weer boven en zul je zien dat dat je alleen maar een stapje vooruit gaat! Happy, laughing

Ja, ik luister sowieso veel verschillende stijlen. Hiphop, house, lounge, D&B, Hardstyle, Electro.

@Snoey

Ja lijkt me wel een goed idee!

This is an old Topic

No new postings for 5.813 days.
 Post CommentThat would be 193.8 months
or a whopping 15.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

270 Users online: 75 Guests (195 Unknown)
Pages generated today : 14.970
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.488.743