mp3 rechten vraagje
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Ked    posted on 23-12-2008 10:25
Stel je voor, je hebt een paar duizend platen en nu wil je die gaan converteren naar mp3 om te draaien op je cdj's, dit betekend dat je gedekt bent qua buma stemra rechten, want je hebt ooit die platen origineel gekocht.

Maar, wat als je nou die platen allemaal verkoopt en er komt een keer een controle, heb je dan een probleem?

What do you think about mp3 rechten vraagje ??

Vote :   
Roov    posted on 23-12-2008 10:35
Heb je er nog bonnetjes van (van je aankoop dus)
Ked    posted on 23-12-2008 10:36
Maar natuurlijk ik heb alle bonnetjes van 16 jaar platen kopen bewaard dat zijn zo'n 5000 bonnetjes Happy, laughing
Roov    posted on 23-12-2008 10:37
Poster: Ked
Maar natuurlijk ik heb alle bonnetjes van 16 jaar platen kopen bewaard dat zijn zo'n 5000 bonnetjes Happy, laughing

Als je dat laat zien dan is het goed volgens mij :P (correct me if i'm wrong)
WopWopWop    posted on 23-12-2008 10:40
Ik denk dat je ze moet houden aangezien je de bonnetjes niet heb:P ja of van de opbrengst van de platen nieuwe cd's
JollyJunkie    posted on 23-12-2008 10:42
Poster: Roov

Als je dat laat zien dan is het goed volgens mij :P (correct me if i'm wrong)

Ik denk et eigenlijk van niet,
want je verkoopt je rechten lijkt mij.
Het is dus niet meer van jou (logisch he Cool)Maar inprincipe ben je legaal als je de bonnetjes hebt, alleen ik denk dat je de bonnetjes aan de koper van je platen moet geven.
Ked    posted on 23-12-2008 10:44
Maar ik heb toch rechten betaald toen ik ze heb aangeschaft..., en ik verkoop ze vaak voor veel minder
JollyJunkie    posted on 23-12-2008 10:49
Maar ik heb toch rechten betaald toen ik ze heb aangeschaft..., en ik verkoop ze vaak voor?veel minder
  Dan doet diegene die ze van jou koopt een goed koop :P Maar ik denk dat de koper de bonnetjes niet zo nodig moet hebben want bij platen vragen ze nietzo vaak om bonnetjes aangezien je die toch niet zelf kan maken. Dus houd jij de bonnetjes, dus is het legaal Happy, laughing
DJtall    posted on 23-12-2008 10:51
Ik weet niet hoe het in nederland zit.
Maar hij in belgie zou je heeel veel geld moeten betalen.
Eerst en vooral, als je je platen wil omzetten in mp3 moet je geld betalen. een zogenaamde dj licentie.
En je moet kunnen bewijzen dat je het originele hebt betaald.
en je moet de cd's of platen nog altijd hebben.

Het idee hierachter is dat je dan je origineel niet beschadigd.

Dus volgens mij zou dit niet mogen.
Roov    posted on 23-12-2008 10:56
Poster: DJtall
Ik weet niet hoe het in nederland zit.
Maar hij in belgie zou je heeel veel geld moeten betalen.
Eerst en vooral, als je je platen wil omzetten in mp3 moet je geld betalen. een zogenaamde dj licentie.
En je moet kunnen bewijzen dat je het originele hebt betaald.
en je moet de cd's of platen nog altijd hebben.

Het idee hierachter is dat je dan je origineel niet beschadigd.

Dus volgens mij zou dit niet mogen.

Volgens mij is het zo dat zolang jij het orgineel, legaal hebt gekocht dat je dan zoveel kopieetjes mag maken als je ze maar voor je zelf houdt.
DjVictorF    posted on 23-12-2008 12:09
T lijkt mij gewoon legaal als je het origineel hebt maar als je alleen een bonnetje hebt kan het ook zo zijn dat je die van iemand hebt gehadWinking my eye
Weet waar ik vandaan kom, weet niet waar ik heen ga.
Ked    posted on 23-12-2008 12:16
Poster: DjVictorF
T lijkt mij gewoon legaal als je het origineel hebt maar als je alleen een bonnetje hebt kan het ook zo zijn dat je die van iemand hebt gehadWinking my eye

Dus dj's die promo's hebben ontvangen, mogen die niet draaien, want ze hebben de rechten niet betaald?...

klopt ook niet.
bartezzz    posted on 23-12-2008 13:59
gewoon opslaan wat je hebt opgenomen dan kunnen ze zien dat je je vinyl hebt geript.
en jaw het orgineel houden is altijd het makkelijkste.

maar ik zou er niet zoown probleem van maken want ik draai best veel en ben nog nooit gecontrolleerd en een maat van me draait al ongeveer 4 jaar, 3 tot 4 keer per week in clubs door het hele land en zelfs hij heeft nog noooit een controle gehad.
Stefjuuh    posted on 23-12-2008 19:19
Promotracks zijn nog niet aangemeld bij de buma...

en gebruik even de zoekfunctie AUB, heb hier al herhaaldelijk wat over gezegd...
Ked    posted on 24-12-2008 09:09
Poster: Stefjuuh
Promotracks zijn nog niet aangemeld bij de buma...

en gebruik even de zoekfunctie AUB, heb hier al herhaaldelijk wat over gezegd...

Sorry alwetende,

Mijn specifieke vraag ook?
JazzyMax    posted on 24-12-2008 09:38
DJ tall heeft gelijk.
In België en waarschijnlijk ook in Nederland moet je dan over een DJ licentie beschikken (€ 180 euro per jaar) als je copies maakt van je originele aankopen.
CD's kopiëren om mee te draaien: dj licentie
Platen omzetten naar mp3: dj licentie
Legaal gedownloadde tracks op cd branden om mee te draaien: dj licentie

grtz
Stefjuuh    posted on 24-12-2008 10:59
Okeee.. laatste keer..

Nederlandse wetgeving: Legale officiele drager (CD/Vinyl, maar OOK je gedownloade tracks van beatport oid), en een buma/stemra betaalde ruimte. Dan is het legaal om die muziek te draaien. Ga je je vinyl rippen, of je beatporttracks op CD zetten, vallen die kopieen onder de regeling "Thuiskopie". Dan mag je ze alleen nog thuis voor jezelf gebruiken. Om ze uit die regeling te halen, betaal je 90 euro per jaar, mag je 2500 nummers in je collectie hebben, tot een max van 1000 wisselingen per jaar. (Nee, ik werk niet bij de buma, zit gewoon nog op school!)

Zo duidelijk?
Ked    posted on 24-12-2008 11:07
Okeee.. laatste keer..

Nederlandse wetgeving: Legale officiele drager (CD/Vinyl, maar OOK je gedownloade tracks van beatport oid), en een buma/stemra betaalde ruimte. Dan is het legaal om die muziek te draaien. Ga je je vinyl rippen, of je beatporttracks op CD zetten, vallen die kopieen onder de regeling "Thuiskopie". Dan mag je ze alleen nog thuis voor jezelf gebruiken. Om ze uit die regeling te halen, betaal je 90 euro per jaar, mag je 2500 nummers in je collectie hebben, tot een max van 1000 wisselingen per jaar. (Nee, ik werk niet bij de buma, zit gewoon nog op school!)

Zo duidelijk?

zegdattanmeteen
Stefjuuh    posted on 24-12-2008 11:46
Dat heb ik al 3 keer op dit forum getypt, een beetje gebruik maken van de zoekfunctie is geen schande!

Maar, astublief!
tom-j    posted on 24-12-2008 14:20

zegdattanmeteen

of je gebruikt die ozo-mooie-speciaal-door-lead-voor-dit-soort-situaties-gemaakte-SEARCH(!!!!)-knop!
djdodger    posted on 26-12-2008 00:42
[...] Om ze uit die regeling te halen, betaal je 90 euro per jaar, mag je 2500 nummers in je collectie hebben, tot een max van 1000 wisselingen per jaar. [...]

Heb je ook een bron?
jannickv    posted on 26-12-2008 00:48
////www.djresource.eu/Search/

en typ daar "wetgeving" in... zeker 5 topics met allemaal bronnen Winking my eye
djdodger    posted on 26-12-2008 11:36
Nou ik zie wel meer topics en ik heb ze net allemaal gelezen. Maar met bronnen bedoel ik wetteksten of andere regelgeving. In één van die topics verwees iemand als BRON naar een werkstuk op scholieren.com... dat is m.i. dus geen bron.

De enige die iets roept met enige waarde (de rest tast nogal hard in het duister) is Stephanie, zij heeft de tekst van die Buma-overeenkomst waarbij je dan 90 euro zou moeten betalen. Maar dat is dus ook uit 2006 en gaat om een overgangsregeling. Is dit nog steeds zo? Zijn er mensen hier die dit betalen?

Stefjuuh    posted on 26-12-2008 12:33
Poster: djdodger

Heb je ook een bron?

Poster: djdodger
Nou ik zie wel meer topics en ik heb ze net allemaal gelezen. Maar met bronnen bedoel ik wetteksten of andere regelgeving. In ??n van die topics verwees iemand als BRON naar een werkstuk op scholieren.com... dat is m.i. dus geen bron.

De enige die iets roept?met enige waarde?(de rest tast nogal hard in het duister) is Stephanie, zij heeft de tekst van die Buma-overeenkomst waarbij je dan 90 euro zou moeten betalen. Maar dat is dus ook uit 2006 en gaat om een overgangsregeling. Is dit nog steeds zo? Zijn er mensen hier die dit betalen?

Ik weet niet of je een directe mail van Buma af, met een bestand erbij waar dat instaat goed genoeg voor je is...
djvnzza    posted on 27-12-2008 22:23
Bewijs dat je de platen hebt verkocht,
Bewijs dat je de platen ooit hebt GEkocht,
Bewijs dat je de platen om hebt gezet naar MP3:P
haha

This is an old Topic

No new postings for 6.115 days.
 Post CommentThat would be 203.8 months
or a whopping 16.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

436 Users online: 242 Guests (194 Unknown)
Pages generated today : 32.201
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.505.974