Ik weet dat dit een erg oud topic is maar ik wil toch even een reactie geven op Jordy verhaal over geluidsniveau.
@ Jordy
Geluidsiniveau (in dB uitgedrukt) heeft wel degelijk iets met de intensiteit (in Watt/m2) te maken wat weer te te maken heeft met het vermogen (in J/s of watt)! djmamo had het over 300 watt, dit zal ik als voobeeld overnemen.
Als de speaker elke seconde 300 joule gebruikt om heen en weer te gaan (te trillen) dan kan de intensiteit bepaald worden door I=Pbron/(4 PI r). Als je op een afstand van 2 meter meet dan kan je stellen dat I=300/(4*Pi*2)=11,9366 watt/m2. De geluidsniveau is dan L=10 log (I/I0)=10 log 11,9366/10^-12=13,07 dB(A), 10^-12 is hierin een constante.
Het input wattage heef tinderdaad niets met het output wattage te maken, dit komt omdat er een 10kohm weerstand tussen de speaker en de input zou kunnen zitten, met andere woorden: het gaat om de effientie waarmee de speaker de electrische energie omzet in kinetische energie.
Een intressant regeltje is dat een verdubbeling van de geluidsintensiteit ongeveer +0,3 dB(A) is (bij hele grote waarden geldt dit niet).?
Ik vind het een beetje lullig dat je mensen dingen verteld die niet helemaal kloppen.