Poster: Pullstar
Ik geloof niet dat er +r of -r bestaat bij CDR's.... Bij mijn weten bestaat dat alleen bij DVDR's en heeft het te maken met dual layer. -r is single layer en +r is dual layer. Het is bij DVD's inderdaad zo dat -r stabieler is, er kan alleen minder data op. Shoot me if I'm wrong....
Waar heb je dit vandaan ??
DVD-R : standaard ontwikkeld door Pioneer en erkend door DVD Forum
Over de media worden bijdrage afgestaan aan de buma/stemra, daarom is dit schijfje ook duurder, maar dit ten gunste van de artiesten die recht hebben op buma/stemra vergoeding.
DVD+R : standaard onwikkeld door Sony & Philips, nooit erkend maar door hun aggressieve marketing zij vele consumenten niet juist voorgelicht. Voordeliger doordat het doel van de ontwikkeling opslag voor data zou zijn.
De hoeveelheid data die je kunt opslaan is op beide discs gelijk, ook zijn beide gebaseerd op enkele laags techniek.
Bij CD komt eenzelfde soort verschil naar voren hoewel de CD-R wel de hoofdzaak is tegenwoordig. Het verschil tussen beide soorten is de manier van data opslag op het schijfje en waar fysiek de data van de TOC (inhoudsopgave) wordt weggeschreven.
Blue Ray is een andere manier van schrijven en samenstellingen van het kunstof en de data laag in het schijfje. De laser van werkt op een andere frequentie dan normale DVD schrijvers.
Dual Layer is een techniek om 2 data lagen boven elkaar te plakken en met 1 laser op beide lagen te kunnen schrijven.