Ik wilde van alles gaan vertellen, tot ik dit topic nog doorlas en er eigenlijk achter kwam dat Jorrit zo ongeveer alles heeft verteld dat ik in mijn hoofd had zitten.
Ik draai nu ook al wat jaartjes mee (hoor mij nou ouwe lul

) maar zonder dollen heb de laatste 4 jaar flink wat verschillende tenten gezien en aangedaan en mijn bevindingen zijn dan ook dat je in 8 van de 10 tenten gewoon veel bekende nummers moet draaien. Mensen vragen om herkenbaarheid, een vocal die ze mee kunnen brullen of iets dergelijks. Natuurlijk draai je niet alleen maar hitjes achter elkaar, dat wissel je af met onbekende dikke platen. Maar lang niet overal ga je het los krijgen als je 90% onbekende muziek draait.
En wat betreft Benny Rodrigues, daar heb ik een avond mee gedraaid in de Hooizolder.
En die draaide echt niet minder commercieel dan andere Dj's die hier waren geweest (Rehab, Skitzofrenix, Hardwell, Jean)
Dat verschilt gewoon per tent, en elke Dj zal daar zijn platen op af stemmen. Als je Laidback luke op een "underground" feest boekt draait hij echt niet commercieel..
Je bent pas Dj als je aan de wensen van het publiek kan voldoen, als je dan een hele avond commercieel moet draaien, so be it.
Ander hypothetische stelling (die iets realistischer is dan springen vanaf de brug voor een miljoen)
Jij wordt geboekt voor een zaterdagavond in de discotheek, je komt en gaat daar lekker staan draaien. Na een uur staat heel de tent aan de bar of stil op de dansvloer.
Dan gooi je er een hitje door, wat je aangaf dat je dat wel doet, en de dansvloer begint opeens te bewegen en uit hun dak te gaan.
Je denkt ze los te hebben en pakt weer een onbekende "bom", en plots staat alles en iedereen weer stil.
Ga je dan heel de avond zo door of besluit je toch maar hitjes te gaan draaien?
Commercieel is ook een begrip dat je op vele manieren kan opvatten..
Poster: Xitrate
@ Jorrit & Stefjuuh,
Nogmaals ik vind het geen slechte DJ, IK (Ik dus, betekent niet JIJ) vind dat hij net iets te commercieel draait, waar IK niet van houdt. Je kan dus wel zeggen 'zielig dat gezeur blabal', maar ik ga toch ook niet zeggen 'zielig die gasten die niet van trance/hardcore/house/ houden'. Het is nou eenmaal een mening, klaar. En, niet commercieel?
Check bijv de playlist van die Stealth CD:
Dat zegt genoeg.
De manier waarop jij het hier doet (vergelijking met een muziekgenre) lijkt me echter niet de juiste.
Wanneer is in jouw ogen iets commercieel, als onze opvattingen daar over verschillen dan is de discussie natuurlijk volledig nutteloos

En wat Jorrit ook al heeft gezegd over die playlist, een cd zal toch moeten verkopen en om die wat toegankelijker voor het grote publiek te maken worden er commerciele nummers opgezet.. Lijkt me niet meer dan logisch.
Het gaat mij er trouwens niet om dat jij het niet graag draait en dat ik je wil verplichten wel commercieel te draaien hoor

Maar de beargumentatie was vooral de eerste posts wat kort door de bocht en erg zwart wit.
Vandaar deze reactie nog