Beats en Bars mixen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Big-x    posted on 12-10-2008 10:40
Hallo,

Zag op youtube deze video: http://www.youtube.com/watch?v=9c9gik5JaXY
Maar ik snap het niet helemaal.
Hij zegt dat je moet tellen enzo,
maar ik probeer het hier thuis maar het lukt me niet...
Dus wie snapt het wel en zou het voor mij willen uitleggen ??

Groeten

What do you think about Beats en Bars mixen ??

Vote :   

Basrose    posted on 12-10-2008 10:57
Ja hoe moet ik dit nou uitleggen. Het is ten eerste je muziek goed kennen... dat is wel een pre als dj zijnde...
Daarnaast heeft elk nummer een structuur.
je kan het zien als blokken... Blokken van 4,16,32...

Als je naar een nummer gaat luisteren zul je merken dat er altijd wat op de 4e maat maat gebeurt... komt er een extra geluidje bij enz... en bijvoorbeeld na de intro komt de vocal en dit is heel verschillend.. bij sommige nummers is het 64 beats vanaf het begin en bij sommige 128.. dit kan natuurlijk ook op andere momenten zijn maar het is altijd op een 4e maat...

Ikzelf heb eigenlijk nooit getelt... Door naar de muziek te luisteren weet ik wanneer ik hem moet instarten/mixen... dit is meer een gevoel en het klopt voor 95% ook.

Maar zoals in het filmpje hebben ze het helemaal uitgerekend. Na een X aantal beats van de eerste plaat stoppen de vocals en na een x aantal beats beginnen de vocals van de 2e plaat.... Hij zet bv de eerste plaat op 64 beats van tevoren dat hij dan moet stoppen en de 2e plaat op 64 beats dat de vocals moeten starten.

In de praktijk gebeurt dit volgens mij niet zo heel uitvoerig.. dit zou betekenen dat je altijd dezelfde voorbereidde mix zou draaien.

Beter dan dit kan ik het niet omschrijven. ik hoop dat het duidelijk is
Stefjuuh    posted on 12-10-2008 11:01
Je start de ene plaat die je erin wil mixen.. Je telt hoeveel "bars" zoals hij het noemt het duurt voordat daar vocla/melodie enzo inkomen. Dan ga je op de "ouwe" plaat, vanaf t stuk waar de vocals e.d. eindigen (dus het outro begint) zoveel "bars" terug.. Dan weet je op welk punt je plaat nummer 2 zou moeten starten voor een perfect getimede overgang. En nu heb ik zin in een mars.CoolEdit: ben het eens met bassrose!
User edit by Stefjuuh on 12-10-2008 @ 11:02:21 (8%)
Big-x    posted on 12-10-2008 11:02
Alvast super bedankt,
zover ik dus nu weet moet ik dus bv plaat 1 tellen tot wanneer de vocal beginnen.
en bij plaat 2 snap ik het dan niet, moet ik tellen hoelang de vocals duren, of moet ik ook vanaf het begin tellen totdat de vocals eindigen?
en dan heb je 2 getallen: bv 64 voor plaat 1 en 128 voor plaat 2.
Maar moet je dan 128 - 64 doen, of moet wat moet ik doen?

Bedankt!

Dyno    posted on 12-10-2008 11:14
Tja, tellen. Als je al langer draait zal je merken dat je niet meer telt, want dan doe je alles vrijwel op gevoel. Maar het is ook wat BasRose zegt; je moet je platen gewoon kennen, van voor tot achter. Dan weet je vanzelf waar en wanneer je de volgende plaat kan inmixen.
http://www.beatport.com/artist/rick-dyno/306081
Lead    posted on 12-10-2008 13:44
Ik zou me geen zorgen maken over 32, of 64 of misschien wel 128 beats...

Dit is leuk en theoretisch klopt het wel, maar in de praktijk zul je toch niet altijd zo je setjes kunnen voorbereiden. Dit soort dingen doe je na verloop van tijd gewoon op gevoel vanzelf....

Ik zou met er niet zo bezig mee houden als je nog aan het leren draaien ben. Te veel denk werk terwijl je instinct waarschijnlijk betere reflexen heeft Winking my eye
Let the BASS be louder
DeteqBoy    posted on 13-10-2008 07:04
ja beter op gevoel doen Happy, laughing
Xtremer    posted on 13-10-2008 08:56
Op gevoel doen, ik weet niet waar je op draait, maar op vinyl leer je het nog altijd het beste! Tenzij je de BPM metertjes afplakt van je CD spelers.

Volgens de theorie van een DJ van YouTube: stel je hebt 2 auto's, de één rijd 150 en jij rijd 143 en wilt ernaast rijden op dezelfde snelheid, hoe hard moet je dan rijden om op hetzelfde tempo te komen? Dat is precies hetzelfde met BPM.

Wat ik tegenwoordig altijd doe als ik BPM loos ga beatmatchen is eerst luisteren welke er nou sneller of langzamer is. Aan de hand daarvan weet ik dat ik mijn plaat die ik in wil mixen moet versnellen of vertragen. Hoe meer je het oefent, hoe sneller je het na verloop van tijd kunt.

Ga anders eens langs bij een DJ bij jou in de buurt en vraag of hij jou kunt helpen. Je moet in iedergeval niet moeilijk gaan doen met tellen, daar heb je BPM meters voor.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
tairip    posted on 13-10-2008 10:56
@ DJ Extremer

De DJ uit deze tutorial op internet heeft het niet over tellen om de BPM te bepalen maar over hoe sommige tracks opgebouwd zijn. Intro (zoveel beats) vocal, lead... enz. enz. Hij probeert hiermee aan te geven dat je kan mixen met vocals zodat die precies achter elkaar aan komen. Hiervoor moet je je track dus goed kennen of je voorbereiden zoals deze DJ het doet.

Ik doe gewoon alles op gevoel. Dat vind ik het beste!
Xtremer    posted on 13-10-2008 11:00
Poster: tairip
@ DJ Extremer

De DJ uit deze tutorial op internet heeft het niet over tellen om de BPM te bepalen maar over hoe sommige tracks opgebouwd zijn. Intro (zoveel beats) vocal, lead... enz. enz. Hij probeert hiermee aan te geven dat je kan mixen met vocals zodat die precies achter elkaar aan komen. Hiervoor moet je je track dus goed kennen of je voorbereiden zoals deze DJ het doet.

Ik doe gewoon alles op gevoel. Dat vind ik het beste!

Ik bedoel het hier als tempovoorbeeldWinking my eye.
Sammow    posted on 13-10-2008 16:15
Lol, wie let daar nu op? Zoals ze hier zeggen gewoon op gevoel, het is wel zo dat ik na een tijd hoorde wanneer ik de 2de plaat moest starten.

Als je al je platen van buiten moet gaan leren ben je wel even bezig :D En je setjes op voorhand zo uitkammen dat je perfect weet wanneer je moet starten is not done vind ik persoonlijk. Dj zijn is geen exacte wetenschap Happy, laughing

Xtremer    posted on 13-10-2008 16:21
Poster: Sammow
Lol, wie let daar nu op? Zoals ze hier zeggen gewoon op gevoel, het is wel zo dat ik na een tijd hoorde wanneer ik de 2de plaat moest starten.

Als je al je platen van buiten moet gaan leren ben je wel even bezig :D En je setjes op voorhand zo uitkammen dat je perfect weet wanneer je moet starten is not done vind ik persoonlijk. Dj zijn is geen exacte wetenschap Happy, laughing

Geheel mee eensCool! Maar dat van mij was enkelt theorie:P.
Stevenvdvorm    posted on 13-10-2008 16:39
Btw he, die gozer heb ik al vanaf het begin op youtube gezien. 
Volgens mij word hij echt door pioneer gesponsord, wat die gozer allemaal heeft aan apparatuur dat is echt onbegrijpelijk.
Toen ik voor het eerst ging draaien, heb ik veel naar zijn filmpjes gekeken en nog best veel van opgestoken.

Wat die nu uitlegt werkt inderdaad in de praktijk niet zo. Als je 2 uurtjes moet draaien is het onmogelijk dat je niet allemaal als voorbereiding doet. Mischien als je op sensation staat, zou ik dit nog wel willen overwegen om zo uit te rekenen. Anders verklaar ik je voor gek:D
Stefjuuh    posted on 13-10-2008 17:33
Poster: Stevenvdvorm
Btw he, die gozer heb ik al vanaf het begin op youtube gezien. 
Volgens mij word hij echt door pioneer gesponsord, wat die gozer allemaal heeft aan apparatuur dat is echt onbegrijpelijk.
Toen ik voor het eerst ging draaien, heb ik veel naar zijn filmpjes gekeken en nog best veel van opgestoken.

Wat die nu uitlegt werkt inderdaad in de praktijk niet zo. Als je 2 uurtjes moet draaien is het onmogelijk dat je niet allemaal als voorbereiding doet. Mischien als je op sensation staat, zou ik dit nog wel willen overwegen om zo uit te rekenen. Anders verklaar ik je voor gek:D
 Precies dezelfde gedachte hiero! in zn oude filmpjes zat altijd wel iets, meestal buiten het echte onderwerp om, waar je wel iets uit kon halen..
Sammow    posted on 13-10-2008 17:58
Ik dacht net zo ff na, en het is misschien wel een idee om dit te doen voor je mixtapes die je opstuurt :D
Winston    posted on 13-10-2008 22:07
Poster: Big-x

zover ik dus nu weet moet ik dus bv plaat 1 tellen tot wanneer de vocal beginnen.
en bij plaat 2 snap ik het dan niet, moet ik tellen hoelang de vocals duren, of moet ik ook vanaf het begin tellen totdat de vocals eindigen?
en dan heb je 2 getallen: bv 64 voor plaat 1 en 128 voor plaat 2.
Maar moet je dan 128 - 64 doen, of moet wat moet ik doen?

Tellen is de theorie en als je beginner bent is dat de beste manier om te leren.

Je verhaal klopt volgens mij niet. Maar denk zelf even na. Het doel is dat je de vocals van de 2 tracks na elkaar hoort. De intro van plaat 2 moet dus even lang zijn als het vocaal deel van plaat 1. Als de intro langer is dan het vocaal deel moet het korter worden gemaakt. Dat wordt gedaan door niet bij het begin maar verderop in de plaat 2 te starten. Als de intro van plaat 2 korter is dan het vocaal deel moet je dus ergens in het midden van het vocaal deel van plaat 1 beginnen met de intro van plaat 2.

Maar je weet dat er meestal een verandering is bij de 32e/64e beat. Dus hoef je alleen maar de veranderingen in de gaten te houden om te weten hoeveel beats voorbij zijn. Na veel naar muziek te hebben geluisterd weet je vanzelf of het 32 of 64 beats waren, zonder te hoeven te tellen. Dat noemt men op gevoel werken.

En bij afwijkende 'bars' kun je 'cue points' opslaan zodat er wordt gestart op een beat zodat je een "normale" bar krijgt. Dan hoef je niks voor te bereiden bij latere sets.

Of je kunt een 'loop' maken en dan uit de loop op het juiste moment.

De CDJ-1000 heeft als extra dat je vaak kunt zien waar het midden van een bar bv. van het vocaal gedeelte ongeveer zit en dan ligt het aan de DJ om optijd te starten.

Tic Toc

This is an old Topic

No new postings for 6.178 days.
 Post CommentThat would be 205.9 months
or a whopping 16.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

154 Users online: 50 Guests (104 Unknown)
Pages generated today : 15.069
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.831.615