Poster: Big-x
zover ik dus nu weet moet ik dus bv plaat 1 tellen tot wanneer de vocal beginnen.
en bij plaat 2 snap ik het dan niet, moet ik tellen hoelang de vocals duren, of moet ik ook vanaf het begin tellen totdat de vocals eindigen?
en dan heb je 2 getallen: bv 64 voor plaat 1 en 128 voor plaat 2.
Maar moet je dan 128 - 64 doen, of moet wat moet ik doen?
Tellen is de theorie en als je beginner bent is dat de beste manier om te leren.
Je verhaal klopt volgens mij niet. Maar denk zelf even na. Het doel is dat je de vocals van de 2 tracks na elkaar hoort. De intro van plaat 2 moet dus even lang zijn als het vocaal deel van plaat 1. Als de intro langer is dan het vocaal deel moet het korter worden gemaakt. Dat wordt gedaan door niet bij het begin maar verderop in de plaat 2 te starten. Als de intro van plaat 2 korter is dan het vocaal deel moet je dus ergens in het midden van het vocaal deel van plaat 1 beginnen met de intro van plaat 2.
Maar je weet dat er meestal een verandering is bij de 32e/64e beat. Dus hoef je alleen maar de veranderingen in de gaten te houden om te weten hoeveel beats voorbij zijn. Na veel naar muziek te hebben geluisterd weet je vanzelf of het 32 of 64 beats waren, zonder te hoeven te tellen. Dat noemt men op gevoel werken.
En bij afwijkende 'bars' kun je 'cue points' opslaan zodat er wordt gestart op een beat zodat je een "normale" bar krijgt. Dan hoef je niks voor te bereiden bij latere sets.
Of je kunt een 'loop' maken en dan uit de loop op het juiste moment.
De CDJ-1000 heeft als extra dat je vaak kunt zien waar het midden van een bar bv. van het vocaal gedeelte ongeveer zit en dan ligt het aan de DJ om optijd te starten.