Pitch verloopt na een tijdje
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MuffHouse    posted on 18-08-2008 13:56
Beste mede-dj resources,Laatst merkte ik iets op wat ik eigenlijk al wist maar nooit echt iets mee gedaan heb, namelijk het beatmixen, niet zomaar beatmixen maar in de zin van het gelijkzetten van de beats op de cdj800 van pioneer met het idee dat de platen gelijk blijven lopen. Bij mij is het altijd het geval dat nummers uit elkaar lopen naarmate de tijd verstrekt en er regelmatig gecorrigeerd moet worden.

Nu was er laatst een vriend van me bij me en hij draait al 5 jaar met platen en sinds een jaar met cjd800 van pioneer en hij zit met hetzelfde knelpunt. Hij vertelde uit zijn ervaring dat het gelijkzetten van de snelheid van beide platen bij platenspelers gemakkelijk gelijklopend te houden is.

Nu vraag ik mij af om er meer mensen zijn die met dit soort van knelpunt zitten. Of ligt het nu aan mij? de knop wide/+10 staat niet aan, misschien heeft dat er iets mee te maken? Is dit met cdj 1000 ook het geval?

[mod edit : Ik heb je topic title omschrijvender gemaakt. Titels als 'vraagje' kunnen we niets mee. Ook heb ik wat returns in je posting geplaatst, dat houdt het leesbaar. GRAAG DIT ZELF DOEN in het vervolg !]
Mod edit by Lead on 19-08-2008 01:20 (24%)

What do you think about Pitch verloopt na een tijdje ??

Vote :   

JazzyMax    posted on 18-08-2008 13:59
Euhm...
volgens mij is het volstrekt normaal dat je af en toe moet corrigeren.. Het is vrijwel onmogelijk om 2 tracks gedurende de volledige looptijd gelijk te laten lopen...
Winston    posted on 18-08-2008 18:04
Probleem ken ik ook. Ik heb eens geprobeerd twee zelfde tracks gelijk te laten lopen op mijn cd players. Dat lukte niet echt als je het heel lang bv meer dan 1 minuut wil laten gelijklopen.

Ligt het aan de wijze waarop de track op de 2 cd's is gebrand, of ligt het aan de player of misschien aan mij?
Tic Toc
RiX    posted on 18-08-2008 18:08
het kan technisch gezien gewoon niet.

Stel: je loopt naast iemand. Je loopt parallel aan elkaar, maar net niet helemaal. Na 2 meter zie je het verschil misschien niet, maar na een paar honderd meter zit er een gapend gat tussen jullie in...
MoXeGy    posted on 18-08-2008 18:09
oefenen oefenen oefenen, dan gaat het zelfs om de 0.05% verschil.
Adrien1989    posted on 18-08-2008 18:14
Poster: RiX
het kan technisch gezien gewoon niet.

Stel: je loopt naast iemand. Je loopt parallel aan elkaar, maar net niet helemaal. Na 2 meter zie je het verschil misschien niet, maar na een paar honderd meter zit er een gapend gat tussen jullie in...

Het is technisch gezien zeker wel mogelijk. Alleen je moet er de skills voor krijgen. Net zoals moxegy het zegt, op een gegeven moment gaat het zelfs om 0.05%. Ik ervaar het probleem zelf ook als ik 3 deck mix, dan hou ik 2 tracks voor gedurende 1,5 tot 2,5 minuten erin en gooi ik nummer 3 erbij en haal ik nummer 1 eruit en dan lopen de eerste 2 gedurende een minuut goed en dan opeens hoor je dat ie er heel ligt af gaat en dat corrigeer je en dan verzet ik mijn pitch 0,05 omhoog of omlaag. En als ik wat minder precies ben geweest heb ik hem naar een seconde of 20 na dat ik naar mijn idee klaar was met beatmatchen nog eens verzet met .10 of 0.15. Maar dat komt ook steeds minder vaak voor als ik me er op concentreer. Is gewoon oefenen.
tairip    posted on 18-08-2008 20:26
Een kleine correctie is echt niet boeiend. Niemand die het hoort! Als je eens in de minuut moet corrigeren.... waar maak je je dan nog druk om!

P.s. moet toegeven dat het wel redelijk goed kan 2 tracks gelijk pitchen ook voor meer dan een minuut!
RiX    posted on 18-08-2008 20:38
@ Adrien: ik weet dat t kan met oefenen. Maar technisch is het onmogelijk dat je de plaat minuten exact gelijk hebt lopen zonder bij te sturen. Winking my eye
Winston    posted on 18-08-2008 23:25
O.k. laten we over de skills praten die van toepassing zijn. Stel dat je al vrij goed/dicht bij de juiste pitch/bpm zit. Als je dan 1 minuut wil volhouden, luister je vooraf 1 minuut in en dan pas doe je de correctie? En dan weer 1 minuut luisteren? En dan weer corrigeren etc. tot het langer dan 1 minuut synchroon blijft?
Tic Toc
Lead    posted on 19-08-2008 01:19
Nee, dat doe je live. Je kunt correcties makkelijk uitvoeren zonder dat mensen het horen. Dit ligt gewoon aan het moment de de duur van de correctie.

Ik gebruik overigens GEEN Master Tempo en heb ook geen moeite met overlopen van 1minuut+. Ook zonder correctie, da's juist het mooie van CD : gelijk = gelijk
Let the BASS be louder
tairip    posted on 19-08-2008 01:20
Shoot, Lead was me voor! Hij heeft wel ff de topic titel aangepast! Das beter...
User edit by tairip on 19-08-2008 @ 01:22:04 (100%)
Adrien1989    posted on 19-08-2008 02:22
Poster: RiX
@ Adrien: ik weet dat t kan met oefenen. Maar technisch is het onmogelijk dat je de plaat minuten exact gelijk hebt lopen zonder bij te sturen. Winking my eye

Ik weet niet met wat voor gear jij precies werkt, maar als je cd spelers hebt met een preciese pitch dan is dat gewoon mogelijk.

@Winston:
Nee ik luister niet 1 minuut lang vol, ik zet zegmaar eerst mijn cuepoint, zet de pitch zodanig dat de bpm couters gelijk staan, dan druk op de beat op play en aan hoe snel de track off beat gaat hoor ik gewoon of ik sterk of ligtjes moet bijpitchen en dat schaaf ik nog 1 of soms 2x bij en dan ben ik klaar om hem in te mixen. Ik doe er meestal ongeveer 20 seconden over om 2 platen gelijk te leggen op het moment dat ik de eerste plaat pas later uitmix, dan corrigeer ik hem nog wel eens naar ongeveer een minuut, kan iets minder zijn, kan iets meer zijn.  Maar dan heb je het niet over een gigantische correctie. Meestal ben ik te lui en pitch ik alleen ff, en later nog eens als ik hem nog niet uitgemixt heb.
Stefjuuh    posted on 19-08-2008 07:09
Poster: Adrien1989

Ik weet niet met wat voor gear jij precies werkt, maar als je cd spelers hebt met een preciese pitch dan is dat gewoon mogelijk.

@Winston:
Nee ik luister niet 1 minuut lang vol, ik zet zegmaar eerst mijn cuepoint, zet de pitch zodanig dat de bpm couters gelijk staan, dan druk op de beat op play en aan hoe snel de track off beat gaat hoor ik gewoon of ik sterk of ligtjes moet bijpitchen en dat schaaf ik nog 1 of soms 2x bij en dan ben ik klaar om hem in te mixen. Ik doe er meestal ongeveer 20 seconden over om 2 platen gelijk te leggen op het moment dat ik de eerste plaat pas later uitmix, dan corrigeer ik hem nog wel eens naar ongeveer een minuut, kan iets minder zijn, kan iets meer zijn.  Maar dan heb je het niet over een gigantische correctie. Meestal ben ik te lui en pitch ik alleen ff, en later nog eens als ik hem nog niet uitgemixt heb.
 Mogelijk ja, maar dan moet je wel meer dan 0.1 resolutie op je pitch hebben. Met 0.1 kan je prima mixen, maar gaat zeker wel verlopen na een tijdje.@Adrien, ik check ook ff de counters, maar vaak de counter van mn djm, die pakt de bpm vaak beter op vind ik. Zonder zou me ook lukken, ben alleen ietsje langer bezig..!(niet heel veel, zet vaak 1 nummer in itunes, en dan met cdj gelijkgooien)En lead.. Waarom geen mastertempo? Als je van die lange strings (als je snapt wat ik bedoel) erin hebt, hoor je het altijd...!
remixer    posted on 19-08-2008 10:19
beatmixen doe ik al jaren (meestal met master tempo) en corigeren moet je toch wel eens, maar het is wel mogelijk  dat 2 nummers gelijk blijven lopen Cool
Het beste kun je beatmixen op het gehoor vindt ik net iets nauwkeuriger dan met die BPM counters (als die op de cd speler/mixer zitten)
Lead    posted on 19-08-2008 10:52
Mixen op BPM teller kan gewoon NIET (zie mijn rekendvoorbeeld eerder) nauwkeurig.

Mixen moet op gehoor en met minimaal 0.05% pitchschaal.
Let the BASS be louder
Mforge    posted on 19-08-2008 11:06
heb ik nog een vraagje : je platen lopen dus minder snel uit sync op een cdj dan op een tt, als je ze eenmaal gelijk heb? gelijk is dus gelijk zoals lead zei?
Adrien1989    posted on 19-08-2008 11:27
Poster: Stefjuuh
Mogelijk ja, maar dan moet je wel meer dan 0.1 resolutie op je pitch hebben. Met 0.1 kan je prima mixen, maar gaat zeker wel verlopen na een tijdje.@Adrien, ik check ook ff de counters, maar vaak de counter van mn djm, die pakt de bpm vaak beter op vind ik. Zonder zou me ook lukken, ben alleen ietsje langer bezig..!(niet heel veel, zet vaak 1 nummer in itunes, en dan met cdj gelijkgooien)En lead.. Waarom geen mastertempo? Als je van die lange strings (als je snapt wat ik bedoel) erin hebt, hoor je het altijd...!

Ik heb zelf leren beatmatchen zonder counters, dus zonder bpm tellers moet het ook wel lukken, ik gebruik de tellers enkel om de pitch alvast een beetje in de goede richting te hebben, wanneer ik start met beatmatchen kijk ik niet meer naar die tellers om. Zo zijn bpm counters volgens mij ook bedoeld...
Sammow    posted on 19-08-2008 11:40
Ik kan ze toch wel een minuut gelijk laten lopen hoor, zonder correcties. Mja, oefenen, oefenen, oefenen he Happy, laughing En niet te snel tevreden zijn
ArCee    posted on 19-08-2008 16:21
Bpm counter zijn handige dingen om je snelheid van de in te mixen track globaal op snelheid te krijgen, daarna zul je echt moeten finetunen/pitchen. Gebruik je bpm counterdus gewoon als grove richtlijn. Als jij denkt dat je pitch verloopt, vast zetten met een ty wrap Cool en wat gelijk lopen betreft, bij mij lopen ze toch regelmatig zonder corrigeren (trance) een minuut perfect met elkaar mee met cdj 800's.
User edit by ArCee on 19-08-2008 @ 16:24:20 (53%)
Stefjuuh    posted on 19-08-2008 17:56
Poster: Adrien1989

Ik heb zelf leren beatmatchen zonder counters, dus zonder bpm tellers moet het ook wel lukken, ik gebruik de tellers enkel om de pitch alvast een beetje in de goede richting te hebben, wanneer ik start met beatmatchen kijk ik niet meer naar die tellers om. Zo zijn bpm counters volgens mij ook bedoeld...
 Juist.. that's the trick..!
Winston    posted on 19-08-2008 19:21
@Lead, Tairip, Adrien:
Nou, ik dacht dat jullie bedoelden dat zeg bv je maximaal 20 seconden over doet om een track synchroon te laten lopen. En dan weer de cuepoint opzoeken. En dan starten en dan blijft het langer dan 1 minuut goed gaan, zonder correcties.

Dan vindt ik je een knappe DJ als dat je normaal meestal lukt. Want ik ken tenminste 6 factoren die dit tegenwerken.

Als je mag pitchbenden in de mix, is lang volhouden relatief eenvoudig.
Tic Toc

This is an old Topic

No new postings for 6.233 days.
 Post CommentThat would be 207.8 months
or a whopping 17.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

131 Users online: 57 Guests (74 Unknown)
Pages generated today : 22.969
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.839.515