Gear voor draaien met laptop
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Sappig    posted on 22-06-2008 15:40

Hallo allemaal,

Al een tijdje mix en produceer ik wat muziek op de pc, maar ik wil nu ook goed gaan leren draaien.
Nou is mijn budget redelijk 'flexibel', maar toch wil ik het liefst de kosten laag houden. Zo zag ik al in het topic hiervoor dat voor een mixer de American Audio Q-D6 een goede optie is, maar nu zit ik nog een beetje te twijfelen over de spelers. Het liefst wil ik gewoon geen geklooi met cd's of platen omdat bijna mijn hele muziek collectie digitaal is, dus draaien met mijn laptop zou dat het makkelijkst zijn.
Nou zag ik gister een DJ met Traktor Scratch, (hij draaide met laptop, twee platenspelers met time-code platen en een Pio DJM-700) en dat zag er verdomd leuk uit moet ik zeggen. De voordelen van platen samen met de voordelen van een digitale muziekbibliotheek. Nou vroeg ik me af wat jullie ervaringen met dit soort oplossingen zijn, en of jullie nog goede tips hebben wat betreft het kopen van zo'n setup. Kortom; hoe kan ik het beste met een laptop draaien voor niet te veel geld?

Alvast bedankt!
User edit by Sappig on 22-06-2008 @ 15:44:03 (14%)

What do you think about Gear voor draaien met laptop ??

Vote :   

baath    posted on 22-06-2008 15:59
wat voor budget heb je uberhaupt ?

is toch wat makkeljker zoeken als je weet wat je te besteden hebt.
JollyJunkie    posted on 22-06-2008 16:30
Traktor Scratch is chill, maar vooral bedoeld vor scratch DJ's die geen zin hebbe om platen te draaien en het is duur! Je kan dan beter gaan werken met Midi naar mijn idee, een iCDX DN-S1200 of CDJ-400 zijn daar geschikt voor. Je hebt het natuurlijk ook nog duurder zoals de DNHS5500 maar dan zit je al op 1089,_ maar het is natuurlijk wel een geweldige speler ! :D
De DN-S1200 is 449 de iCDX 589 en de CDJ-400 is ook 589, je moet alleen zelf ff kijken wat je fijner vind werken, de iCDX heeft net iets meer functies dan de DN-S1200 namelijk een sampler en wat meer effecten alleen is het de vraag of je die gebruikt en de DN-S1200 is wel mooi bijna 150 euro goedkoper!
De CDJ-400 is natuurlijk weer erg degelijk.
Dus je moet zelf maar kijken watr je fijner vindt dat kunne wij niet voor je bepalen Winking my eye
Sappig    posted on 22-06-2008 17:02

Dank voor je reactie, maar hoe werkt draaien via je laptop met Midi dan?
Ik kan me daar even vrij weinig van voorstellen. Of zeg je dat het eigenlijk gewoon beter is om met CD's te draaien dan helemaal digitaal? Wat zijn de voor en nadelen in jou ogen?Ik weet er allemaal nog vrij weinig van dus help me ff Cry

ciao

DJADMIN    posted on 22-06-2008 17:19
Ik zou gewoon een 4 kanaals mixer kopen, met op zn minst 1 cd speler, liefst 2, of 1 dubbele cd speler.

Daarnaast zou ik inderdaad de pc met een programma zoals BPM of VDJ aansluiten, en daar even een controller voor kopen : in het goedkoopste geval de hercules...

zo ben je niet geheel afhankelijk van de pc, heb je je bestand toch allemaal online, en kan je ook met cd's werken
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
JollyJunkie    posted on 22-06-2008 17:35
Poster: Sappig

Dank voor je reactie, maar hoe werkt draaien via je laptop met Midi dan?
Ik kan me daar even vrij weinig van voorstellen. Of zeg je dat het eigenlijk gewoon beter is om met CD's te draaien dan helemaal digitaal? Wat zijn de voor en nadelen in jou ogen?Ik weet er allemaal nog vrij weinig van dus help me ff Cry

ciao

Midi houd in dat je j speler aansluit op je computer en dan speel je je bestanden van je computer af maar je bestuurt alles met je speler, je hebt dan ook nog de optie om er alsnog een cd in te steken. Het voordeel ervan is dat je j bestanden veel makkelijker kunt vinden door het toetsenbord, je kan dan zoeken op naam van artist, album, title, genre, year enzo :D Ook is het makelijk omdat je geen cd-tjes nodig hebt dus het is gewoon veel mobieler, wat ook nog een vooreel is is dat je als iemand een track aanvraagt je em snel ff (illgeaal of legaal dat moet jezelf weten Winking my eye) download als je em nog niet had. Zo kom je proffesioneler over als je telkens de track hebt die het publiek aanvraagt. Ook een voordeel is dat je je computer altijd bij de hand hebt dus als je bijvoorbeeld ergens iets wil opzoeken op Djresource tijdens het draaien dan doe je dat gwn ff :P
LouisCasper    posted on 22-06-2008 17:59
En wat dacht je van een Numark TotalControl of een Behringer BCD3000?
http://www.louiscasper.com
christiano    posted on 22-06-2008 18:00

he
ik zou gewoon 2 cd spelers halen zonder midi functie enzo halen
gewoon 2 standaard cd spelers en 1 mixer
bijv 2 rmp1 van reloop en 1 rmx 40 dsp
(heb ik ook) werkt heel chill
ook niet direct heel goed koop
jij woont in bussum zie ik
zelf woon ik in naarden
ben jij mattijs want dan ken ik je wel
ben chris

Ymar    posted on 22-06-2008 18:09
ik zou voor de vestax vci 100 gaan, kost wel even 450 euro, maar qua midi controller op het moment wel het leukste. Daarbij heb je wel een goede geluidskaart nodig om te queen want in de vestax zit geen geluidskaart, maar die heb je al gauw voor park m beet 100 euro (denk bijvoorbeeld aan de maya ex geluidskaart of een andere, er is een groot aanbod van goedkoop naar duur)  Ik weet niet of je die geluidskaart al hebt, maar als je een leuke uitkiest, kan die ook direct handig zijn bij het produceren
s
Twello    posted on 22-06-2008 18:13
`Je kan een budget timecode setup maken, 2 TT's/CDJ's heb je dan nodig, ik zou zelf TT's pakken want die zijn goedkoper en het ziet er beter uit. Ook kost kwaliteit dan niet meteen veel geldCry

Reloop SPIN is op dit moment het goedkoopste tijdcode programma en het kost 250 euro.
Sappig    posted on 22-06-2008 20:20

Bedankt voor alle ideeën. Als ik het goed begrijp zijn er dus in grote lijnen drie opties:

1. Alleen een midi controller (Hercules DJC RMX/ Vestax VCI 100/Numark Total Control etc)
 2. Timecode setup met mixer en 2 Numark TT's/CDJ's en Traktor Scratch of Reloop SPIN.
 3. Een of twee CD spelers (Denon DN-S1200 lijkt me wel wat) met mixer, en dan via midi aan Traktor aansluiten.

Aangezien het mij naast het maken van mixjes ook gaat om het goed kunnen omgaan met echte CD spelers en mixers (voor als ik binnenkort in een dikke clubba sta te spinnen ofzo Cry, lijkt me alleen een midi controller een beetje net niet. Of zijn de knoppen op een goede midi controller vergelijkbaar met, laat ik eens gek doen, bijvoorbeeld twee CDJ-800's en een DJM-700 (wat ik zou kopen als het geld me op de rug groeide)? Anders gezegd: kan je met het echte spul ook goed overweg als je goed overweg kan met de Hercules ofzo?

Een timecode setup is ook wel mooi, maar scratchen ofzo zie ik mezelf ook niet echt doen, dus is dan toch gewoon 2 cd spelers connecten aan je laptop de beste (en de prijzigste) optie?

@DJADMIN: waarom zou ik 2 cd spelers kopen, en daarnaast nog een midi-controller? Is dat niet een beetje dubbelop of zie ik dat verkeerd? Bedoel je dan dat je zegmaar die midi controller dan ook weer aansluit op de mixer en dat je daarom een 4 kanaals mixer nodig hebt?

User edit by Sappig on 22-06-2008 @ 20:31:17 (33%)
Twello    posted on 22-06-2008 20:30
Nee, ik zou voor de Timecode setup gaan, ook al scratch je niet. Het houd gewoon het 'echte' eraan, bovendien kun je als je met timecode kan werken ook met andere dingen werken, bij midi is dit niet zo.

Neem gewoon 2 tt's, ik zou 2e hands kijken voor een Reloop RP4000/JB systems Q3, Reloop SPIN en een mooie 2e hands mixer.
Boyd    posted on 22-06-2008 20:38
Of mixvibes, gaat toch mijn voorkeur naar uit ipv. reloop SPIN.

Heel simpel, op de mixvibes geluidskaart kan je een externe voeding aansluiten, op de reloop niet.

Dit is vooral handig omdat je met een laptop wil werken!
User edit by Boyd on 22-06-2008 @ 20:41:28 (100%)

This is an old Topic

No new postings for 6.289 days.
 Post CommentThat would be 209.6 months
or a whopping 17.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

206 Users online: 91 Guests (115 Unknown)
Pages generated today : 16.973
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.710.364