Music Sharen volgens Speedy J.
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

ArCee    posted on 03-04-2008 11:51

Speedy J: "Iedereen is aan het sharen."

wednesday | 21:00:00 | 02.04.08

Aanstaande Koninginnenacht (29 april) vindt de eerste van een reeks Melkweg-avonden plaats, genaamd Electric Deluxe, met in de hoofdrol niemand minder dan Richie Hawtin en Speedy J alias Jochem Paap. Laatstgenoemde heeft het concept opgezet om de lancering van zijn gelijknamige label te promoten. Electric Deluxe is bedoeld voor experimentele dansvloergerichte producties, met de nadruk op Paaps eigen werk. Het belangrijkste is dat Electric Deluxe een digitaal label wordt, waarvan ook afzonderlijke samples van tracks online te koop zullen zijn. Paap: "Ik wil de mogelijkheden van het digitale tijdperk zo veel mogelijk promoten."

Door Aron Friedman

Jochem Paap gelooft niet meer in het beschermen van de plaatverkoop. "Voor meer dan de helft van de producties die ik draai heb ik niet betaald," geeft hij toe. "En ik ben lang niet de enige. Je weet gewoon dat iedereen aan het sharen is - zo leer je tegenwoordig de meeste nieuwe muziek kennen." Paap maakt zich dus niet de illusie dat iedereen zijn tracks op Electric Deluxe zal kopen. "Maar met een digitale track die op Soulseek wordt gezet bereik je veel meer mensen dan met een exclusieve vinyloplage van vijfhonderd."

"Begrijp me niet verkeerd," aldus Paap. "Ik ben niet aan het ageren tegen de platenmaatschappijen. Maar ik erken gewoon dat er steeds minder animo is voor fysieke muziekdragers. Ik kan me niet voorstellen dat je iémand kunt aanwijzen, die alles wat hij draait op 'legale' wijze verkregen heeft. Het is nu eenmaal de natuur van mensen om in enthousiasme dingen met elkaar te delen. En inmiddels is het mogelijk om zonder al te veel kwaliteitsverlies alles met elkaar te delen. Je houdt het gewoon niet tegen. Dat de oude instituten daar niet mee kunnen leven is hun probleem. Ik durf de discussie met instanties als BUMA dan ook zeker aan te gaan."

Paap heeft eerder werk van zichzelf gratis beschikbaar gesteld: zijn dvd-project Umfeld 5.1 met Scott Pagano. Een daverend succes, als je hem zo hoort. "Nog steeds wordt er voor honderd gieg per dag van de site [http://www.umfeld.nl] af geplukt en daardoor is de film op allerlei onwaarschijnlijke plaatsen in de wereld gekomen, die zonder die gratis download nooit waren bereikt." Met Electric Deluxe wil hij nog een stap verder gaan om de muzikale democratisering een handje te helpen. Hij stelt de parts van zijn tracks beschikbaar tegen een kleine vergoeding. "Je kunt ze net als de hele producties kopen als pakket met losse samples."

De muzikale invulling van het label is dansvloergericht met een experimenteel tintje. "Ik ga in eerste instantie vooral werk van mezelf erop uitbrengen, maar uiteindelijk ook van anderen." Om het label te vergezellen heeft hij een aantal avonden in de Melkweg in petto. Daarvan vindt de kick-off plaats op Koninginnenacht met een optreden van technoheld Richie Hawtin. "Richie en ik zijn oude vrienden. We kennen elkaar al sinds mijn vroege Plus8 releases, zo'n vijftien jaar geleden. En we respecteren elkaar ook nog steeds als artiest." In de toekomst wil hij artiesten van dezelfde allure blijven boeken. "Het moeten bijzondere feesten worden, ik wil wel echt iets neerzetten."

Speedy J live @ Plus8 Rave in 1991 ...met vocale ondersteuning van Richie... zouden die parts straks ook verkrijgbaar worden Tongue  ??

What do you think about Music Sharen volgens Speedy J. ??

Vote :   

Ywe    posted on 03-04-2008 14:50
hij heeft wel gelijk denk ik...

Alhoewel vinyl er altijd zal blijven Happy, laughing blijft toch instinct & oergevoel Winking my eye

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

157 Users online: 44 Guests (113 Unknown)
Pages generated today : 38.730
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.855.276